کد خبر: 3493
1399/03/17 - 18:23


در گفت‌وگو با دبیر اولین جشنواره ملی کارآفرینی ایدانه؛

ایده‌های اشتغال‌آفرین

ایدانه با چشم‌انداز ایجاد قطب منطقه‌ای فناوری و نوآوری شمال غرب کشور به عنوان اولین جشنواره ملی کارآفرینی در سطح استان زنجان به مرکزیت شهرستان خرم دره در تلاش برای کنار هم چیدن یک اکوسیستم حاوی استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، فروشندگان، موسسات آکادمیک و دانشگاهی است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میر‌عیسی‌خانی- جشنواره ملی ایدانه با مجوز رسمی از وزارت ورزش و جوانان حوزه‌ی معاونت جوانان یک جشنواره با هدف تکمیل زنجیره زیست بوم کارآفرینی و نوآوری با حضور اکثر حلقه‌های این زنجیره است که به منظور هم‌افزایی و رشد ایده‌های نخبگان ایجاد شده است.

ایدانه با چشم‌انداز ایجاد قطب منطقه‌ای فناوری و نوآوری شمال غرب کشور به عنوان اولین جشنواره ملی کارآفرینی در سطح استان زنجان به مرکزیت شهرستان خرم دره در تلاش برای کنار هم چیدن یک اکوسیستم حاوی استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، فروشندگان، موسسات آکادمیک و دانشگاهی است.

متولی جشنواره ملی ایدانه کانون علمی پژوهشی آوای کیهان است که از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را با رویکرد علم به زبان ساده آغاز نموده است.

در خصوص این جشنواره، علی جلیلی، دبیر جشنواره ملی ایدانه با اشاره به اینکه کانون آوای کیهان یک کانون علمی و پژوهشی است، گفت: این کانون در حوزه ستاره شناسی و کیهان شناسی از سال 95 مجوز خود را از اداره ورزش و جوانان گرفتیم و با شعار«علم به زبان ساده» فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: در حدود دو سال قبل این کانون برای جشنواره ملی کارآفرینی ایدانه اقدام کرد و به دنبال این بود که مجوز این جشنواره را به دست آورد. اخد این مجوز بسیار سخت بود  با این وجود با تلاش تیم حرفه ای آوای کیهان موفق شدیم از وزارت وزرش و جوانان این مجوز را بگیریم.

دبیر جشنواره ملی کارافرینی ایدانه با اشاره به اینکه این جشنواره برای عموم مردم است، افزود: این جشنواره در سه بخش پیش رویداد،دوره توانمند سازی و رویداد برگزار می شود برگزار می شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: بخش نخست پیش رویداد است که در روز جمعه 5 تیرماه 1399 برگزار می‌شود، این بخش با هدف آشنایی با روند کلی جشنواره ملی ایدانه برگزار خواهد شد. از آنجایی که یکی از رویکردهای ایدانه حل مشکل صنایع از طریق تکمیل کردن حلقه اتصال بین صنایع و ایده‌پردازان و استارتاپ‌ها است، لذا با توجه به حضور صنایع و ایده‌پردازان خلاق در پیش رویداد به نظر می‌رسد فضای مناسبی برای برقراری این ارتباط مهیا شود.

وی افزود: یکی دیگر از رویکردهای جشنواره ایدانه کارآفرینی از طریق ایجاد کسب و کارهای‌های کوچک اقتصادی در شهرستان‌های کوچک با هزینه‌های کم است که با حضور متخصصین این حوزه در پیش رویداد پیش‌بینی میشود بستر مناسبی جهت ارایه ایده ی شرکت کنندگان در رویداد اصلی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان انسان از توانایی‌های خود استفاده می‌کنیم و ایده‌های عالی را مطرح می‌کنیم، گفت:این ایده‌ها می‌توانند به کسب و کاری تبدیل شوند و مشکلات بسیاری از انسان‌ها را حل کنند، ولی ممکن است این ایده نیاز به این داشته باشد که بررسی شود که آیا قابل اجرا شدن است یا نه؟ در دوره توانمند سازی زمان برای فهم دقیق مفهوم کارآفرینی- کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها و شناخت مسیر ایجاد آن فراهم است. از آشنایی با ادبیات یک استارتاپ، شناخت شخصیت خود، یافتن تیم و شناخت و ارتباط با مشتری، انجام اولین فروش واقعی تا چگونگی رشد و جذب سرمایه در این دوره نه تنها به صورت تئوریک، بلکه بصورت عملی و با انجام فعالیت‌های گروهی، صورت می‌گیرد.

جلیلی افزود:پس از آموزش‌های فراگیری شده در دوره توانمندسازی زمان ارایه ایده‌ها فرا می‌رسد که در دوره رویداد این اتفاق می‌افتد. در این دوره با مشاوره منتورها اشکالات احتمالی ایده‌ها حل شده و آماده می‌شوند تا به داوران ارایه داده شوند. و نهایتا قدم اول برای شکل گیری کسب و کار اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به روند کلی شرکت در رویداد ایدانه اظهار کرد:شرکت در این جشنواره به این صورت است که در گام نخست، ایده‌پردازان، ایده‌های خود را در وبسایت ienf.ir ثبت می‌کنند. ضمن اینکه مهلت ثبت ایده‌ها تا 15 مرداد ماه سال 1399 است. این ایده‌ها از سوی کمیته داوری بررسی و از بین آن‌ها ایده‌های برگزیده انتخاب می‌شود.

دبیر جشنواره ملی ایدانه افزود: ایده‌های برگزیده فرصت ارایه در رویداد ایدانه در تاریخ 23و24 مرداد را خواهند داشت. در این روز از منتورهای(Mentor)  باسابقه‌ برای مشورت دهی به تیم‌ها وایده‌ها استفاده می‌شود. منتور‌ها معمولاً از کارآفرینان موفق، متخصصان فنی وسرمایه‌گذاران هستند که به طور همه‌جانبه به تیم‌ها مشورت می‌دهند.

جلیلی با اشاره به اینکه تلاش بر این بوده است که اساتید مطرح و به روزی، که همواره در سطح کشور رویداد برگزار می‌کنند به این جشنواره دعوت شوند، افزود: پیش از این در سطح استان رویداد‌ها و جشنواره‌های کار آفرینی برگزار شده است ولی این جشنواره تنها جشنواره کارآفرینی در سطح استان است که به صورت ملی برگزار می‌شود.

وی در خصوص هزینه ثبت نام این جشنواره خاطر نشان کرد: این جشنواره به ازای هر نفر و یا گروه تنها هزینه 98 تومان را اتخاذ می‌کند و این هزینه در واقع هزینه اسکان و خوراک و پذیرایی و برگزاری کارگاه‌ها و پیش رویدادها خواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه پیش از این نیز یک جشنواره «ایده تا بازار» نیز به همت این کانون برگزار شده بود، افزود: جشنواره قبلی با عنوان «ایده تا بازار» برگزار شد ودر واقع این دومین جشنواره کارآفرینی است که توسط این کانون برگزار می‌شود.

جلیلی با اشاره به اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا و التزام رعایت بهداشت و پروتکلهای بهداشتی در همه رویدادهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی،خاطرنشان‌ کرد: این جشنواره نیز موکلف است تا با رعایت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی گامی در جهت کاهش شیوع کرونا بردارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی برای عدم برگزاری این جشنواره وجود ندارد افزود: اگر این موضوع نیز بنا به مقتضیات و شرایط موجود مطرح شود، بالافاصله به شرکت کنندگان خود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا جشنواره در زمان مناسب آتی برگزار شود.

دبیر جشنواره ملی ایدانه  با اشاره به اینکه نفرات اول تا سوم این جشنواره جوایز ملیونی دریافت خواهند کر خاطرنشان کرد: جوایز 5 میلیونی، 3میلیونی و 2 میلیونی به ترتیب به نفرات اول، دوم وسوم این جشنواره تعلق می‌گیرد. علاوه بر آن ما با مسئولین شهرک‌های صنعتی و ارگان‌های حمایتی یک صحبت‌هایی مبنی بر حمایت ازایده تیمهای نفرات اول تا سوم داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم که بستر را به گونه‌ای برای این تیم‌ها فراهم کنیم که امکان ادامه و تکمیل این ایده‌های برتر وجود داشته باشد.

 به گفته جلیلی این جشنواره با موضوع آزاد در حوزه‌هایی از قبیل انرژی و بهینه سازی، محیط زیست و آب، کشاورزی،مواد غذایی و صنایع غذایی، فرهنگ و هنر ،فناوری اطلاعات، فنی و مهندسی، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی پذیرای ایده های نوآورانه جوانان وتیم‌های خلاق است.ثبت نام در جشنواره از درگاه سایت جشنواره به آدرس ienf.ir امکان پذیر است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت در جشنواره شرکت داشته باشند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره ملی کارآفرینی ایدانهکانون علمی پژوهشی آوای کیهانعلی جلیلی
sedayezanjannews.ir/nx3493


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»