کد خبر: 1528
1398/11/08 - 14:10


رئیس انجمن ادبی صراط خبر داد:

برگزاری دومین جشنواره شعر و داستان «طلوع» در استان

دومین جشنواره شعر و داستان «طلوع» در استان برگزار می‌شود. در این خصوص، حسن پاکزاد، رییس انجمن ادبی صراط با اشاره به اینکه دومین جشنواره استانی شعر و داستان طلوع ویژه استان با حمایت 17 اداره یا نهاد برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره جزو پنج برنامه شاخص فرهنگی است که در ایام دهه فجر در استان در حال برگزاری است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی- دومین جشنواره شعر و داستان «طلوع» در استان برگزار می‌شود. در این خصوص، حسن پاکزاد، رییس انجمن ادبی صراط با اشاره به اینکه دومین جشنواره استانی شعر و داستان طلوع ویژه استان با حمایت 17 اداره یا نهاد برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره جزو پنج برنامه شاخص فرهنگی است که در ایام دهه فجر در استان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: محوریت اصلی این برنامه با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است ولی سایر نهاد‌ها وارگان‌ها در راستای حمایت از این جشنواره پای کار آمده‌اند. گستره این جشنواره استانی است و در دو بخش شعر و داستان کوتاه برگزار می‌شود و 5 موضوع محوری دارد.

رییس انجمن ادبی صراط استان زنجان افزود: موضوعات مربوط به این جشنواره شامل شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب، امام خمینی (ره)، شهید بهشتی، شهید مطهری، مرحوم طالقانی و وقایع و اتفاقات صدر انقلاب، شهدا و دفاع مقدس، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و میلاد حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز زن و مقام مادر، و موضوع آزاد است.

پاکزاد افزود: آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا روز 15 بهمن است و زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره؛ عصر روز ۲۱ بهمن ماه خواهد بود

 وی ادامه داد: نحوه ارسال آثار به این جشنواره از طریق آی‌دی تلگرام Anjomaneserat@ و یا ارسال اثر از طریق به شماره واتساپ  انجمن ادبی صراط با شماره 09057601412 است.

این مسئول با اشاره به اینکه تفاوتی که جشنواره امسال با سال گذشته دارد این است که تعداد برگزیدگان این جشنواره نسبت به سال گذشته بسیار بالاتر است، اظهار کرد: امسال بالغ بر 20 نفر برگزیده در این جشنواره داریم و این موضوع به جهت این است که بحث مشارکت حداکثری را در این جشنواره داشته باشیم و نیت این است که خروجی خوشحال کننده‌ای برای مخاطبین خود ایجاد کنیم و جشنواره معطوف به دو یا سه نفر نشود.

این مسئول افزود: تعداد اشعار ارسالی حداکثر ۵ اثر و داستان کوتاه حداکثر ۳ اثر است که شرکت برای همه آزاد است و محدودیت سنی ندارد و شاعران و نویسندگان متولد بهمن ۷۸ به بعد(کمتر از ۲۰ سال ) تصویر کارت ملی خود را نیز به‌همراه آثار ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه شاعرانی که زیر بیست سال دارند به جهت اینکه تصمیم بر داوری آثار به صورت جداگانه است، باید همراه اثر تصویر کارت ملی خود را ارسال کنند تا در این زمینه مشکلی نداشته باشد، افزود: داوری این آثار در هر دو بخش شعر و داستان به صورت خارج از استان خواهد بود و در این زمینه تلاش می‌شود تا از اساتید و داوران برتری استفاده شود.

پاکزاد با اشاره به اینکه با وجود اینکه ستاد برگزاری این جشنواره مشکلات مادی دارد، اما تلاش ما براین است که ضمن دعوت اساتید و داوران برای شرکت در جشنواره زمینه برگزاری کارگاه یا ورکشاپ‌هایی را در کنار این جشنواره ایجاد کنیم، افزود: به دلیل اینکه اسامی داوران هنوز قطعی نشده است و ما در این زمینه هنوز تصمیم قطعی‌ای نگرفته‌ایم از ذکر اسامی داوران خودداری می‌کنیم و یقینا تا روز داوری بنا به دلیل سوتفاهماتی که ممکن است  در زمینه داوری آثار ایجاد شود نیز اسامی داوران ذکر نخواهد شد.

وی افزود: جوایز سه نفر اول در هر بخش یقینا نقدی خواهد بود و در رتبه‌های پایین‌تر امکان این وجود دارد که جوایز غیرنقدی باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه نگاه انجمن صراط در حیطه ادبیات رویکرد جوان محور است، گفت: از تابستان دو کارگاه در این انجمن شکل گرفته است که کارگاه استعدادیابی شعر و داستان که برای افراد زیر 20 سال است و جوانان و نوجوانانی را در این انجمن کشف کرده‌ایم که هیچ نوع سابقه حضور در انجمن‌ها و کانون‌ها را نداشته اند و در حال حاضر داریم با این افراد کار می‌کنیم تا زمینه پرورش و توسعه استعداد آ«ها را فراهم آوریم و از همین رو یکی از دلایلی که در این جشنواره بخشی را برای افراد زیر 20 سال  در نظر گرفته‌ایم همین مساله است که در مجموعه‌های مختلف تلاش داریم که شاعران و نویسندگان زیر بیست را نیز به جامعه ادبی استان معرفی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا انجمن صراط با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان همکاری دارد ؟» خاطرنشان کرد: ما قرار داد نوشته شده‌ای در این زمینه نداریم و تنها به سبب آشنایی و مشارکتی که بین مدیران و مربیان انجمن صراط با مدیران و مربیان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان وجود دارد در ارتباط فرهنگی با هم قرار داریم و امیدواریم این عامل زمینه‌ای شود برای اینکه کودکان و نوجوانان ما در زمینه ادبیات استعدادشان شناخته و رشد یابد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره شعر و داستان «طلوع»حسن پاکزادرئئیس انجمن ادبی صراط
sedayezanjannews.ir/nx1528


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»