معاون امور عمرانی استاندار زنجان: ۱۲۷ هکتار زمین خالی با کاربری آموزشی در شهرکهای اقماری زنجان احصا شد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: بنا بر اعلام معاون عمرانی استاندار زنجان 127 هکتار زمین خالی
با کاربری آموزشی در شهرکهای اقماری زنجان احصا شده است، بنابراین در زمینه تأمین
زمین مشکلی نداریم.
شورای
آموزش و پرورش استان زنجان با حضور استاندار و مسئولان استانی چهارشنبه 22
اسفندماه 1403 در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان برگزار شد.
سید
محسن صادقی استاندار زنجان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تاکید بر لزوم
احداث 89 باب مدرسه در سایتهای مسکن ملی در سطح استان، اظهار کرد: ساخت مدرسه با
عنوان «نهضت مدرسهسازی» جزو اولویتهای اصلی دولت است.
استاندار
زنجان با اشاره به اینکه ماده 18 قانون شورای آموزش و پرورش بر همه تعهدات صراحت
دارد، اضافه کرد: ایفای تعهدات توسط سازندگان پروژهها، مسالهای است که به واحد
ناظر بر حسن اجرای تعهدات برمیگردد.
وی با
اشاره به اینکه نقش شهرداریها در نظارت بر اجرای تعهدات سازندگان پروژهها بسیار
اثرگذار است، بیان کرد: معاونت امور عمرانی استانداری نیز باید نقش نظارتی خود را
با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نسبت به ساختوسازهای مجتمعها و
مجموعه های بزرگ ایفا کند.
صادقی
خواستار منوط شدن صدور پروانههای ساختمانی و گواهی پایان کار به مجتمعهای مسکونی
طرح نهضت ملی مسکن بعد از استعلام از اداره کل آموزش و پرورش شد و افزود: شهرداری
زنجان پایان کار مجتمع های احداث شده در قالب طرح های نهضت ملی مسکن را بر اساس
الزامات تعریف شده ارائه دهد.
127
هکتار زمین با کاربری آموزشی در شهرکهای اقماری تخصیص داده شد
وی با بیان اینکه 127 هکتار زمین با کاربری آموزشی در شهرکهای اقماری تخصیص داده
شده و بر این اساس مشکلی از بابت تامین زمین وجود ندارد، افزود: شائبه واگذاری برخی
از اراضی آموزشی بدون مجوز آموزش و پرورش استان توسط معاونت امور عمرانی بررسی شود.
وی در
ادامه در زمینه فضاهای مازاد در اختیار سایر دستگاه ها، با تاکید بر اینکه باید این
فضاها احصا شوند تا به صورت جابهجایی موقت یا امانی در حوزه مدارس از آنها
استفاده شود، خاطر نشان کرد: یک قطعه زمین نیز برای ساخت مدرسه خیرساز ویژه بیماران
اوتیسم در نظر گرفته شده است.
صادقی
با اشاره به انعقاد تفاهمنامه ساخت مسکن در سایتهای نهضت ملی مسکن مابین اداره
کل راه و شهرسازی و سازمان نوسازی مدارس، گفت: همه بخشها به ویژه بخشهای غیر
دولتی در زمینه ساخت مدارس باید پای کار باشند.
5 همت
اعتبار برای تکمیل مدارس زنجان نیاز است
مسعود
بیاتمنش، معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در پنجمین جلسه شورای آموزشوپرورش
استان زنجان با اشاره به اینکه ما در فضاهای آموزشی شهرکهای اقماری از گذشته مشکل
داشتیم، اظهار کرد: بخشی از این مشکل به ساختوسازهایی که برای مسکن مهر بوده و
بخش عمده آن تعاونیهایی که در مناطق گلشهر، اندیشه، نانوایان، کوی خرداد، الهیه و
شهرآرا به تکلیف خود عمل نکردند.
معاون
امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه احداث مسکن مهر صرفاً در پونک بوده این
در حالی است که نهضت ملی تازه آغاز شده و در گلشهر، کوی زنگان و همچنین در کوی
زیتون مشکل فضای آموزشی داریم، بیان کرد: حدود 5 همت اعتبار نیاز است تا نیاز کل
مدارس استان را تأمین کنیم.
وی با
بیان اینکه در حال حاضر بخشی از پروژههای نیمه تمام از منابع استانی و ملی توسط
اداره کل نوسازی مدارس ساخته میشود، گفت: ۱۲۷ هکتار زمین خالی با کاربری آموزشی
در شهرکهای اقماری زنجان احصا شده است، بنابراین در زمینه تأمین زمین مشکلی
نداریم.
بیاتمنش
گفت: با مولدسازی اموال مازاد دستگاههای اجرایی میتوان پروژههای نیمهتمام را
به سرانجام رساند.
لزوم
ساخت حداقل ۸۹ مدرسه در زنجان
ذبیحالله
تاراسی، مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان نیز در پنجمین جلسه شورای آموزشوپرورش
استان زنجان با بیان اینکه توسعه زیرساختهای آموزشی تأثیر مستقیمی بر آینده
فرزندان دارد، اظهار کرد: مسئله ساخت مدارس در شهرکهای جدیدالاحداث نهتنها یک
نیاز عمرانی یا اداری، بلکه ضرورتی اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی است.
مدیرکل
آموزشوپرورش استان زنجان با بیان اینکه اگر امروز در این مناطق به توسعه مدارس
توجه نکنیم، در آینده با چالشهایی همچون تراکم بیش از حد دانشآموزان در مدارس
موجود، کاهش کیفیت آموزشی و حتی افزایش ناهنجاریهای اجتماعی مواجه خواهیم شد،
گفت: براساس بررسیهای انجامشده در شهرکهای جدید، دو رویکرد در نظر گرفته شده
است.
وی با
بیان اینکه براساس ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش بهازای هر ۲۰۰ واحد
مسکونی، یک مدرسه احداث شود، افزود: مطابق این رویکردها، نیاز به احداث مدارس در
شهرکهای اقماری احساس میشود.
وی با
اشاره به اینکه استاندارد تراکم دانشآموزی در مدارس ابتدایی ۲۴ نفر و در مقاطع
متوسطه ۲۵ نفر در هر کلاس است، بیان کرد: بااینحال، همه مدارسی که در اطراف این
شهرکها قرار دارند، دارای تراکمی بیش از ۳۰ نفر هستند.
تاراسی
با بیان اینکه این موضوع نشان میدهد که امکان جذب دانشآموزان جدید در مدارس فعلی
وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع لزوم احداث مدارس جدید بیش از پیش احساس میکند.
مدیرکل
آموزشوپرورش استان زنجان با توجه به افزایش جمعیت در شهرکهای جدیدالاحداث و
تراکم بالای دانشآموزان در مدارس اطراف، ضروری است که احداث مدارس جدید در اولویت
برنامههای عمرانی و آموزشی قرار گیرد، گفت: حداقل ساخت ۸۹ مدرسه بر اساس ماده ۱۸
قانون شوراهای آموزشوپرورش در سطح استان نیاز است.
سرانه فضای آموزشی دانشآموزی در زنجان ۶ مترمربع است
حمیدرضا
اسلامی مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان، عصر امروز در پنجمین جلسه
شورای آموزشوپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع آموزش و توسعه فضاهای
آموزشی به نقطهای رسیده که شهر زنجان و سایر مناطق شهری استان، بهویژه شهرهای
ابهر، خرمدره و دیگر مناطق، نیاز جدی به ایجاد و تأمین فضاهای آموزشی دارند.
مدیرکل
نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با بیان اینکه خوشبختانه، در سال گذشته و
امسال، استان زنجان بیشترین تخصیص اعتبار استانی را در حوزه فضاهای آموزشی نسبت به
کل اعتبار استان دریافت کرده است، بیانکرد: در حال حاضر، ۸۸ پروژه آموزشی در سطح
استان در دست اجرا داریم که همه این ساختمانها در حوزه آموزش تعریف شدهاند.
وی با
اشاره به اینکه عمده مشکلات ما در شهر زنجان به ویژه هسته مرکزی متمرکز است،
افزود: در حال حاضر، اقدام ملی مسکن نیز به آن اضافه شده است.
اسلامی
با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل در تأمین نیازهای مدارس، ماده ۱۸ قانون
شورای آموزشوپرورش است، افزود: این قانون تأکید دارد که همه سازندگان، اعم از
دولتی و خصوصی، موظفاند همزمان با ایجاد فضاهای شهری، فضاهای آموزشی موردنیاز را
نیز تأمین کنند.
مدیرکل
نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در ادامه با بیان اینکه میانگین سرانه
فضای آموزشی دانشآموزی در استان زنجان ۶ مترمربع است که طبق برنامه هفتم توسعه،
تا پایان این برنامه باید به ۶.۱ مترمربع میرسد، افزود: نکته مهم این است که این
عدد، میانگین کلی استان را نشان میدهد و شامل واریانس مناطق شهری و روستایی است.
مدیرکل
نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با بیان اینکه به دلیل مهاجرت گسترده از
روستاها به شهرها، تراکم دانشآموزی در مناطق روستایی کاهش و در مناطق شهری افزایشیافته
است.
وی
اضافه کرد: این مهاجرت باعث شده که سرانه فضای آموزشی در مناطق شهری استان به ۳.۲
مترمربع کاهش یابد که این کاهش، به طور مستقیم منجر به افزایش تراکم دانشآموزی در
شهرها شده است.
انتهای
پیام/