مهدی عباسی: قرار نیست سرمایهگذار را جذب کرده، سرمایهاش را بگیریم و او را تا صدور مجوز بهرهبرداری لنگ نگه داریم!
پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس شورای ملی زیتون
با این سؤال که آیا سرمایهگذار با مجوز تاسیس میتواند تحت عنوان برند کار کند؟ و
آیا بانکها این واحدها را به رسمیت میشناسند تا تسهیلات لازم را به صاحبان
واحدهای دارای مجوز تاسیس که مدتهاست در انتظار مجوز بهرهبرداری هستند، اعطا
کنند، گفت: قرار نیست سرمایهگذار را جذب کرده، طرحش را زخمی و سرمایهاش را گرفته
و وی را تا صدور مجوز بهرهبرداری لنگ نگه داریم! چرا زیرساختهای سرمایهگذاری در
رابطه با فرآوری زیتون که اشتغالزایی قابل توجهی را به همراه دارد را فراهم نکردهایم؟
زیتون و محصولات فرآوری شده در
صورت توجه و دقت نظر، میتواند در کنار تأمین نیاز بازار داخل، در زمینه صادرات نیز
نقش مهمی ایفا کند اما رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به کیفیت زیتون طارم و
تامین 40 درصد زیتون کشور توسط باغداران این خطه معتقد است: در استان زنجان و به
تبع ان کشور، هنوز به جایگاه زیتون طارم به گونه شایسته توجه جدی نشده است.
مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون
ایران در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط شورای ملی زیتون
ایران، سه شاخص اصلی مدیریت تشکل های اقتصادی را سالم بودن افراد تصمیم گیرنده (هیئت
مدیره) و توجیه ضرورت تشکیل تشکل، قدرت که خود شامل پشتوانه قدرتی اعم از دولت،
مجلس، اتاق بازرگانی، اعضا، اعتمادسازی و منابع مالی است برشمرد و گفت: شورای ملی
زیتون ایران در راستای تحقق اهداف این شورا اقداماتی از قبیل پیشگیری از واردات میوه
زیتون در جهت تامین منافع تولید کنندگان داخلی و اعضا، تبدیل تقابل به تعامل با
بخش دولتی در سایر نهادها، اعزام تیم از هیئتهای فعالین اعم از تولید کنندگان
نهال، باغداران، تاجران به کشور ترکیه، اعزام تیم متشکل از مقامات جهت آشنایی بیشتر
با زیتون و کشور ترکیه متشکل از نمایندگان و استانداران، معرفی نماینده شورا به هیات
نمایندگان اتاق ایران جهت شرکت در جلسات هیئت نمایندگان و همچنین تاثیرگذاری در کمیسیون
کشاورزی پارلمان خصوصی، اقدام به تشکیل فراکسیون زیتون در مجلس شورای اسلامی، تغییر
قانون اساسی شورای ملی زیتون ایران، تشکیل انجمن استانی زیتون در استان های زیتون
خیز ایران را انجام داده است.
عباسی شورای ملی زیتون را شورایی
در حال رشد و ارتقاء عنوان کرد و از دستگاه های اجرایی و ادارات مربوطه در استان
ها از جمله استانداریها، سازمانهای جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امور اراضی، امور
آب و به ویژه اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان ناظر و پشتیبان،
دعوت کرد تا دست انجمنها را بگیرند و آنها را به عنوان بازوان اجرایی خود قرار
دهند.
مشکلات صنعت زیتون
رئیس شورای ملی زیتون ایران
نبود علم و دانش آمار در صنعت زیتون را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست و اظهار
کرد: آمار دقیق و کارشناسانه در صنعت زیتون در دنیا جزء ارکان اصلی محسوب می شود و
بهتر است انجمن های استانی زیتون و طرح دفتر زیتون و همچنین بخشهای دولتی مستقر
در استانها با تعامل یکدیگر طرحی به نام شناسنامهدار کردن فعالین را در سراسر کشور
به صورت تخصصی و ریز با کمک رهنمودهای اتاق بازرگانی اجرا نمایند.
عباسی با بیان اینکه مسئولان
استان هیچ برنامهای برای حمایت از محصول زیتون ندارند، ابراز کرد: هیچ صنعتی در
سازمان ملل نماینده ندارد به جز زیتون! در شرایطی که دنیا به محصول زیتون به دید صنعت
مینگرد، این محصول در کشور مظلوم واقع شده است. زنجان 40 درصد تولید زیتون کشور
را در دست دارد با این وجود هیچ اقدام مثبتی در جهت حمایت از این محصول که در حتی
تحریم و مشکلات اقتصادی کشور تاثیری در آن نداشته است، نکردهاند. در جلسات با بخش
دولتی و خصوصی با مدارک و مستندات گفتهایم آمار درست و دقیق از دل بخش خصوصی
استخراج میشود و اماری که دولتیها به آن استناد میکنند به هیچ وجه درست نیست.
جای خالی نظارت
رئیس شورای ملی زیتون در رابطه
با جای خالی برنامهریزیهای مدون جهت تکمیل زنجیره زیتون به صدای زنجان گفت: در
بحث تولید قبل از انجام هر کاری نیازمند مطالعات دقیق هستیم تا در تکمیل زنجیره زیتون
یا هر محصول دیگری موفقتر ظاهر شویم. در رابطه با تکمیل زنجیره تکمیل زیتون به دلیل
اینکه طارم یکی از خاستگاههای زیتون کشور محسوب میشود 15 سال پیش مطالعات لازم
صورت گرفته است اما تا به این لحظه دولتها دولت زیرساختهای لازم برای سرمایهگذاری
در بحث فرآوری که در تکمیل زنجیره زیتون بسیار مؤثر است، اقدام قابل توجهی انجام نداده
است به طوری که بیش از 40 واحد صنعتی مستقر در استان 7 واحد مجوز فعالیت دارند و
مابقی غیرمجازند، البته واحدهای موجود فعال نیز در آستانه ورشکستگی هستند.
عباسی اضافه کرد: متاسفانه
دولت نه به واحدهایی که تا به این لحظه موفق به اخذ مجوز فعالیت نشدهاند، نظارت می
کند، نه این واحدهای دارای مجوز تاسیس مشمول حمایت قرار میگیرند و نه تحت برند میتوانند
فعالیت کنند. لازم به ذکر است مسئولان واحدها قبل از فعالیت، فرآیند لازم از جمله
تهیه طرح، اخذ مجوز تاسیس بر مبنای طرح تهیه شده، انجام اقدامات اولیه برای راهاندازی
نظیر ایجاد سوله را انجام دادهاند و در مرحله اخذ مجوز فعالیت هستند، اما تاکنون
موفق به دریافت آن نشدهاند. از دید ما این واحدها غیرمجاز نیستند اما بخش دولتی این
واحدها را غیرمجاز میداند، این در حالی است که مجوزهای لازم تا به امروز برای
آغاز فعالیت را خودشان صادر کردهاند!
روال طولانی
صدور مجوز
رئیس شورای ملی زیتون با این
سؤال که آیا سرمایهگذار با مجوز تاسیس میتواند تحت عنوان برند کار کند؟ و آیا
بانکها این واحدها را به رسمیت میشناسند تا تسهیلات لازم را به صاحبان واحدهای
دارای مجوز تاسیس که مدتهاست در انتظار مجوز بهرهبرداری هستند، اعطا کنند، ادامه
داد: قرار نیست سرمایهگذار را جذب کرده، طرحش را زخمی و سرمایهاش را گرفته و وی
را تا صدور مجوز بهرهبرداری لنگ نگه داریم! چرا زیرساختهای سرمایهگذاری در
رابطه با فرآوری زیتون که اشتغالزایی قابل توجهی را به همراه دارد را فراهم نکردهایم؟
برندسازی
وی برندسازی در حوزه زیتون را
امری ضروری در جهت ارتقاء صنعت زیتون کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع
تبدیلی، عدم برند سازی باعث شده است واحد های تولیدی صنعتی نتوانند با واحدهای سنتی
که بصورت فلهای فعالیت می کنند رقابت کنند، بنابراین بهتر است با برند سازی که
نوعی هویت بخشی به این صنعت نوپا در کشور است به اهداف مهمی نظیر جلوگیری از
واردات غیرقانونی و قاچاق، ایجاد ارزش افزوده برای دولت، باغدارن و صنایع و همچنین
ایجاد اشتغال از طریق فعال کردن و کارکرد اجرتی واحدهای نیمه تعطیل که سرمایه در
گردش ندارند، دست پیدا کنیم.
خسارت 1000 میلیارد
تومانی بخش خصوصی و دولتی از بیتوجهی به برندسازی زیتون
وی با بیان اینکه حداقل 30
درصد از محصولات زیتون استان زنجان به دلیل عدم برندسازی از بین میرود*، عنوان
کرد: *بر اساس آمارها، بخش خصوصی استان زنجان به علت عدم برندسازی ناشی از سوءمدیریتهاو
عدم پیگیری مطالبات این بخش،سالانه 800 میلیارد تومان و بخش دولتی استان حدود 220
میلیارد تومان ارزش افزوده از محل فروش زیتون را از دست داده و متضرر میشود.
مشکل پساب صنعتی
وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات
مربوط به مجوزها، دولت تا به این لحظه مشکل پساب صنعتی این واحدها را نتوانسته است
حل کند. این مهم از یک سو سبب فاجعه عظم زیست محیطی شده و از سوی دیگر سرمایهگذاران
با مشاهده عدم فراهم بودن زیرساختها علاقه چندانی به حضور در چرخه تکمیل زیتون در
استان ندارند.
لزوم اجرای طرح
توسعه زیتون در اراضی شیبدار
اردیبهشتماه سال جاری بود که
جواد تاراسی در گفتوگو با خبرگزاریها به توسعه باغات در
اراضی شیبدار طارم اشاره کرد و گفت: بهره برداری از یک هزار و ۳۵۰ هکتار از طرح
توسعه باغات زیتون در اراضی شیب دار شهرستان در برنامه است.
طرح «واگذاری اراضی شیب دار
برای توسعه باغات» در کشور در حالی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در آستانه اجرایی
شدن قرار گرفته که پیشتر، این طرح در زمان دولت دهم با حاشیه ها و مخالفت های
متعددی از سوی جامعه علمی و منابع طبیعی کشور مواجه شده بود.
مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون
ایران در این رابطه گفت: در مقطع زمانی که دستور توقف طرح توسعه باغات زیتون در
اراضی شیبدار صادر شد وزارت جهاد کشاورزی نه تنها با آن موافقت نکرد بلکه پیگیر
اجرای آن نیز بود. در حال حاضر نیز سازمان جهاد کشاورزی استان موافق توسعه باغات زیتون
در اراضی شیبدار است اما وزارت نیرو و شرکت آب منطقهای با ان مخالفت میکند. اگر
مسئولان جهاد کشاورزی بتوانند این مشکل را رفع کنند طرح توسعه باغات زیتون در اراضی
شیبدار سبب رونق در بحث کشاورزی استان زنجان و وضعیت باغداران میشود.
وی با اشاره به میانگین بارشها
در استان زنجان و مقایسه آن با استانهای شمالی کشور ابراز کرد: میانگین بارش در
زنجان 200 میلیمتر و در استانهای شمالی از جمله گیلان یک هزار و 200 میلیمتر
است. متاسفانه بنا به تصمیمات مسئولان کشوری که علت آن نیز مشخص نیست، آب از مناطق
خشک زنجان به استان گیلان هدایت شده و به کشت برنج اختصاص مییابد. این در حالی
است که طبق تفاهمنامه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو کشت برنج با این آب ممنوع
است. البته عاملان این طرح انتقال آب از زنجان به گیلان جهت کشت برنج، به این
اقدامشان شکل و شمایل قانونی دادهاند اما در واقعیت خلاف قانون و نظر کارشناسی
است. واقعیت را بگویم زنجان قبل از اینکه با بحران آب مواجه باشد با بحران مدیریت
مسئولان فعال در حوزه آب دست و پنجه نرم میکند.
روزنامه صدای زنجان
انتهای پیام