کد خبر: 288
1396/08/29 - 19:46


پاسخ نماینده زنجان و طارم در مجلس به سؤال صدای زنجان درباره دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران استان:

انتصاب مدیران به من ربط دارد

شاید برای انتصاب، پیشنهادی داشته باشم ولی انتظار ندارم که انتخاب شود نظارت مجلس، ضعیف است

پایگاه خبری صدای زنجان

بهنام آقاجانلو- نشست خبری علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، عصر شنبه جاری برگزار شد و وی با تأکید بر شفاف‌سازی در کلیه امور، یکی از شاخصه‌های کشورهای توسعه‌یافته را شفاف‌سازی عنوان کرد و گفت: نقش شما برای توسعه بیشتر کشور، فوق‌العاده موثر است و از شما می‌خواهم تا با نگاه و نقد منصفانه، اخباری را که برای توسعه کشور، سازگار است انعکاس دهید تا در صورت نیاز به تجدید نظر در عملکرد و یا اصلاح امور بتوانیم برای جامعه، تأثیرگذار باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص صنعت فرش و این که برای بافندگان چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: نه در زنجان که در سطح کل کشور به دلایلی از جمله کم‌ترین وابستگی به مواد اولیه داخل کشور، هزینه پایین اشتغال، ظرفیت صادراتی و مسائل مختلف، قابلیتی که برای صنایع دستی و فرش وجود دارد، اهمیت موضوع فرش را دوچندان کرده است.

وقف‌چی با بیان این که در پیش‌بینی 5/1 میلیارد دلار برای توسعه روستایی و شهرهای زیر 10 هزار خانوار، موضوع فرش و صنایع دستی هم آورده شده و قطعاً اگر عملیاتی شد، مردم می‌توانند استفاده کنند، ادامه داد: در بحث خلأهای قانونی برای موانع صادراتی که وجود دارد، پیشنهاد کرده‌ایم که ارزش افزوده، حذف شود. در خصوص بیمه قالیبافان و صنایع دستی هم قانونی تصویب شد مبنی بر این که در خصوص این که فردی، شرایط بیمه شدن دارد در موضوع فرش، وزارت صنعت، معدن و تجارت و در موضوع صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصمیم‌گیرنده هستند و وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط بیمه کردن است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به این که بحث‌های متعدد دیگری در خصوص نمایشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که امکان عرضه مستقیم کالاهای صنایع دستی از طریق آن‌ها وجود دارد، اظهار کرد: تلاش و هماهنگی‌های اولیه را کرده‌ایم که در صورت امکان در ترکیه، نمایشگاه فرش و صنایع دستی استان را قبل از عید نوروز برپا کنیم. به شرطی که مجموعه‌های مرتبط از جمله اتاق بازرگانی و اتحادیه فرشبافان، علاقه‌مندی خود را اعلام و ما نیز مقدمات اداری را از طریق وزارت امور خارجه بر عهده بگیریم.

وضعیت ورزش استان و این که صنایع استان بایستی یک درصد از بودجه خود را به این امر، اختصاص دهند، سوال بعدی بود که وقف‌چی با بیان این که در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم، عنوان کرد: متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌ها، تاکنون موفق نشده‌ایم در ارتباط با این موضوع، نشستی برگزار کنیم و شاید به نوعی، کوتاهی کرده‌ایم.

وی افزود: با این حال ارتباط برای تکمیل استادیوم 15 هزار نفری، چند روز پیش، نامه‌ای به وزیر نوشته‌ایم و قبلاً هم در حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان درخواست کرده‌ایم که تأمین اعتبار کنند و قول داده‌اند که تا پایان سال 1396 به بهره‌برداری برسد ولی طی بازدیدی که چند وقت پیش داشتیم، ظاهراً سقفش ایراداتی دارد که باید حل شود. تلاش می‌کنیم به ورزش استان توجه کنیم ولی تا حالا به قدری دغدغه بوده که آن‌طور که باید، فرصت پیدا نشده که بیشتر وارد موضوع شویم و از رسانه‌ها می‌خواهم کمک کنند تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم.

نایب‌رئیس فراکسیون خانواده مجلس در پاسخ به صدای زنجان در خصوص برنامه نمایندگان استان برای تغییر یا ابقای استاندار زنجان و این که این موضوع منتفی شده یا نه، با تأکید بر این که بحث تغییر استاندار، منتفی نشده است، بیان کرد: فعلاً خرد جمعی نه بر حذف و نه بر ثبات وجود دارد و تا این لحظه به این نتیجه نرسیده‌ایم. ولی به هر دلیل ما معتقدیم که ابقا یا حذف یک مسئول به زمان خاصی نباید منجر شود و هر زمانی احساس کنیم که مسئولی در شرح وظایف خود کوتاهی می‌کند، حتماً بایستی کمک به حذفش کنیم و این‌گونه نیست که بگوییم فردی ثابت شد و 4 سال باید بماند. چون این امر از نظر مدیریتی و استفاده از منابع انسانی، صحیح نمی‌باشد.

سوال بعدی صدای زنجان، این بود که با توجه به وظیفه نمایندگان مجلس که قانون‌گذاری و نظارت است، چرا نمایندگان برخی حوزه‌های انتخابیه، اصرار بر این دارند که مدیران باب میل خودشان انتصاب شوند که وقف‌چی با رد این موضوع، گفت: بحث اصلی نمایندگان این است که حتماً بایستی نظارت، قبل از انتخاب صورت گیرد و معتقدیم، مدیری که می‌خواهد حذف شود باید با دلایل قاطع، حذف شود و مدیری هم که جایگزین می‌شود بایستی با دلایل قاطع و مزایایی نسبت به مدیر قبلی، گمارده شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان این که نباید دخالت را با نظارت، قاطی نکنیم، تأکید کرد: در اینجا بحث نظارت است نه دخالت؛ همان‌طوری که یک نماینده برای انتخاب وزیر، رأی اعتماد می‌دهد قطعاً حق دارد در انتخاب مدیران استانی، قبل از انتخاب شدن هم نظارت داشته باشد.

وقف‌چی افزود: در خصوص زنجان هم خط قرمزمان با استاندار این بوده که مدیر غیربومی نباید به استان بیاید و با قاطعیت تمام از مسئولان و متولیان امر، انتظار داریم که حداقل از این پس از نیروی غیربومی استفاده نشود. به دلیل این که استان ما ظرفیت بالاترین نیروهای استانی را دارد و در عین حال، شخصاً شاید پیشنهادی برای انتصاب مدیران داشته باشم ولی انتظار ندارم که حتماً پیشنهاد بنده یا سایر نمایندگان، قطعیت داشته باشد. هر چند که نمایندگان، بیشتر در مضان این هستند که اگر کوتاهی در استان انجام می‌گیرد، نمایندگان هم مسئول‌اند و در نتیجه نمایندگان هم باید سعی کنند مدیرانی که کارنامه خوب و درخشانی از نظر کاری در جامعه دارند، انتخاب کنند.

نایب‌رئیس فراکسیون خانواده مجلس در پاسخ به این که چرا در خصوص شهردار، این‌گونه نشد و مدیر غیربومی آوردند، گفت: به رأی و حق مردم، احترام می‌گذاریم. چون بر اساس قانون، شورا شهردار را انتخاب می‌کند. نمایندگان، بحثی در خصوص انتخاب شهردار نداشتند و ما شاید پیشنهاداتی داشته و یا ظرفیت‌هایی را نشان داده باشیم ولی شخصی را در این زمینه به شورا معرفی نکرده‌ایم. ضمناً در انتخاب استاندار هم معتقد بر بومی بودم ولی خرد جمعی بر این بود که ایشان انتخاب شود.

وی در خصوص انتخاب شهردار ارمغانخانه و مسائلی که بعد از انتخاب وی، پیش آمد نیز گفت: در خصوص شهردار ارمغانخانه هم دخالتی نداشته‌ام و موضعم این بود که اجرای قانون، مهم است و اگر دلایلی بر ابطال دارید، انتخابات را باطل کنید وگرنه ظلم به حق مردم است.

وقف‌چی با تأکید بر انعکس شفاف رسانه‌ها، ابراز کرد: به من چه ربطی دارد که در انتصاب مسئولان، دخالت کنم؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در خصوص جلوگیری از این که سرمایه‌گذاران به خاطر برخی رفتارهای مالیاتی، سعی می‌کنند از استان بروند، گفت: اطلاعات کاملی در باره این سرمایه‌گذاران نداریم ولی مواردی که اخیراً به ما مراجعه کرده‌اند بزرگوای به نام مهدی نجفی آمد و گریه کرد که برای بنده جای تأسف بود که یک سرمایه‌دار را به این حد اذیت کنند.

وقف‌چی با بیان این که تا جایی که مقدورات اجازه دهد حمایت می‌کنیم و سعی می‌کنیم موانع سر راه سرمایه‌گذاران را برداریم، افزود: معتقد نیستم که حتماً باید سرمایه‌گذار خارجی بیاوریم. در کشور ما سرمایه‌های زیاد و سرگردانی وجود دارد که اگر ما از سرمایه‌گذاران داخلی حمایت کنیم مطمئناً کمتر نیاز به سرمایه‌گذار خارجی خواهیم داشت و حتی اگر در داخل کشور هم نباشند، ما سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج را داریم که ظرفیت بزرگی می‌توان ایجاد کرد. در خصوص شفاف‌سازی حساب‌ها هم معتقدم که شفاف‌سازی، یکی از شاخصه‌های توسعه است ولی باید برای همه مردم باشد نه برای قشر خاص.

وی با اشاره به این که در مسائلی مثل محیط زیست، برداشتمان این است که به‌صورت غیرمستقیم، کارشکنی می‌کنند، اضافه کرد: ما در مجلس، همه قوانین مربوط به محیط زیست را تصویب کرده‌ایم ولی این بدین معنی نیست که جوانب دیگر را در نظر نداشته و موارد قانونی را رعایت نکنیم که متأسفانه مسئولین حفاظت محیط زیست استان فراتر از آن عمل کرده و حساسیت بیشتری نشان می‌دهند که معقول و منطقی نیست و به خصوص در بعضی مواقع کوتاهی می‌کنند.

وقف‌چی، ادامه داد: پس از جلساتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و بیش از یک سال تلاش کردیم که پسماندهای روی جمع شده و به 80 کیلومتری زنجان در جاده دندی منتقل شود ولی ظاهراً مجدداً نامه نوشته‌اند که در همان جای قبلی جمع شود.

نایب‌رئیس فراکسیون خانواده مجلس در خصوص مؤسسات مالی غیرمجاز هم با بیان این که ما قسم خورده‌ایم که از منافع ملی، حمایت کنیم و یکی از بحران‌های اساسی کشور، مؤسسات مالی غیرمجاز است، گفت: مهم‌ترین شاخصه اقتصادی هر کشوری، حمایت از سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران است. وقتی با سرمایه‌گذاران داخلی، این‌طور رفتار می‌کنیم، چطور انتظار داریم که خارجی‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند؟!

وقف‌چی با اشاره به این که ما سعی می‌کنیم از بدتر شدن وضعیت این موضوع جلوگیری کنیم، افزود: اکنون 180 نماینده مجلس از طیف‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف، صراحتاً سوال از رئیس جمهوری را امضا کرده‌اند که از ایشان پیگیر شوند و در خصوص سوال از رئیس جمهوری هم من فقط کاری که در این زمینه کرده‌ام، این بوده که جلو افتاده‌ام و جرأت کرده‌ام پیش‌قدم شوم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص نتایج سفرهای خارجی مسئولین استان با بیان این که به‌طور کلی در کشور در بحث تجارت خارجی، موفق نبوده‌ایم و با مشکل عدیده ای به نام دلالی مواجه هستیم. متأسفانه مفهوم تجارت را با دلالی مترادف کرده‌ایم و دلالی هم در فرهنگ ما نکوهش می‌شود.

وقف‌چی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که اگر رزق و روزی 10 قسمت باشد 9 قسمت آن در تجارت است، افزود: هرچند سود سفرهای خارجی، بیشتر از زیانش است ولی در سفرهای خارجی، بهره‌وری را فراموش کرده‌ایم و بیشتر دنبال رفع تکلیف هستیم. تکیه‌گاه ما این است که هر سال نسبت به سال گذشته، رشد کرده‌ایم ولی آیا توانسته‌ایم از ظرفیت موجود، استفاده کنیم یا خیر. یعنی ظرفیت این را داشته‌ایم که بیشتر از این رشد کنیم، مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با تأکید بر این که اگر می‌خواهیم اقتصادمان رشد کند، تولید ما باید صادرات‌محور باشد، اظهار کرد: بایستی مصرف داخلی‌مان را هم بر اساس استانداردهای روز، تولید کنیم که حرفی برای گفتن داشته باشیم. ما در زمینه میوه و سبزیجات، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای صادرات داریم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس درباره این که در حوزه مدیریت بحران 3 سال است که اعتباری دریافت نکرده‌ایم و اگر اتفاقی رخ دهد، آمادگی کامل داریم، گفت: نه نداریم!!

وقف‌چی در پاسخ به چرایی این امر و این که مسئولیت نظارتی شما در این زمینه، چگونه است، گفت: ما چند حوزه را نظارت کنیم؟!

وی با بیان این که زیرساخت‌ها در کشور ما به درستی صورت نمی‌گیرد، افزود: به دلایلی، نقش نظارتی‌مان خیلی ضعیف است و معتقدیم که کم‌کاری می‌شود و حتماً باید مجلس، نقش نظارتی‌اش را تقویت کند.

وقف‌چی در پایان به اقدامات صورت‌گرفته برای شهرستان‌های زنجان و طارم اشاره کرد و گفت: در شاخص راه روستایی، وضعیت خوبی نداریم و طارم، ماهنشان و زنجان به‌ترتیب، بدترین وضعیت را دارند. به همین دلیل، مدیرکل راه‌های روستایی کشور را به زنجان آوردیم و خوشبختانه توافقات خوبی به وجود آمد که مهم‌ترین آن بازگشایی مسیرهای زنجان به طارم از جمله پازوکی به سرخ‌آباد و کلکش به زرین بود. همچنین 50 میلیارد تومان اعتبار برای مسیر قره‌پشتلو جهت ارتباط راه‌های روستایی به جاده اصلی، تأمین شد.

وی با بیان این که در صورتی که پیمانکار مربوطه، مسیر را بازگشایی کند، فاصلة زنجان به ماسوله 110 کیلومتر می‌شود، گفت: این نوید بزرگی به مردم زنجان است. چون یک مسیر فوق‌العاده زیبا در کنار رودخانه است که امیدواریم تسریع گردد. مسیر آب‌بر به شفت و فومن هم در ادامه این طرح‌ها قرار دارد.

وقف‌چی، ارتقای مرکز علوم پایه استان به دانشگاه، افزایش نمایندگان زنجان و طارم به 3 نفر از دوره بعد، پیگیری مسائل مربوط به بازار زنجان، آسفالت مسیر مهرآباد به اندآباد در سال آینده، پیگیری راه روستای بلوغ در قره‌پشتلو، پیگیری تحقق اعتبارات سال 1396 ، تکمیل سد مشمپا و بند انحرافی طارم را از دیگر اقدامات خود عنوان کرد و گفت: در حد توانم به ارتقای استان کمک کنم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان این که یکی از بهترین راه‌های کوچک کردن دولت، NGO ها هستند، گفت: با کوچک کردن دولت و ارزش‌گذاری به سازمان‌های مردم‌نهاد، کوچک‌ترین و در عین حال، قوی‌ترین و کارآمدترین دولت را خواهیم داشت.

وی در پایان در خصوص قطب الکترونیک و آی‌تی هم گفت: در این زمینه، عملاً اتفاقی رخ نداده و تا به امروز هرچه گفته شده، فقط آمار است.

 

# وقف‌چی؛ انتصاب مدیران؛ نشست خبری

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx288


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»