کد خبر: 1458
1398/10/07 - 9:40


پس از افزایش قیمت بنزین، در زنجان رخ داد:

افزایش 60 درصدی کرایه‌های باربری

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان: تخلف است/ موسسات باربری: نرخ‌های قبلی به ضرر ماست

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- برخلاف وعده مقام‌های دولتی مبنی بر حفظ ثبات در قیمت کالاها و خدمات پس از افزایش بهای بنزین، شاهد افزایش قیمت در برخی از کالاها و خدمات هستیم. به طور مثال افزایش کرایه­های باربری های حمل که به صورت غیرمستقیم بر هزینه تولید و در نهایت قیمت مصرف‌کننده تأثیر گذاشته یکی از این موارد است.

مرتضی انتصار، رییس اتحادیه خشکبار و حبوبات استان می­گوید: هم اکنون با افزایش قیمت بنزین کرایه­‌های وانت بارها که بیشتر بنزینی هستند تا 70 درصد بر روی کرایه های خود افزودند به عنوان مثال؛ قبل از افزایش قیمت بنزین کرایه حمل حبوبات با وانت بارها و نیسان‌ها از تبریز تا زنجان 300 هزار تومان بوده که هم اینک این کرایه­ها تا 600 هزار تومان افزایش یافته است و قطعا این بر روی قیمت حبوبات نیز تاثیر گذاشته به طوریکه قیمت حبوبات به طور متوسط تا 15 درصد افزایش یافته است.

مدیر یکی از شرکت‌های باربری استان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان؛ افزایش کرایه‌­های باربری را تایید کرد و گفت: هم اکنون با افزایش قیمت بنزین کرایه­های باربری داخل شهری تا 10 درصد و کرایه­‌های برون شهری و بین شهری تا 60 درصد افزایش یافته است.

حبیبی عنوان می­کند: سهمیه­‌هایی که برای وانت بارها و نیسان ها در نظر گرفته شده 120 و 90 لیتر در ماه است که رانندگان پس از اتمام این سهمیه مجبور به استفاده از بنزین 3 هزار تومانی هستند.

یکی دیگر از مسئولان موسسات بابری­های استان معتقد است: از 15 آذر ماه نرخهای کرایه­‌های بین شهری حداقل 30 درصد افزایش یافته است. وی می­‌افزاید: قبلا کرایه­‌های باربری توسط وانت بارها به مقصد تهران 500 تا 600 هزار تومان بود ولی هم اکنون رانندگان با این قیمت حاضر به جابجایی بار نیستند زیرا معتقدند این قیمت سودی برایشان ندارد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای استان؛ سهیمه سوخت وانت‌بارهای عمومی بین‌شهری به میزان 300 لیتر برای ناوگان تك‌سوز و 120 لیتر برای ناوگان دوگانه‌سوز تعیین شده است. براساس بخشنامه اخیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعالیت كلیه وانت بارها تحت صحابت بارنامه انجام می‌شود و مطابق قوانین موجود در بخش حمل و نقل كالا در كشور ملزم به صدور بارنامه می‌باشند كه در این زمینه هم می‌توانند در زمره شركت‌های حمل و نقل كالا و هم شركت‌های حمل و نقل وانت‌بار، فعالیت نمایند.

به گفته مدیر کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای استان؛ طی یک ماه آینده، عملكرد ناوگان وانت بار براساس بارنامه اخذ شده، مورد بررسی كارشناسی قرار می‌گیرد، همچنین گزارش این بررسی‌ها، مبنایی برای تعیین پیمایش این ناوگان قرار می‌گیرد و در صورتی كه سهمیه‌های سوخت تعیین شده، كفایت نكند، مازاد سوخت مورد نیاز، تخصیص پیدا می‌كند.

آیا کرایه آژانسها افزایش یافته؟

علاوه بر افزایش کرایه­‌های حمل بار، شاهد افزایش قیمت کرایه­‍‌های آژانسهای سرویس و تاکسی تلفنی‌­ها در شهر بوده­ایم که بنزین را بهانه کرده و معتقدند: در نرخ­نامه جدید چند درصد به کرایه‌ها افزاوده شده است.

با وجود اینکه نرخهای تاکسیهای درون شهری افزایش نیافته ولی آژانسهای تاکسی تلفنی مبلغی را به کرایه‌های خود افزودند به طوریکه قیمت یک مسیر قبل از گرانی بنزین 6 هزار تومان بود ولی هم اینک کرایه همین مسیر به 7 تا 8 هزار تومان افزایش یافته است.

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع به سراغ یکی از آژانس های شهر رفت که مدیر این آژانس می­گوید: بعد از افزایش قیمت بنزین دچار مشکلاتی شدیم به طوریکه همکاران دیگر به مایل ادامه همکاری نیستند زیرا قرار بود دولت ما به التفاوت بنزینی که با قیمت 3 هزار تومان خریداری کرده بودیم را به آژانسها پرداخت کند ولی با گذشت دو ماه این طرح عملیاتی نشده است.

وی با تاکید اینکه افزایش قیمتی در کرایه­‌ها صورت نگرفته است، ادامه می­دهد: بیشتر خودورهای این آژانس تک گانه هستند و روزانه 90 تا 100 هزار تومان هزینه بنزین با نرخ 3 هزار تومانی می­شود و با این شرایط رانندگان حاضر به همکاری نیستند.

رانندگان حاضر به همکاری نیستند

یکی دیگر از مدیران آژانسهای زنجان معتقد است: با اینکه مبلغی اندک به کرایه­ها افزدوه شده ولی تاکنون هیچ سهمیه­ بنزینی برای آژانسها در نظر نگرفته شده و رانندگان آژانس را ترک کرده­اند زیرا این درآمدهای پایین و هزینه بالای بنزین برایشان صرف نمی­کند.

این موارد درحالی است که مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان معتقد است: بعد از افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایه­‌ها تغییری نکرده و همشهریان در صورت گرانی کرایه­ها میتوانند با شماره 124 تماس گرفته و مراتب را گزارش دهند تا مابه تفاوت افزایش کرایه برگردانده ­شود.

رضا محمدی در ادامه ابراز می­کند: با شرایط کنونی و افزایش 3 برابری بنزین این کرایه­‌ها برای رانندگان وانت بارها نمی­‌صرفد و آنان مجبور به افزایش خود سرانه کرایه­ها می­کنند ولی چون نرخ جدیدی ارائه نشده این افزایش کرایه‌­ها تخلف محسوب می­شود.

مجتبی عبدلی، رییس اتحادیه موسسات سرویس دهی و حمل و نقل درون شهری زنجان با اشاره به مابه‌التفاوت هزینه بنزین آژانسهای درون شهری اظهار می­کند: طبق گفته مسئولان، تا دهم همین ماه ما به التفاوت سرویسهای آژانس پرداخت می­شود و مشکل تامین هزینه بنزین این بخش تا حدودی برطرف میگردد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در نرخ­های کرایه باربریهای استان اعمال نشده است، ادامه داد: همشهریان می­توانند در صورت مشاهده کرایه­های بابری توسط موسسات با شماره 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تماس گرفته و شکایات خود را مطرح کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانافزایش کرایه وانت بارهاافزایش قیمت بنزینمرتضی انتصار
sedayezanjannews.ir/nx1458


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»