کد خبر: 3561
1399/03/31 - 9:56


مدیر خانه مطبوعات زنجان در مورد کاهش اشتراک نشریه‌ها توسط برخی از ادارات علی‌رغم تاکید استاندار مبنی بر تعامل بیشتر مسئولین با رسانه‌ها مطرح کرد:

نتیجه نادیده گرفتن نظرات استاندار توسط برخی مدیران

چندی پیش استاندار زنجان در نشست با اصحاب رسانه استان و در پی برطرف کردن مشکلات این قشر در دوران کرونا، از تعامل بیشتر مسئولین با رسانه‌ها سخن گفت و اظهار کرد: رسانه‌ها مهمترین حامی اقدامات و عملکرد دولت و مدیران هستند و اگر نقدی می‌شود برای اثر بخشی اقدامات است

پایگاه خبری صدای زنجان

چندی پیش استاندار زنجان در نشست با اصحاب رسانه استان و در پی برطرف کردن مشکلات این قشر در دوران کرونا، از تعامل بیشتر مسئولین با رسانه‌ها سخن گفت و اظهار کرد: رسانه‌ها مهمترین حامی اقدامات و عملکرد دولت و مدیران هستند و اگر نقدی می‌شود برای اثر بخشی اقدامات است.

به گزارش روزنامه صدای زنجان فتح الله حقیقی از نحوه تعامل مدیران با رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: مهمترین خواسته رسانه‌ها رعایت عدالت است و این عدالت حتی در چاپ و انتشار آگهی‌های رسمی هم باید مورد توجه واقع شود.

مقام عالی دولت در استان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست رفع مشکلات و دغدغه اصحاب رسانه و مطبوعات را جدی بگیرد و تعامل بین آنها و مدیران استانی را سازنده‌تر و بیشتر دنبال نماید چرا که با همین تعامل و تشریک مساعی می‌توان به برخی مشکلات عمده در سر راه توسعه استان پی ببریم و برای برون رفت از مشکل چاره‌اندیشی کنیم.

اما هنوز یک ماه ازاین نشست نگذشته که برخی از ادارات نظیر سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری زنجان، اشتراک نشریات خود را قطع و یا کاهش داده‌اند و در پاسخ به چرایی این مساله، موضوع شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن را مطرح می‌کنند در صورتی که نشریات و رسانه‌ها در زیر بار این خسارات کمر خم کرده‌اند و مسئولین به جای اینکه در این شرایط دست رسانه‌ها و مطبوعات را بگیرند هر کدام تلنگری به پایه‌های لرزان نشریات می‌زنند.

نشریات این روزها خود به تنهایی مشکلات زیادی را پشت سر می‌گذارند، از مسئله گرانی کاغذ تا شیوع کرونا و چاپ نشدن روزنامه برای مدتی. همه این موارد را اگر کنار بگذاریم و بخواهیم به این مساله بار دیگر نگاه کنیم، قطع اشتراکات ادارات می‌تواند بدنه لرزان نشریات را سست‌تر کند و منجر به عدم فعالیت بسیاری از نشریات شود.

موضوع کاهش اشتراکات نشریات در ادارات دولتی توسط خانه مطبوعات پیگیری می‌شود

در این رابطه حسین نجاری، مدیر خانه مطبوعات با اشاره به اینکه پس از تعطیلات نوروز چند جلسه با استاندار داشتیم و استاندار تاکید موکدی به این موضوع داشت که مدیران ادارات تعامل وهمراهی با رسانه‌ها را مد نظر قرار بدهند و در قالب نشست‌های خبری و غیره با رسانه‌ها همکاری کنند و عملکرد خود را نیز ارائه بدهند و حمایتی هم به این شکل از مطبوعات و رسانه‌ها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به هر حال ما موضوع کاهش اشتراکات نشریات را توسط برخی از ادارات نظیر سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری پیگیر می‌شویم و صحبت می‌کنیم که چرا این موضوع نتیجه عکس داده است یعنی قرار نیست ما نشست‌هایی را برگزار کنیم و وقت بگذاریم و استاندار نیز به این مساله تاکید داشته باشند و در آخر یک نتیجه معکوس بگیریم و این موضوع اصلا برای ما قابل پذیرش نیست و باید مدیری که این تصمیم را گرفته است، یک توضیح منطقی برای این موضوع بدهد و توضیح منطقی هم این گونه است که نمی‌شود موضوع کرونا را بهانه کرد و اشتراکات روزنامه‌ها را کاهش داد.

بهانه‌ای مثل مشکلات شیوع بیماری کرونا بهانه بنی‌اسرائیلی است

نجاری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این گونه بهانه‌ها، بهانه‌های بنی‌اسرائیلی است و دو نسخه یا سه نسخه اشتراک نشریه‌ای هم چیز خاصی نیست که ادارات بخواهند این گونه برخورد کنند و به جای اینکه ادارات با توجه به شرایط بحرانی موجود، اشتراک نشریات را افزایش بدهد، آن را کاهش هم می‌دهند و این موضوع اصلا پذیرفتنی نیست و اگر بنا باشد تا مذاکرات ما نتیجه معکوس بدهد که قابل قبول نیست. هرچند من مطمئن هستم که نظر استاندار مخالف آن چیزی است که اکنون نمود پیدا کرده است و این نتیجه نادیده گرفتن نظرات استاندار توسط مدیران ادارات است و حتما باید این ادارات و ارگان‌ها پاسخگو باشند و مطبوعات هم اگر می‌بینند که خلاف قول‌های داده شده عمل می‌شود، باید نظر بدهند و آن اداره را به چالش بکشند.

نگاه غیررسانه‌ای مدیران موجب کاهش اشتراک نشریات می‌شود

نجاری با اشاره به اینکه همه مطبوعات و رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های کاغذی از شیوع بیماری کرونا متضرر شده و آسیب دیده‌اند، گفت: دو سه نسخه نشریه مگر چه میزان هزینه دارد که ادارات این میزان را نادیده می‌گیرند؟ این موضوع نشان می‌دهد که یک نگاه غیررسانه‌ای در ادارات وجود دارد و این واقعا باعث تاسف است که مدیری چنین نگاهی داشته باشد ضمن اینکه ادارات می‌توانند از سایر هزینه‌های جاری مثل هزینه پذیرایی و غیره را کاهش دهند و یک مدیر واقعی این موضوعات را مدیریت می‌کند و از همه ابزارها بهترین بهره را می‌برد.

رسانه یک ابزار در دست تمام مدیران استانی است

وی افزود: رسانه یک ابزار در دست تمامی مدیران است و درست است که ما صاحب رسانه بیشتر معطوف به مردم هستیم و دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مردم را مطرح می‌کنیم ولی نشریات این ظرفیت را دارند که مدیران عملکرد خود را بروز دهند و به نظرم این یک ظرفیت خوبی است برای اینکه مدیران از آن بهره ببرند.

مدیری که رسانه را نادیده می‌گیرد در واقع مردم را نادیده گرفته است

وی با اشاره به اینکه مدیری که رسانه را نادیده می‌گیرد در واقع مردم را نادیده گرفته است، افزود: مدیری که از رسانه می‌گریزد جامعه‌گریز است. مدیری محصور در حصار خود که با این موارد، امنیت کاری یک مدیر تامین نمی‌شود و ما حتما نفوذ می‌کنیم و قدرت رسانه خیلی بالاتر از این است و مدیری که پاسخگو نیست حتما باید به چالش کشیده شود.

در ادامه احمد سلطانی، مدیر مسئول هفته‌نامه بیان خدابنده، با بیان اینکه در نشستی که استاندار با اصحاب رسانه داشت و در مورد دغدغه‌ها و مشکلات رسانه‌ها سخن می‌گفت، من مساله قطع اشتراک نشریات توسط سازمان برنامه و بودجه و خود استانداری را مطرح کردم، گفت: من به شخصه به عنوان مدیر مسئول تنها هفته نامه‌ای هستم که به صورت منظم در سطح استان در حال انتشار است اذعان می‌کنم که اشتراک ما توسط استانداری از 4 نسخه به 2 نسخه رسیده است و این موضوع را با استاندار مطرح کردم.

تصمیم‌گیری در خصوص اشتراک نشریات در ادارات استان یک بام و دو هوا است

وی با اشاره به اینکه بخشی از درآمد نشریات از طریق اشتراک روزنامه‌ها است، افزود: تصمیم‌گیری در خصوص اشتراکات در ادارات استان یک بام و دو هوا است. ضمن اینکه شخص استاندار در این جلسه اذعان کردند که ما با ادارات صحبت می‌کنم و پیگیر این موضوع می‌شویم اما ادارات زیرمجموعه این موضوع را قبول نمی‌کنند با این حال اگر شخص استاندار به این مسئله ورود پیدا کنند، مطمئنا به نفع نشریات استان خواهد بود.

نشریات از طریق فرهنگ و ارشاد پیگیر دریافت آگهی باشند

این مدیرمسئول با اشاره به اینکه برخی از روزنامه‌ها هستند که به صورت لحظه به لحظه از روابط عمومی پیگیر هستند و آگهی‌ها را جذب می‌کنند، افزود: پیشنهاد من این است که اگر تمام نشریات این مساله را از طریق ارشاد پیگیری کنند هم به نوعی مبلغ آگهی بالاتر می‌رود و ادارات موظف به پرداخت هزینه آگهی‌ها بر اساس تعرفه‌های موجود  خواهند بود و همچنین آگهی‌ها بر اساس درجه‌بندی نشریات به آنها تعلق می‌گیرد.

90درصد درآمد‌زایی نشریات از طریق آگهی است

وی با اشاره به اینکه 90 درصد درآمد‌زایی نشریات از طریق آگهی است و تنها 10 درصد آن از طریق اشتراک تامین می‌شود، افزود: نشریات بدون آگهی هیچ هستند مگر اینکه نشریه‌ای وابسته به ارگان یا جناحی باشد تا از طریق این ارگان یا جناح، تامین اعتبار شوند، در غیر این صورت هیچ نشریه‌ای بدون آگهی توان ادامه مسیر را نخواهد داشت.

موضوع حمایت از مطبوعات صرفا خرید مجموعه نشریات نیست

محمود علیمحمدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این خصوص با اشاره به اینکه موضوع حمایت از مطبوعات صرفا خرید مجموعه نشریات نیست و بر اساس آماری که در اختیار این نهاد است، برای روزنامه‌ها صرفا در طول سال گذشته نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان آگهی ارسال شده است، گفت: این میزان صرفا بخشی از حمایت‌های دولت از رسانه است و آمار احصا شده است و در اختیار شورای اطلاع‌رسانی استان نیز قرار گرفته است و خارج از این موارد دستگاه‌های اجرایی باز رقم‌های بیشتر از این را کمک مالی به روزنامه‌ها کرده‌اند.

کم شدن اعتبارات هزینه‌ای در ادارات است که مسبب این موضوع شده است

وی در خصوص کم شدن اشتراک روزنامه‌ها از سوی برخی از ادارات نظیر سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری افزود: کم شدن اعتبارات هزینه‌ای در ادارات است که مسبب این موضوع شده است و با توجه به اینکه هر کاری در ادارات یک محل پرداخت دارد و این محل پرداخت هزینه موظف هست آن هزینه را در آن محل هزینه کند، برای مثال فلان دستگاه بیاید از محل پرداخت پروژه عمرانی کاری را انجام دهد و این محل پرداخت ربطی به اعتبارات حوزه جاری و خرید مطبوعات ندارد و از طرف دیگر دستورالعملی مبنی بر اینکه هر نوع خرید نشریات از سوی ادارات ممنوع اعلام شده است و دستگاه‌ها برای این نوع پرداخت‌ها باید راه‌کارهای ویژه‌ای را داشته باشند که هر نوع هزینه در این حوزه عملا سخت شده است و امکان پرداخت هزینه‌ها نیست.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: راه حل‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که شخص استاندار آن محل‌ها را تاکید دارند که وارد این مساله شوند برای مثال صنعت و معدن از کارخانجات بخواهد در این زمینه ورود پیدا کنند و یا جهاد کشاورزی از شرکت‌های اقماری‌اش بخواهد تا این کار را انجام بدهد و بیشتر نظر آقای استاندار این فضا است نه اینکه از دستگاه‌ها بخواهد از بودجه جاری خود که امکان خرید هم ندارند، بیایند نشریات را خریداری کنند.

رسانه‌ها و مطبوعات تنها از طریق اداره کل ارشاد آگهی بگیرند

وی افزود: اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به حداقل خود رسیده است و قاعدتا با این شرایطی که پیش می‌رویم خیلی از برنامه‌های روتینی که در دستگاه‌های دولتی پیش از این اجرا می‌شد، نباید در این مرحله اجرا شود و دستگاه‌ها باید تابع این موضوع باشند. من بارها به این موضوع اشاره داشته‌‌ام تا روزنامه‌ها و نمایندگی‌های مختلف آن‌ها خود مستقیم از دستگاه‌ها آگهی نگیرند و اجازه بدهند این کار از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد انجام بگیرد که این مساله می‌تواند به هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌ها بسیار کمک کند چرا که دستگاه‌ها وقتی به صورت مستقیم آگهی را به روزنامه‌ها می‌دهند با حداقل هزینه‌ کار می‌کنند ولی وقتی ارشاد این آگهی را به روزنامه‌ای می‌دهد عملا بر اساس تعرفه‌ها آن را از ادارات گرفته است و اگررسانه‌ها و مطبوعات اجازه بدهند که گرفتن آگهی‌ها تنها از طریق ارشاد صورت بگیرد بسیار به این موضوع کمک خواهد کرد ضمن اینکه قانون به ما این اجازه را می‌دهد که اگر نشریه‌ای خود آگهی را گرفت تا سه ماه آن را تعلیق کنیم منتهی ما این کار را انجام نمی‌دهیم.

علیمحمدی افزود: اگر تمام نشریات هیچ آگهی را از خارج از مسیر ارشاد نگیرند آگهی‌ها با تعرفه‌های مشخص شده دریافت می‌شوند و همین یک کار اساسی است و نشریات ما باید خودشان با رعایت این مساله به خود کمک کنند.

خلاء قانونی در زمینه بودجه اختصاص یافته  برای خرید نشریات از سوی ادارات وجود دارد

وی افزود: پیگیری‌های فرهنگ و ارشاد هم از طریق استانداری و هم از طریق ذی‌حسابی نشان داد که یک خلاء قانونی در این حوزه وجود دارد که این ادارات را منوط به تامین اعتبار می‌کند  و در صورتی که این تامین اعتبار در این زمینه انجام شود هیچ مشکلی وجود ندارد ولی متاسفانه این تامین اعتبار اتفاق نمی‌افتد.

این مسئول ادامه داد: طی هماهنگی با ارگان‌های ذی‌حساب نیز پی‌بردیم که چون تامین اعتبار در این حوزه وجود ندارد، امکان خرید نشریات از طریق این ارگان‌ها وجود ندارد و قاعدتا بایستی در بودجه سنواتی سالانه این موضوع لحاظ شود. ضمن اینکه منع قانونی به لحاظ قوانین محاسباتی در این زمینه وجود ندارد ولی بودجه‌ای نیز به این موضوع اختصاص نیافته است به همین دلیل است که هزینه این امور از مجرای پرداخت‌های جاری پرداخت می‌شود و در پرداخت‌های جاری هم اگر دستگاهی ابتدای سال در این زمینه تامین اعتبار نکند، عملا اعتباری برای این مساله اختصاص نخواهد یافت و عموما هم دستگاه‌ها برای این قضیه تامین اعتبار انجام نمی‌دهند.

خرید اشتراک توسط ادارات باید به یک دستورالعمل و یا قانون تبدیل شود

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: در این زمینه باید این موضوع را از طریق شورای اطلاع‌رسانی استان پیگیر شویم و این موضوع را تبدیل به یک قانون یا دستورالعمل کنیم و از طریق استانداری برای دستگاه‌ها ارسال کنیم تا دستگاه‌ها از اول سال برای این مساله تامین اعتبار داشته باشند و یا اینکه این موضوع از خانه مطبوعات پیشنهاد شود و بررسی گردد تا اداره فرهنگ و ارشاد بتواند در این زمینه ورود پیدا کند.

خبرنگار صدای زنجان این مساله را از سازمان برنامه و بودجه استان و معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری پیگیری کرد اما هیچ کدام در این زمینه پاسخگو نبودند.

با این وجود به نظر می‌رسد اگر چه تنها بخشی از هزینه نشریات از طریق خرید اشتراک توسط ادارات تامین می‌شود اما در این شرایط بحرانی که گرانی کاغذ و ملزومات چاپ نشریات، به رسانه‌ها و نشریات چاپی آسیب و صدمات بسیاری وارد کرده است و شیوع کرونا موجب عدم چاپ رسانه‌های چاپی برای مدتی شده است، کاهش اشتراک توسط اداراتی که خود مدعی حمایت از رسانه هستند بسیار بیشتر از سایر موارد می‌تواند بدنه لرزان نشریات را سست‌تر کند و موجب شود تا نشریات در زیر تمام این بحران‌ها کمر خم کنند و نابود شوند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخانه مطبوعاتیوسف ناصریاشتراک مطبوعات
sedayezanjannews.ir/nx3561


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»