کد خبر: 1557
1398/11/20 - 15:14


پاسخ مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان به ضرورت ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از مقطع ابتدایی:

مشکل اشتغال، دیدگاه غلط است

محمدرضا انصاری، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: «اگر بنده ادعا کنم که آموزش‌هایی که فنی و حرفه‌ای ارائه داده توانسته آمار اشتغال را نیم درصد تغییر دهد دروغ است چرا که فنی و حرفه‌ای با وجود نقش تعیین‌کننده در موضوع اشتغال به عنوان یکی از مداخله‌گرها مطرح است و در نهایت آمار ارائه شده در زمینه نرخ مشارکت اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی نشان از کاهش نرخ بیکاری در زنجان دارد که بخشی از آن در نتیجه افزایش مشاغل خانگی و غیره است که در فنی و حرفه‌ای نیز به شدت آن را دنبال می‌شود.»

پایگاه خبری صدای زنجان


الهام احمدی- محمدرضا انصاری، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در واکنش به این سوال صدای زنجان که فنی و حرفه‌ای استان در طول 4 سال گذشته که با مدیریت جدید فعالیت دارد با توجه به کارنامه کاری خود می‌تواند ادعایی در زمینه تأثیرگذاری این نهاد در بهبود وضعیت بیکاری استان داشته باشد؟ چرا که طبق قانون برنامه ششم توسعه بر اهمیت آموزش‌های مهارتی این نهاد تأکید و وظایفی در همین راستا برای این سازمان تعیین شده است، گفت: «اگر بنده ادعا کنم که آموزش‌هایی که فنی و حرفه‌ای ارائه داده توانسته آمار اشتغال را نیم درصد تغییر دهد دروغ است چرا که فنی و حرفه‌ای با وجود نقش تعیین‌کننده در موضوع اشتغال به عنوان یکی از مداخله‌گرها مطرح است و در نهایت آمار ارائه شده در زمینه نرخ مشارکت اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی نشان از کاهش نرخ بیکاری در زنجان دارد که بخشی از آن در نتیجه افزایش مشاغل خانگی و غیره است که در فنی و حرفه‌ای نیز به شدت آن را دنبال می‌شود.»

وی با اشاره به این‌که مشکل اصلی در دستیابی به اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی در جامعه وجود دیدگاه غلطی است که از حضور یک سری افراد غیر متخصص نشات می‌گیرد، یادآور شد: قصد تخریب کسی را ندارم ولی ایجاد شغل و دستیابی فرد به شغل مورد نظر در بستر فرایندهایی انجام می‌شود که یکی از زنجیره‌های این فرایند را فنی و حرفه‌ای با ارائه مهارت‌‌های لازم تشکیل می‌دهد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان با بیان این مطلب که آمار نرخ بیکاری بر حسب جمعیت فعال جامعه شکل می‌گیرد، بیان کرد: برای تبدیل جمعیت غیرفعال جامعه به فعال اقتصادی در کنار ارائه آموزش‌های مشاغل خانگی برای زنان خانه‌دار، محصلان و دانشجویان نیازمند این است که سایر سیاست‌های مداخله‌ای از جمله تسهیلات بانکی، مشوق‌های قانونی و غیره بین این دو فرایند انجام شود که در صورت محقق شدن آن در کمترین زمان اثرگذاری آن به صورت ملموس در جامعه قابل مشاهده می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که دستیابی به اشتغال تحت فرایندهای خاصی انجام می‌شود چرا که فرد برای دستیابی به شغل به موارد مختلفی از جمله مهارت که یکی از داشته‌های فرد متقاضی کار است شکل می‌گیرد، افزود: توجه به این نکته ضروری است که فرصت شغلی چیز مشخص در بازار کار نیست، در زنجان یک عادت بدی که وجود دارد این است که به محض اجرایی شدن یک ایده همانند فروشگاه‌هایی که به روش‌های مختلف اداره می‌شود صد مورد مشابه آن را کپی‌برداری می‌کنیم، این ایجاد فرصت تلقی نمی‌شود بلکه ایجاد فرصت به تجاری‌سازی یک ایده می‌گویند.

انصاری با تصریح بر این‌که از حدود یک سال پیش با این ایده که از آموزش‌های مربیان در کارگاه‌ها فیلم‌برداری کرده و در آپارات قرار دادیم، گفت: همین ایده در حال حاضر تبدیل به یکی از منابع درآمدزایی برای دولت شده است از همین رو بر تجاری‌سازی ایده‌ها با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی تأکید داریم.

ارائه آموزش‌های مهارتی در مقطع متوسطه اول

انصاری در بخشی از سخنان خود بر ضرورت ارائه آموزش‌های مهارتی از دوران ابتدایی در مدارس اشاره داشت از همین رو در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد چرایی عدم ارائه این مهارت‌ها از دوران ابتدایی با توجه به مطرح بودن آن در طول چند سال گذشته گفت: فنی و حرفه‌ای ارائه مهارت‌های لازم را در قالب طرح «ایران مهارت» در مدارس آغاز کرده ولی در حال حاضر در مقاطع متوسطه اول این موضوع به صورت ملموس قابل مشاهده است و در مقاطع ابتدایی نیز با همکاری آموزش و پرورش ارائه این آموزش‌ها به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود.

انصاری در ادامه یادآور شد: نتیجه 4 سال فعالیت بنده در سمت مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان سوق دادن آموزش‌های از عرضه‌محوری به سمت تقاضا محوری است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در آینده پیش‌رو 3 تا 5 میلیون عنوان شغل از بازار کار حذف می‌شود، افزود: با ورود تکنولوژی‌های جدید همانند هوش مصنوعی و افزایش سرعت تغییرات تکنولوژی نقش نیروی انسانی در بازار کار کم رنگ شده و در نهایت منجر به ایجاد بیکاری‌های جدید می‌شود از همین رو باید منطبق با پیشرفت این تکنولوژی‌‌ها مشاغل جدیدی ایجاد کنیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان با بیان این‌که طبق پیش‌بینی انجام شده از سال 2022، 38 درصد از مشاغل فعلی تغییر یافته و به سمت مشاغل جدید پیش خواهد رفت، بیان کرد: برای مواجهه با این وضعیت، ورود آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی انسانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

حکم‌رانی و مدیریت محلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای راهکار مواجهه با بروز مشاغل جدید در آینده است

به گفته این مسئول برای رویارویی و آماده شدن برای سال‌های آینده و بروز مشاغل جدید و حذف بخشی از مشاغل فعلی نیاز به حکم‌رانی و مدیریت محلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی با تأکید بر این‌که باید به سمتی پیش‌رویم که آموزش‌ها در تمام سطوح با تکنولوژی بالا منطبق بر تحلیل داده‌ها باشد، خاطرنشان کرد: به جای خالی کردن بازار کار باید این تغییر نگرش در جامعه شکل گیرد که آموزش‌های مهارتی باید از دوران ابتدایی به جامعه هدف ارائه شود.

انصاری بر ضرورت همگام شدن تولید علم با تجاری‌سازی ایده اشاره کرد و گفت: طبق گزارش بانک توسعه آسیا سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال از 18 به 42 درصد رسیده است و همین موضوع یکی از عوامل اصلی پیشرفت کشورهایی همچون کره و چین و غیره است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر مشکل اصلی کشور کمبود نیروی کار آچار به دست است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر معضل اصلی اینجاست که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار هستند از همین رو مهارت‌آموزی این افراد در اولویت فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای است.

مدعی راه‌اندازی کارگاه‌ها با تجهیزات به روز هستیم

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان مدعی شد این اداره کل توانسته بهترین کارگاه‌ها با امکانات و تجهیزات به روز را راه‌اندازی کند از سوی دیگر ورود هوش مصنوعی به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیز امسال در دستور کار این نهاد بوده و در مرحله خرید تجهیزات قرار دارد.

وی به ایجاد فرصت‌های شغلی با راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی که در فنی و حرفه‌ای انجام شده است، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نخستین نیروگاه خورشیدی آموزشی و مهارتی در استان راه‌اندازی شده است.

انصاری به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم و شهرستان‌ها و روستاها در راستای متوازن کردن ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کل استان اشاره کرد و یادآور شد: در شهرستان ایجرود به شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران در بحث مهارت و اشتغال با هدف بازار محوری پرداخته شده است.

وی ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی در شهرستان ماهنشان، ارائه آموزش‌های لازم به زنان سرپرست خانوار و غیره را از دیگر فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و فقرزدایی است.

این مسئول به اقدامات فنی و حرفه‌ای در راستای ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه بوم‌گردی در استان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این بخش با اعزام گروه 10 نفره متشکل از کارشناسان و مربیان بخش دولتی و غیر دولتی به کاشان در راستای الگوبرداری از مهارت‌ها و فعالیت‌های موفق آنان در حوزه بوم‌گردی اقدام شده است که در نهایت قرار شد دوره تخصصی بوم‌گردی توسط مربیان کارآزموده کاشان در زنجان برگزار شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفنی و حرفه ای زنجانمحمدرضا انصاریاشتغال
sedayezanjannews.ir/nx1557


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»