کد خبر: 3541
1399/03/22 - 14:27


مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان:

تعاونی‌های راکد تعیین تکلیف می‌شوند

مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان با اشاره به شناسایی تعاونی‌های راکد جهت فعال شدن مجدد آن‌ها یا ادغام این تعاونی‌ها با تعاونی‌های مجاور، رفتارهای قیم‌مآبانه دولت و عدم اتخاذ سیاست مشخص در قبال تعاونی‌ها را از دلایل احتمالی غیرفعال شدن این تشکل‌ها اعلام کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان با اشاره به شناسایی تعاونی‌های راکد جهت فعال شدن مجدد آن‌ها یا ادغام این تعاونی‌ها با تعاونی‌های مجاور، رفتارهای قیم‌مآبانه دولت و عدم اتخاذ سیاست مشخص در قبال تعاونی‌ها را از دلایل احتمالی غیرفعال شدن این تشکل‌ها اعلام کرد.

محمود نوری با اشاره به نقش و جایگاه تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های دارای تعداد اعضای بالا اظهار کرد: پیگیری مطالبات روستائیان در حوزه‌های آموزشی، اجتماعی، خدماتی و اقتصادی توسط این تعاونی‌ها می‌تواند در بهبود وضعیت معیشتی و در نهایت آبادانی و رشد و ترقی جوامع روستایی نقش بی‌بدیلی داشته باشد.

نوری با اشاره به تاسیس انواع تعاونی‌ها اعم از روستایی، زنان، کشاورزی و تولید از سال 1338 با هدف مدیریت روستا و واگذاری امور از دولت به این تعاونی‌ها عنوان کرد: از سال 1395 سناریویی با این هدف در بخش روستایی استان آغاز کردیم که بر اساس آن تشکیل شرکت‌های خدمات فنی مشاوره‌ای به ازای هر دهستان بود، حتی در این رابطه نقشه‌های توپوگرافی و جانمایی نیز تهیه شد. از سویی دیگر در سطح کشور سازمان مرکزی، تعیین تکلیف تعاونی‌ها را در دستور کار قرار داد که با سناریوی سال 95 ما در استان زنجان تا حدود زیادی مطابق داشت.

عضویت 70 هزار روستایی در تعاونی‌ها

مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان با اشاره به ثبت 61 تعاونی روستایی فراگیر در زنجان در راستای اجرای اهداف سازمان مرکزی ادامه داد: علاوه بر آن، حدود 4 تعاونی زنان، 26 تعاونی کشاورزی در زنجان ثبت شده‌اند که حدود 70 هزار نفر تحت پوشش این تعاونی‌ها هستند.

نوری با اشاره به شناسایی تعاونی‌های راکد جهت فعال شدن مجدد آن‌ها یا ادغام این تعاونی‌ها با تعاونی‌های مجاور ابراز کرد: این اقدام در راستای اجرای دستوران سازمان مرکزی در دستور کار سازمان تعاون روستایی استان زنجان قرار گرفته و تا به امروز اقدامات قابل قبولی انجام شده است.

دخالت‌های دولت در امور تعاونی‌ها

مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان دخالت‌های دولت در امور تعاونی‌ها را یکی از دلایل راکد شدن تعاونی‌ها اعلام کرد و افزود: شاید در برخی امور دولت قیم‌مآبانه رفتار کرده و اجازه بلوغ به این تعاونی‌ها را نداده است یا شاید به جای اینکه حداقل حمایت را داشته باشد تعاونی‌ها را کنار گذاشته چون سیاست مشخصی در قبال حمایت آن‌ها نداشته است.

مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان با اشاره به نقش تعاونی‌ها بعد از انقلاب اسلامی و حضور فعال در زمینه توزیع اقلام اساسی تصریح کرد: در حال حاضر نیز تعاونی‌ها در بحث توزیع اقلام یارانه‌دار خدمت ارزنده‌ای به جامعه روستایی ارائه می‌دهند و در کنار دولت قرار دارند.

جای خالی زنان در آمارهای بخش کشاورزی

مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان در رابطه با سهم زنان در فعالیت‌های کشاورزی و تولید نیز گفت: زنان روستایی از پتانسیل‌های نیروی انسانی در روستاها هستند که سهم قابل توجهی در تکمیل زنجیره تولید دارند. اما با این وجود، این سهم متریک و مشخص نیست.

نوری اضافه کرد: با وجود اینکه سطح بالایی از کارهای کشاورزی توسط زنان روستایی انجام می‌گیرد، اما این در اطلاعات بانک مرکزی و آمارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به این سهم اشاره نشده است

مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان ضمن تاکید بر لزوم مشخص شدن سهم زنان در فعالیت‌های روستایی از مسئولان استانی خواست تا در راه‌اندازی تشکل‌ها و فعالیت‌ها در قالب تعاونی توجه جدی داشته باشند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاون روستایی زنجانمحمود نوریتعاونی راکد زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3541


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»