کد خبر: 1861
1399/02/16 - 16:51


مدیرکل بهزیستی استان در واکنش به انتشار خبر خودکشی در خانه سالمندان زنجان اعلام کرد:

برخورد با مقصران خودکشی در خانه سالمندان

سالمند مورد نظر بیماری روانی زمینه‌ای داشت/ قرنطینه ناشی از کرونا بی‌تأثیر نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- مدیرکل بهزیستی استان زنجان در مورد خودکشی سالمندی که در خانه سالمندان زنجان با مصرف ماده موبر و شوینده دیروز به زندگی خود پایان داد، از بررسی جزئیات این پرونده و برخورد با مقصران احتمالی خبر داد.

محمد محمدی قیداری امروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با ارائه توضیحاتی از پرونده سالمندی که در خانه سالمندان اقدام به خودکشی کرده بود، اظهار کرد: از آنجایی که این سالمند سال‌های متمادی در مراکز بهزیستی حضور داشته دارای پرونده قطوری است و بررسی همه آن‌ها زمان‌بر است ولی در بیان خلاصه‌ای از پرونده ایشان باید بگویم این سالمند در 19 اردیبهشت ماه سال 86 برای نخستین بار در مرکز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن باران با اختلال سایکوتیک و پارانوئید مراجعه و بستری شدند و به مدت 19 ماه در این مرکز حضور داشتند که پس از مداخلات و اقدامات مراقبتی و درمانی طبق مستندات پرونده مرکز با رضایت و امضای یکی از بستگان نزدیکشان در تاریخ 28 آذر ماه سال 87 ترخیص شدند.

وی در ادامه عنوان کرد: این فرد مجدد در سن بالای 60 سال به بهزیستی مراجعه کردند که برای رفاه حال وی و از آنجایی که بیماریشان کنترل شده بود به علت بدسرپرستی و یا بی‌سرپرستی در تاریخ 20 خرداد ماه سال 92 طبق مقررات در مرکز شبانه‌روزی سالمندان مردان زنجان پذیرش می‌شوند و تحت نظارت پزشکان بودند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان این سالمند مجرد بودند و سابقه ازدواج نداشتند و با خانواده خواهر خود زندگی می‌کردند که برای نگهداری بیشتر به مرکز سالمندان سپرده شدند.

سابقه بستری به علت اختلالات تنفسی

این مسئول در ادامه بر این موضوع تأکید کرد که در مرکز مراقبتی شبانه‌روزی سالمندان گزارشات مختلفی از این سالمند ارائه شده بود که به اختلالات تنفسی، عوارض ناشی از مصرف متادون درمانی اشاره داشت، یکی دو بار نیز در بیمارستان ولی عصر زنجان به دلیل اختلالات تنفسی بستری شده بودند.

محمدی با اشاره به این‌که این سالمند روز 14 اردیبهشت ماه امسال به علت مشکلات روحی و به نوعی عوارض ناشی از قرنطینه‌بودن به دلیل ویروس کرونا، در حمام اقدام به خودکشی کرده که بلافاصله با اورژانس موسوی درخواست آمبولانس شده و مراتب نیز به نزدیکان این سالمند اطلاع داده شد.

در دست بررسی است

به گفته این مسئول، بهزیستی استان حساسیت فراوانی نسبت به تمامی سالمندان و افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند، دارد از همین رو موضوع خودکشی سالمند مذکور نیز در دست بررسی بوده و از همکاران متخصص در این زمینه استفاده کردیم.

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: «این اطمینان را می‌دهم که با مقصران احتمالی در صورت وجود کمترین قصوری در این موضوع برخورد می‌شود چرا که بهزیستی به این موضوع حساس‌تر است چون هر کدام از این سالمندان را عضوی از خانواده خود می‌داند و همکاران بهزیستی دلسوزترین افراد هستند. از طرفی بهزیستی حدود 10 تا 12 سال  در خدمت این سالمند بود به همین دلیل حساسیت ویژه‌ای در بررسی این پرونده داریم.»

وی به وضعیت کرونایی فعلی که از چند ماه گذشته آغاز شده و تأثیر روحی و روانی آن بر سالمندان اشاره کرد و گفت: همه ساله در ایام عید نوروز سالمندان در کنار خانواده خود بوده و به مرخصی می‌رفتند ولی از اوایل اسفندماه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و طرح موضوع قرنطینه طبق نظر ستاد کرونای کشور این سالمندان نه تنها به مرخصی نرفتند بلکه ملاقات نیز ممنوع شد و در قرنطینه کامل قرار گرفتند که می‌تواند زمینه‌ای برای بروز این مسائل باشد.

محمدی با اشاره به این‌که در حال حاضر 160 سالمند در مراکز بهزیستی استان نگهداری می‌شوند، افزود: ایمن نگه داشتن و جلوگیری از ابتلای این سالمندان و بیماران روانی مزمن و دیگر افراد که سیستم ایمنی پایینی دارند از بیماری کرونا مشکل بود که با تلاش‌های انجام شده از سوی همکارانمان خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی از ابتلا به این بیماری در مراکز بهزیستی گزارش نشده است در حالی که طبق گزارشات اعلامی در دیگر کشورها بیشترین فوتی‌ها در این مراکز بوده است.

گفتنی است یکی از سالمندان خانه سالمندان زنجان که به علت مصرف ماده موبر و نوعی ماده شوینده ۱۴ اردیبهشت ماه جاری به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل شده بود، پس از انتقال به بیمارستان موسوی زنجان، صبح دوشنبه 15 اردیبهشت بنا بر گزارش پزشکی به دلیل ایست قلبی و تنفسی ناشی از مصرف ماده موبر و شوینده و پارگی در ساعد دست چپ، درگذشت.

این سالمند معروف به «عمو خسرو» به بخش آی.سی.یو بیمارستان آیت‌اله موسوی زنجان منتقل شد و در نهایت جان خود را از دست داد./ انتهای پیام

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجاناداره کل بهزیستی استان زنجانخانه سالمندان زنجانخودکشی
sedayezanjannews.ir/nx1861


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»