کد خبر: 1732
1399/02/07 - 16:30


رئیس شورای ملی زیتون ایران از تعطیلی واحدهای تولید نهال و صنایع فرآوری زیتون استان زنجان و دپوی محصولات در انبارها ابراز نگرانی کرد

سال سَختِ تولید

رئیس شورای ملی زیتون ایران ضمن ابراز نگرانی از تعطیلی واحدهای تولید نهال و صنایع فرآوری زیتون استان زنجان از دپوی محصولات تولیدی سال 98 در انبارها دی پی شیوع کرونا خبر داد و گفت: به صورت مکتوب پشنهاد اعطای مهلت و تمدید تسهیلات به واحدها و تعطیلی یک هفته‌ای کشور در اعیاد پیش رو (فطر و قربان) که بازار شاهد افزایش عرضه و تقاضا است را داده‌ایم تا محصولات روانه بازار فروش شوند. اگر دولت به این پیشنهادات بی‌توجهی کند تولیدات زیتون در 23 هزار هکتار باغ در شهرستان طارم روی دست‌شان خواهد ماند

پایگاه خبری صدای زنجان

رئیس شورای ملی زیتون ایران ضمن ابراز نگرانی از تعطیلی واحدهای تولید نهال و صنایع فرآوری زیتون استان زنجان از دپوی محصولات تولیدی سال 98 در انبارها دی پی شیوع کرونا خبر داد و گفت: به صورت مکتوب پشنهاد اعطای مهلت و تمدید تسهیلات به واحدها و تعطیلی یک هفته‌ای کشور در اعیاد پیش رو (فطر و قربان) که بازار شاهد افزایش عرضه و تقاضا است را داده‌ایم تا محصولات روانه بازار فروش شوند. اگر دولت به این پیشنهادات بی‌توجهی کند تولیدات زیتون در 23 هزار هکتار باغ در شهرستان طارم روی دست‌شان خواهد ماند!

مهدی عباسی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی صدای زنجان با بیان اینکه انجمن زیتون استان زنجان در حوزه ساماندهی کل زنجیره زیتون اعم از تولید، صنایع تبدیلی و تجارت فعالیت می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه باغداران، صنایع تبدیلی و تولیدکنندگان نهال به دلیل شیوع کروناویروس تعطیل و حجم بالایی از محصولات اعم از کنسرو زیتون، روغن زیتون و نهال زیتون در انبارها با عدم تقاضا مواجه شده‌اند.

عباسی که معتقد است دولت باید از واردات زیتون به کشور جلوگیری کند، تصریح کرد: واردکنندگان روغن‌ها را به نام روغن زیتون وارد کشور می‌کنند. جالب است همان روغنی زیتون وارداتی که در کشورهای اروپایی 50 هزار تومان به فروش می‌رسد در بازار داخل ایران به قیمت 36 هزار تومان عرضه می‌شود. طبق استاندارد 1446 روغن فرابکر و بکر باید وارد کشور شود اما واردکنندگان در غیاب دستگاه‌های نظارتی، روغن‌هایی که مصرف خوارکی آن در کل جهان و ایران ممنوع است را به اسم روغن زیتون فرابکر و بکر وارد کشور می‌کنند که ضربه مهلکی برای صنعت زیتون است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بحث سلامت محور محصول زیتون در ایران دیده نشده و در حال حاضر زیتون در ردیف 37 سبد خانوار ایرانی‌ها قرار گرفته است، اضافه کرد: این در حالی است که در دنیا مصرف زیتون در ردیف یک تا 10 سبد خانوار جای دارد.

از نظر عباسی، کم‌لطفی و بی‌تفاوتی به سلامت‌محور بودن زیتون از سوی مسئولان دولتی و واردات زیتون خارج از ضوابط کشور که از بی‌نظارتی نشات می‌گیرد از یک سو و آسیب جدی کرونا به صنعت زیتون از سوی دیگر سه عامل مهم در وضعیت اسفناک تعطیلی واحدهای فرآوری و تولیدکنندگان به شمار می‌روند.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به سهم 35 درصدی زیتون طارم در بازار کشور ضمن ابراز نگرانی از تعطیلی واحدهای تولید نهال و صنایع فرآوری زیتون استان زنجان از دپوی محصولات تولیدی سال 98 در انبارها دی پی شیوع کرونا خبر داد و گفت: به صورت مکتوب پشنهاد اعطای مهلت و تمدید تسهیلات به واحدها و تعطیلی یک هفته‌ای کشور در اعیاد پیش رو (فطر و قربان) که بازار شاهد افزایش عرضه و تقاضا است را داده‌ایم تا محصولات روانه بازار فروش شوند. اگر دولت به این پیشنهادات بی‌توجهی کند تولیدات زیتون در 23 هزار هکتار باغ در شهرستان طارم روی دست‌شان خواهد ماند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان محصولات دپو شده در سال 98 در انبارها نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش یافته است، از استاندار زنجان، رؤسای سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت استان خواست تا برای حفظ جایگاه نخست زنجان در حوزه تولید زیتون اقدامات جدی را در دستور کار قرار داده و دو پشنهاد ارائه شده به دولت را پیگیری کنند چرا که اگر این موضوع از سوی دولتمردان جدی گرفته نشود، حجم بالایی از تولیدات در اراضی خواهد ماند. پیش‌بینی می‌کنیم با بی‌توجهی به وضعیت واحدهای فرآوری راکد و بیکاری تولیدکنندگان، شهریورماه سال جاری تمامی تولیدات 23 هزار هکتار باغ زیتون در سطح استان زنجان (طارم) روی دست باغداران بماند.

بنا به گفته رئیس انجمن زیتون استان نزدیک به 40 واحد مجاز فرآوری صنعتی در مجموع با اشتغال مستقیم بیش از 750 نفر بعلاوه 700 واحد سنتی فرآوری زیتون در کل استان زنجان وجود دارد. بیش از 150 واحد صنعتی نیز تا به امروز موفق به اخذ مجوز بهره‌برداری نشده‌اند.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانشورای ملی زیتونواردات زیتونکرونا
sedayezanjannews.ir/nx1732


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»