کد خبر: 1468
1398/10/11 - 8:56


مدیرعامل شرکت آبفای استان مطرح کرد:

صنایع باید از پساب استفاده کنند

علیرضا جزء‌قاسمی: این اقدام سبب صرفه جویی و دوام منابع آبی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به ابلاغ نظام‌نامه جدید از سوی وزارت نیرو به شرکت‌های تابعه زیرمجموعه اعم از آب منطقه‌ای، آبفا و آبفار از اواسط امسال مبنی بر عدم اختصاص آب پاک به صنعت و جایگزینی آن با پساب تاکید کرد: از این پس صنایع جدید استان موظفند آب موردنیاز خود را از محل پساب تامین کنند.

علیرضا جزء‌قاسمی سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن گرامیداشت سالگرد تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارغ از هر گونه دیدگاه و مباحث سیاسی در راستای خدمت به مردم گام برداشته است به مصوبه یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری و ادغام این دو شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: در استان زنجان نیز در راستای اجرای این مصوبه هیئت دولت، در آینده‌ای نزدیک دو شرکت در قالب یک شرکت واحد تحت عنوان «شرکت آب وفاضلاب استان» فعالیت می‌کنند. اساسنامه شرکت آب و فاضلاب شهری تغییری نداشته و تمامی خدمات آب و فاضلاب در کل استان بر عهده این شرکت است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اضافه کرد: این مصوبه در جهت سرعت بخشیدن به آبرسانی روستا‌ها و استفاده بهتر از همه امکانات موجود از جمله منابع انسانی، ظرفیت‌های تخصصی و منابع مالی به تصویب رسید و به این ترتیب یک شرکت به نام آب و فاضلاب استان‌ها وظایف دو شرکت روستایی و شهری را به صورت یکپارچه به انجام می‌رساند.

وی با اشاره به اجرای فرآیند یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب در برخی شهرستان‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی جهت ارائه خدمات باکیفیت به مردم تصریح کرد: جمع‌بندی به عمل آمده حکایت از مفید واقع شدن این خدمات و رضایت‌مندی عمومی دارد.

جزء‌قاسمی با بیان اینکه در حوزه شهری بیش از 750 هزار نفر جمعیت تحت پوشش داشته‌ایم، اضافه کرد: بحمدلله در حوزه خدمات‌رسانی به مردم مشکل جدی وجود نداشته است، امیدواریم در حوزه روستایی و پس از اجرای این مصوبه دولت بتوانیم خدمت‌رسان خوبی برای جوامع روستایی استان باشیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان با اشاره به اجرای پروژه آبرسانی به شهرستان‌های ابهر و خرمدره ابراز کرد: تصفیه‌خانه در اسفندماه سال 97 به صورت آزمایشی وارد مدار شد و عملا آب موردنیاز ابهر را تامین کرد و در هفته دولت با حضور وزیر نیرو افتتاح و به صورت رسمی در مدار قرار گرفت.

این مسئول با بیان اینکه اقدامات مربوط به جمع‌آوری انشعاب این پروژه به مرور اجرایی می‌شود به اعتبار دو شرکت آبفا و آبفار اشاره کرد و گفت: اعتبار سال جاری در آبفا 88 میلیارد و در آبفار نزدیک به 75 میلیارد تومان اعلام شده است.

پروژه‌های اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی

جزء‌قاسمی در مورد پروژه‌های انجام گرفته در حوزه اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی عنوان کرد: طی دو سال اخیر اولویت شرکت آب و فاضلاب شهری اجرای پروژه اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در هسته‌های مرکزی و تاریخی شهر زنجان بوده است. بازار یکی از پروژه‌های ویژه این شرکت است که در حال حاضر پیمانکار مربوطه مشغول اصلاح و بازسازی است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان با اشاره به اجرای پروژه اصلاح و بازسازی در روستاها در 9 ماهه سال جاری تصریح کرد: ان پروژه به میزان 75 کیلومتر در نقاط روستایی شهرستان خدابنده اجرایی شده است. در مدت زمان یاد شده در شهر زنجان عملیات اصلاح و بازسازی به طول 8 کیلومتر هم در دستور کار قرار گرفته است.

نگرانی از انشعابات غیرمجاز در مناطق روستایی

جزء‌قاسمی با بیان اینکه انشعاب غیرمجاز هیچ‌گاه  به صفر نمی‌رسد، تاکید کرد: انشعاب غیرمجاز به ویژه در نقاط روستایی یکی از چالش‌های شرکت آب و فاضلاب است، بر اساس آمارها یک هزار و 33 رشته انشعاب غیرمجاز در شهرها و در 334 مورد نیز بیش از یک هزار و 400 انشعاب غیرمجاز روستایی شناسایی شده که نه تنها برای شرکت بلکه به چالش جدی برای روستاها نیز تبدیل شده است.

وی از اجرای ویژه طرح شناسایی انشعابات غیرمجاز در روستاها در سال جاری خبر داد و گفت: شرکت آب و فاضلاب این موضوع آزاردهنده را در راستای خدمت به مردم و در چارچوب قانون با جدیت پیگیری می‌کند.

اجرای طرح فاضلاب در 5 شهر

مدیرعامل شرکت آبفای استان از اجرای طرح فاضلاب در شهرهای زنجان، زرین‌آباد، دندی، خرمدره و ارمغانخانه خبر داد و گفت: این طرح در برخی از شهرها در حال اجراست در برخی نیز به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای گسترش و اجرای این طرح در زنجان سیستم تصفیه ارتقا یافته و از 25 هزار به 210 هزار نفر رسیده و وارد مدار بهره برداری شده است، ادامه داد: در ارمغانخانه و خرمدره طرح مربوطه در حال اجراست و در زرین آباد نیز همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح در شهر دندی سال قبل به بهره‌برداری رسید.

این مسئول با تاکید بر لزوم افتتاح تصفیه‌خانه‌ها و تکمیل پروژه مجتمع‌ آبرسانی روستایی و اجرای طرح‌های مستمر به اجرای پروژه‌های آبرسانی در شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره اشاره کرد و افزد: این پروژه با توجه به امکان بهره‌مندی که از آب سطحی وجود دارد، اجرا شده است، در صورت اجرای طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای، پروژه‌های مربوط به ایجاد شبکه و سیستم تصفیه‌خانه را در دستور کار قرار می‌دهیم.

استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای صنعت و کشاورزی

مدیرعامل شرکت آبفای استان در بخش دیگری از اظهارات خود به پروژه بازچرخانی آب و استفاده از پساب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 12 میلیون مترمکعب پساب داریم که با بهترین کیفیت قابلیت استفاده در بخش صنعت و کشاورزی (با ملاحظه) را دارد. سیاست‌ها به گونه‌ای بوده که صنعت رغبتی برای استفاده از پساب نداشته است اما خوشبختانه اواسط امسال نظام‌نامه جدید از سوی وزارت نیرو به شرکت‌های تابعه زیرمجموعه اعم از آب منطقه‌ای، آبفا و آبفار مبنی بر عدم استفاده از آب پاک برای صنعت و تاکید بر اختصاص پساب به این بخش ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس تامین آب صنایع جدید استان صرفا از محل پساب‌ها امکان‌پذیر است، ابراز کرد: برای تحقق اهداف این نظام‌نامه قطعا نیازمند همراهی استانداری و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و سایر ارگان‌های ذیربط هستیم تا استفاده از پساب در بخش صنعت را نهادینه کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان پساب را بهترین منبع تامین آب موردنیاز صنایع دانست و گفت: برخلاف تصورات قیمت پساب به هیچ عنوان بالا هم نیست شاید بهتر است بگوئیم قیمت پایین آب سبب ایجاد چنین دیدگاهی شده است و از سویی دیگر باید یگوئیم قیمت پساب بر اساس سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته مشخص می‌شود.

وی با اشاره به مزایای استفاده از پساب در صنعت تصریح کرد: کاربرد پساب به عنوان یک منبع دائمی آب در صنعت علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای آبی این بخش، باعث صرفه جویی و دوام منابع آبی موجود می‌شود.

استفاده از آب خاکستری در ساختمان‌سازی

جزء‌قاسمی بر لزوم استفاده از آب خاکستری تاکید کرد و گفت: امیدواریم با همراهی دستگاه‌های ذیربط استفاده از پساب در فعالیت‌های مربوط به ساختمان‌سازی و آبیاری فضای سبز به عنوان یکی از راهکارهای بازچرخانی آب مورد توجه قرار گیرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناب و فاضلاب زنجانعلیرضا جزءقاسمیپساب
sedayezanjannews.ir/nx1468


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»