کد خبر: 1589
1398/12/07 - 10:22


صدای زنجان از افزایش بی‌سابقه قیمت لیموترش، سیر و زنجبیل تازه به بهانه کرونا در بازار گزارش می‌دهد

تره‌بار «کرونا» گرفت

فروشندگان زنجانی: کرونا، عامل افزایش قیمت ناگهانی این محصولات است/ مردم: تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی به داد مردم برسند/ رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار زنجان: از این بی‌اخلاقی‌ها خجالت می‌کشم / مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان: در برخورد با متخلفان دست تنها هستیم/ معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت استان: مرجعی برای تعیین قیمت میوه و سبزیجات وجود ندارد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: مطالب مربوط به تاثیر مصرف برخی محصولات در پیشگیری از کرونا منشا علمی ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- به دنبال توصیه‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تاثیر مصرف برخی از موادغذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت آن در برابر کروناویروس، تقاضای مردم برای خرید محصولاتی نظیر لیموترش، سیر و زنجبیل تازه در بازار افزایش یافته است به طوری که قیمت هر کیلو لیموترش در بازار مصرف از 7 هزار و 500 تومان به 30 هزار تا 60 هزار تومان رسیده است!

بازار مصرف محصولات کشاورزی زنجان از جمله سیر، لیموترش و زنجبیل پس از تائید ابتلای چندین نفر از هموطنان به کروناویروس، نزدیک به 4 روز است که قیمت‌های باورنکردنی را تجربه می‌کند، بر اساس گزارشات میدانی در حال حاضر قیمت لیموترش در بازار که پیش از تائید خبر ورود کرونا به کشور 6 هزار و 500 تا 7 هزار و 500 تومان بود به 30 هزار تومان رسیده است. البته این محصولات در هر واحد صنفی به قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

قیمت‌های هیجانی

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان که پس از مطالعه مطلبی مبنی بر تاثیر لیموترش و سیر در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در فضای مجازی برای خرید این محصولات به بازار مراجعه کرده است، می‌گوید: قیمت لیموترش در مغازه‌‌ها متفاوت است از 20 هزار تومان تا 45 هزار تومان! این میوه را به قیمت هر کیلو 31 هزار تومان خریداری کردم اما پس از خرید متوجه شدم مغازه پائین‌تر لیموترش را به قیمت 20 هزار تومان می‌فروشد. 

وی ضمن تاکید بر لزوم حضور بازرسان دستگاه‌های نظارتی در بازار مصرفی محصولات کشاورزی از مسئولان می‌خواهد تا با برخورد با گرانفروشان و فرصت‌طلبان از استرس ناشی از شیوع کروناویروس در بین مردم و نگرانی خانواده‌ها بکاهند.

آب از سرچشمه گل‌آلود است

یکی از فروشنده‌های زنجانی نیز با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم سیر خشک در بازار مصرف به قیمت‌های متفاوت و غیرثابتی نظیر 20 هزار تومان، 40 هزار تومان و 45 هزار تومان به فروش می‌رسد، عنوان می‌کند: قیمت هر کیلوگرم زنجبیل تازه که پیش از این به قیمت 40 تا 45 هزار تومان به فروش می‌رسید به 80 هزار تومان نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تقاضای مردم به دنبال مطالب منتشره در شبکه‌های اجتماعی برای مصرف لیموترش، سیر و زنجبیل تازه سبب شده تا واسطه‌ها دست به کار شده و سبب گرانی قیمت‌های باورنکردنی این محصولات شوند، عنوان می‌کند: قیمت این محصولات پس از تائید خبر شیوع کروناویروس در کشور به میزان باوردنکردنی افزایش یافته است، اگر نظارتی وجود داشته باشد و مبادی ورودی کنترل شود قطعا این آشفته بازار به وجود نمی‌آید، وقتی من هر کیلو لیموترش را که تا چهار روز پیش 9 هزار و 500 تومان می‌خریدم و به مصرف‌کننده به قیمت 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان می‌فروختم، الان 26 هزار تومان می‌خرم نباید سود کنم و محصول را به قیمت 30 هزار تومان بفروشم؟

از این قیمت‌ها خجالت می‌کشم، تعزیرات حکومتی وارد شود

سیدمرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه قیمت لیموترش پس از تائید خبر شیوع بیماری کروناویروس در کشور، در بازار زنجان به بیش از 35 هزار تومان افزایش یافته است، عنوان می‌کند: این میوه دو روز پیش 11 هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسید.

رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار زنجان اضافه کرد: نزدیک به یک هفته است که محصول سیر که تا پیش از ورود کروناویروس به کشور به قیمت 20 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسید امروز (دوشنبه پنجم اسفندماه) تا 40 هزار تومان در مراکز فروش، عرضه شد. سیر سبز خوزستان که قبلا به قیمت 3 تا 4 هزار تومان به فروش می‌رسید امروز به قیمت 10 هزار تومان رسیده است.

**دولت؛ مسبب اصلی وضعیت تاسف‌بار بازار

هاشمی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، دولت را مسبب اصلی افزایش گرانی محصولات و کالاها اعلام کرد و گفت: قیمت‌های سیر، لیموترش و زنجبیل تازه حبابی است، تا 10 روز پیش، سیر به قیمت زیر 10 هزار تومان فروخته می‌شد، مرکز سیر خشک استان همدان است، عوامل فروش از همدان تماس گرفتند و گفتند سیر را به قیمت 15 هزار تومان می‌فروشیم تا در بازار زنجان عرضه کنی، من به دلیل قیمت بالا، سیر را از آن‌ها نخریدم، الان از مردم خجالت می‌کشم که بگویم این محصول در بازار تا 60 هزار تومان هم رسیده است! متاسفانه برخی از همکاران با توجه به تقاضای بالا، برای کسب سود نسبت به خرید محصولات با قیمت‌های حبابی اقدام کرده‌ و در بازار مصرف عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به بی‌اخلاقی‌های واسطه‌ها و دلالان در شرایط کنونی کشور از ایجاد بازار سیاه ابراز نگرانی کرد و از دستگاه‌های نظارتی به ویژه تعزیرات حکومتی خواست تا با اقتدار با فرصت‌طلبان برخورد کند.

درخواست برای کمک

رضا محمدی، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به رصد 24 ساعته اکیپ‌های نظارتی این اتاق، بر لزوم تشکیل گشت‌های مشترک متشکل از تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و سازمان صمت برای مقابله با فرصت‌طلبان در رابطه با افزایش قیمت لیموترش، سیر و زنجبیل تازه به بهانه کروناویروس تاکید می‌کند.

محمدی با اشاره به بر هم خوردن بازار عرضه و تقاضای برخی محصولات به بهانه کرونا عنوان می‌کند: تا به امروز بازرسی اتاق اصناف با نیروهای محدود به تنهایی با واحدهای متخلف برخورد کرده است، اگر خواستار اثربخش بودن برخوردهای قانون هستیم باید دوستان نظارتی‌مان در تعزیرات حکومتی هم وارد میدان شوند.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان با بیان اینکه اکیپ‌های نظارتی اتاق اصناف به محض دریافت شکایات مردمی، موضوع را به صورت ویژه و خارج از نوبت بررسی می‌کنند از شهروندان خواست تا گزارش‌های مربوط به تخلفات واحدهای صنفی از جمله گرانفروشی را با شماره تماس 33323566 در میان بگذارند.

مرجعی برای تعیین قیمت میوه و سبزیجات وجود ندارد

اسماعیل مسلمی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت استان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه تقاضای خانوارها برای مصرف این سه میوه و صیفی به دلیل تبلیغات درست یا نادرست افزایش یافته است، عنوان می‌کند: متاسفانه وضعیت اسفناک به وجود آمده در بازار ماسک و محصولات لیموترش، زنجبیل و سیر ناشی از شایعاتی است که خودمان در جامعه ایجاد کرده‌ایم.

مسلی با اشاره به اتمام موجودی انبارهای ذخیره محصولاتی نظیر سیر و غافلگیری بازار به علت افزایش تقاضای بیش از حد ناشی از کروناویروس تصریح می‌کند: در مورد قیمت میوه و سبزیجات هیچ نرخ مصوبی وجود ندارد و قیمت این بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

معاون نظارت ، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت استان با بیان اینکه محصول پس از تولید، از محل اصلی (زمین کشاورزی) به بخش عمده فروشی و سپس خرده‌فروشی جهت استفاده مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود، می‌گوید: عوامل فروش در بخش عمده پس از اعمال مبلغ حاصل از سود، نسبت به عرضه اقدام می‌کنند.

مسلمی با عنوان اینکه خرده‌فروشان موظف به اعمال سود 30 تا 35 درصدی حاصل از فروش محصول هستند، تاکید می‌کند: بازار میوه، صیفی‌جات و سبزیجات تابع عرضه و تقاضاست، وضعیت پیش آمده برای لیموترش، زنجبیل و سیر به بهانه کرونا چیز جدیدی نیست و مربوط به امروز و دیروز هم نمی‌تواند باشد. همه ساله بازار این محصولات به علل مختلف دچار تب می‌شود، که نمونه آن عدم ثبات قیمتی گوجه‌فرنگی و پیاز در چند روز اخیر بود.

این مسئول با بیان اینکه حیطه وظیفه سازمان صمت مربوط به داخل استان است، عنوان می‌کند: وقتی واحدهای عمده فروش و خرده‌فروش محصولی را به قیمت بالا از تولیدکننده و عامل مربوطه از خارج از استان دریافت کرده و طبق قانون هر کدام سودحاصل از فروش را اعمال کرده‌اند، قانونا نمی‌توانیم یقه فروشندگان را بگیریم.

برخورد با گرانفروشان

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت استان با بیان اینکه اگر فروشنده‌ای لیموترش را به قیمت 10 هزار تومان خریداری کرده و آن را به 30 هزار تومان بفروشد، قطعا متخلف است، بر لزوم برخورد با گرانفروشان تاکید کرد.

مسلمی با اشاره به حضور گشت‌های مشترک نظارتی این سازمان با تعزیرات حکومتی در بازار و رصد قیمت انواع کالاها در آستانه عید نوروز می‌گوید: طبق روال هر سال 5 روز مانده به آغاز سال جدید، وارد بازار میوه شده و نسبت به کنترل قیمت‌ها اقدام می‌کنیم، اما با توجه به اخبار مربوط به افزایش قیمت‌های غیرمنطقی مربوط به لیموترش، زنجبیل و سیر، واحدهای نظارتی این قیمت‌ها را در بازار مصرف رصد و با متخلفان و گرانفروشان برخورد می‌کنند.

مردم به شایعات توجه نکنند

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت استان اوضاع نابسامان بازار ماسک و محصولات لیموترش، زنجبیل و سیر به بهانه کروناویروس را ناشی از جوسازی‌های بی‌مورد دلالان و فرصت‌طلبانی دانست که هیچ‌وقت دلشان به حال مردم نسوخته است.

مسلمی با بیان اینکه فرصت‌طلبان با ورود به بازار داغ شایعات قصد ماهیگیری از آب گل‌آلود را دارند از مردم خواست تا برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس به توصیه‌های پزشکان و متخصصان امر توجه کنند.

مردم فقط بهداشت را رعایت کنند، کافی است

جواد تاج‌کی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن ابراز تعجب از افزایش قیمت‌های شگفت‌انگیز لیموترش، زنجبیل و سیر به دنبال تائید خبر مربوط به ورود کروناویروس به کشور از مردم می‌خواهد به جای توجه به این مطالب بی‌پایه و اساس که منشا علمی و درمانی ندارند، توصیه‌های بهداشتی منتشره از مراجع ذی‌صلاح را رعایت کنند.

تاج‌کی با بیان اینکه صحبت از تاثیر لیموترش و هر محصول دیگری در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در تخصص بنده نیست، عنوان می‌کند: به لحاظ علمی نمی‌توان صراحتا از تاثیر این محصولات در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و مقاومت بدن در مقابله با آن بیماری بگویم، چرا که این گونه اظهارات منشا علمی ندارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان استفاده از ژل ضدعفونی‌کننده و الکل ۷۰ درصد را بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اعلام و تاکید می‌کند: مردم نگران نباشند و صرفا توصیه‌های بهداشتی و نکات پیشگیری را رعایت کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونا ویروسبازار تره بار زنجانافزایش قیمت صیفی جات
sedayezanjannews.ir/nx1589


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»