کد خبر: 5050
1399/10/13 - 9:35


صدای زنجان از انتقادها و برنامه‌ریزی‌ها برای آینده ورزشگاه در حال ساخت زیتون زنجان گزارش می‌دهد؛

ورزشگاه می‌سازیم، برای چیزی که نداریم

مدیرکل ورزش و جوانان استان: به تصمیم مدیران گذشته احترام می‌گذاریم و ورزشگاه را می‌سازیم/ عضو هیئت علمی دانشگاه: ممکن است امکان‌سنجی و یا نیازسنجی درست نبوده باشد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با نزدیک شدن به مراحل پایانی ساخت فاز نخست ورزشگاه 15 هزارنفری زیتون (که قرار بود در عرض 4 سال تکمیل شود اما با گذشت 15 سال افتتاحش به امروز و فردا افتاده است) تصمیم مدیران وقت برای اجرای این پروژه همچنان مورد انتقاد کارشناسان و متخصصان حوزه ورزش است.

ورزشگاه در حال ساخت ۱۵ هزار نفری زیتون زنجان، یک استادیوم فوتبال با حدود بیش از ۶۰ هزارمتر مربع زیربنا، یکی از پروژه‌های عمرانی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است که در شمال شهر در کنار مجموعه تفریحی گاوازنگ احداث می‌شود.

این پروژه عمرانی یکی از طرح‌های مهرماندگار دولت نهم بود که از سال ۸۴ کار ساخت آن آغاز شده که همچنان ادامه دارد. ناگفته نماند قرار است برای نخستین‌بار در منطقه شمال‌غرب از سیستم گرمایشی از کف در این استادیوم استفاده شود.

15 سال پیش به منظور ساخت و احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، زمینی واقع در منطقه تفریحی و گردشگری گاوازنگ را به اداره کل ورزش و جوانان تحویل دادند، بر این اساس در سال ۸۵ قراردادهایی با پیمانکار مربوطه منعقد و بر اساس موافقتنامه تنظیمی، مقرر شد عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ورزشی زنجان در مدت چهار سال به اتمام برسد اما با گذشت 15 سال فرآیند احداث به پایان نرسیده است.

 شرکت توسعه اماکن ورزشی به عنوان مجری و ناظر روند اجرای پروژه ورزشگاه ۱۵ هزارنفری را پیگیری می‌کند و اداره کل ورزش و جوانان صرفا بهره‌بردار است.

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه پروژه ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری زیتون در منطقه گاوازنگ در قالب 2 فاز عملیاتی می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر کارگاه تقریبا فعال شده و روند اجرا مطلوب است. شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور مجری طرح بوده و طبق اظهارات مسئولان امر پیش‌بینی شده بود دهه فجر فاز نخست پروژه آماده بهره‌برداری باشد که این امر محقق نشد.

خلیلی با تاکید بر اینکه مجری پروژه قول داده ابتدای سال 1400 فاز نخست به مرحله افتتاح برسد در مورد احتمال تخصیص اعتبار ابلاغی فاز نخست پروژه عنوان می‌کند: اعتبار ابلاغی برای اجرای فاز نخست 20 میلیارد تومان بوده که نزدیک به 4 میلیارد و 800 میلیون تومان آن تخصیص یافته است و امیدواریم مابقی اعتبارات تا پایان سال جاری تخصیص یابد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اینکه اعتبار اختصاصی برای احداث ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان حدود 16.5 میلیارد تومان بود، تصریح می‌کند: با توجه به بالا رفتن قیمت و شرایط کنونی اقتصاد کشور، مبلغ مورد نیاز برای اجرای فاز نخست پروژه، طبق قرارداد موجود بیش از 20 میلیارد تومان است که با افزایش قیمت‌ مصالح و تجهیزات موردنیاز ساخت پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به بیش از 30 میلیارد تومان برسد. لازم به ذکر است شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با اختصاص اعتبارات خود به این پروژه، سبب پیشرفت در روند اجرا شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به لوله‌کشی‌های صورت گرفته برای استقرار تاسیسات برقی و مکانیکی در قالب فاز نخست تاکید می‌کند: سیستم گرمایشی و تاسیسات مربوطه به زودی در محل ورزشگاه مستقر می‌شوند.

خلیلی در مورد اعتبار موردنیاز برای فاز دو پروژه به صدای زنجان می‌گوید: اعتبار موردنیاز اعلامی برای فاز دو که شامل محوطه‌سازی است، با توجه به افزایش قیمت مصالح و تجهیزات موردنیاز قطعا تغییر خواهد کرد که با در نظر گرفتن قیمت‌های جدید مبلغ مربوطه باید محاسبه شود.

آیا پیش از ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری اهداف مشخص شده بود؟

مهرداد سلطانی، معاون عمرانی استاندار پائیز امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با بیان اینکه بعد از اتمام پروژه مهمترین دغدغه‌ای که وجود دارد نوع بهره‌برداری از این پروژه است که به احتمال زیاد در سال یک میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد، افزود: باید مشخص شود که این ورزشگاه از الان دست چه کسانی خواهد بود و هزینه‌های نگهداری آن به چه ترتیبی تامین خواهد شد. علی‌رغم اینکه این پروژه جزو اولویت‌های ما است اما باید تدابیر لازم برای بعد از اتمام پروژه نیز انجام شود.

البته گفته می‌شود، با توجه به مساحت و الزام برای حفاظت از تاسیسات مکانیکی و برقی و مراقبت فیزیکی از مجموعه و مدیریت امور مربوط به ورزشگاه 15 هزار نفری، هزینه نگهداری به بیش از یک میلیارد تومان برسد.

حسن قره‌خانی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و دکترای تخصصی مدیریت ورزشی در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است در کشور پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی متعددی وجود دارد که بیشتر آن‌ها احساسی و کارشناسی‌نشده در دستور کار قرار گرفته‌اند و متاسفانه فقط با گذشت زمان، سالیان سال است از محل بیت‌المال، اعتبار اختصاص داده شده اما به مرحله تکمیل نیز نرسیده‌اند در حالی که اگر به موقع اجرا می‌شد شاید هزینه‌های اضافی و چندین برابر متوجه دولت و کشور نمی‌شد.

قره‌خانی در مورد ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان که با گذشت 15 سال هنوز تکمیل نشده است، می‌گوید: به عنوان کارشناس عرض می‌کنم و شخص خاصی هم در نظرم نیست اما آیا مسئولان امر در استقرار این مجموعه، اصول مهم طراحی اهم از نیازسنجی در استقرار اماکن ورزشی را مورد توجه قرار داده‌اند؟ این ورزشگاه با چه هدفی ساخته می‌شود، ورزش حرفه‌ای یا قهرمانی؟ مخاطبان و جامعه هدف مشخص شده است؟ از نظر من وقتی روند ساخت و تکمیل پروژه به طول انجامیده، ممکن است امکان سنجی و یا نیازسنجی درست نبوده باشد!

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ضمن تاکید بر لزوم اخذ کلیه مجوزها در اجرای پروژه تصریح می‌کند: اگر تمامی این فرآیند انجام شده است، تا چه میزان منطقی و بررسی‌ها جهت صدور مجوز دقیق و عمیق بوده است؟

مدیران ما احساس می‌کنند چون تجربه مدیریتی دارند، حتما متخصص هم هستند!

متخصص مدیریت ورزشی با اشاره به جای خالی کارشناسان ورزشی در تصمیمات مدیران و مسئولان جهت استقرار ورزشگاه 15 هزارنفری در منطقه گاوازنگ می‌گوید: به نظرم از کارشناسان و متخصصان حوزه ورزش نظرخواهی نشده است. متاسفانه مدیران ما خود را متخصص می‌دانند و احساس می‌کنند چون تجربه مدیریتی دارند، حتما متخصص هم هستند! حوزه ورزش دارای چندین تخصص و زیرمجموعه است، به شخصه نمی‌توانم در تمامی زیرمجموعه‌های ورزشی متخصص باشم. سؤالم از مسئولان و تصمیم‌گیران پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری ورزش این است، آیا در تصمیم‌گیری‌ها از اساتید حوزه ورزش نظرخواهی کردید؟

در تصمیم‌گیری برای استقرار ورزشگاه، فقط ورزشی‌ها دخیل نبودند، تمامی مسئولان از جمله سیاسیون هم بودند

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در این رابطه استقرار ورزشگاه 15 هزارنفری گاوازنگ را فرصتی برای پرداختن به توریسم ورزشی و ارتقا ورزش فوتبال دانسته و برخلاف برخی دیدگاه‌های منتقد در رابطه با جانمایی اشتباه پروژه که ناشی از بی‌برنامگی مدیران وقت می‌تواند باشد، می‌گوید: می‌شد تصمیم بهتری را بگیرند اما به نظرم این ورزشگاه، امکان و فرصتی برای استان است. در جریان سیاستی که مدیران وقت داشته‌اند، نیستم اما قطعا در عملیاتی شدن تصمیم احداث ورزشگاه 15 هزارنفری در منطقه گاوازنگ، صرفا تصمیم مدیران وقت ورزش و جوانان دخیل نبوده و قطعا نظر مسئولان سیاسی، متولیان وزارتخانه متبوع، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و ارائه نظرات کارشناسی و کمیته‌های مربوطه اهم از برنامه ریزی و فنی منجر به انتخاب محل برای احداث ورزشگاه بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان اضافه می‌کند: ما به تصمیم اتخاذ شده مدیران گذشته احترام قائلیم و تکمیل پروژه را وظیفه خود می‌دانیم.

آیا فقط سیاسیون تصمیم‌گیرند و تاثیرگذار؟

حسن قره‌خانی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و دکترای تخصصی مدیریت ورزشی در واکنش به این اظهارات با بیان سؤالاتی خطاب به مسئولان مربوطه می‌گوید: وقتی که تصمیم به ایجاد ورزشگاه 15 هزارنفری گرفتید چند نفر از کارشناسان حوزه ساخت اماکن ورزشی در بین حاضران در کمیته برنامه‌ریزی بودند؟ آیا فقط سیاسیون تصمیم‌گیرند و تاثیرگذار؟ تا چه میزان در تصمیم‌گیری در رابطه با پروژه مربوطه از نظرات کارشناسی جامعه‌شناسان و روانشناسان و حقوقدانان و متخصصان علوم ورزشی به عنوان نماینده جامعه هدف در راستای تحقق تمامی اهداف از پیش تعیین شده، بهره گرفته شده است؟ ما فقط در کمیته‌ها به افراد فنی و مهندسان بها داده‌ایم، این افراد شاید در حوزه ساخت و ساز متخصص باشند اما قطعا حضور متخصص و مهندس اماکن ورزشی می‌تواند راهگشا و مؤثر باشد. اما ما در این گونه موارد صرفا به حضور مدیران رده بالا و مسئولان حوزه بودجه و امور مالی برای اجرای پروژه بسنده می‌کنیم!

برگزاری اردوی تیم‌های ملی و خارجی و خرید تیم فوتبال؛ از جمله اهداف بهره‌گیری از استقرار ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان

برخی از مسئولان ورزشی با اشاره به استقرار پیست دوچرخه‌سواری در مجاورت استادیوم ۱۵ هزار نفری فوتبال امیدوارند که در صورت افتتاح این ورزشگاه، شاهد توسعه ورزش استان باشند. برخی دیگر نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه زنجان معتقدند با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان تیم‌های ورزشی داخلی و خارجی را در قالب برگزاری اردو میزبانی کنند.

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان ورزشگاه 15 هزارنفری را سرمایه کشور عنوان کرده و با اشاره به موضعیت جغرافیایی زنجان و ارتباط به 10 استان کشور با مسافت کوتاه (3 ساعته) می‌گوید: زنجان به 50 درصد جمعیت کشور دسترسی دارد، استقرار این ورزشگاه در بهترین نقطه شهر با شرایط آب و هوایی مطلوب، موقعیت ویژه‌ای به مجموعه داده است. به نظرم فرصت‌های موجود در ورزشگاه 15 هزارنفری می‌تواند در آینده محلی برای اردوهای تیم ملی و حتی تیم‌های خارجی، توسعه توریسم ورزشی بوده و از سویی یکی از زیرساخت‌های تاثیرگذار برای شکوفایی فوتبال استان و خرید امتیاز تیم فوتبال لیگ دسته دو و یک برای استان و افتخارآفرینی در میادین و قرارگیری زنجان در ردیف تیم‌های لیگ برتری باشیم.

خلیلی با اشاره به پیگیری خرید تیم دسته دو یا یک فوتبال برای زنجان از سوی مسئولان ارشد استانی و مدیران ورزشی تصریح می‌کند: قرار بود برای خرید تیم فوتبال دسته یک یا دو با شرکت‌های بزرگ رایزنی‌های لازم صورت گیرد اما مشکلات اقتصادی مانع تحقق اهداف شد، ما همچنان معتقدیم زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها فوتبالیست‌های مستعدی دارد و از سویی زیرساخت‌ها برای ارتقای این ورزش در استان فراهم است.

با بهره‌‌گیری از ظرفیت ورزشگاه 15 هزارنفری، در حوزه توسعه ورزش همگانی برنامه‌ریزی کنید نه برای چیزهایی که نداریم!

حسن قره‌خانی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و دکترای تخصصی مدیریت ورزشی آینده‌نگری در رابطه با اماکن ورزشی و برگزاری مسابقات در سطح ملی و حتی بین‌المللی را بسیار مطلوب می‌داند اما معتقد است: توجه به آمایش سرزمینی و نیازسنجی دو مؤلفه مهم در استقرار اماکن ورزشی است که باید مورد توجه مجریان باشد. به نظرم اگر مدیران و متولیان امر به قصد خودنمایی و تعریف و تمجید اماکن ورزشی را بدون هدفی خاص با مبالغ هنگفت بسازند از نظر من کاملا اشتباه است.

قره‌خانی که معتقد است برنامه‌های مسئولان باید عموم جامعه را در نظر گرفته و در راستای خدمت‌رسانی به اکثریت مردم باشد، در واکنش به دورنمای مسئولان ورزشی در رابطه با هماهنگی برای برگزاری اردوهای ملی و فراملی در زنجان به سبب استقرار ورزشگاه 15هزار نفری زیتون و یا پیگیری خرید تیم لیگ دسته دو و یک فوتبال عنوان می‌کند: برای چیزی که نداریم نباید ورزشگاه بسازیم! مخاطب ورزش حرفه‌ای کم است. با خرید تیم فوتبال، زیرساخت‌های ورزشی رونق نمی‌یابند، زیرساخت واقعی در ورزش با ایجاد شور و نشاط در اقشار مختلف مردم ایجاد می‌شود. اگر می‌خواهیم استفاده حداکثری و مفید از فضاهای فیزیکی ورزشگاه داشته و بالاتر از آن، شاهد نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی در استان باشیم باید در حوزه ورزش همگانی و تربیتی تدبیر بیاندیشیم. بهتر است خرید تیم و حضور در لیگ اولویت بعدی ما باشد.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزشگاه 15 هزار نفری زنجانورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5050


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»