کد خبر: 3549
1399/03/24 - 16:0


گزارش صدای زنجان از ادامه حاشیه‌های اتاق اصناف

بوی تعدیل می‌آ‌ید

رئیس اتاق اصناف: اگر حسن نیتی از سوی کارمندان ندیدیم ممکن است، تعدیل کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- رئیس اتاق اصناف استان، بی‌مسئولیتی برخی از کارکنان در قبال وظیفه تعیین شده و تعطیلی واحدهای صنفی ناشی از کروناویروس را دو عامل اصلی  عدم واریز 4 ماهه دستمزد کارکنان این دستگاه اعلام کرد و در رابطه با احتمال تعدیل نیروی کار گفت: «نان‌بُر نیستیم و هیچ علاقه‌ای هم به بیکار کردن کارکنان نداریم، نیروها باید کار کنند، اگر در این باره حسن نیتی ندیدیم ممکن است، تعدیل کنیم».

چند روز پیش تعدادی از کارمندان اتاق اصناف در اعتراض به عدم واریز بهمن و اسفندماه‌ 98 و فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری چند ساعتی دست از کار کشیدند و در محل اتاق جلسات اتاق اجتماع کردند. کارمندان اتاق اصناف زنجان معتقدند در این مدت دو ساله، سوء‌مدیریت سبب شده تا آن‌ها حتی یک ماه حقوق خود را به موقع‌  دریافت نکنند.

اگر کارمندان به اندازه دریافتی‌شان کار کنند، کفایت می‌کند

اما برخلاف اظهارات کارکنان، سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد این مسائل اظهار کرد: رفع مشکل حقوق‌های معوق کارمندان به خودشان بستگی داشته و هر زمان که بخواهند با وجدان کاری نسبت به انجام امور تکلیف شده در محل کار اقدام کنند، قابل حل است.

موسوی تصریح کرد: اگر کارمندان به اندازه حقوقی که دریافت می‌کنند کار کنند، مشکلی بابت تامین سایر هزینه‌های اتاق اصناف وجود ندارد و اگر هزینه‌ای ایجاد شد به شخصه آن را پرداخت می‌کنم.

تائید نابسامانی پرونده‌های پرسنلی اتاق

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نابسامانی پرونده‌های پرسنلی اتاق اصناف که مربوط به سال‌های گذشته است و در آن هیچ قرارداد و حکم کارگزینی برای پرسنل وجود ندارد را از مشکلات ایجاد شده دانست و از تدوین آئین‌نامه انظباطی خبر داد که حدود 30 کارمند اعم از اجرایی و اداری اتاق باید در چارچوب آن ساماندهی شوند.

موسوی اضافه کرد: طبیعی است این طرح به مذاق کارمندی که 5 تا 10 سال است بدون قرارداد و حکم کارگزینی در اتاق اصناف فعالیت می‌کند، خوش نیاید. متاسفانه در دوره‌های قبل تعدادی از کارمندان و نه همه آن‌ها، که در حال حاضر در اتاق شاغل هستند از طریق روسای وقت به کار گمارده شده‌اند. حرف حساب ما این است این کارکنان که تصور می‌کنند جای سایه پیدا کرده‌اند اگر بخواهند به کار نکردن خود ادامه دهند، نمی‌توانیم همکاری‌مان را با آن‌ها ادامه دهیم.

4 هزار واحد صنفی بدون مجوز در زنجان

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به فعالیت 3 تا 4 هزار واحد صنفی بدون پروانه در سطح شهر تصریح کرد: اگر این واحدها تعیین تکلیف شوند مسلما در رفع مشکلات اقتصادی اتاق تاثیر خواهند داشت. این بازرسی‌ها را باید کارمندان مربوطه پیگیر باشند. متاسفانه تعدادی از کارکنان به اندازه دریافتی‌شان هم از خود کار نمی‌کشند. به شخصه به صورت نامحسوس بازار و محل‌های کسب وکار را مورد بازرسی میدانی قرار داده‌ام، واحدهایی هستند که بدون پروانه فعالیت می‌کنند، خب اگر بازرسی می‌شدند شناسایی‌شان کار سختی نبود!

اختصاص بالای 90 درصد هزینه‌های اتاق به دستمزد کارمندان

موسوی با بیان اینکه بیش از 90 تا 95 درصد هزینه‌های اتاق اصناف استان به دستمزد کارکنان اختصاص می‌یابد، یادآور شد: این در حالی است که تمامی هزینه‌های نامتعارف قبلی به صفر رسیده و برخی از آن اقدامات که در بین کارکنان توقع ایجاد کرده بود نیز به زیر صفر رسیده است. الان هم به صراحت اعلام می‌کنم، من از صندوق اتاق اصناف هزینه خارج از چارچوب برای ایجاد رضایت برخی‌ها نمی‌کنم تا خود و نام اتاق اصناف را بر سر زبان‌ها بیندازم!

شیوع کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها

رئیس اتاق اصناف استان تعطیلی واحدهای صنفی ناشی از کرونا ویروس که برخی از این واحدها از جمله تالارهای پذیرایی تا به امروز  حق فعالیت ندارند، را یکی دیگر از دلایل مشکلات اقتصادی اتاق در مباحث عدم توانایی در واریز 4 ماه حقوق معوق کارکنان دانست و گفت: متاسفانه کرونا به بازار ضربه مهیبی زد، برخی از درامدها را به صفر رساند و برخی از کسب و کارها را با چالش جدی مواجه کرد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به تعطیلی ادامه دار کسب و کارها در ایام عید نوروز، شعبانیه و رمضان تصریح کرد: حتی تاریخ کسب و کار این همه تعطیلی را به یاد ندارد.

موسوی با اشاره به پیش‌بینی بودجه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی اتاق اصناف برای سال ۹۸ عنوان می‌کند: همه ساله میزان دستمزد نیروی کار با افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی همراه بود ما نیز در سال ۹۷ میزان بودجه سال ۹۸ اتاق اصناف را با توجه به آن، برآورد کردیم اما دولت این میزان افزایش را ۴۰ درصد اعلام کرد. موضوع افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارمندان در سال ۹۸ در حالی اعلام شد که منابع درامدی اتاق ثابت اما هزینه‌ها در بخش حقوق تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود که تحقق اهداف اتاق را سخت‌تر می‌کرد.

موسوی با اشاره به کنسلی برگزاری نمایشگاه بهاره در اواخر سال ۹۸ به علت کروناویروس می‌گوید: تمامی برنامه‌ریزی‌هایی که کرده بودیم برباد رفت، عدم برپایی نمایشگاه، خسارت ۲۰۰ میلیون تومانی به اتاق اصناف استان وارد کرد. همه ساله نمایشگاه ضیافت به مناسبت ماه رمضان برگزار می‌کردیم امسال این نمایشگاه نیز برگزار نشد.

دستِ تنگِ اتاق اصناف در قبال صنوف خسارت‌دیده از کرونا

موسوی با بیان اینکه منابع درامدی اتاق اصناف از دو محل صدور پروانه کسب و جمع‌آوری حق عضویت است، ابراز کرد: بسیاری از اصناف و پاساژها و مجتمع‌ها تا چند روز پیش تعطیل بودند، تالارهای پذیرایی هم مشخص نیست تا چه زمانی باید تعطیل باشند، در این شرایط که یک و نیم وجب خاک روی میز و صندلی تالارها نشسته آیا بنده به عنوان رئیس اتاق اصناف باید بر دریافت حق عضویت از اصناف اصرار داشته باشم یا در کنارشان قرار گرفته و کمک‌شان کنم؟ کدام یک اخلاقی است؟ مسئولان در حالی به لزوم تعطیلی تاللارهای پذیرایی اصرار دارند که دفاتر پیش‌خوان دولتی 5 تا 6 برابر نسبت به سال گذشته فعالیت می‌کنند! آیا این مراکز منبع انتشار کرونا نیستند؟

اگر کارمندان کار نکنند، تعدیل می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه بیمه کارکنان به صورت منظم واریز می‌شود اما بنا به دلایلی که گفته شد تا به امروز موفق به تامین منابع برای پرداخت 4 ماه حقوق معوق (بهمن و اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری) نشده‌ایم، در مورد احتمال تعدیل نیرو در اتاق اصناف به صدای زنجان گفت: نان‌بُر نیستیم و هیچ علاقه‌ای هم به بیکار کردن کارکنان نداریم، نیروها باید کار کنند، اگر در این باره حسن نیتی ندیدیم ممکن است، تعدیل کنیم.

آبروی اتاق؛ خط قرمز ماست

رئیس اتاق اصناف استان با اشاره به تشکیل جلسه با حضور کارمندان، بسیج اصناف، اماکن، حراست تصریح کرد: در این جلسه صراحتا اعلام کردیم اگر قرار باشد با کار نکردن آبروی اتاق اصناف برود، این مورد را به هیچ عنوان تحمل نمی‌کنیم.

حقوق‌های نجومی برای دوره‌های قبل بود

رئیس اتاق اصناف استان زنجان در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر دریافتی نجومی اعضای هیئت رئیسه اتاق ابراز کرد: این موارد به دوره‌های قبل برمی‌گردد. در حال حاضر فقط یکی از اعضا حقوق سه برابری دریافت می‌کند و دستمزد سایر اعضا 2 برابر حقوق پایه اداره کار است. این دریافتی در مقایسه با دریافتی اعضای هیئت رئیسه دوره‌های قبل، عددی نیست!

موسوی با بیان اینکه هم کارمندان و هم اعضای هیئت رئیسه با نسبت به رفع مشکلات مالی اتاق اصناف همت کنند، تاکید کرد: وظیفه کارمندان ادای وظیفه نسبت به تکلیف ارائه شده است. در یکی از جلسات کمیسیون نظارت مطرح شد که تا وقتی مبلغی بابت حقوق و دستمزد کارکنان واریز نشده، اعضای هیئت رئیسه دستمزدشان را دریافت نکنند و حتی یک ماه دیرتر از پرسنل حقوق‌شان را دریافت کنند. در این شرایط هم اعضای هیئت رئیسه باید نسبت به رفع مشکل قبل از پایان سال، کاری کنند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان در پاسخ به ادعای مطروحه مبنی بر جذب دو نیرو در بخش اداری وابسته به نزدیکان اعضای هیئت رئیسه اتاق با وجود مشکلات مالی اتاق و احتمال تعدیل نیرو به صدای زنجان گفت: روزی که کارکنان در سالن جلسات جمع شدند و دست از کار کشیدند به ناچار این دو نیرو که در اتحادیه‌های زیرمجموعه اتاق اصناف مشغول به فعالیت‌اند و آشنا به امور صنفی هستند به مدت چند ساعت به کار گرفته شدند تا کار ارباب رجوع زمین نماند. وقتی کارمندان به کار خودشان برگشتند، این دو نفر کنار گذاشته شدند زیرا آن‌ها نیامده بودند که بمانند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق اصناف زنجانتعدیل نیروسیدمحمود موسوی
sedayezanjannews.ir/nx3549


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»