کد خبر: 1602
1398/12/14 - 11:45


صدای زنجان از وضعیت تولید و عرضه موادشوینده و ضدعفونی‌کننده پس از ورود کرونا در استان گزارش می‌دهد

دور از چشم دلال‌ها

رئیس سازمان صمت استان: برای جلوگیری از احتکار، تولیدات شرکت‌های شوینده را فقط به دانشگاه علوم پزشکی تحویل می‌دهیم/ مردم: لطفا قیمت‌ و کیفیت محصولات را هم کنترل کنید/ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان: در برخورد با محتکران و متخلفان کوتاه نمی‌آییم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- در حال حاضر چهار شرکت مواد ضدعفونی کننده در زنجان نظیر «شیمی سبز اشراق»، «پویااندیش سلامت»، «پدیده شیمی غرب» و «زرین شیمی گستر خاورمیانه» با افزایش تعداد شیفت‌ها و تغییر خط تولید در تلاشند تا با حداکثر توان تولیدات خود را جهت تامین نیاز مردم روانه بازار کنند. اما مردم همچنان از اقدام مسئولان در عدم کنترل بازار گلایه‌مندند.

توصیه‌های بهداشتی متخصصان در خصوص ضرورت رعایت اصول بهداشت فردی و ضدعفونی کردن فضاها سبب شده طی چند روز گذشته میزان مراجعات مردم به بازارهای روز برای خرید برخی اقلام نظیر موادشوینده افزایش یابد.

موادضدعفونی‌کننده و شوینده پس از ماسک، دومین انتخاب شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس است. دلالان و فرصت‌طلبان که ثابت کرده‌اند در بازار تیزپاتر از دولتی‌ها هستند باز هم با ورود ناجوانمردانه، سبب اخلال در شبکه تولید، توزیع و خرید شده‌اند به طوری که در حال حاضر یا برخی از اقلام در بازار وجود ندارد یا اگر هم موجود باشند به قیمت دو برابر و حتی بیشتر به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد!

به گفته مسئولان سازمان صمت، در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده موادضدعفونی‌کننده در زنجان نظیر «شیمی سبز اشراق»، «پویا اندیش سلامت»، «پدیده شیمی غرب» و «زرین شیمی گستر خاورمیانه» با افزایش تعداد شیفت‌ها و تغییر خط تولید در تلاشند تا با حداکثر توان تولیدات خود را جهت تامین نیاز مردم روانه بازار کنند. علاوه بر آن دو شرکت نیز در صف اخذ پروانه بهره‌برداری هستند و ظرف دو تا سه روز آتی وارد چرخه تولید می‌شوند اما مردم همچنان از اقدام مسئولان در عدم کنترل بازار گلایه‌مندند.

یازدهم اسفندماه بود که فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان در حاشیه بازدید از واحد تولیدی مواد شوینده در محل شهرک صنعتی زنجان در جمع خبرنگاران از برنامه‌ریزی‌های استان در بحث مقابله و پیشگیری از کروناویروس خبر داد و با اشاره به فعالیت این چهار واحد تولیدی مواد شوینده در استان اعلام کرد: تعداد شیفت این واحدها در استان بیشتر شده و خط تولیدات نیز تغییر یافته‌اند.

حقیقی با بیان اینکه ما از نظر مواد ضدعفونی کننده مشکلی نداریم و به وفور این مواد برای مردم در دسترس است، ابراز کرد: خوشبختانه تمهیداتی اندیشیده شده که مردم بتوانند به راحتی مواد شوینده و ماسک تامین کنند.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و نظامی همه در آماده باش هستند و مشکلی در این خصوص نداریم، تصریح کرد: همکاری دستگاه‌ها در خصوص ضدعفونی کردن معابر شهری و شلوغ استان در کاهش شیوع این بیماری بسیار موثر است.

در بررسی‌های میدانی از داروخانه‌های سطح شهر نیز به ظاهر مشکلی بابت تامین ماسک موردنیاز خانوارها وجود ندارد و هر خریدار می‌توان 5 عدد ماسک به قیمت منطقی و کاملا نظارت‌شده خریداری کند. اما برخی از شهروندان از عدم نظارت در بازار موادشوینده دل پری داشتند.

نارضایتی از بازار موادضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه وضعیت بازار ماسک، انواع موادضدعفونی‌کننده و شوینده استان پس از تائید خبر ورود کروناویروس به کشور بهم ریخته است، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر در خرید ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده مشکل خاصی نداشتم اما قیمت الکل 70 درصد و برخی اقلام شوینده دو برابر و بیش‌تر شده است که باید از سوی ارگان‌های نظارتی پیگیری شود.

وی با اشاره به خالی بودن قفسه‌های تعدادی از مراکز فروش جزئی و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای سطح شهر از برخی شوینده‌ها از جمله محلول شیشه‌شو و مایع سفیدکننده ابراز امیدواری کرد تا وضعیت بازار ناخوش شوینده بهبود یابد.

یک عرضه‌کننده موادشوینده و ضدعفونی‌کننده نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به عدم عرضه انواع شوینده‌ها از جمله جرم‌گیر، مایع سفیدکننده، پودر لباسشویی از سوی تولیدکننده‌های فعال در مرکز تهران گفت: چند روز پیش یکی از ویزیتورها که اجناس موردنیازمان را از او می‌خریم گفت با ورود کرونا و نیاز مردم برای خرید موادشوینده دیگر مایع سفیدکننده از سوی شرکت به زنجان فروخته نمی‌شود.

وی در مورد افزایش قیمت شوینده‌ها متاثر از شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شرکتی که از آن این اقلام را خرید می‌کنیم، قیمت‌ها را افزایش نداده اما حجم محصول موجود را کاهش داده و با ثبت جمله‌ای تحت عنوان «تخفیف عیدانه» رسما تخلف می‌کند!

ورود به بازار تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کروناویروس

دوازدهم ماه جاری بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به رضا رحمانی وزیر صنعت ضمن گلایه از کمبود ماسک در مراکز بهداشتی اعلام کرد: «متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب زندگی‌شان را شبانه روز فدای مردم می‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت 10 برابری به دلالان معرفی می‌کنند».

گلایه وزیر بهداشت از عدم تحویل محصولات تولیدی سبب شد تا سازمان صمت استان طی هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی زنجان موضوع را به جد پیگیری و تمامی محصولات تولید شده در اختیار دانشگاه قرار دهد.

مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گویند در زنجان واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی و بهداشتی و تولید ماسک استقرار داشته و هم‌اکنون به صورت حداکثری در حال تولید اقلام موردنیاز شهروندان هستند.

تولید و توزیع نظام‌مند

محمد قربانلو، مدیر روابط عمومی سازمان صمت در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه محصولات این شرکت‌ها با نظارت کامل تحویل مجموعه علوم پزشکی می‌شود و خارج از این روال حق توزیع ندارند، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با اختصاص بودجه ویژه این تولیدات را از واحدهای هدف خریداری می‌کند.

رئیس سازمان صمت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه امروز این استان در بحث تولید ماسک خودکفا شده و مشکلی ندارد، هرگونه شایعه مبنی بر کمبود موادشوینده و بهداشتی را رد کرد و از پر بودن قفسه‌ تمامی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای سطح شهر از انواع موادشوینده و ضدعفونی‌کننده خبر داد.

ناصر فغفوری با اشاره به استقرار شرکت «کیمیای الکل زنجان» به عنوان تنها تولیدکننده الکل استان اضافه کرد: در حال حاضر 4 شرکت موادضدعفونی کننده در زنجان نظیر «شیمی سبز اشراق»، «پویا اندیش سلامت»، «پدیده شیمی غرب» و «زرین شیمی گستر خاورمیانه» با افزایش تعداد شیفت‌ها و تغییر خط تولید در تلاشند تا با حداکثر توان تولیدات خود را جهت تامین نیاز مردم روانه بازار کنند. علاوه بر آن دو شرکت ساینا و پاک حیات (تولید آزمایشی را آغاز کرده‌اند) نیز در صف اخذ پروانه بهره‌برداری هستند و ظرف دو تا سه روز آتی وارد چرخه تولید می‌شوند.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به استقرار شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار نظیر گلرنگ و پاک حیات ترکیه، ساینا در سطح استان و چندین شرکت دانش‌بنیان، زنجان را قطب اول تولیدکننده صنایع شوینده کشور اعلام کرد و گفت: برخی از این شرکت‌ها نظیر شرکت زرین شیمی گستر خاورمیانه با دانش و استعدادی که داشتند به منظور تامین نیاز استان در اسرع وقت نسبت به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات اقدام کرده و در حال تولید هستند.

فغفوری با اشاره به اینکه این شرکت‌ها متعهد شده‌اند تا با هدف حذف واسطه‌ها و جلوگیری از احتکار، تمامی تولیدات خود اعم از ماسک و موادشوینده را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی طی قراردادهای منعقد شده این اقلام را به قیمت کارخانه خریداری و از طریق داروخانه‌ها و با مراجعه مستقیم به درب منازل مردم به دست شهروندان می‌رساند.

ربطی به تحریم‌ها ندارد

وی در مورد مشکلات احتمالی تحریم‌ها در تولید موادشوینده نیز گفت: الکل، پایه و مواد اولیه برای تولید موادشوینده است، شرکت الکل‌سازی نیز سالیان سال است در ابهر فعالیت می‌کند، در حال حاضر نیز بدون هیچ مشکلی در حال تهیه و تولید موادشوینده هستیم و مشکلی وجود ندارد.

** ماسک‌های دولتی رسیدند

فغفوری با اشاره به خرید دستگاه تولیدکننده ماسک از سوی یکی از شرکت‌ها در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: این دستگاه یک سال در گوشه کارخانه خاک می‌خورد، اما به علت نیاز بازار بلافاصله وارد خط تولید شد و در حال حاضر طی مکاتبات و پیگیری‌ها مقرر شده تا روزانه 25 الی 30 هزار عدد ماسک تولید و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد تا در اسرع وقت و به ازای هر متقاضی 5 عدد ماسک به قیمت 410 تومان در محل داروخانه‌ها به فروش برسد. قبلا یک عدد ماسک در بازار آزاد یک هزار و 500 تومان عرضه می‌شد.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به نظارت‌های بازرسان این دستگاه در مراکز خرید و به ویژه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای سطح شهر و رصد قیمت‌ها بر لزوم برخورد با متخلفان در چارچوب قانون تاکید کرد.

خط و نشان قانون برای محتکران

مرتضی ممیزی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به حضور گشت‌ها و کشیک‌های این دستگاه در کنار بازرسان صمت و دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراجع قضایی و امنیتی ابراز کرد: نظارت و بازرسی از داروخانه‌ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی در زنجان‌ها و واحدهایی که اقلام بهداشتی عرضه می‌کنند به صورت مستمر تداوم دارد. بازار اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به لحاظ قیمت و کیفیت رصد می‌شود و مردم هیچ نگرانی در این باره نداشته باشند.

ممیزی از شناسایی دو مرکز فروش تجهیزات پزشکی در زنجان به علت گران فروشی و احتکار خبر داد و گفت: پرونده مربوطه برای این دو مرکز در مراجع قضایی تشکیل شده است. دوشنبه شب (12 اسفندماه) نیز دو نیسان حامل موادضدعفونی کننده کشف و برای استفاده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصنعت و معدن زنجانتولید مواد شویندهتولید ماسک در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1602


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»