صدای زنجان- رئیس دانشگاه آزاد زنجان بر
لزوم پیوند بین مراکز علمی و دانشگاهی با صنعت تاکید کرد و گفت: توجه به این مهم میتواند
نیازهای دانشگاه، دانشجویان، اساتید، صنایع، شرکتها و سازمانهای خدماتی در سراسر
کشور را برآورده کرده و زمینه رشد و شکوفایی را فراهم آورد.
دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد پیوند میان دانشگاه و
صنعت به دنبال ارتقای دانش و تجربه دانشجویان و با عارضهیابی مشکلات موجود در
صنعت و سازمانها سعی در حل این قبیل مسائل و بهبود عملکرد آنان دارد.
بر همین اساس این دانشگاه در تلاش است تا در راستای
جهتدهی به پژوهشها، فرهنگ پژوهش محوری و بررسی مطالعات راهبردی به مسئلهیابی،
حل مشکل و رفع نیازهای مطالعاتی در سطح کشور و منطقه از مزیت رقابتی خود که اساتید
مجرب و کارکنان دانشی آن است، در محیطی پویا و هم افزا به انجام فعالیتهایی نظیر
پژوهش، توسعه دانش فنی، آموزش و ارائه خدمات در حوزه مدیریتی بپردازد که این قبیل
خدمات نیازهای دانشگاه، نیازهای دانشجویان، اساتید، صنایع، شرکتها و سازمانهای
خدماتی در سراسر کشور را برآورده میکند.
رئیس دانشگاه آزاد در بازدید از غرفه روزنامه صدای
زنجان در دهمین نمایشگاه کتاب و مطبوعات استان با اشاره به برنامههای این دانشگاه
در حوزه ایجاد پیوند بین مراکز علمی و دانشگاهی با صنعت عنوان کرد: دانشگاه آزاد
اسلامی در بحث عارضهیابی صنعتی، کار را با پایهریزی بنیادین آغاز کرده و بر همین
اساس با حضور اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در صدد احصا و بررسی راهکارها
و حل مسائل دریافت شده، است.
علیرضا فیروزفر با بیان اینکه از دانشگاه
آزاد اسلامی استان 40 استاد در این مراسم که در استان البرز (کرج) برگزار میشود
حضور مییابند، به 33 پروپوزال انجام شده در این زمینه و تلاشهای
اساتید این مرکز اشاره کرد.
فیروزفر ضمن تاکید بر لزوم نزدیکی دانشگاه و صنعت اضافه کرد:
معتقدیم بسیاری از مسائل پیشروی صنایع با ورود دانشگاهیان و بهرهمندی از نظرات
علمی آنان رفع شدنی است.
رئیس دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه
دانشگاه آزاد در صدد آن است تا به دانشگاه نسل سوم و چهارم تبدیل شود، تصریح کرد:
دوران مدرکگرایی و صدور مدارک برای ورود به بازار کار به پایان رسیده است و برنامهریزان
باید به فکر نوآوری و کارآفرینی باشند و نسل جوان را به این مسیر هدایت کنند.
فیروزفر ضمن تاکید بر لزوم ارائه خدمات
آموزشی به دانشجویان و آشنایی آنان با اصول کارآفرینی و نشویق آنان به نوآوری و
ارائه ایده ابراز کرد: دانشجویان باید پس از ورود به دانشگاه به دنبال تولید فن و
تکنولوژی باشند.
رئیس دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه
دانشجویی به درد کشور میخورد که مهارتدیده و آموزشدیده باشد، اظهار کرد: دانشجویان پس از ورود
به بازار کار متوجه میشوند که با اصول عملی آشنایی ندارند، این حلقه مفقوده سیستم
آموزشی کشور است که باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد در
حوزه ارائه آموزشهای مهارتی به دانشجویان ابراز کرد: مدارس عالی مهارتی که اولین
آن با عنوان «مدرسه عالی مهارتی حقوق» راهاندازی شده، این بستر را فراهم میکند
که دانشجویان بتوانند از نزدیک با رشتهای که در آن تحصیل کردهاند، آشنا شوند.
هدفگذاری دانشگاه آزاد
زنجان برای راهاندازی مدرسه مهارتی معماری و شهرسازی
ایرانی- اسلامی
فیروزفر با بیان اینکه در این راستا دانشگاه آزاد زنجان نیز در صدد
راهاندازی مدرسه مهارتی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی است، اضافه کرد: این مهم
در مرحله کسب مجوز قرار دارد، البته اگر موفق به ایجاد مدرسه هم نشدیمموضوع ایجاد
کارگاههای مهارتورزی را پیگیری میکنیم.
رئیس دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه معتقدیم شهرسازی ایران باید به اصل خود بازگردد، عنوان کرد: در تلاشیم
ثابت کنیم معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامیبرای مرز و بوم ما بهترین روش است.
تشکیل هستههای فناور
فیروزفر تشکیل هستههای فناور با همراهی اساتید را از برنامههای
دانشگاه آزاد اعلام کرد و گفت: در این راستا به دنبال این نیستیم که دانشجو چه
ایدهای دارد، به کمک اساتید دانشجویان علاقمند به ایدهپردازی در هر رشتهای را
شناسایی کرده پس از گذراندن دوره بلوغ به پارکهای علم و فناوری سوق میدهیم.
وی با بیان اینکه مردم احساس کردهاند که دانشگاهها باید دگردیسی
داشته باشند، عنوان کرد: تابستان امسال با این رویکرد که دانشگاه آزاد به سمت
کارآفرینی و فناوری خرکت میکند نسبت به جذب دانشجو اقدام کرد که خوشبختانه نتایج
قابل قبولی در این زمینه کسب شد.
رئیس دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه مهرماه امسال
میزان جذب دانشجو با برنامه یاد شده قابل قبول بود و تا حدودی افت دانشجو نیز
جبران شد، ادامه داد: در رشته ارشد و دکتری که فرآیند
جذب ظرفیتی و به صورت کشوری است میزان جذب دانشجو کاهش داشته است اما در رشته کارشناسی
و کاردانی ناپیوسته میزان جذب با رشد همراه بوده است. در جذب دانشجوی مقطع
کارشناسی(بدون آزمون) 50 درصد رشد داشتیم.