سجاد اوجاقلو: از تهران خواستهایم که داشبورد مدیریتی در سیستم تعریف کند تا ترجیح خانوادههای زنجانی در خرید 11 قلم کالایی را استخراج کنیم اما مشاهدات میدانی، از گرایش شهروندان زنجانی به خرید گوشت مرغ، برنج، روغن و حبوبات به دنبال گرانیها حکایت دارد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: پیگیریهای میدانی صدای زنجان از محل فروشگاههای زنجیرهای
مجریِ طرح کالابرگ الکترونیکی (رمضانیه) حاکی از آن است که مردم زنجان ترجیح دادهاند
بیشتر از خواربار استفاده کنند و باتوجه به اینکه عید نوروز را پیش رو داریم،
حبوبات، روغن، برنج و گوشت مرغ جزو اقلام دلخواه خانوادهها است.
طرح
کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای
(افق کوروش، اتکا، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، هفت و والمارکت و غیره) اجرا میشود.
علاوه بر این، خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر
است.
وزارت
تعاون با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: در سومین مرحله از طرح، خانوارهای مشمول
درآمدی چهارم تا هفتم از عصر ۲۳ اسفند۱۴۰۳ میتوانند از اعتبار تخصیصی برای خرید
کالاهای اساسی به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان استفاده کنند.
بر این
اساس؛ مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی با واریز اعتبار به حساب سرپرستان خانوار
تحت پوشش سازمانهای حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) از تاریخ ۱۱ اسفند آغاز شد.
در ادامه مرحله دوم برای دهکهای درآمدی اول تا سوم در تاریخ ۱۶ اسفند پرداخت شد.
در سومین مرحله از طرح، خانوارهای مشمول درآمدی چهارم تا هفتم از عصر ۲۳ اسفند۱۴۰۳
میتوانند از اعتبار تخصیصی برای خرید کالاهای اساسی به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار
تومان استفاده کنند.
همچنین
این طرح با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا
هفتم اجرا میشود. بر این اساس، دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان
و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد.
این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین
و خواربار اختصاص مییابد.
در این
طرح 11 قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کمچرب، پنیر، ماست کمچرب،
مرغ، تخممرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر به مشمولان اختصاص پیدا خواهد کرد.
چند
نکته مهم درباره فروشگاههای عرضه کنند کالاهای طرح فجرانه
اما
وزارت کار به چند نکته مهم برای مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی پرداخته است که نیازمند
توجه هنگام مراجعه به مراکز عرضه است، متقاضیان باید دقت کنند که اگر فروشگاهی
اعلام کرد که شرطِ بهرهمندی از کالابرگ الکترونیکی، خرید چند کالای دیگر است،
تخلف کرده است و مردم میتوانند از طریق مراجعه به ادارات کار وزارت تعاون در
شهرها و یا سامانه تلفنی بهروز شده و شمارهی 6369 تماس گرفته و اسم، کد و محل دقیق
فروشگاه را اعلام کنند تا با متخلفین برخورد و سامانه اتصال فروشگاه بسته شود.
لازم
به ذکر است که اعتبار به کد ملی سرپرست خانوار تخصیص یافته است و از کلیه کارتهای
بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد. اعتبار به حساب بانکی واریز نمیشود.
این اعتبار برروی کد ملی تخصیص و از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست
خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
سیده
مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی 23 اسفندماه 1403 درباره ویژگی طرح
کالابرگ الکترونیک توضیح داد و گفت: مهمترین چالش در گذشته، خرید کالا با پرداخت
مبلغ مازاد از خانوار بود، این چالش اکنون بر طرف شده، این مرحله از کالابرگ سه مزیت
داشته است؛ از جمله اینکه اعتبار تخصیص یافته افزایش یافته است، انتقال اعتبار از
این مرحله به مرحله بعد تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ ممکن شده است و همچنین شهروندان میتوانند
آزادانه هر کالایی را از آن ۱۱ قلم کالا خریداری کنند.
مشاهدات میدانی، از گرایش شهروندان زنجانی به خرید گوشت مرغ، برنج و روغن و حبوبات
به دنبال گرانیها حکایت دارد
سجاد
اوجاقلو، معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در خصوص
روند اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی (طرح رمضانیه) به صدای زنجان گفت: با هدف
جلوگیری از ازدحام جمعیت و به تبع آن کافی نبودن کالاهای ضروری موردنیاز در فروشگاهها، این طرح از 10 اسفندماه 1403
برای دهکهای پائین جامعه (مددجویان کمیته امداد و بهزیستی) برای دهکهای یک تا 3
نیز از 16 اسفندماه 1403، برای دهکهای 4
تا 7 نیز از 23 اسفندماه امکان خرید کالا از طریق کالابرگ امکان پذیر شد.
اوجاقلو
با بیان اینکه کلیه دهکها تا پایان خردادماه 1404 برای خرید کالا فرصت دارند،
ابراز کرد: طبق اعلام وزارت کار، شماره تلفن «6369» برای اعلام شکایت و انتقاد از
محلهای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی (یعنی فروشگاهها) تعیین شده است.
معاون
اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه در حال
حاضر روند ارائه خدمت به شهروندان مطلوب است، ادامه داد: گاها برخی از فروشگاهها
گزارش کمبود روغن پخت و پز در قفسههای خرید را اعلام میکنند وگرنه به لحاظ فنی و
اجرایی مشکلی وجود ندارد، ضمنا کمبود کالای روغن در قفسههای برخی فروشگاهها نیز
به محض دریافت گزارش، از سوی ارگانهای ذیربط جبران میشود.
این
مسئول از شهروندان خواست تا پیش از حضور در فروشگاهها کد دستوری #1463*500* را با
گوشی همراه خود وارد کرده و پس از دریافت کد خرید با خیال آسوده نسبت به خرید
اقلام مرودنیاز خود اقدام کنند.
معاون اجتماعی
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی
بر «با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، ترجیح خانوادههای زنجان از میان 11قلم کالای
ضروری اعلامی دولت چه بوده است؟» گفت: از تهران درخواست تعریف داشبورد مدیریتی
برای استان زنجان را کردهایم تا آمارهای دقیقی در این خصوص استخراج کنیم، اما
مشاهدات میدانی ما در خصوص الگوی مصرف خانوادههای زنجانی، گروه کالایی پروتئین
نظیر گوشت مرغ، برنج و روغن و حبوبات بوده است. مردم به دنبال افزایش قیمتهای
حبوبات و گرانی ترجیح دادهاند که در خریدشان از طریق کالابرگ این گروه کالایی را
در اولویت قرار دهند.
انتهای
پیام/