کد خبر: 1749
1399/02/09 - 11:19


رئیس شورای ملی زیتون ایران از تولید نهال‌های غیرمجاز در استان زنجان خبر داد

نهال‌های بی‌اصالت

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به فعالیت حدود 10 نهالستان غیرمجاز در سطح استان و تولید انواع ارقام زیتون بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا گفت: عدم نظارت‌ها نسبت به اصالت رقم و بیماری‌ها از یک سو و اشباع بازار از انواع ارقام زیتون از سوی دیگر سبب شده تا نگرانی‌ها برای خسارت به آینده صنعت زیتون بیش از پیش افزایش یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به فعالیت حدود 10 نهالستان غیرمجاز در سطح استان و تولید انواع ارقام زیتون بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا گفت: عدم نظارت‌ها نسبت به اصالت رقم و بیماری‌ها از یک سو و اشباع بازار از انواع ارقام زیتون از سوی دیگر سبب شده تا نگرانی‌ها برای خسارت به آینده صنعت زیتون بیش از پیش افزایش یابد.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی صدای زنجان با اشاره به سهم 35 درصدی استان(شهرستان طارم) در تولید محصول زیتون کشور اظهار کرد: در حال حاضر در بحث تولید نهال زیتون، حدود 5 نهالستان مجاز در سطح استان فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن زیتون استان با اشاره به فعالیت حدود 10 نهالستان غیرمجاز در سطح استان و تولید انواع ارقام زیتون بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا گفت: عدم نظارت‌ها نسبت به اصالت رقم و بیماری‌ها از یک سو و اشباع بازار از انواع ارقام زیتون از سوی دیگر سبب شده تا نگرانی‌ها برای خسارت به آینده صنعت زیتون بیش از پیش افزایش یابد.

عباسی نظارت بر فعالیت نهالستان‌ها را وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: مؤسسه بذر و نهال سالانه مبالغ هنگفتی از واحدهای مجاز در ازای خدمات ارائه شده اخذ می‌کند.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه هر نهالستان مجاز باید به مؤلفه تائید کارشناس فنی، نصب لیبل و قرارداد کلینیک مدنظر جهاد کشاورزی توجه جدی داشته باشد، اضافه کرد: اگر نهالستانی بخواهد هزینه نظارت جهاد کشاورزی را به صورت کامل اجرا کند هزینه هر نهال 500 تا 600 تومان می‌شود.

عباسی هزینه هر نهال را حدود 5 هزار تومان اعلام کرد و گفت: تمامی این هزینه‌ها متوجه نهالستان‌هایی است که در چارچوب اصول فعالیت می‌کنند، اما نهالستان‌های غیرمجاز که این چارچوب را رعایت نمی‌کنند، طبیعتا هزینه‌ای هم نمی‌پردازند و در سایه بی‌نظارتی‌ها در کنار جاده‌ها و پیش چشم مسئولان به راحتی نهال‌های تولیدی‌شان را که اطلاعی از ارقام و بیماری‌های احتمالی وجود ندارد، عرضه می‌کنند. این بی‌نظارتی‌ها سبب شده تا نهالستان‌های مجاز توانایی رقابت با نهالستان‌های غیرمجاز را نداشته باشند، ضروری است تا سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به وظیفه خود عمل کند./ل.م

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانشورای ملی زیتون ایراننهاستان غیر مجازسازمان جهاد کشاورزی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1749


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»