کد خبر: 1637
1398/12/26 - 10:24


حرف‌های کرونایی نماینده مردم ماهنشان در گفت‌وگو با صدای زنجان:

کرونا جدی‌تر از تصور ماست

از یک سو می‌گوییم عید نداریم از طرفی میوه شب عید عرضه می‌کنیم/ به‌زودی نحوه ورود نیروهای مسلح در کاهش تردد مردم در مراکز عمومی اعلام می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- در وضعیتی که مردم و به تبع آن مسئولان کشور درگیر ویروس ناخوانده کرونا هستند که جان عده‌ای از هموطنان را گرفته و صدها نفر را درگیر خود کرده است، راهکار اصلی اتخاذ شده قرنطینه خانگی و تأکید بر خانه ماندن مردم و جلوگیری از حضور در اماکن عمومی و مراکز خرید است، این تأکیدات در حالی است که با حضور در سطح شهر شاهد عرضه میوه‌های شب عید تنظیم بازاری در برخی مراکز هستیم که همین موضوع سبب تجمع مردم شده است، موضوعی که سیدمرتضی خاتمی، نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی نیز از این موضوع انتقاد کرده و آن را کج‌سلیقه‌گی مسئولان می‌داند.

 وی در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن اشاره به ضرورت اتخاذ عملکرد جامع در مقابله با شیوع بیشتر کرونا ویروس وضعیت فعلی را بسیار جدی‌تر از آن دانست که تصور می‌شود و از برخی اقدامات انجام شده از سوی مسئولان بر تشویق مردم برای حضور در تجمع‌های خرید شب عید انتقاد کرد.

این مسئول با تأکید بر این‌که در حال حاضر برای کنترل میزان شیوع کرونا ویروس باید رویکرد کاهش تجمعات و ماندن در منزل به صورت هم‌زمان اجرایی شود، تصریح کرد: مردم باید برای در خانه ماندن اقناع شوند، این سطح از حضور مردم در فروشگاه‌ها و مجامع عمومی نشان از اقناع نشدن مردم دارد و اگر به همین ترتیب پیش برویم در ایام پیش رو به طور یقین شیوع بیشتر بیماری را شاهد خواهیم بود.

از یک سو می‌گوییم عید نداریم از طرفی میوه شب عید عرضه می‌کنیم

خاتمی یکی از کج‌ سلیقه‌گی‌های فعلی در کشور و نقاط ضعف مشهود مسئولان برای مقابله و جلوگیری از شیوع کرونا را عرضه میوه شب عید تنظیم بازار دانست و تصریح کرد: تنظیم بازار میوه شب عید امسال که در وضعیت هشدار قرار داریم همانند سال‌های گذشته است و هیچ تغییری انجام نشده است از یک سو تبلیغ برای خرید میوه شب عید و تشویق مردم برای خرید از برخی مراکز عرضه می‌کنیم و از سوی دیگر می‌گوییم عید نداریم و سخن از به تأخیر انداختن عید نوروز می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که یک سری حرکت‌های مسئولان خود به خود به جامعه القا می‌کند که ما همچنان عید نوروز داریم و مردم را تشویق به خرید می‌کنند، ابزار کرد: این فعالیتها باید با ظرافت بیشتری انجام شده و به انجام فعالیت‌های خوشه‌ای تمرکز کنیم و به جای متمرکز کردن مردم در چند مرکز عرضه میوه شب عید، شبکه تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف شهر اقدام به ارائه این اقلام کنند تا تجمع مردم کمتر شود نه این‌که خودمان سبب تقویت برخی تجمع‌ها باشیم.

این مسئول در مورد ورود نیروهای مسلح در کاهش تردد مردم در مراکز عمومی، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها نیز خاطرنشان کرد: در مورد نحوه ورود نیروهای مسلح در کاهش تردد مردم در مراکز عمومی، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و غیره تصمیم متمرکزی اتخاذ می‌شود برنامه آن به زودی اعلام می‌شود. 

احتمال تبدیل شدن زنجان به کانون خطرناک کرونا ویروس

این نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع که برخی بر این باورند در ابتدا اشتباه مسئولان زنجان در این بود که مکرراً تأکید بر پاک بودن زنجان از ویروس کرونا داشتند و همین موضوع سبب گسیل زنجانی‌های ساکن قم و یا دیگر شهرهای آلوده به زنجان شد و شیوع این بیماری در بین مردم گسترش پیدا کرد، افزود: در زنجان با توجه به میزان جمعیت تعداد مبتلایان به ویروس کرونای ثبت شده در مقایسه با دیگر استان‌ها بالا نیست ولی هر آن این امکان وجود دارد که زنجان تبدیل به کانون خطرناک کرونا ویروس شود.

این مسئول با اشاره به این‌که زنجان با یک فاز تأخیری ابتلا به ویروس کرونا را پیدا کرد و در مدتی درگیری استان‌های دیگر با این ویروس، در زنجان بیماریابی نشان می داد که میزان ابتلا بالا نیست، بیان کرد: به یک باره افزایش آمار مبتلایان و سیر صعودی آن نشان از این دارد که این ویروس همانند دومینو در کل کشور به جریان افتاد و مشخص بود زنجان از این موضوع مصون نمی‌ماند.

خاتمی با بیان این‌که نکته مهم مدیریت درست و اصولی این بحران در وضعیت کنونی است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که روزانه آمار اپیدمیولوژیک منتشر شده و مردم آن‌ها را مقایسه می‌کنند ولی از سوی دیگر شروع با تأخیر این ویروس در زنجان نشان از به عقب انداختن اپیدمی آن در استان دارد که می‌تواند تنظیم توان نظام سلامت و مراقبت در مواجهه با این بیماری را بیشتر کند به شرط این‌که نگذاریم این بیماری به پیک خود برسد.

وضعیت بسیار جدی‌تر از آن است که تصور می‌کنیم

وی بر عملکرد جامع‌تر در وضعیت فعلی برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا ویروس اشاره داشت و معتقد بود وضعیت بسیار جدی‌تر از آن است که تصور می‌کنیم از همین رو هیچ کدام از روش‌های فعلی نظیر قرنطینه کردن، جلوگیری از تجمعات و غیره که در کشور اجرایی می‌شود به تنهایی کافی نیست و باید همه اقدامات به صورت یکجا و در کنار هم انجام شود.

خاتمی با بیان این‌که اشتباه یک فرد و یا خانواده منجر به شعله‌ورتر شدن بیماری کرونا در سطح وسیعی از جامعه شده و شیوع هر چه بیشتر بیماری را دامن بزند، افزود: قرنطینه کردن در چند سطح قابل اجرا است و در برخی از کشورها نظیر چین و ایتالیا برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس عملیاتی شد.

چهار سطح قرنطینه‌ کردن

وی در توضیح سطوح مختلف قرنطینه کردن این‌گونه عنوان کرد: ایزوله کردن بیمار شناسایی شده در منزل و یا درمانگاه حداقل کاری است که در قرنطینه کردن انجام می‌شود، در سطوح بالاتر قرنطینه کردن افراد مشکوک به بیماری کرونا و یا افرادی که در تماس نزدیک با بیماران کرونا بودند تا مشخص شدن نتیجه آزمایش مطرح است.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که سطح سوم قرنطینه‌کردن زمانی رخ می‌دهد که عده زیادی از افراد جامعه مریض بوده و یا ناقل این بیماری هستند، گفت: در این سطح از قرنطینه‌گی تعطیل شدن تجمعات، رعایت فاصله افراد از یکدیگر، برگزاری جلسات به صورت غیرحضوری و غیره مطرح شده و در سطح چهارم قرنطینه‌گی نیز حکومت نظامی برقرار می‌شود.

به گفته این مسئول در شهر ووهان چین و چند شهر ایتالیا قرنطینه‌گی سطح چهارم که برقراری حکومت نظامی بود اجرایی شد ولی کارشناسان چینی بر این موضوع تأکید داشتند که موفقیت کنونی چین در کنترل شیوع این بیماری به دلیل عملیاتی کردن سطح سوم قرنطینه‌گی بود نه سطح چهارم که منجر به برقراری حکومت نظامی شد چرا که چینی‌ها توانستند شناسایی بیماران را در کمترین زمان انجام داده و از سوی دیگر تجمعات را تعطیل کنند.

خاتمی با بیان این‌که اتخاذ مشوق‌های لازم برای در خانه ماندن افراد تأثیر قابل توجهی برجلوگیری از به اوج رسیدن این بیماری و افزایش بیماران دانست و گفت: باید به مشاغلی که شناسنامه‌دار نبوده و یا کارگران روزمزدی که با مشکلات مالی مواجهند کمک‌ معیشت از سوی دولت دریافت کنند که در این زمینه به مسئولان تأکید شده و تدابیری نیز در حال اتخاذ است.

وی با تأکید بر این‌که در بهای آب و برق و گاز مصرفی خانوارها نیز باید همانند اینترنت باید تدابیر ویژه‌ای از سوی دولت برای مدت مشخصی اتخاذ شود، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی عملی شدن این تدابیر را از دولت خواسته و باید اجرایی شود.

این نماینده مجلس به راه‌اندازی سامانه سلامت در راستای بسیج ملی بیماریابی و ثبت نام 7 میلیون نفر از هموطنان در آن و نیز توجه جدی مردم بر ثبت نام در این سامانه اشاره کرد و یادآور شد: در روستاها و نیز حاشیه شهرها باید از این روش غربالگری و بیماریابی استفاده شود تا بتوانیم مبتلایان را در مرحله پیشرفت کشف کرده و به مراقبت و مداوای آن‌ها بپردازیم که سبب کاهش تلفات و نیز مبتلایان به این بیماری می‌شود.

فعال‌‌تر شدن بخش‌های فروش آنلاین و اینترنتی راهکار موثر در خانه ماندن

وی فعال‌‌تر شدن بخش‌های فروش آنلاین و اینترنتی در مشاغل خدماتی را راهکار موثری دانست و بیان کرد: در نقاط محروم مردم برای بهر‌مندی از این ظرفیت امکانات کمتری دارند که ضروری است کمیته امداد و بهزیستی در این نقاط فعالیت بیشتری داشته و کمک حال باشند.

خاتمی جذب پرستاران و نیروهای خدماتی در مراکز درمانی را در وضعیت کنونی راهکار ضروری و موثر دانست و عنوان کرد: با توجه به گستردگی و فشردگی فعالیت پرستاران در مراکز درمانی ضرورت بر جذب نیروهای جدید و جایگزین بود که این موضوع نیز از سوی دولت در حال اجرایی شدن است.

 وی با تأکید بر این‌که باید چرخه انتقال ویروس کاهش یابد، خاطرنشان کرد: اگر امکانات مراقبت‌های ویژه، تخت‌های بیمارستانی و غیره جوابگوی میزان مراجعات مردم بود در آن صورت تأکید بر در خانه ماندن نمی‌کردیم چون فرصت برای مداوای همه بیماران مبتلا شده وجود داشت، هر چند هیچ کشوری دارای حجم وسیع امکانات بیمارستانی برای پوشش‌دهی تمام مراجعه‌کنندگان نیست.

با افزایش میزان شیوع کرونا، احتمال مرگ و میر به دلیل عدم توان بیمارستان‌ها نیز افزایش می‌یابد

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که ضریب گسترش کرونا ویروس بالا بوده و بین 1.25 تا 1.5 عنوان شده است به طوری که اگر در حال حاضر 21 هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا باشند در مدت دو ماه تعداد مبتلایان به 106 میلیون نفر می‌رسد، عنوان کرد: نرخ مرگ و میر این ویروس از همه ویروس‌های این خانواده کمتر است ولی زمانی که با افزایش میزان شیوع مواجه شویم احتمال مرگ و میر به دلیل عدم توان بیمارستان‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌ مطلب که اگر مردم در خانه بمانند و کمتر در مجامع عمومی حضور داشته باشند ضریب گسترش ویروس کاهش می‌یابد، بیان کرد: اگر بتوانیم یک درصد ضریب گسترش ویروس را کاهش دهیم 106 میلیون بیمار مبتلا به 400 هزار نفر کاهش می‌یابد و از سوی دیگر زمان آلوده شدن افراد نیز طولانی شده و سرعت ابتلا را کاهش می‌دهیم و به نوعی برای دستیابی به واکسن و دارو و نیز امکانات بیمارستانی زمان می‌خریم و راه‌های مقابله مهیا‌تر می‌شود.

خاتمی با بیان این‌که تأکید بر در خانه ماندن به این دلیل است که مریض بدحال بیشتری رو دست نظام سلامت نماند و حتی یک بیمار مسن برای نجات یافتنش از امکانات بیمارستانی و دارو محروم نشود، بیان کرد: برای درخانه ماندن مردم نیز باید حمایت‌هایی از برخی اقشار صورت می‌گرفت که دولت در حال اقدام است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسید مرتضی خاتمینماینده ماهنشانشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx1637


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»