کد خبر: 1630
1398/12/24 - 1:18


صدای زنجان وضعیت اجرای دستورالعمل‌های جدید بانکی جهت مقابله با کروناویروس را در استان بررسی می‌کند؛

دست خالی بانکی‌ها برابر کرونا

شهروندان: بانک‌های زنجان بخشنامه بانک مرکزی را اجرا نمی‌کنند/ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان: نظام بانکی تابع قوانین و بخشنامه‌های رسمی است نه مطالب نشر یافته در فضای مجازی/ پرسنل بانک‌ها: با کمبود امکانات اولیه پیشگیری نظیر ماسک مواجهیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- در حال حاضر با گذشت چند روز از ابلاغ رسمی بخشنامه بانک مرکزی جهت مقابله با کروناویروس، بانک‌های استان هنوز نتوانسته‌اند تجهیزات اولیه پیشگیری نظیر ماسک را برای کارکنان و کارمندان خود فراهم کنند. دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان با اشاره به امکان بهره‌مندی مردم از خدمات الکترونیکی و غیرحضوری بانک‌ها پس از دریافت بخشنامه ابلاغی می‌گوید: پول نقد یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شود از تمامی هم استانی‌های عزیز درخواست می‌کنیم تا حد امکان از خدمات غیر حضوری بانک‌ها استفاده نموده و از حضور غیر ضروری در شعب و درخواست و ارائه وجه نقد پرهیز کنند.

با توجه به نزدیکی روزهای پایان سال و شیوع کروناویروس در کشور، بانک مرکزی در راستای ارائه خدمات مطلوب به مردم و به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا نسبت به تدوین قوانین لازم‌الاجرا اقدام و به عنوان بخشنامه برای سایر بانک‌های کشور صادر کرد.

بانک مرکزی در این بخشنامه، سقف انتقال پول از طریق کارت به کارت را از ۳ میلیون تومان در هر شبانه روز به 10 میلیون تومان افزایش داد.

بر اساس این بخشنامه امکان تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز مراجعه حضوری مشتری به مدت ۳ ماه از تاریخ انقضا وجود دارد و تا سه ماه بعد از تاریخ انقضای درج شده روی کارت، کارت بانکی دارای اعتبار است.

از دیگر قوانین تصویب شده توسط بانک مرکزی افزایش سقف برداشت نقدی درون بانکی از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

همچنین بانک مرکزی در این بخشنامه با اشاره به شرایط کنونی کشور از افزایش تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم در هر شبانه روز از سه بار به پنج بار خبر داده است.

گلایه‌های مردم

براساس اظهارات مسئولان ذیربط بانک مرکزی رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع بعدی لازم‌الاجرا است و بازگشت به وضع عادی با ابلاغ این بانک صورت خواهد گرفت. اما ظاهرا امکان بهره‌مندی شهروندان از این خدمات بانکی در روزهای ابتدایی صدور اخبار مربوط به این بخشنامه فراهم نشده است.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه قرار بود میزان برداشت پول نقد از ATM‌ها از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان برسد، می‌گوید تا به امروز نتوانسته است از هیچ یک از عابربانک‌های سطح شهر 500 هزار تومان پول نقد را دریافت کند.

وی با عنوان اینکه ما به بخشنامه‌هایی که رنگ عمل به خود نگیرند عادت کرد‌ه‌ایم، تصریح می‌کند: باید بپذیریم هیچ برنامه‌ای برای شرایط اضطرار و مناسبت‌های ویژه جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران وجود ندارد و جلسات آن‌ها از روی عادت است.

 از چهارشنبه هفته قبل بخشنامه بانک مرکزی را اجرا کردیم

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در پاسخ به اعتراضات برخی شهروندان از بی‌توجهی بانک‌ها به بخشنامه بانک مرکزی جهت مقابله با کروناویروس اعلام می‌کند: انتشار بخشنامه در فضای مجازی قبل از ابلاغ رسمی به بانک‌ها بوده و این مهم سبب شده تا مردم فکر کنند بانک‌ها به این بخشنامه بی‌توجه‌اند. از چهارشنبه هفته قبل بخشنامه ابلاغ و تنظیمات مربوطه بر روی تمامی سیستم‌های بانکی اعمال شد.

حسن دادگر اضافه می‌کند: با عنایت به انتشار بخشنامه مزبور در فضای مجازی قبل از ابلاغ رسمی به بانک‌ها، تصور عدم اجرای این بخشنامه در استان به وجود آمده است و لازم به ذکر است که نظام بانکی همانند تمامی دستگاه‌های اجرایی تابع قوانین و بخشنامه‌های رسمی ابلاغ شده است.

دادگر ادامه می‌دهد: در خصوص تغییرات اعمال شده در درگاه‌های الکترونیک بانک ها برای کنترل و پیشگیری شیوع ویروس کرونا برابر بخش نامه شماره 428681 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، سقف انتقال کارت به کارت از طریق اینترنت بانک ، عابر بانک و کیوسک در طول شبانه روز از سی میلیون ریال به یکصد میلیون ریال افزایش یافت و تاریخ انقضای کارت ها نیز  به مدت سه ماه تمدید شد. در حال حاضر سقف برداشت روزانه از دستگاه‌های عابر بانک از 2 میلیون ریال به 5 میلیون ریال افزایش یافته است.

نکات ضروری برای شعب و باجه‌ها در خصوص مبارزه با ویروس کرونا

جعفر موسالو، مسئول روابط عمومی بانک سپه نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه بخشنامه بانک مرکزی از روز چهارشنبه هفته قبل (21 اسفندماه سال جاری) ابلاغ شده و در حال حاضر امکان دریافت خدمات نامبرده در بخشنامه در راستای بهره‌مندی از خدمات مطلوب بانکی در آستانه نوروز و مقابله با کروناویروس از طریق عابربانک‌ها وجود دارد، از مردم خواست تا حتی‌الامکان از نقل و انتقال پول که عامل مهم و خطرناکی در نشر کروناویروس است پرهیز کنند.

مسئولان بانکی می‌گویند: اکنون قابلیت‌هایی نظیر انتقال وجه حسابی درون بانکی و شتابی، کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی از طریق بارکدخوان، پرداخت اقساط تسهیلات، خرید شارژ، شارژ خودکار، مانده کارت، صورتحساب تسهیلات، افزودن تسهیلات دیگران، استعلام برگه چک، خرید بسته اینترنت، نیکوکاری و غیره می‌توان از راه دور و بدون مراجعه به بانک با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه استفاده کرد.

محمدرضا حسین‌زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور در این رابطه بر انجام امور بانکی با توجه به برنامه‌های مدون برای رعایت نکات و اصول بهداشتی و نظافت محیط بانک‌ها تاکید کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، از مشتریان گرامی بانک ها استدعا داریم برای حفظ سلامتی خود، تا آنجا که ممکن است امور بانکی شان را با استفاده از انواع سامانه ها و اپلیکیشن های بانکی انجام دهند و از مراجعه حضوری به شعب خودداری نمایند. بر همین اساس توجه به ۶ مورد در شعب بانکی ضروری است.

1- وجود اسپری الکل به منظور ضدعفونی در شعب.

2- ضد عفونی باجه ها و لوازم تحریر و لوازم مورد استفاده پشت باجه ها هر چند ساعت یکبار.

3- مشتریانی که رفتارهای مشکوک و یا علائم شدید سرماخوردگی شدید دارند یک نماینده برای انجام امور بانکی اعلام کنند.

4- به هیچ عنوان از خودکار مشترک با مشتریان استفاده نگردد و سعی شود فیش های مربوطه به اندازه کافی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

5- باتوجه به آلوده بودن اسکناس ها  شست و شوی دست ها پس از دریافت و پرداخت انجام شود.

6- مشتریان از مراجعه به خودپرداز حتی الامکان خودداری کنند و در صورت لزوم شستشوی کامل دست‌ها انجام شود.

خدمات بانکداری الکترونیک بهترین راه‌حل برای اجتناب از مراجعه به بانک

با توجه به اهمیت مبارزه با کرونا، حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان بر انجام امور بانکی به صورت غیرحضوری و با استفاده از سامانه‌های بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال تاکید کرده و می‌گوید: امروز مردم می‌توانند بسیاری از امور بانکی خود را از راه دور و بدون مراجعه به بانک انجام دهند و تمامی بانک‌های کشور سامانه ها و نرم‌افزارهایی را به مشتریان خود ارائه نموده‌اند که قابلیت‌های فراوانی هم دارند، ضروری است تا از این ظرفیت شبکه بانکی برای ریشه کن شدن بیماری کرونا در کشور استفاده شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان با بیان اینکه پول نقد یکی از مهمترین راه های انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شود از تمامی هم استانی‌های عزیز درخواست می‌کنیم تا حد امکان از خدمات غیر حضوری بانک ها استفاده نموده و از حضور غیر ضروری در شعب و درخواست و ارائه وجه نقد خودداری کنند.

ضرورت ایجاد محیطی امن و سالم برای کارکنان بانک

چند روز قبل رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «طبق اطلاع واصله تاکنون 6 نفر از همکاران عزیز وتلاشگر نظام بانکی کشور در جریان خدمت رسانی به مردم بزرگوار کشورمان به ویروس کرونا مبتلا شده و به رحمت حق پیوسته اند. درگذشت این سربازان خط مقدم خدمت به مردم درشعب بانکهای کشور را به خانواده گرامی آنها و مدیران وهمکارانشان تسلیت میگویم . روحشان شاد وقرین رحمت الهی باشد.»

او گفت: «در یادداشت چند روز پیش تأکید کردم، علی‌رغم ریسک فعالیت در شعب بانکها، شاهدتلاش‌ها و زحمات همکاران عزیز نظام بانکی، برای خدمت به مردم، خصوصاً در شعب بانک‌ها هستیم. مردم عزیزمان قطعاً قدردان تلاش این عزیزان هستند. من نیز مجدداً به سهم خودم، به تمامی همکاران خوبم خسته نباشید گفته و ضمن توجه دادن به رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبت‌های لازم، بابت تلاشها وخدمات آنها، قدردانی میکنم.»

ماسک نداریم

با وجود هشدارهای مسئولان ذیربط و از دست دادن چند نفر از کارکنان بانک که شاید یکی از علل ابتلای آن‌ها به کروناویروس تماس با اسکناس‌ها بوده است، یکی از کارمندان بانک در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به کمبود ماسک و تجهیزات اولیه برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در شعبات می‌گوید: با توجه به حضور جمع کثیری از مشتریان در بانک‌ها، متاسفانه امکانات اولیه از جمله دستکش و به ویژه ماسک در شعبات وجود ندارد. که ریسک ابتلای کارکنان و کارمندان به این بیماری را بالا می‌برد.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از مردم هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند و بدون رعایت اصول بهداشتی در معابر عمومی نظیر بانک‌ها حضور یافته و همچنان بر دریافت پول نقد اصرار دارند.

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان نیز در این رابطه می‌گوید: با مکاتبات و مذاکرات انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی استان مقدار محدودی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به قیمت مصوب در اختیار بانک های عضو کمسیون قرار گرفت اما با عنایت به گستردگی شعب در سطح استان و نیاز بسیار بیشتر از سهمیه متعلقه، تمامی مدیریت‌های بانک‌های استان با استفاده از منابع داخلی و از بازار آزاد اقدام به تهیه اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده کرده‌اند که البته این کمبود همچنان وجود دارد .

در خط تولید مشکل نداریم

در رابطه به مشکلات و محدودیت‌های موجود برای تامین ماسک موردنیاز بانک‌ها و سایر ارگان‌ها نیز ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره حضور شرکت‌های تولیدکننده موادضدعفونی کننده در زنجان نظیر «شیمی سبز اشراق»، «پویا اندیش سلامت»، «پدیده شیمی غرب» و «زرین شیمی گستر خاورمیانه» و ساینا و پاک حیات از افزایش تعداد شیفت‌ها و تغییر خط تولید با هدف تامین نیاز مصرف‌کنندگان می‌گوید.

فغفوری با تاکید بر اینکه مشکلی در تولید موادشوینده و ضدعفونی‌کننده وجود ندارد و این اقلام به وفور توسط خط تولید، تامین شده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است، تصریح می‌کند: تمامی تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کروناویروس اعم از ماسک و موادضدعفونی‌کننده زیرنظر بازرسی و نماینده دستگاه قضا که 24 ساعته در محل مستقر است به انبار شرکت تعاونی داروسازان استان تحویل داده می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه دستگاه‌های متقاضی دریافت تجهیزات اقلام پیشگیری باید با طریق حواله تائید شده از سوی معاونت دارو و غذا به شرکت تعاونی مراجعه و کالای موردنظر را دریافت کنند، ادامه می‌دهد: بر اساس شنیده‌ها با توجه به نیاز بالای مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت، تمامی تولیدات مربوط به ماسک به این اماکن سرازیر می‌شود، پس از تامین نیاز این گروه، نوبت به داروخانه‌ها و سپس سایر صنوف از جمله نانوایی‌ها و اداراتی نظیر بانک و غیره می‌رسد.

فغفوری اضافه می‌کند: بانک‌ها و سایر مراکز نیازمند تجهیزات پیشگیری از جمله ماسک باید برآورده شدن نیاز خود را از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیگیری کنند.

مراکز درمانی و بهداشتی در اولویت‌اند

محمدباقر آیت‌اللهی، مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه مشکلی برای تامین موادشوینده و ضدعفونی‌کننده از جمله ژل برای ارگان‌ها از جمله بانک‌ها وجود ندارد، در مورد کمبود ماسک برای پرسنل بانک‌ها عنوان می‌کند: محدودیت در تامین ماسک را قبول می‌کنیم. در حال حاضر مراکز درمانی و بهداشتی با توجه به ارتباط نزدیک با گروه‌های خطر و بیماران مبتلا به کروناویروس در اولویت دریافت ماسک قرار دارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان اضافه می‌کند: البته بخشی از نیاز بانک‌ها در حوزه تامین ماسک را تامین کرده‌ایم. سرپرستی ‌بانک‌ها برای تحویل تجهیزات پیشگیری از جمله ماسک، آمار مربوط به تعداد پرسنل شعبات را اعلام و ماسک موردنیاز عوامل خود را دریافت هم‌کرده‌اند.

آیت‌اللهی با اشاره به تولید روزانه 25 تا 30 هزار عدد ماسک در استان تاکید می‌کند: حداقل 50 درصد تولیدات در اختیار کارکنان فعال در خط مقدم مقابله با کروناویروس یعنی مراکز درمانی و بهداشتی قرار می‌گیرد. وقتی نیاز این گروه را تامین کردیم، نوبت به داروخانه‌ها جهت تامین نیاز شهروندان می‌رسد. به منظور جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، داروخانه‌ها موظفند به هر مراجعه‌کننده حداکثر 5 عدد ماسک به قیمت مصوب 410 تومان عرضه کند. البته اخیرا تغییر قیمتی در ماسک‌ها صورت گرفته که فعلا ابلاغ نشده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان با اشاره به تقاضای بالای مردم برای خرید محصولات و اقلام شوینده و ضدعفونی‌کننده از همکاری مطلوب شرکت‌ها و واحدهای تولیدی برای تامین نیاز بازار قدردانی می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر به وفور مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده در بازار وجود دارد، علاوه بر آن تاکنون حداقل 12 هزار لیتر الکل در مراکز درمانی، بهداشتی و داروخانه‌ها توزیع و در اختیار مردم و مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیوع کرونا در بانکهاکمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجانخدمات بانکی
sedayezanjannews.ir/nx1630


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»