کد خبر: 3496
1399/03/18 - 9:44


ششمین جشنواره مطبوعات در زنجان برگزار می‌شود

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با بررسی نقاط قوت و ضعف مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری گفت: استان زنجان در حوزه «تیتر» قوی و در حوزه «خبر» ضعیف عمل می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- جشنواره مطبوعات استان زنجان پنج سال پیاپی است که همزمان با روزخبرنگار نفرات برتر خود را معرفی می کند. امسال نیز ششمین دوره این جشنواره در استان برگزار خواهد شد.

یوسف ناصری، مدیر خانه مطبوعات استان با اشاره به اینکه امسال اگر بتوانیم جشنواره مطبوعات را برگزار کنیم‌، ششمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان برگزار خواهد شد، گفت: پنج سال گذشته این جشنواره به صورت متوالی در استان برگزار شده است و شکر خدا جشنواره‌ خوبی هم بوده است.

وی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات به عنوان مجری برگزاری این جشنواره شناخته می‌شود و در واقع این جشنواره هر ساله با حمایت‌هایی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کند برگزار می‌شود، ادامه داد: امسال هم طبق صحبتی که با مدیر‌کل و معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد داشتیم موافقت آنها را برای برگزاری این جشنواره به دست آوردیم و پیرو این صحبتها به زودی فراخوان ششمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان ارائه خواهد شد.

مدیر خانه مطبوعات استان افزود: فراخوان این جشنواره نیز مطابق سال‌های قبل است و در 9 بخش اصلی و 8 بخش موضوعی جشنواره را برگزار خواهیم کرد. در خصوص بخش‌های موضوعی این جشنواره می توان اذعان کرد که در انتخاب موضوعات این بخش بیشتر اداره کل فرهنگ و ارشاد دخیل است و به طور معمول موضوعاتی نظیر شعار سال که امسال جهش تولید است، حقوق شهروندی، ایثار و شهادت با محوریت شهید سردار سلیمانی و مدافعین سلامت و حجاب و عفاف، خانواده و سبک زندگی و چالش‌ها و اسیب‌های اجتماعی و آب و محیط زیست است.

وی در خصوص بخش‌های اصلی این جشنواره اظهار کرد: سال گذشته ما بخش مقاله و بخش یادداشت و سرمقاله از هم تفکیک شده بودیم که به دلیل تجربه‌ای که سال گذشته در زمینه ارسال محدود آثار در بخش مقاله داشتیم این دو بخش به هم ملحق شدند و بقیه حوزه‌ها نیز شامل گزارش، مصاحبه، خبر، تیتر و عکس و طراحی و صفحه‌آرایی و طنز مکتوب و طرح و کاریکاتور طبق سال گذشته هستند.

ناصری در خصوص جوایز این دوره از جشنواره افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در دولت وجود دارد امسال متاسفانه نتوانستیم جوایز را افزایش دهیم و جوایز مطابق سال گذشته هستند، البته بیان این موضوع نیز خالی از لطف نیست که جشنواره استان زنجان در مقایسه با سایر جشنواره‌های سطح کشور تنها جشنواره‌ای است که در این حد جوایز در سطح استانی در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اهدافی که هر ساله در فراخوان این جشنواره مطرح می‌شود هدف از برگزاری این جشنواره در واقع ارتقای سطحی کیفی خبر و اطلاع رسانی در استان، شناسایی نقاط قوت و ضعف رسانه‌های استان، توسعه ظرفیت‌های مطبوعات استان است، گفت: جشنواره‌های قبلی که برگزار شد توانست در شناسایی نقاط قوت و ضعف رسانه‌های استان کمک زیادی کند و نشان داد که استان در بخش تیتر سطح بالایی نسبت به بسیاری از استانهای کشور دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه نقطه ضعف مطبوعات استان در زمینه  تولید «خبر» است، گفت: با وجود اینکه خبر یکی از اساسی ترین حوزه‌های حوزه رسانه است اما متاسفانه بر اساس آمار استان زنجان در این زمینه ضعیف است و هرچند بارها در این زمینه درخواست داده شده است تا در استان کارگاه‌هایی در این زمینه برگزار شود ولی متاسفانه موفق به برگزاری این کارگاه‌ها نشده‌ایم.

ناصری افزود:هر ساله برای اینکه شائبه‌ای در زمینه داوری آثار نباشد آثار دریافت شده توسط این جشنواره به تهران و به مرکز برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها که وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد است و تمام دوره‌ها حوزه رسانه توسط این مرکز برگزار می‌شود، ارسال می‌گردد و داروان برای داوری آثار ارسالی توسط این مرکز انتخاب می‌شود که غالبا هم داوران سطح بالایی انتخاب می‌شود که از جمله این داوران می‌توان به جناب دکتر صدیقی، کتابدار و فرقانی اشاره کرد که انصافا در این حوزه ار اساتید نامی سطح کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه سعی ما بر این است که این جشنواره به صورت روتین هر ساله برگزار شود، گفت: رسانه و مطبوعات استان زنجان امسال بالغ بر سه جشنواره مطبوعاتی داشتند که در صورت صلاح دید، افراد می‌‌توانستند در آن مشارکت داشته باشند که یکی از آنها جشنواره رسانه‌ای «کرونا و رسانه» بود که این جشنواره در مرحله داروی آثار است که اگر بتوانیم اختتامیه این جشنواره را زودتر از روز خبرنگار برگزار خواهیم کرد و اگر امکان این موضوع فراهم نشود همزمان با اختتامیه جشنواره مطبوعات و در روز خبرنگار نفرات برگزیده این جشنواره نیز اعلا خواهند شد. یکی دیگر از این جشنواره‌ها، جشنواره شمالغرب است که  بر اساس آخرین آمار موجود، استان زنجان مشارکت خوبی در این زمینه داشته است.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخانه مطبوعات زنجانجشنواره مطبوعات زنجانیوسف ناصری
sedayezanjannews.ir/nx3496


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»