کد خبر: 3504
1399/03/19 - 10:37


روزگار دوزخی کتاب

گفت‌وگو با رئیس اتحادیه کتابفروشی‌ها و نوشت‌افزارهای استان

پایگاه خبری صدای زنجان

وارد کتابفروشی‌اش می‌شوم. مغازه کوچکی است که از کتاب کمک آموزشی تا لوازم‌التحریر را دارد. به دنبال کتابی می‌گردم. کتاب را از توی قفسه بالای سرش بر می‌دارد و رو به پیرمردی که روی صندلی چوبی در گوشه مغازه نشسته می‌گوید که دیگر کار و بار مثل گذشته نیست.

قیمت کتاب را به من می‌گوید و رو به پیرمرد ادامه می‌دهد فکر نکنم با این وضعیت بتوان کاری از پیش برد.

سر صحبت را با او باز می‌کنم و او از این می‌گوید که دیگر عمده‌فروشان مثل گذشته با چک و سفته کار راه نمی‌اندازند و همه چیز را نقد می‌فروشند و همین موضوع باعث می‌شود که نتواند آن قدر که می‌خواهد جنس وارد مغازه‌اش کند و قدرت خریدش کم شده است.

به گزارش روزنامه صدای زنجان او ادامه می‌دهد: واگذاری توزیع کتب درسی هم به خود آموزش و پرورش، این روزها صدای کتابفروشی‌ها را در آورده است و همین روزها است که تعداد کتابفروشی‌های شهر کم شود.

در این زمینه با «فریدون رستمخانی»، رئیس اتحادیه کتابفروشی‌ها و نوشت‌افزارهای استان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

در سال‌های اخیر آیا تعداد کتابفروشی‌های استان کاهش یافته است یا افزایش؟

آماری که من از کتابفروشی‌های استان دارم تنها محدود به شهر زنجان است که تا سال گذشته بالغ بر 65 کتابفروشی و لوازم‌التحریری در سطح استان فعالیت داشتند. در حال حاضر بالغ بر 5 کتابفروشی و لوازم‌التحریری از سطح استان کم شده است و به طور کلی دو مورد این کتابفروشی‌ها یا نوشت‌افزار مغازه خود را تعطیل و سه مورد دیگر درخواست ابطال پروانه کسب خود را دارند.

چه عامل یا عواملی موجب می‌شود تا کتابفروشی‌ها اقدام به ابطال پروانه کسب خود بزنند؟

مشکلات کتابفروشی‌ها یکی دو تا نیست و با توجه به اینکه مساله تورم و گرانی بر روی همه فعالیت‌ها نقش داشته است و یک دغدغه‌ی عمومی است. گرانی موجب می‌شود تا خانواده‌ها فقط مایحتاج خود را تامین کنند به طوری که اگر خانواده‌ای قبل‌ترها یک بسته مداد می‌خریدند، در حال حاضر یک مداد می‌خرند و همین موضوع خود به فروش نوشت‌افزارها  لطمه می‌زند و کافی است تا فروش کتب درسی را از کتابفروشی‌ها و نوشت‌افزارها بگیرند تا وضعیت آنها به مراتب بدتر از قبل شود.

بازار کتابفروشی‌ها راکد است و مثل سابق نمی‌توان در این حوزه فعالیت داشت چرا که دیگر مثل گذشته عمده‌فروش‌های این حوزه با چک و سفته معامله نمی‌کنند و تنها به واسطه پول نقد فعالیت دارند و همین موضوع باعث شده است که قدرت خرید کتابفروشی‌ها کاهش پیدا کند.

همچنین موضوع دیگری که وجود دارد این است که کتابفروشی‌ها در اواخر تابستان با فروش کتاب‌های درسی بخشی از درآمد سالانه خود را به دست می‌آورند که در واقع این بخش به نوعی کمک خرج این کتابفروشی‌ها بود که با واگذاری توزیع کتب درسی به مدارس عملا این بخش از در آمدزایی نیز از بین رفته است.

در خصوص مسئله واگذاری توزیع کتاب درسی توسط خود آموزش و پرورش، بیشتر توضیح می‌دهید؟

از امسال که فروش کتاب درسی به خود آموزش و پرورش واگذار شده است، تمام کتابفروشی‌ها در سطح کشور اعتراضات خود را شروع کرده‌اند، هر چند نتیجه‌ای هم نداشته است و اگر روند تغییرات به این سمت پیش برود که مدارس، کتب درسی را نیز توزیع نمایند این موضوع باز هم به این صنف ضربه می‌زند.

پیش از این با توزیع کتب درسی در کتابفروشی‌ها و لوازم‌التحریری‌ها، به هر نحو خانواده‌ها برای تهیه کتب هم شده، سری به لوازم‌التحریر فروشی می‌زدند و در این میان لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندان خود را نیز تهیه می‌کردند. این موضوع فاصله بین لوازم‌التحریر‌فروشی‌ها و دانش‌آموزان ایجاد خواهد کرد و این به واقع بیشتر از توزیع کتب در مدارس برای کتابفروشی‌ها زیان‌آور است.

پیش از این تنها کتب درسی مقطع ابتدایی از طریق مدارس داده می‌شد اما از امسال تصمیم بر این است که تمام مقاطع تحصیلی کتب خود را از مدارس تحویل بگیرند و این موضوع برای کتابفروشی‌هایی که این روزها به لحاظ معیشیت در تنگنا هستند بسیار سخت خواهد بود. این در حالی است که از پیش از انقلاب، توزیع کتب درسی به عهده کتابفروشی‌ها بوده است و بالغ بر 70 سال کتب درسی توسط کتابفروشی‌ها توزیع می‌شده است و یک دفعه این وظیفه از دوش کتابفروشی‌ها برداشته شده است و به آموزش و پرورش واگذار شده است که این خود ضربه مهلکی به کتابفروشی‌های سطح کشور وارد خواهد کرد.

راهکار و پیشنهادات شما برای این مشکلات چیست؟

می‌توان اذعان داشت که برای حل این مشکل مربوط به گرانی، عملا کاری از دست ما بر نمی‌آید و این مسئله یک همت عمومی لازم دارد و مسئولین کشور بایستی در این زمینه اقداماتی انجام بدهند، اما حداقل کمکی که برای بقای کتابفروشی‌ها و بهبود وضعیت معیشت آن‌ها برمی‌آید این است که مسئولین کماکان مثل سابق توزیع و عرضه کتب درسی را به کتابفروشی‌ها محول کنند.

از مغازه کتابفروشی خارج می‌شوم و به این مساله می‌اندیشم که چه طور می‌توان از بسته شدن کتابفروشی‌ها یکی پس از دیگری جلوگیری کرد. مطمئنا با اشاعه فرهنگ کتابخوانی بخشی از این مشکلات برای همیشه حل خواهد شد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتحادیه کتابفروشی‌ها و نوشت‌افزارهای زنجانرستمخانیبازار کتاب
sedayezanjannews.ir/nx3504


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»