کد خبر: 1787
1399/02/14 - 8:56


صدای زنجان موضوع شهریه دانشگاه‌ها در دوران کرونا را پیگیری می‌کند؛

شهریه‌های کرونایی

با گذشت دو ماه از شیوع کرونا در کشور و ادامه فعالیت دانشگاه‌ها به شیوه آموزش مجازی، دانشجویان انتقادات زیادی نسبت به پرداخت شهریه برای ترم تحصیلی مجازی داشتند .علاوه‌بر این بسیاری از دانشجویان به آموزش‌های الکترونیک دسترسی نداشتند که این امر نیز مزید بر علت شد و باری بر مشکلات برخی دانشجویان اضافه کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

با گذشت دو ماه از شیوع کرونا در کشور و ادامه فعالیت دانشگاه‌ها به شیوه آموزش مجازی، دانشجویان انتقادات زیادی نسبت به پرداخت شهریه برای ترم تحصیلی مجازی داشتند .علاوه‌بر این بسیاری از دانشجویان به آموزش‌های الکترونیک دسترسی نداشتند که این امر نیز مزید بر علت شد و باری بر مشکلات برخی دانشجویان اضافه کرده است.

به گزارش روزنامه صدای زنجان در ابتدای امر هیچ گوش شنوایی برای شنیدن این انتقادات نبود. اما با شدت گرفتن این موضوع بالاخره مسئولان امر به این موضوع واکنش نشان داده و اقدام به تدوین راهکار‌هایی برای دانشجویان کردند.

نحوه محاسبه شهریه دانشجویان در نیم سال جاری

 در این خصوص علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرده بود: برای دانشجویانی که شهریه‌پرداز هستند و بر اساس مصوبه هیات امنای دانشگاه‌ها، شهریه مشخصی را بابت ترم تحصیلی خود پرداخت می‌کنند طی یک دستورالعمل و سند ۲۰ ماده‌ای از دانشگاه‌ها خواستیم با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و جامعه با دانشجویان همکاری کنند.

خاکی صدیق ادامه داده بود: هرگونه تخفیف یا تغییر در پرداخت‌های شهریه دانشجویان در نیم‌سال جاری تحصیلی نیازمند مصوبه هیات امنای دانشگاه است و این پیشنهاد باید از طریق دانشگاه یا موسسه به هیات امنا برده شود و در این هیات در خصوص شهریه تصمیم‌گیری صورت گیرد.

عودت شهریه پیش‌بینی نشده است

معاون آموزشی وزارت علوم افزوده بود: چنین موضوعی پیش‌بینی نشده، اما اگر شهریه‌ای از کسی گرفته شده است که در قبال آن خدمتی ارائه نشده باشد و دانشگاه هم با حذف نیمسال موافقت کند، می‌توان شهریه را عودت داد و اگر لازم باشد مصوبه‌ای هم از هیئت امنا بگیرد؛ چرا که بخش‌های مالی هم باید مصوبه هیئت امنا را داشته باشند.

عودت و یا تخفیف شهریه از خواسته‌های دانشجویان

یکی از درخواست‌های دانشجویان شهریه‌پرداز با توجه به آموزش مجازی عودت و یا تخفیف شهریه بود که بسیاری از دانشگاه‌ها، امکان تخیف و همچنین ذخیره شهریه برای ترم تحصیلی بعد را فراهم کردند، اما هیچ دانشگاهی خبر از عودت شهریه به دانشجویان نداده است. این اقدامات در راستای ابلاغیه وزارت علوم برای کاهش اضطراب دانشجویان صورت گرفته است. نکته قابل ذکر مهم دیگر این است که نحوه نمره‌دهی این ترم بر اساس ارزشیابی بوده و قطعا تمام دانشگاه‌ها با واقف بودن به شرایط دانشجو این امر را تسهیل می‌کنند تا مشکلی برای دانشجویان آسیب‌دیده از این وضعیت پیش نیاید.

در این خصوص یک دانشجو که نخواست تا نامی  از او در این گزارش برده شود، با اشاره به اینکه پرداخت شهریه کامل  برای دانشگاه، آن هم در شرایطی که  کلاس‌ها به صورت مجازی  و بامشکلات زیادی برگزار می‌شود، به واقع بی‌انصافی است، گفت: در این شرایط و با بحران اقتصادی خانواده‌ها و همچنین عدم تشکیل حضوری کلاس‌ها و تشکیل کلاس‌ها به صورت مجازی؛ آن هم  در حالی که سرعت پایین اینترنت عملا باعث می‌شود در نصف کلاس‌ها حضور مثمر نداشته باشیم، دریافت شهریه کامل دانشگاه از دانشجویان  بی‌انصافی بزرگی است.

وی ادامه داد: دانشجویی که مجبور است برای ادامه روند تحصیلی خود در کلاس‌های مجازی که اغلب با مشکلات زیادی روبه رو هستند شرکت کنند، چرا بایستی شهریه کامل را پرداخت کند؟ پرداخت هزینه اینترنتی و یا شرکت در کلاسهایی که به واقع با مشکلات زیادی روبه رو است از جمله دیگر مشکلاتی است که دانشجویان با آن روبه رو هستند. گروهی از دانشجویان نیز هستند که به کامپیوتر و یا گوشی همراه هوشمند دسترسی ندارند. به نظر می‌رسد کاهش هزینه این ترم از خواسته‌ها و دغدغه‌های  دانشجویان باشد.

این دانشجو افزود: در شرایطی که حتی اجازه حذف ترم به دانشجو داده نمی‌شود چه طور این توقع وجود دارد که هزینه شهریه دانشجویان به صورت کامل پرداخت شود؟ آن هم وقتی معلوم نیست که آینده این ترم چگونه خواهد بود و امتحانات این ترم چگونه برگزار خواهد شد؟

در ادامه یک دانشجوی دیگر افزود: به نظر می‌رسد تخفیف در شهریه دانشگاه‌ها یکی از حداقل کارهایی باشد که دانشگاه بتواند در شرایط کنونی انجام بدهد اما به نظر می‌رسد این اتفاق نخواهد افتاد. از طرفی تقسیط شهریه دانشجویان می‌تواند در این زمینه به دانشجویان کمک‌کننده باشد که بایستی دید در این زمینه روند دانشگاه‌ها چه خواهد بود و آیا در این زمینه برنامه‌ای خواهند داشت یا خیر؟

هنوز تصمیمی در خصوص تخفیف شهریه دانشجویان شبانه دانشگاه زنجان گرفته نشده است

در این خصوص، حبیب الله زلفخانی، معاون آموزشی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه با شیوع کرونا روند آموزشی دانشگاه که مبتنی بر آموزش حضوری بود و وابسته به روابط اجتماعی اساتید در کنار دانشجویان است، به روند آموزش مجازی تغییر داده است. در این میان تفاوت‌های اساسی در سیستم‌ آموزشی دانشجویان پدید آمد که مشکلاتی را هم برای دانشگاه و هم برای دانشجویان ایجاد کرد که باید با آن کنار بیاییم.

وی در خصوص شهریه دانشجویان شبانه و کاهش یافتن آن برای این نیم ترم تحصیلی افزود: در این خصوص وزارت علوم دستورالعمل کلی نداده است و این موارد را ما باید جمع‌بندی کنیم و در کنار شهریه سنواتی که در نظر گرفته خواهد شد، تخفیف‌هایی در این زمینه ارائه بدهیم و در واقع بایستی این ترم به اتمام برسد و امتحانات این ترم گرفته شود و زمانی که زمان پرداخت شهریه می‌رسد در اینجا هیئت امنا وارد کار شود و تصویب شود تا تخفیفاتی در نظر گرفته شود و یا مطابق آن‌چه که وزارت علوم اعلام خواهد کرد، رفتار شود و در این شرایط با توجه به اینکه دانشجویان در خانه‌های خود مشغول آموزش الکترونیکی هستند و ارتباط دانشجو با دانشگاه کمرنگ شده است، هنوز امکان‌پذیر نیست.

هیچ کاهشی در زمینه شهریه دانشگاه پیام نور صورت نخواهد گرفت

 در ادامه علی محمدی، رئیس دانشگاه پیام نور زنجان با اشاره به اینکه شهریه دانشجویان با برگزاری کلاس‌های الکترونیکی در دوران شیوع کرونا کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: با وجود برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین، دانشجویان موظف به پرداخت شهریه کامل در این خصوص هستند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا افزایشی در میزان شهریه‌ها صورت گرفته است؟» افزود: هیچ افزایش شهریه‌ای در این ایام صورت نگرفته است و در واقع دانشجویان همان شهریه سابق را پرداخت می‌کنند و به طور معمول افزایش شهریه در مهر ماه در این دانشگاه اتفاق می‌افتد.

این مسئول با اشاره به امکان تخفیف و یا ارائه تسهیلاتی به دانشجویان در این زمینه خاطرنشان کرد: امکان تخفیف و یا عدم تخفیف شهریه در اختیار دانشگاه استان نیست و این گونه مسائل جزو اختیارات هیئات امنا این دانشگاه است و هیئات امنا هم در این زمینه به صورت کشوری تصمیم‌گیری می‌کند که در این زمینه نیز تخفیفی در نظر گرفته نشده است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان افزود: در بحث کلاس‌های الکترونیکی نیز بالغ بر ۹۰ درصد کلاس‌های تئوری و نظری ما به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و مشارکت دانشجویان نیز در این کلاس‌ها در مجموع خوب است و نزدیک ۸۰ تا ۹۰ درصد دانشجویان در کلاس‌های الکترونیکی برگزار شده مشارکت دارند.


صدای زنجانکروناشهریه دانشگاهدانشجو
sedayezanjannews.ir/nx1787


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»