کد خبر: 1664
1399/01/20 - 10:8


صدای زنجان از میزان کاهش مسافران و خسارت اقتصادی به شرکت‌های خدماتی به علت شیوع کروناویروس گزارش می‌دهد

به فرمان کرونا، ایست

مدیرکل راهداری زنجان: با کاهش 80 درصدی استفاده از اتوبوس‌های برون‌شهری، پیگیر جبران خسارت وارده هستیم/ مدیر فرودگاه زنجان: یک پرواز مشهد داشتیم، کرونا آن را هم تعطیل کرد/ مدیرکل راه آهن شمال‌غرب: جابه‌جایی مسافر از مبدا زنجان ممنوع است، میزان خسارت را طی روزهای آتی اعلام می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

آمارهای اولیه نشان می‌دهد، عید امسال عمده مردم ترجیح دادند به جای سفر در خانه بمانند. آنهایی هم که بلیت پیش‌خرید کرده بودند، آن را کنسل کردند. مسئولان حوزه حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی مسافر در استان می‌گویند: کاهش مسافرت‌های ناشی از شیوع کروناویروس سبب شده تا میزان عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان بیش از 70 تا 100 درصد افت داشته باشد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان افزایش نگرانی مردم از شیوع کروناویروس از یک سو و صدور دستورات ستاد ملی کروناویروس مبنی بر لغو یا محدودیت جابه‌جایی مسافر از ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی دیگر سبب شد تا عید امسال یکی از خلوت‌ترین عیدهای کشور باشد.

آمارهای اولیه نشان می‌دهد، عید امسال عمده مردم ترجیح دادند به جای سفر در خانه بمانند. آنهایی هم که بلیت پیش‌خرید کرده بودند، آن را کنسل کردند. مسئولان حوزه حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی مسافر در استان می‌گویند: کاهش مسافرت‌های ناشی از شیوع کروناویروس سبب شده تا میزان عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان بیش از 70 تا 100 درصد افت داشته باشد.

کاهش 70 تا 80 درصدی مسافرت‌های زمینی برون‌شهری

عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری زنجان با بیان اینکه عمده فعالان در مجموعه را شرکت های حمل و نقل مسافر، رانندگان حرفه‌ای برون شهری شامل می‌شوند، عنوان کرد: بخشی از اتوبوس‌ها نیز متعلق به بخش خصوصی بوده که در اختیار شرکت و رانندگان قرار گرفته است.

وی با اشاره به آمار تجمعی مسافر درون و برون استانی از 25 اسفند تا 18 فروردین ماه بین بازه زمانی سال‌های 97 تا 98 و سال‌های 98 تا 99 افزود: تعداد مسافران درون استانی در مدت زمان یاد شده در سال 98، 24 هزار و 177 و در سال 99، 10هزار و 141 نفر بوده است. میزان مسافران برون استانی نیز در بازه زمانی و سال‌های یاد شده نیز به ترتیب 56 هزار و 728 و 10 هزار و 169 نفر بوده است.

علی‌اکبری با بیان اینکه از 25 اسفند 98 تا 16 فروردین‌ماه سال جاری به دلیل شیوع کروناویروس 70 تا 80 درصد کاهش عملکرد به دلیل کاهش جابجایی مسافر داشته‌ایم، ابراز کرد: به دنبال کاهش جابجایی مسافر و کاهش عملکرد شرکت، بسیاری از شرکت‌ها، رانندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دچار زیان اقتصادی شده‌اند که پیگیری‌ها در سطح ملی در حال انجام است.

پیگیری تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندقیمت دولت برای جبران خسارات مشمولان

این مسئول اضافه کرد: در تلاشیم تا بخشی از این خسارات از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندمدت از سوی دولت جبران شود، البته این تسهیلات فعلا نهایی نشده و دستورالعمل و بخشنامه‌های مربوطه نیز تاکنون دریافت نشده است.

مدیرکل راهداری زنجان با اشاره به زمان لغو محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد نیز گفت: در ابتدای شیوع بیماری و با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی، دستور تعطیلی خط مسافربری زنجان به قم و زنجان به گیلان تعطیل شد. در حال حاضر با توجه به گسترش ویروس در کل کشور، وضعیت جابجایی مسافر برای تمامی استان‌ها مشابه است. در این رابطه اختیار به انجمن‌های صنفی داده شده تا اگر تقاضایی برای جابجایی مسافر به استان‌های دیگر داشته باشند، ابتدا برنامه‌ریزی کرده و حتی با حداقل مسافر نسبت به انجام وظیفه خود اقدام کنند.

عدم ممنوعیت جابه‌جایی مسافران برون‌شهری در راستای خدمت‌رسانی به مردم بوده است

مدیرکل راهداری زنجان با اشاره به نظارت‌های دقیق به لحاظ کنترل سلامت مسافران و وضعیت بهداشتی اتوبوس‌های برون‌شهری توسط متولیان بهداشت و خدمات‌رسان امدادی تصریح کرد: متولیان و افراد ذی‌صلاح در مراکز جابجایی مسافر و مبادی مربوطه مستقر بوده و وضعیت سلامت مسافران را در محورهای ورودی و خروجی مورد سنجش قرار می‌دهند. اتوبوس‌ها نیز به صورت منظم و زیرنظر افراد مربوطه ضدعفونی می‌شوند. به نظرم حمل‌ونقل عمومی در شرایط کنونی نباید هم تعطیل می‌شد چرا که فعالیت هر چند محدود ناوگان عمومی به نفع مردم است. اگر حمل و نقل عمومی نبود، مردم به اجبار از خودروهای پلاک شخصی که هیچ نظارتی به لحاظ بهداشتی از سوی متولیان وجود ندارد باید به مسیر خود ادامه می‌دادند.

علی‌اکبری هر گونه لغو محدودیت‌های جابجایی مسافر را منوط به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد و گفت: تا وقتی دستوری دریافت نکرده‌ایم، این محدودیت‌ها ادامه دارد.

شرایط جوی نامساعد، پروازها را محدود کرده بود، کرونا مزید برعلت شد

محمد قاسمی، مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به تعطیلی پروازها به مقصد مشهد از 10 اسفندماه سال 98 عنوان کرد: البته کاهش تقاضای سفر و ترجیح مردم برای در خانه ماندن، از یک سو و بسته شدن حرم امام رضا(ع) از سوی ستاد ملی کرونا از سوی دیگر سبب شد تا عملا پروازی به مشهد نداشته باشیم. هر گونه از سرگیری پرواز به مشهد نیز با دستور ستاد کلی کرونا انجام می‌شود.

وی با اشاره به تعطیلی اکثر پروازها در سراسر کشور ابراز کرد: در حال حاضر در سطح کشور بیش از 80 درصد پروازها به مقصد مشهد تعطیل شده است. تنها پرواز فرودگاه زنجان نیز، مشهد بود که فعلا برقرار نیست. به محض کاهش موج ابتلا به کروناویروس و لغو دستور ستاد ملی کرونا، برنامه‌ریزی‌ها برای سفر به مشهد مجددا از سر گرفته می‌شود.

قاسمی با اشاره به میزان تاثیر کرونا در وضعیت پروازهای فرودگاه زنجان اعلام کرد: نمی‌توان گفت کرونا سبب تعطیلی و بهم ریختن برنامه‌های پروازی فرودگاه زنجان شده است. قبل از شیوع کرونا نیز پرواز مشهد به دلیل عدم همکاری شرکت هواپیمایی، نزدیک 1.5 تا 2 ماه لغو شده بود. پس از آن با پیگیری‌ها در سطح ملی و استانی پروازها برقرار شد اما به علت نامساعد بودن شرایط جوی و بارش برف، میزان پروازها کاهش یافت به طوری که تنها 4 پرواز هوایی انجام شد که این مشکلات به شیوع کروناویروس گره خورد و بیماری، عملا پروازها را تعطیل کرد.

مدیر فرودگاه زنجان ادامه داد: در وهله نخست کاهش متقاضیان سفر هوایی عامل اصلی در غیرفعال بودن این فرودگاه است که شیوع کروناویروس نیز مزید بر علت شده و پرواز مشهد را به طور کلی تعطیل کرد.

قاسمی در مورد خسارت کرونا به فرودگاه زنجان نیز گفت: فرودگاه زنجان یکی از فرودگاه‌های زیان‌ده کشور محسوب می‌شود. پروازها در این فرودگاه محدود است اما با این وجود معتقدم وجود فرودگاه در استان به لحاظ سیاسی، امنیتی، امداد و نجات بسیار ضروری است. در کشور به جز مناطق اطراف تهران، نمی‌توان فرودگاهی را مثال زد که عملیاتی نباشد. فرودگاه زنجان در مواقع بحرانی و در مباحث امداد و نجات، حامی و پشتوانه استان است. اینکه بگوییم کرونا میزان خسارت را هنگفت کرده است نه، شاید گفتن این مطلب درست نباشد. فرودگاه از ابتدا زیان‌ده به لحاظ مالی بوده، کرونا مقداری از این زیان را افزایش داده است. بیش از 50 درصد پروازهای جهان کنسل شده و درصد بیشتری از مسافران نیز متقاضی سفر هوایی نیستند.

قاسمی با بیان اینکه قبلا پروازهای کوتاه کیش، پرواز سالیانه حج عمره و مشهد را داشتیم به قابلیت برقراری پروازها در فرودگاه زنجان اشاره کرد و گفت: فرودگاه زنجان قابلیت سرویس‌دهی روزانه 10 تا 20 پرواز را دارد که باید بخش خصوصی در این زمینه وارد شود.

وی با بیان اینکه برقراری پرواز وظیفه ذاتی مسئولان فرودگاه نیست، ادامه داد: وظیفه دولت و مسئولان ذیربط فرودگاه، عملیاتی کردن فرودگاه جهت برقراری پرواز و ایجاد زیرساخت است. بخش خصوصی می‌تواند با راه‌اندازی پرواز ترکیه، کیش، پروازهای توریستی، حج و زیارت و عتبات، به فرودگاه زنجان رونق بخشد و میزان استقبال‌ها را بالا ببرد.

جابجایی مسافر از مبدا زنجان تا اطلاع ثانونی کنسل است

علی خدایی، مدیرکل راه آهن شمال‌غرب نیز با بیان اینکه هر گونه جابجایی مسافر از مبدا زنجان از 26 اسفندماه 98 کنسل است، تاکید کرد: تنها ورودی قطار در محور ما، از مبدا تبریز است که در آن کلیه پروتکل و استانداردهای فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود.

خدایی ضمن تاکید بر لزوم اجرای تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر عدم استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی، راه‌آهن شمالغرب در راستای همراهی با سیاست‌های کشوری حمل‌ونقل و جابجایی مسافر و حفظ سلامتی مردم نسبت به اجرای دستورات وصولی اقدام کرد. برای ما جان مسافران بیش‌تر از درامد شرکت‌ها و مجموعه اهمیت دارد.

مدیرکل راه آهن شمال‌غرب در مورد میزان خسارت وارده به این مجموعه به علت لغو جابجایی مسافرت ناشی از شیوع کروناویروس به صدای زنجان گفت: هر ساله پیک سفرهای نوروزی و درخواست مسافران برای دریافت بلیت مربوط به 25 اسفندماه تا 16 فروردین‌ماه است، میزان خسارت‌های براوردی در حال استخراج است که در روزهای آتی اعلام می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحمل و نقل زنجانراه آهن شمال‌غربفرودگاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1664


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»