کد خبر: 3606
1399/04/04 - 14:22


صدای زنجان دلیل خالی بودن برخی از پاساژهای شهر زنجان را بررسی می‌کند؛

آرزوهایی که پا نمی‌خورند

رئیس اتاق اصناف استان زنجان: زنجان نیازی به احداث پاساژها و مجتمع‌های تجاری ندارد/ کسبه: ورود نابلدها به بازار ما را در آستانه ورشکستگی قرار داده است/ نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک: کاهش اجاره بهای واحدها نتیجه افزایش تولید در این بخش است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- این روزها تعداد مغازه‌های خالی در پاساژهای شهر زنجان که ماه‌ها قبل فعال بودند اما بنا به دلایل مختلفی از جمله تعدد مجوزهای صادره برای ساخت پاساژهای لوکس، عدم آشنایی با بازار کار و عجله برخی از افراد برای رسیدن به سود آنی، افزایش کرایه مغازه‌ها، کاهش قدرت خرید مردم یا حتی اصرار تعدادی از شهروندان به خرید کالا از پاساژهای لوکس بدون توجه به مارک و کیفیت آن، کرکره‌شان را برای همیشه پایین آورده‌اند، کم نیستند.

مراکز خرید بزرگی که در ساختمان‌های سر به فلک کشیده مرکز شهر زنجان که تا چند سال پیش بافتی سنتی داشت، امروزه توجه همگان را به خود جلب کرده و کمتر کسی است که به این مراکز خرید حتی برای تماشا و تفریح سر نزده باشد.

با کمی وقت گذاشتن در شهر زنجان می‌توان به فاصله چند قدمی تعداد زیادی مرکز خرید رسید چرا که پاساژهای این شهر با تراکم بالایی در مرکز شهر ساخته شده است و جالب آن که بیشتر به پوشاک آن هم پوشاک بانوان و کیف و کفش اختصاص دارد به طوری که کمتر می‌توان فعالیت سایر صنوف را در مراکز خرید دید!

تراکم بالای پاساژهای خرید در هسته مرکزی شهر

زهرا یکی از شهروندان زنجانی این امر را یکی از مزایای نزدیکی پاساژها می‌داند و معتقد است: با صرف زمان اندکی می‌توان از این مراکز دیدن کرد و جنس مورد نظر را یافت.

بی‌رونقی

آنچه که در مراکز خرید زنجان به وضوح می‌توان مشاهده کرد، نبود رونق در این مراکز بوده که کسبه را مجبور به حراج اجناس و یا خالی کردن واحد تجاری‌شان کرده است.

سیما یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: اگر کمی در مراکز خرید شهر زنجان که در چند سال پیش بسیار پررونق بوده و در بین قشر جوان محبوبیت خاصی داشتند، گشتی بزنید با تعداد زیادی مغازه‌های خالی روبرو می‌شوید که بر روی شیشه تمامی آنها آگهی رهن و اجاره و یا فروش را مشاهده می‌شود و برخی نیز اقدام به حراج اجناس خود به قیمت خرید کرده‌اند.

او عنوان می‌کند: بسیاری از افراد که با اشتیاق خرید به این بازارها مراجعه می‌کنند، تقریبا با ظرفیت خالی این پاساژها روبرو می‌شوند.

رکود و گرانی

مستاجر یکی از واحدهای تجاری در این‌باره در گفت‌وگو با صدای زنجان، با بیان اینکه رکود بر سر مجموعه کسبه و بازار سایه انداخته است، اظهار می‌کند: متأسفانه در سال‌جاری، بازار و کسب‌وکار با کسادی شدیدی مواجه شده است.

احمد با تأکید بر اینکه بسیاری از واحدهای تجاری در زنجان کسب‌وکاری ندارند، می‌گوید: به علت نبود نقدینگی و کم‌بودن حقوق کارمندان و کارگران مردم به بازار نمی‌آیند و خریدی هم صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر برخی از افراد نابلد که به بازار آشنایی ندارند برای رسیدن به سود در کوتاه مدت وضعیت را بدتر کرده‌اند.

سایه کرونا و ارز بر سر پاساژهای زنجان

وی با اشاره به تشدید گرانی‌ها در سالجاری که عامل اصلی آن شیوع کروناویروس و افزایش نرخ ارز است، تأکید می‌کند: زمانی‌که قیمت کالایی افزایش می‌یابد باید حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان نیز افزایش یابد اما از سال 91 تا کنون آن طور که افزایش قیمت ایجاد شده حقوق آنها افزایش نیافته است.

وی با بیان اینکه از سال 90 تا کنون تورم و افزایش قیمت چندین برابر شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به هجوم تحصیلکرده‌ها و متقاضیان کار به بازار کسب‌وکار شاهد رشد قابل‌توجهی در ایجاد فروشگاه‌های عرضه شدیم که این موضوع باعث لطمه به بازار نیز شده است.

احمد با بیان اینکه در حال حاضر اکثر طبقه‌های زیرزمین و بالای پاساژها و مجتمع‌های تجاری به انباری تبدیل شده است و کارآیی چندانی را ندارد که باید در این زمینه تدابیر لازم انجام شود.

 وی که خالی بودن واحدهای صنفی داخل مجتمع‌های تجاری مطلوب را ناشی از فروش اجناس به قیمت‌های غیرمتعارف می‌داند، تصریح می‌کند: در حال حاضر قیمت‌ فروش قلمی که در بازار 50 هزار تومان است در پاساژها به 2 تا 4 برابر قیمت فروخته می‌شود.

نبود مشتری به علت کاهش قدرت خرید مردم

 دیگر شهروند زنجانی فعال در پاساژ اشراق با اشاره به فعالیت کوتاه‌مدت کسبه در مغازه‌های اجاره‌ای این پاساژ می‌گوید: کرایه‌ها زیاد نیست، علت تعطیلی کسب‌وکارها در مغازه‌ها نبود مشتری است. کاسب جنس و کالا به مغازه می‌آورد تا بفروشد نه اینکه در انباری و قفسه‌های مغازه نگه دارد.

او ادامه می‌دهد: به نظرم زنجان کشش ایجاد پاساژ و واحد صنفی جدید ندارد، در حال حاضر طبقه بالای بسیار از پاساژهای زنجان تعطیل و به انباری تبدیل شده و طبقات پایین نیز به علت بالا بودن اجاره‌بها در حال تعطیلی است.

کاهش قیمت اجاره بهای واحدها در پی رقابتی شدن بازار

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان می‌گوید: حدود 5 سال قبل مبلغ اجاره هر واحد در پاساژ ایران زمین که یکی از پاساژهای معروف هسته مرکزی شهر است، به طور متوسط 700 هزار تومان بود اما به تدریج با ساخته شدن پاساژها و مجتمع‌های تجاری و بالا رفتن تعداد رقبا این میزان به 350 هزار تومان رسید. در حال حاضر بسیاری از واحدهای این پاساژ و سایر پاساژها خالی است و یا در آستانه تخلیه شدن است که علت آن را می‌توان نقل انتقال فعالان از پاساژهای هسته مرکزی شهر به پاساژهای تازه ساخت دانست.

نوروزی که معتقد است کثرت تولید در این عرصه سبب کاهش میزان اجاره بها شده است، می‌گوید: وقتی بازار رقابتی باشد، قیمت اجاره‌ها کاهش می‌یابد.

فعالیت 22 پاساژ در زنجان

بنا به اظهارات سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان در حال حاضر در سطح شهر زنجان حدود 22 پاساژ فعالیت می‌کنند که دو مورد دیگر نیز در یکی از مناطق بالاشهر در حال ساخت بوده که قیمت سایر پاساژها را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان اضافه می‌کند: مردم بیشتر ترجیح می‌دهند برای گشت و گذار در پاساژهای لوکس حضور یابند حتی اگر قصد خرید نداشته باشند. تعدادی از مردم نیز بدون توجه به کیفیت اجناس و صرفا از روی چشم‌هم‌چشمی از این مراکز خرید کنند.

موسوی با بیان اینکه در زنجان معمولا طبقه همکف پاساژها اگر پررونق نباشد کم‌رونق نیست، پاساژ تهران را از پاساژهای فعال زنجان اعلام می‌کند که تحت تاثیر وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و استان قرار گرفته است.

تبدیل طبقات بالا و پائین پاساژها به انباری

رئیس اتاق اصناف استان زنجان عنوان می‌کند: طبقه بالا و زیرزمین تعدادی از پاساژهای شهر زیاد پررونق نیست و در برخی مواقع به انباری تبدیل شده‌اند یا خالی مانده‌اند.

موسوی با بیان اینکه شهر کوچکی همچون زنجان ظرفیت افزایش تعداد پاساژها و مجتمع‌های تجاری ندارد در حالی که هر روز مجوز جدیدی در این زمینه صادر می‌شود، بر لزوم ورود متولیان به این موضوع تاکید می‌کند.

جوانانی که به امید داشتن کار اداری مدرک گرفتند، امروز با عدم استخدام دولت مواجه شدند و به راحت‌ترین کار و مغازه‌داری روی آورده‌اند. البته این بازار خالی از اقشار مختلف که خواستار فعالیت در صنف مغازه‌داری هستند، نیست.

عجله برای رسیدن به سود آنی؛ علت تعطیلی پاساژها

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان در رابطه با مغازه‌های خلوت پاساژهای سطح شهر که تا 6 ماه پیش فعال بودند، می‌گوید: به نظرم این افراد فقط با دیدن سود اطرافیان و آشنایان خود که در عرصه کفش فروشی و لباس فروشی و غیره فعالیت می‌کنند به امید کسب سود آنی به این حرفه رو آورده‌اند. طبیعی است کسی بی‌برنامه وارد این عرصه شده به دلیل عدم تجربه، عدم مهارت فروش معمولا شکست می‌خورد. بسیاری از این اشخاص به شغل قبلی خود برمی‌گردند یا شغل دیگری را آغاز می‌کنند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپاساژهای زنجاناتاق اصاف زنجانرکود کسب و کار
sedayezanjannews.ir/nx3606


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»