کد خبر: 9595
1402/02/06 - 11:37


صدای زنجان آخرین وضعیت ورزشگاه 15 هزار نفری را بررسی می‌کند؛

افتتاح، شاید وقتی دیگر!

شهروندان زنجانی: سال‌هاست منتظر افتتاح مجموعه زیتون هستیم /مدیر کل ورزش و جوانان استان: 80 تا 100 میلیارد تومان دیگر برای ساخت پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری نیاز است! /عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان: معطلی 17 ساله پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان قابل توجیه نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان پس از 17 سال همچنان چشم به اعتبارات دارد تا تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد، این در حالی که حتی تغییر پیمانکار پروژه هم نتوانسته تا این لحظه دردی از این پروژه دوا کند.

حدود 17 سال پیش به منظور ساخت و احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، زمینی واقع در منطقه تفریحی و گردشگری گاوازنگ را به اداره کل ورزش و جوانان تحویل دادند، بر این اساس در سال 1385 قراردادهایی با پیمانکار مربوطه منعقد و براساس موافقت‌نامه تنظیمی، مقرر شد عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ورزشی زنجان در مدت چهار سال به اتمام برسد، اما این پروژه با گذشت بیش از 17 سال هنوز تکمیل نشده است!

در کشورهای پیشرفته نقش ابزار و سازوکارهای مالی در مدیریت و راهبری پروژه‌های عمرانی و اجرایی چه در سطح خرد و چه سطح کلان بسیار پررنگ و در کشورهای در حال توسعه نقش رویکردهای مدیریتی بسیار کمرنگ است و این بدان معنی است که متاسفانه در زمینه اهمیت منابع مالی به عنوان ابزار سیاست‌گذاری به شدت سهل‌انگاری شده و در عمل نقش استراتژیک و حیاتی آن مغفول مانده است.

تصمیمات استراتژیک مالی در شرایطی گرفته می‌شود که ذی‌نفعان و نیروهای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به طرق مختلف این تصمیمات را تحت تاثیر قرار می‌دهند و هر کدام از این عوامل از طریق ارائه فرصت یا تحمیل تهدید بر عملکرد این تصمیمات به صورت کم یا زیاد اثر گذارند.

ورزشگاه در حال ساخت ۱۵ هزار نفری زیتون زنجان یک استادیوم فوتبال با حدود بیش از ۶۰ هزارمتر مربع زیربنا یکی از پروژه‌های عمرانی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است که در شمال شهر در کنار مجموعه تفریحی گاوازنگ احداث می‌شود.

این پروژه عمرانی یکی از طرح‌های مهرماندگار دولت نهم بوده که از سال 1384 کار ساخت آن آغاز شده و برای نخستین‌بار در منطقه شمال‌غرب از سیستم گرمایشی از کف در این استادیوم استفاده می‌شود.

بنا به اظهارات مهرداد سلطانی، معاون عمرانی وقت استاندار زنجان (سال 1398)، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یکی از مطالبات جدی زنجانی‌ها بوده که چندین سال است با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است.

بدون شک تکمیل و آغاز به کار پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری یک مطالبه عمومی است و ناتمام ماندن این پروژه به نمادی از ناتوانی دولت‎‌های مختلف در تکمیل و تحویل این پروژه تبدیل شده است به نحوی که اگر قرار باشد مطالبات مردم را در یک لیست در نظر گرفت نخستین گزینه آن اتمام پروژه 15 هزار نفری است.

** تکمیل ورزشگاه 15 هزار نفری مطالبه زنجانی‌ها است

مرتضی یک جوان زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صدای زنجان می‌گوید: هر بار که مسیر منتهی به گاوازنک را طی می‌کنیم برایم سئوال می‌شود پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری کی قرار است به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که نوجوان بودیم این پروژه نیمه کاره بود و ما در سن جوانی هنوز این پروژه را در وضعیت نیمه تمام می‌دانیم، ادامه می‌دهد: حداقل امیدواریم این پروژه به زمان فرزندانم برسد.

این جوان با اشاره به اینکه این اعتبارات قابل توجهی برای ساخت این مجموعه صرف شده ولی هنوز به مرحله تکمیل نرسیده است، اضافه می‌کند: به نظرم این کار، حیف کردن بیت‌المال و مالیات مردم است.

فرهاد یک ورزشکار زنجانی نیز به صدای زنجان می‌گوید: امیدوار بودیم با راه افتادن مجموعه 15 هزار نفری زمینه بهبود وضعیت ورزش استان به ویژه رشته فوتبال بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه می‌توانست زمینه برگزاری مسابقات مختلف را فراهم و زنجان را به یک استان میزبان تبدیل کند، عنوان می‌کند: وجود استادیوم بستر استعدادیابی و توسعه ورزش را فراهم خواهد کرد و قطعا این افتتاح برای همه مفید است.

** پیمانکار قبلی پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان ضعیف بود!

جواد بازرگان مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان نیز با اشاره به اینکه پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان جزو پروژه‌های شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است، اظهار می‌کند: ساخت و ساز با این شرکت بوده و بهره‌بردار اداره کل ورزش و جوانان استان است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اینکه در یک سال حضور در اداره کل ورزش و جوانان با پیگیری استاندار و نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در جلسه با وزیر و حضور معاون شرکت توسعه و تجهیز موضوع این شرکت بررسی شد، می‌گوید: این پیگیری‌ها منجر به این شد که پیمانکار قبلی به عنوان یک پیمانکار ضعیف که اقدام و حرکتی نداشت، خلع شود.

وی با اشاره به اینکه دوباره مناقصه براساس فرآیند برگزار شد، اضافه می‌کند: در این مناقصه پیمانکاران بومی از جمله شرکت نصر و چند پیمانکار شخصی و همچنین پیمانکارانی از سایر استان‌ها حضور داشتند.

بازرگان با بیان اینکه یک پیمانکار از استان تهران در این مناقصه برنده شده است، اضافه می‌کند: 5 میلیارد و 600 میلیون تومان در سال گذشته برای این پروژه اختصاص داده شد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اینکه برای رسیدن به نتیجه این پروژه بین 80 تا 100 میلیارد تومان با توجه به بازار امروز هزینه نیاز دارد، بیان می‌کند: آغاز این پروژه برای سال 1386 است و ارقام آن دوران با زمان حال قابل مقایسه نیست اما آن برهه زمانی این پروژه با 20 تا 25 میلیارد تومان قابل اتمام بود.

وی با اشاره به اینکه 10 میلیارد تومان سال گذشته برای این پروژه هزینه شده است، ادامه می‌دهد: طبق قول‌ها شرکت توسعه و تجهیز برای سال جدید اعتبار خوبی برای این پروژه در نظر گرفته است.

بازرگان با اشاره به پیشرفت فیزیکی 85 تا 86 درصدی پروژه تا به امروز اضافه می‌کند: ضلع غربی به صورت کامل تمام شده ولی ضلع شرقی پروژه ضعیف بوده و همچنان باقی مانده است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اینکه پروژه‌های زیر مجموعه شرکت توسعه و تجهیز در سراسر کشور و در همه استان‌ها وضعیت مشابه دارند، ادامه می‌دهد: اعتبارات ناچیز برای پروژه‌های متعدد در نظر گرفته می‌شود و این موجب طولانی شدن پروژه‌ها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پروژه دوچرخه سواری و استادیوم 15 هزار نفری در استان زنجان جزو پروژه‌های در دست ساخت شرکت توسعه و تجهیز است البته تعداد پروژه‌های این شرکت در برخی استان‌ها متفاوت است.

بازرگان با اشاره به اینکه اگر اعتبار داده شود با توجه به اینکه طبق اعلام نظر شرکت، پیمانکار توانمند است می‌توان به اتمام پروژه امیدوار بود، اضافه می‌کند: در صورتی که شرکت توان مالی داشته باشد امکان هزینه و دریافت اعتبار در آینده وجود دارد.

** در پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان در مقوله فرآیند ساخت پروژه خوب کار نشده است!

اما علی سیاح، عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان که معطلی بیش از 17 ساله پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان را قابل توجیه نمی‌داند در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: استاندارد ساخت و تکمیل چنین پروژه‌هایی 4 ساله است نه 17 سال! به نظر می‌رسد آنچه در این مدت مورد توجه قرار نگرفته است توجه به معنا و مفهوم و اصول «مدیریت» است.

سیاح معتقد است: ابتدا باید در نگاه نخست ببینیم احداث استادیوم برای استان زنجان لازم بوده یا خیر! بالاخره ساخت استادیوم هم مزیت دارد هم معایب دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه ساخت استادیوم رونق اقتصادی به منطقه می‌دهد و زمینه برگزاری میزبانی مسابقات و حضور ورزشکاران و استعدادیابی را فراهم می‌کند، ادامه می‌دهد: ساخت استادیوم اما محدودیت هم دارد که یکی از آن‌ها کمبود اعتبار و بودجه است که برای این قبیل در نظر گرفته و دیگر موضوع بحث بالا بودن هزینه نگهداری آن است.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت استادیوم باید اعتبار داشته باشیم و باید ببینیم این اعتبارات از کجا باید کسب شود، اضافه می‌کند: در دنیا دو حالت وجود دارد که در آن یا بخش دولتی درگیر می‌شود و یا بخش خصوصی.

سیاح با اشاره به اینکه توجه به جزئیات مانند محل قرارگیری مجموعه، اختصاص پارکینگ، سالن انتظار، جایگاه ویژه، رختکن، سالن کنفرانس، سرویس بهداشتی همه نیازمند اعتبار است، خاطر نشان می‌کند: در کشورهای صاحب فوتبال به این ورزش به عنوان یک صنعت نگاه می‌شود و شفافیت مالی دارد و تراکنش مالی بسیار بالایی دارد و ساخت استادیوم به شرکت‌های بزرگ واگذار می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه مشارکت بخش خصوصی در دنیا در ساخت استادیوم وجود دارد اما در کشور خود چنین چیزی ندارد، تصریح می‌کند: در کشور سیستم درگیر نداریم و استادیوم‌ها توسط دولت ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل 200 تا 300 میلیارد تومان به بالا برای ساخت استادیوم نیاز است، اضافه می‌کند: برای ساخت یک پروژه باید فرآیند ساخت پروژه در نظر گرفته شود که شامل زمان‌بندی، بودجه‌بندی و مدیریت تاخیر و ریسک پروژه است.

سیاح با اشاره به اینکه در پروژه زنجان در مقوله فرآیند ساخت پروژه خوب کار نشده است و سیستم دولتی مشکل ساخت اماکن ورزشی است، اضافه می‌کند: فرآیند ساخت پروژه توسط شرکت توسعه و تجهیز امکان ورزشی ضعیف بوده و پروژه به این مشکل برخورد کرده‌ایم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه یک استادیوم نهایتا باید ظرف چهار سال ساخته شود، اضافه می‌کند: در دنیا این مدت به زیر دو تا سه سال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سال به سال وجود تورم ساخت پروژه را سخت کرده است، بیان کرد: ریسک مالی‌هایی است که باید در این پروژه پیش‌بینی می‌شد لحاظ نشده است که نگرانی از فرآیند پس از تکمیل و مهم‌تر از آن نگهداری پروژه را بیشتر کرده است.

 

انتهای پیام/

 

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانورزشگاه 15 هزار نفری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9595


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»