داوود بهرامی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: موفقیت اخیر استان زنجان در کنکور سراسری سال ۹۸ و جهش هشت رتبهای نسبت به سال گذشته حاصل زحمات و تلاش و برنامهریزی همه همکاران، مدیران و دبیران، اولیا و دانش آموزان مدارس است و در این راستا نقش کارشناسان ستادی و اداری نیز به جهت پشتیبانی از فعالیتها و برنامههای تدوین شده مکمل تلاش های نیروهای صفی برای حصول این نتیجه بوده است
زهره میرعیسیخانی- یکی از
دغدغههای دانشآموزان برای ورود به دانشگاهها، پشت سر گذاشتن کنکور است به طوری
که شاید برخی از این دانشآموزان چند سال تحصیلی خود را صرف مطالعه برای کنکور میکنند
و در انتها آن طوری که انتظار دارند نتیجه نمیگیرند.
موضوع کنکور در استان زنجان در
سالهای گذشته با بحثهایی روبهرو بود به طوری که استاندار در جلسهای عنوان کرد
جایگاه کنکور در استان غیر قابل قبول است و مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی
استانداری زنجان نیز در جایی دیگر اظهار داشت که استان در رتبهبندی کنکور وضعیت
خوبی ندارد و جز ۱۰ استان آخر از لحاظ رتبهبندی کنکور است. این رتبه در استان در
طی ۱۰ سال روند نزولی داشته است به طوری استان در حال حاضر در رتبه ۲۵ این رتبه
بندی قرار دارد.
در طی سال گذشته استاندار
بارها از اختصاص بودجهای در زمینه ارتقای رتبه کنکور سراسری خبر داده بود.
اما چند روزی است استاندار
استان از ارتقای رتبه کنکور استان از 25 به 16 خبر میدهد و میگوید: جوانان و
معلمان خط قرمز مدیریت استان هستند و همواره توجه ویژهای به این دو بخش میشود. توجه
به شورای آموزش و پرورش در دستور کار استان است، به طوریکه رتبه کنکور استان از
۲۴ به ۱۶ رسیده است.
وی با تاکید بر لزوم کسب رتبههای
خوب در کنکور توسط دانش آموزان استان زنجان، افزود: باید در سالهای آینده دانشآموزان
زنجانی رتبههای برتر کنکور را کسب کنند.
استاندار زنجان ابراز کرد:
استان در بسیاری از شاخصهای جایگاه خوبی در سطح کشور دارد و در این میان در بخش
آموزشی هم جایگاه خوبی در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
وی گفت: همه باید تلاش کنیم تا
اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش استان رخ دهد و امکانات آموزشی مناسب در مدارس
استان زنجان فراهم شود تا شاهد شکوفایی دانش آموزان در کنکور باشیم.
وی، افزود: باید امکانات لازم
تعلیم و تربیت برای دانش آموزان در تمام مناطق استان زنجان به خوبی فراهم شود.
در ادامه ابراهیم رفیعی،
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه میدهد: با تلاشهای انجام گرفته، دستگاه
تعلیم و تربیت این استان توانست با جهش هشت پلهای در کنکور سراسری از رتبه ۲۴ به
رتبه ۱۶ کشوری دست یابد.
وی با اشاره به اقدامات این
اداره طی ۱۰ ماه گذشته افزود: رویکرد دستگاه تعلیم و تربیت استان برنامه محوری،
توجه به سلامت و شادابی دانش آموزان، توسعه و تعمیق فعالیت های پرورشی و توجه ویژه
به عدالت آموزشی است.
وی اضافه کرد: ارتقای فرهنگی و
هویت مستقل سازمانی و احیای اخلاق روابط انسانی در سازمان، توسعه مراکز رفاهی و
درآمدهای اختصاصی، توسعه و حمایت از مشارکت های مردمی در مراکز غیر دولتی، توجه
ویژه به ابعاد نظارتی درون سازمانی و اهتمام ویژه به حضور جوانان و بانوان در حوزههای
مدیریتی از دیگر اقدامات بوده است.
این مسئول ادامه داد: در
راستای تحقق این اهداف، تدوین برنامه راهبردی سه ساله، تدوین برنامه اجرای سند
تحول بنیادین، افتتاح ۱۴ پروژه آموزشی و ورزشی، اجرای طرح نماد (مقابله با آسیبهای
اجتماعی) و یاریگران زندگی (طرح پیشگیری از اعتیاد)، نیز مورد توجه قرار گرفته
است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان
زنجان ادامه داد: توزیع ۹ هزار جلد کتاب
کمک درسی در مدارس هدف، توزیع تجهیزات هنرستانی و اجرای طرح ابتکاری نظارتی«ناعم»
در سطح استان از دیگر اقدامات این دستگاه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس
جایگاه استان در همه شاخصها نسبت به ۱۰ ماه گذشته بهبود یافته که از جمله آنها میتوان
به ارتقای رتبه کنکور استان، کسب ۱۱۰ مقام کشوری در فعالیتهای پرورشی و انتخاب
تنها چهره ملی دانشآموزی فعال نماز کشور اشاره کرد.
در این خصوص داوود بهرامی،
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان هم در گفتوگو با روزنامه صدای
زنجان با اشاره به جهش هشت پلهای رتبه کنکور در استان نسبت به سال گذشته اظهار
کرد: موفقیت اخیر استان زنجان در کنکور سراسری سال ۹۸ و جهش هشت رتبهای نسبت به
سال گذشته حاصل زحمات و تلاش و برنامهریزی همه همکاران، مدیران و دبیران، اولیا و
دانش آموزان مدارس است و در این راستا نقش کارشناسان ستادی و اداری نیز به جهت
پشتیبانی از فعالیتها و برنامههای تدوین شده مکمل تلاش های نیروهای صفی برای
حصول این نتیجه بوده است.
وی ادامه داد: هر چند که موضوع
کنکور مسئله اصلی آموزش و پرورش در سطح مدارس قلمداد نمیشود؛ ولی با توجه به
دغدغه اولیا و دانش آموزان جزو برنامههای مد نظر استان قرار گرفته است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل
آموزش و پرورش استان زنجان افزود: باتوجه به این که طی 10 سال اخیر رتبه کنکور
استان با یک فراز و فرودی سیر نزولی داشته است و این یک نگاه و نگرش منفی را در
بین اصحاب تعلیم و تربیت به همراه داشته است لذا نیاز بود یک حساسیتزایی در این
زمینه در سطح استان ایجاد میشد.
این مسئول اظهار کرد: به حول
قوه الهی در این راستا نیز رویکرد مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان و مسئولین
اول استان از جمله استاندار استان بر این بود که همه جهتگیریها و برنامهریزیهای
آموزش و پرورش، بخشی سمت و سوی ارتقا شاخص کنکور را به همراه داشته باشد لذا طی یک
سال اخیر مسئله ارتقا شاخص کنکور و تقویت بنیه علمی دانشآموزان علی الخصوص در سطح
مناطق محروم جزو دستور جلسات اصلی شورای آموزش و پرورش استان بوده است.
بهرامی خاطرنشان کرد: برگزاری
کارگاههای آموزشی برای دانشافزایی و توانمندسازی دبیران و مدیران مدارس با همت
سرگروههای آموزشی استان برای دوره متوسطه نظری از دیگر اقدامات استان بوده است.
وی ادامه داد: در راستای تقویت
بنیه علمی دانش آموزان مناطق محروم توزیع بسته های آموزشی و منابع کمک درسی از
دیگر اقدامات استان بود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل
آموزش و پرورش استان افزود: لذا امسال با همت و تلاش همه عوامل صنفی و اداری و
بالاخص دبیران و مدیران مدارس که جا دارد از زحمات همه این عزیزان صمیمانه قدردانی
نمایم استان زنجان در کنکور امسال رتبه ۱۶ را در بین استانها به خود اختصاص داد و
این در حالي است که از سال ۹۲ کمترین فاصله را نسبت به میانگین کشوری با ۲ رتبه
ایجاد کرده است.
بهرامی اظهار کرد: لازم به
یادآوری است استان امسال به جهت میزان رشد و جهش رتبه، با هشت پله صعود در مقام
نخست کشور قرار گرفته است و همچنین در جدول رتبهدهی رشتههای پذیرش بر اساس سوابق
تحصیلی هم رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم
به تفکیک رتبههای پنجگانه گروههای آزمایشی را به شرح ذیل تشریح کنیم، علوم
ریاضی با رتبه ۱۷با ۱۲ پله صعود؛ علوم تجربی با رتبه ۲۲ با ۵ پله صعود؛ علوم
انسانی با رتبه ۲۱ با ۳ پله صعود؛ علوم هنر با رتبه ۱۳ با ۴ پله نزول و در نهایت
زبان خارجه با رتبه ۱۱ و هشت پله صعود نسبت به سال گذشته رشد خوبی را داشتهاند.
وی ادامه داد: ضمنا ما در گروههای
آزمایشی هنر و زبان خارجی به ترتیب با ۳رتبه و ۷ رتبه بالاتر از میانگین کشوری
قرار داریم.