کد خبر: 1714
1399/02/03 - 8:49


صدای زنجان موضوع آموزش مجازی در روستاها و مناطق کمتر برخوردار استان را پیگیری می‌کند:

آموزش، بی‌فضای مجازی

اگرچه در تعطیلات کرونایی مدارس، شاهد تلاش‌های معلمان برای تحقق آموزش مجازی بودیم اما آموزش و پرورش برای تحقق واقعی آموزش مجازی با ضعف‌های جدی در حوزه زیرساخت مواجه است.

پایگاه خبری صدای زنجان

اگرچه در تعطیلات کرونایی مدارس، شاهد تلاش‌های معلمان برای تحقق آموزش مجازی بودیم اما آموزش و پرورش برای تحقق واقعی آموزش مجازی با ضعف‌های جدی در حوزه زیرساخت مواجه است.

به گزارش روزنامه صدای زنجان استفاده از آموزش‌های مجازی در تعطیلات طولانی مدتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا بر مدارس تحمیل شد فصل جدیدی از آموزش‌ها را رو به مدارس کشور گشود، آموزش‌هایی که در برخی از کشورها سال‌هاست اجرا می‌شود اما در کشور ما تجربه جدیدی است و در تعطیلات اخیر برای نخستین‌بار به صورت گسترده تجربه شد.

در حال حاضر که آموزش مجازی در حال تبدیل شدن به یک روش برای تسهیل آموزش است، سیستم آموزش مجازی برای مدارس، یک موضوع داغ محسوب می‌شود و البته که آموزش مجازی نیازمند محیطی برای تعاملات دو سویه است.

در تعطیلات طولانی مدت فعلی، آموزش وپرورش ناگزیر به استفاده از آموزش مجازی شد و حالا آموزش دانش‌آموزان از طریق برنامه‌های تلویزیونی و‌ بستر فضای مجازی در حال انجام است البته برخی مدارس خاص قبلاً در وادی آموزش مجازی گام گذاشته بودند و در شرایط فعلی حرکت در این مسیر برای آنها آسان‌تر است.

آموزش‌های ارائه شده توسط معلمان در بستر فضای مجازی با مشکلات مختلفی مواجه است از جمله نبود اینترنت رایگان یا زیرساخت مناسب برای ارائه آموزش‌ها، همچنین پراکندگی فعالیت مدارس از جمله اینکه برخی در بستر پیام‌رسان‌های خارجی و برخی در بستر پیام‌رسان‌های داخلی فعال هستند.

نداشتن تجهیزات کافی در روستاها و مناطق دور افتاده از دغدغه‌هایی است که آموزش و پرورش باید در این شرایط  بحرانی به آن بیندیشد. نحوه اجرای عدالت آموزشی میان دانش‌آموزان برخوردار و محروم، موضوعی است که در این ایام باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هرچند که در مورد این موضوع، به خاطر فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها، چندان نباید توقع تحقق آن را داشته باشیم. آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این خصوص رویکرد خاصی را اعلام نکرد و پس از گذشت 10 روز، پاسخی مبهم به سوالات صدای زنجان در این حوزه داد. بنا به پیش‌بینی‌هایی که وجود دارد، آموزش مجازی تا اوایل سال تحصیلی آینده به همین شکل ادامه خواهد یافت و بایستی دید که آموزش و پرورش در صورت ادامه داشتن این شرایط چه  اقداماتی برای بهبود این شرایط انجام خواهد داد؟

از طرف دیگر موضوع کنکور و اینکه این ماراتن علمی چگونه رقم خواهد خورد، دغدغه بسیاری از داوطلبین مشارکت در آن شده است.

صدای زنجان در مصاحبه با جعفر زنجانی، رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه، به این موضوعات پرداخته است تا شاید برخی از این سوالات که قسمتی از دغدغه‌ی محصلین و والدین آنها نیز هست را کمتر کند.

با وجود شیوع کرونا و الزام مدارس به آموزش مجازی و با توجه به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان مناطق روستایی و کم‌برخوردار از وسایل ارتباط جمعی و اینترنت و به طور کلی بستر فضای مجازی برخوردار نیستند، آموزش به این دانش‌آموزان چگونه است؟

آموزش و پرورش از اولین روزهای شروع تعطیلات اضطراری با تشکیل کمیته آموزش‌های مکمل و مجازی با محوریت گروه‌های آموزشی استان و مناطق آموزشی نسبت به نیازسنجی تولید محتواهای آموزشی و دروس لازم‌التوجه اقدام و اولویت‌های لازم تعیین شد، استودیو و اتاق ضبط تولید محتوای آموزشی در محل اداره کل تجهیز و قریب به سیصد عنوان محتوای درس از دروس متوسطه نظري، فنی و کاردانش و دوره اول تهیه و در پورتال اداره کل بارگذاری شد.

همچنین قریب به 250 عنوان محتوای دیداری -شنیداری با موضوعات آموزش محتوای درسی، مشاوره تحصیلی، تحلیل محتوای کتب درسی و تربیت بدنی به طور روزانه از طریق کانال‌های رسمی و پورتال‌های استان و مناطق در دسترس دانش آموزان، اولیا و ذینفعان حوزه تعلیم و تربیت قرار می‌گیرد.

برگزاری آزمون‌های آنلاین با محوریت پژوهش‌سراها و مدارس در سطح مناطق آموزشی برای سنجش و ارزشیابی مطالب و محتواهای آموزشی ارائه شده از دیگر اقدامات استان در زمینه ارائه خدمات آموزشی از راه دور است.

در زمینه فعالیت‌های فرهنگی نیز راه‌اندازی پویش هر خانه یک مدرسه، در سطح استان به منظور تشویق اولیا دانش‌آموزان برای ترغیب فرزندانشان جهت همکاری و همراهی لازم در فعالیت‌های تربیتی و آموزشی با معلمان و مدیران مدارس از دیگر اقدامات اداره کل آموزش و پرورش در سطح استان است.

معرفی سایت‌ها و سامانه‌های معتبر آموزشی، برگزاری آموزش‌های آنلاین از طریق برخی از مدارس، ایجاد کانال‌های آموزشی و ارائه آموزش‌های تعاملی در برخی مدارس از کارها و اقدامات دیگر در این حوزه است.

تهیه بانک سوالات امتحانی برای دانش‌آموزان متوسطه نظري جهت آشنایی دانش‌آموزان با سوالات و آزمون‌های استاندارد از دیگر طرح‌های گروه‌های آموزشی استان است.

تهیه بسته‌های آموزشی خوانداری و درسنامه آموزشی و سی‌دی‌های تدریس دروس دوره‌های تحصیلی برای مناطق و مدارس روستایی که فاقد پوشش اینترنتی و یا احیانا فاقد پوشش شبکه‌های تلویزیونی هستند از دیگر برنامه‌های ماست که از این هفته با محوریت راهبران آموزشی و تربیتی، كارشناسان و معاونین آموزشی در سطح مناطق و نواحی استان و با راهبری اداره کل آموزش و پرورش استان در حال انجام است. لازم است اضافه کنم که از طریق شبکه‌های سراسری «آموزش» و «چهار» صد در صد تدریس دروس متوسطه نظري و دوره اول و ابتدایی و برخی از دروس شایستگی غیر فنی شاخه کاردانش و فنی حرفه‌ای به طور روزانه و با استفاده از همکاری معلمان زبده و باتجربه کشوری در حال ارائه است لذا جا دارد در این ایام حساس که شاهد بروز و ظهور جلوه‌های زیبای ایثار معلمی در اقصي نقاط استان هستیم و با حداقل امکانات همکاران عزیز در حال نقش‌آفرینی در عرصه تعلیم و تربیت هستند، صمیمانه قدردانی کنم.

آیا در شرایط حاضر آماری از میزان حضور دانش‌آموزان در این کلاس‌ها دارید؟

کلاس‌های آنلاین با حضور و غیاب دقیق دانش‌آموزان برگزار می‌شود، در خصوص سایر آموزش‌های مجازی نیز میزان دسترسی دانش‌آموزان مشخص است.

مشارکت خانواده‌ها در این امر تا چه میزان اهمیت دارد؟

کاملا بدیهی است که اهداف آموزش‌های مجازی بدون مشارکت و همراهی اولیا دانش آموزان محقق نخواهد شد.

آیا صرفا با آموزش از طریق رسانه‌ها و بدون اینکه کسی بر نحوه یادگیری دانش‌آموز نظارت داشته باشد، امکان یادگیری وجود دارد؟

اگر به عوامل موثر بر آموزش و یادگیری عنایت داشته باشیم واضح است که آموزش مجازی کیفیت آموزش در کلاس درس را نخواهد داشت. در عین حال با تمهیدات لازم برای آزمون‌های آنلاین سعی بر ارائه کامل‌ترین آموزش‌ها هست.

اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد مساله برگزاری امتحانات چگونه خواهد بود؟

 در این خصوص پیشنهادات تخصصی با لحاظ کردن شاخص‌های کیفیت آموزش و عدالت آموزشی به وزارت‌خانه ارسال شده و در این خصوص تصمیم نهایی با ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای عالی آموزش و پرورش است.

معلمان تا چه میران به فضای مجازی آشنایی دارند و در صورت ادامه داشتن این شرایط آیا آموزش معلمان در دستور کار این اداره خواهد بود یا خیر؟

مردان و زنان پر افتخار ایران اسلامی در تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها ید طولانی دارند و از ابتدای تعطیلی مدارس، اجازه ندادند آموزش تعطیل شود و امروز هم شبانه روز در خدمت دانش‌آموزان هستند تا همچون مدافعان سلامت، ساحت علم و دانش را سرزنده نگه دارند. اکثر معلمان ما توانایی استفاده بهینه از این فضا را دارند.

بنا به پیش‌بینی وزیر آموزش و پرورش، این وضعیت ممکن است تا مهرماه سال تحصیلی آینده ادامه یابد در این صورت برنامه شما برای سال تحصیلی آینده چیست؟

قطعا همراهی و اجرای دستورات وزارت آموزش و پرورش در دستور کار ما خواهد بود.

با وجود شیوع کرونا و به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور و اینکه حرف‌هایی نیز در زمینه حذف کنکور امسال زده می‌شد؛ دل نگرانی‌هایی برای دانش‌آموزان کنکوری فراهم آمده است و برخی به صورت کلی از ادامه روند مطالعه خود دست کشیده‌اند. آیا آموزش و پرورش برنامه‌ای در این زمینه دارد؟

 در خصوص کنکور فعلا اینکه صد در صد صرفا از طریق سوابق تحصیلی و بدون برگزاری آزمون و یا اینکه مثل سنوات ماضی 85 درصد رشته‌های تحصیلی از طریق سوابق تحصیلی و 15 درصد رشته‌ها از طریق آزمون سراسری برگزارشود رویه معینی اعلام نشده ولی چیزی که معین هست اين است که زمان اجرای آزمون سراسری دو هفته تا بیست روز از تاریخ آخرین امتحان نهایی خواهد بود.

چطور می‌توان در این زمینه به دانش‌آموزان این مقطع انگیزه داد؟

به نظر من تمرکز بر هدف و استفاده از زمان بهترین راهبرد است.

آیا در صورت در نظر گرفتن سوابق تحصیلی دانش‌آموز با توجه به اینکه احتمال افت تحصیلی او در طی امسال به دلیل آموزش مجازی وجود دارد، این مساله به ضرر دانش‌آموز نخواهد بود؟

خط قرمز ما برقراری عدالت آموزشی و حفظ حقوق دانش آموزان است.

تکلیف کنکورهای آزمایشی که غالبا مدارس برای دانش‌آموزان درنظر می‌گیرند چه می‌شود؟

 طبیعی است کیفیت این آزمون‌ها نیز تحت‌الشعاع شرایط ویژه کنونی قرار گرفته است. دانش‌آموزان با دریافت دفترچه سوالات، خودآزمایی را در منزل و در شرایط شبیه‌سازی شده آزمون واقعی انجام می‌دهند.


صدای زنجانشبکه شادآموزش و پرورش زنجانجعفر زنجانی
sedayezanjannews.ir/nx1714


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»