کد خبر: 3613
1399/04/05 - 14:45


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پس از توقف طرح توسعه شرکت راشاکاسپین از سوی دادستان زنجان اعلام کرد:

موارد مورد نظر دادستان رعایت می‌شود

مجوز استقرار این قبیل واحدها طبق ماده 11 قانون هوای پاک که اعضای آن شامل معاون اقتصادی استاندار و دستگاه‌های سازمان صمت، جهادکشاورزی، استاندارد، مدیرکل بازرسی و فرماندار شهرستان داده می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی که دادستان زنجان دو روز پیش خبر توقف طرح توسعه شرکت کاغذسازی راشاکاسپین را اعلام کرد و ادامه این طرح را مشروط به اجرایی شدن دو شرط دادستانی دانست، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان امروز خبر داد که طرح توسعه راشا کاسپین با رعایت موارد زیست محیطی انجام می‌شود.

ناصر فغفوری با اشاره به موضوع ورود و جلوگیری دادستان زنجان از طرح توسعه راشا کاسپین اظهار کرد: نامه دادستان زنجان برای ما نیز واصل شده و در راه اندازی همه واحدهای رعایت موازین زیست محیطی نیز مد نظر ما است.

وی در گفتوگو با موج‌رسا تصریح کرد: این واحد در آبان 97 مجوز طرح توسعه خود را اخذ کرده و روال کار نیز این است که هر واحدی بعد از دریافت جواز تاسیس برای استقرار نیز باید از مراجع ذیصلاح تاییدیه دریافت کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان کرد: بعد از صدور جواز تاسیس مجوز استقرار طبق ماده 11 قانون هوای پاک که اعضای آن شامل معاون اقتصادی استاندار و دستگاه‌های سازمان صمت، جهادکشاورزی، استاندارد، مدیرکل بازرسی و فرماندار شهرستان داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مواردی که دادستان در خصوص واحد تولیدی راشا کاسپین مطرح کردند در ماده 11 قانون هوای پاک قید شده است.

فغفوری با بیان اینکه دادستان زنجان به دو مورد تاکید کردند که تخصیص آب برای طرح توسعه این واحد نباید از آب زیرزمینی باشد عنوان کرد: در قانون ماده 11 نیز تامین آب مورد نیاز این واحد از تصفیه خانه فاضلاب شهری قید شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرط‌ها تعیین شده این است که باید این واحد یک تصفیه خانه راه اندازی کرده و آب مورد نیاز خود را فاضلاب شهری زنجان تامین کند ابراز کرد: وضعیت موجود این واحد نیز توسط محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان کرد: اگر قرار بر اجرای طرح توسعه راشا کاسپین باشد قطعا اجرای طرح آن با رعایت موارد زیست محیطی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این واحد برای وضعیت موجود یک تصفیه خانه دارد عنوان کرد: دومین تصفیه خانه این واحد نیز با حدود 40 تا 50 میلیارد تومان در حال راه اندازی بوده که نهایتا تا اواسط شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

فغفوری با تاکید براینکه این دو تصفیه خانه برای وضعیت کارخانه جوابگو است عنوان کرد: برای طرح توسعه این واحد یک تصفیه خانه به صورت جدا وجود دارد که بزرگتر از این واحد است.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات طرح توسعه واحد راشا کاسپین وارد شده است، خاطر نشان کرد: براساس اعلام گمرک این واحد 10 هزار تن ماشین آلات وارد کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید براینکه برای اجرای طرح توسعه به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و باید محیط زیست تایید کند، خاطرنشان کرد: روند اجرای طرح توسعه این واحد مرحله به مرحله اجرا می‌شود تا مواردی که داستان زنجان مورد تاکید قرار داده رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده از محصولاتی که راشا کاسپین تولید می‌کند تولیدی است عنوان کرد: در شرایط فعلی کشور تامین ارز برای واردات سخت شده است.

فغفوری با تاکید براینکه با راه اندازی تصفیه خانه دوم این واحد وضعیت کارخانه بهتر خواهد بود عنوان کرد: به دنبال این هستیم در طرح توسعه این واحد هم مسائل زیست محیطی رعایت شود و هم توسعه فعالیت این واحد اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه این واحد بالای 500 نفر اشتغال ایجاد می‌کند عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری این واحد بالای یک هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان کرد: در کنار رعایت موارد زیست محیطی بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری این واحد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان زنجان دو روز پیش درباره اقداماتی که در جهت ممانعت از آلودگی آب زنجانرود گفت: زنجان‌رود آلوده است و در وضعیت نامناسبی قرار دارد و در همین راستا اقدامات اساسی در ارتباط با شرکت راشا کاسپین که یکی از منابع آلوده کننده این رودخانه است صورت گرفته است.

این مقام قضایی افزود: دستور صادر شده تا طرح توسعه راشاکاسپین متوقف شود؛ شاید در تصور عده‌ای این موضوع باشد که چرا در سال جهش تولید مانع از طرح توسعه این شرکت می‌شویم اما باید عنوان کرد که دستگاه قضا با مدیرعامل و شرکت متخلف که به حقوق مردم توجه نمی‌کند مخالف است زیرا این دیگر جهش تولید نیست بلکه این آلودگی ایجاد شده توسط شرکت، "جهش آسیب" است.

کرمی با اشاره به این که اقدام این شرکت به نحوی جمع‌آوری زباله‌های کاغذی و تبدیل به مقوا است که در پیشگیری از آلودگی زیست محیطی موثر است گفت: اما این شرکت روزانه قریب به 4 میلیون و 500 هزار لیتر آب مصرف می‌کند اما حدود 90 درصد آب مصرفی را به صورت پساب خارج می‌کند و موجب آلودگی رودخانه زنجان‌رود می‌شود.

این مسئول ادامه داد: طرح توسعه شرکت ممنوع است مگر به دو شرط یک آب مورد استفاده برای طرح توسعه را از آب‌های غیر از سفره‌های آب زیر‌زمینی تامین کند و دوم نسبت به پساب پاسخ معقول به مردم بدهد زیرا پساب شرکت بعد از تصفیه به دلیل آلودگی و غلظت بالا نمی‌تواند مورد استفاده دوباره در خود شرکت قرار گیرد‌ اما همین آب تصفیه‌شده می‌تواند در صنعت سرب و روی استفاده شود.

دادستان استان زنجان با تاکید بر این که تا این دو شرط مذکور انجام نشود طرح توسعه راشا کاسپین اجرا نمی‌شود، گفت: هر مدیر در هر مقامی که باشد در این زمینه با راشا کاسپین همکاری کند به‌شدت مورد برخورد قرار می‌گیرد./ 940

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانراشا کاسپینناصر فغفوریدادستان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3613


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»