کد خبر: 7746
1400/04/08 - 16:8


یک مسئول گمانه‌زنی درباره افتتاح پتروشیمی زنجان تا سال 1401 را رد کرد:

پتروشیمی فعلا دور از زنجان

معاون رئیس صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان: شنیده‌ام که گفته شده پتروشیمی سال 1401 به مرحله افتتاح می‌رسد اما من به این اندازه خوش‌بین نیستم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون صنایع رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افتتاح «پتروشیمی زنجان» در سال 1401 را چندان خوش‌بینانه ندانست و گفت: اگر همه چیز روی روال باشد 3 سال طول می‌کشد که این کارخانه به مرحله افتتاح برسد.

علی کلانتری امروز در نشست با اصحاب رسانه استان در رابطه با زمان تکمیل «پتروشیمی زنجان» که بیش از 14 سال است که به مرحله افتتاح نرسیده به صدای زنجان گفت: اگر همه چیز روی روال باشد 3 سال طول می‌کشد که به مرحله افتتاح برسد، من شنیده‌ام که یکی از مسئولان و یا نماینده‌های مجلس گفته بودند که سال 1401 به مرحله افتتاح می‌رسد اما من به این اندازه خوش‌بین نیستم! به هر حال جدای از همه مسائل که مانع دولتی و غیره دارد، مدیریت خود واحد و برنامه‌ریزی مربوطه دست‌اندرکاران هم شرط اصلی است.

خدا را شکر که واحد تولید «پلی‌پروپیلن» در خدابنده اجرا نشد!

کلانتری با بیان اینکه استقرار 3 واحد پتروشیمی یکی از مصوبات سفر آقای احمدی‌نژاد به استان زنجان بود، اضافه کرد: یکی از این 3 واحد، تولید «پلی‌پروپیلن» در خدابنده بود که خدا را شکر اجرا نشد! یکی دیگر نیز تولید «متانول» در خرمدره تخت عنوان «پتروهیدج» بود که استارت خورد اما نهایتا آن هم انجام نشد و زمین آن تبدیل به شهرک صنعتی خصوصی تحت عنوان «پردیس البرز» فعال در زمینه صنایع شیمیایی شد که در حال حاضر واحدها به دنبال اخذ جواز جهت استقرار هستند. دیگری نیز تولید «اوره و آمونیاک» بود که وضعیت فعلی را دارد و به آهستگی در حال فعالیتند.

این مسئول در رابطه با مشکل اصلی کارخانه «پتروشیمی زنجان» نیز عنوان کرد: مشکلات مختلف از جمله تامین اعتبار علت کندی افتتاح این پروژه است.

لازم به ذکر است، اواخر سال گذشته مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم به رسانه‌ها گفته بود: «یکی از مشکلات اساسی پتروشیمی زنجان مشکلات ارزی است. این کارخانه برای تکمیل ناچار به خرید برخی تجهیزات از کشورهای اروپایی است و حتی سفارشات خود را ارسال کرده است ولی مشکلات ارزی سبب شده تجهیزات وارد کشور نشوند. البته خوشبختانه در جلسه‌ای که بین اعضای هیئت مدیره کارخانه، اعضای بانک مرکزی، مدیرعامل بانک عامل، اعضای صندوق توسعه ملی، علی نیکزاد عضو هیئت رئیسه مجلس و بنده برگزار شد مقرر شد که 360 میلیون یورو ارز برای این کارخانه از سوی صندوق توسعه ملی در چهار قسط تهیه شود که البته از این مبلغ، هیئت مدیره کارخانه موظف هستند یک چهارم این مبلغ را تهیه کنند. همینطور فاز نخست درخواست‌های هیئت مدیره پتروشیمی مقرر شد در فروردین 1400 انجام شود و پس از آن طی چند مرحله دیگر درخواست‌ها انجام شود.

وی با ابراز خرسندی از حل شدن مشکلات پتروشیمی زنجان در آینده نزدیک خبر داد و گفته بود: اگر تخصیص‌های صندوق توسعه ملی در موعد مقرر انجام شود امیدواریم این کارخانه در سال 1401 به بهره‌برداری کامل برسد».

واحد کاغذسازی در حال راه‌اندازی، صنایع معدنی محسوب می‌شود و چندان هم آب‌بر نیست

کلانتری در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات کمبود آب در استان اشاره داشت و در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر پیگیری‌های برخی از فعالان خصوصی جهت استقرار صنایع آب‌بر از جمله کارخانه کاغذسازی در زنجان با وجود تشدید وضعیت کم‌آبی اظهار کرد: واحد مدنظر که در حال راه‌اندازی است برخلاف واحدهای کاغذسازی نظیر راشاکاسپین نیازمند آب زیادی نیست و ماده اولیه آن سلولزی نیست و کربنات کلسیم بوده و به نوعی صنایع معدنی محسوب می‌شود و اشلی که دارد بسیار کوچک‌تر از راشاکاسپین است و به آن شکل نگرانی وجود ندارد.

معاون صنایع رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در راستای مدیریت مصرف آب، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز حساسیت داشته و اصرار بر استقرار واحدهای آب‌بر در نقاطی که مشکل آبی ندارد، دارد، به مشکلات تامین آب تعدادی از واحدها نظیر «شرکت فولاد البرز پاک ایرانیان» در روستای «چپ‌چپ» اشاره کرد و گفت: سناریوهای مختلفی برای تامین آب مصرفی این طرح پیشنهاد شده که نهایتا یکی از این موارد تامین بخشی از آب از محل تصفیه پساب است. یا «پتروشیمی» که باید از محل سد گلابر آب موردنیاز خود را تامین کند که باید ببینیم از چه محلی این مهم صورت می‌گیرد.

کلانتری با بیان اینکه از این پس بعید و سخت می‌دانم که طرح‌های صنعتی آب‌بری در استان زنجان داشته باشیم، یادآور می‌شود: شرکت «فولاد ناب آرش» به نوعی بزرگترین تولیدکننده فولاد بخش خصوصی است. «البرز پاک ایرانیان» نیز در حد تغییر کاربری و پیگیری برای تامین آب مصرفی است که همین‌ها برای استان زنجان کافی است و نیازی به استقرار واحد آب‌بری نیست! امیدواریم برنامه‌ای در این زمینه تدوین شود که واحدهای صنعتی کم‌ترین آسیب را به محیط زیست و منابع آبی وارد کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم پروژه‌ها و برنامه‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد امکان‌سنجی در دستور کار مسئولان قرار گیرد، ابراز کرد: معتقدیم با تاکید بر این مهم شاهد رونق و آبادانی و بهره‌گیری اصولی از ظرفیت‌هایمان خواهیم بود.

واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده که بخواهد با پیگیری دستگاه قضا به چرخه تولید بازگردد

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص تعداد واحدهای تولیدی که با حمایت و پیگیری‌های دستگاه قضایی به چرخه تولید برگشته‌اند یا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شده است و دلیل اصلی مشکلات ایجاد شده برای واحدهای مذکور به صدای زنجان گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت با بازدید از محل کارخانه، مصاحبه و حتی تماس تلفنی و هر راه دیگری که بتوانیم با مسئولان و مدیران کارخانه‌های هدف، در ارتباط باشیم، موارد را پیگیری کردیم. «کمبود نقدینگی» به ویژه پس از سال 97 و گپ‌های ایجاد شده در سرمایه در گردش ناشی از نوسانات، «تامین مواد اولیه» و «مشکلات بانکی» که در بین آنها تملک توسط شبکه بانکی نیز به چشم می‌خورد از دلایل اصلی تعطیلی واحدها و یا نیمه تعطیل بودنشان بوده است.

کلانتری با اشاره به اینکه مجموعه دولتی و قضایی استان همواره دغدغه بازگشت واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و مشکل‌دار به چرخه تولید داشته و با تشکیل جلسات کارشناسی متعدد توانسته‌اند مثمرثمر هم باشند، تصریح کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار و جلسات تخصصی با توجه به شعار سال توسط مسئولان قوه قضائیه توانست در رفع مشکلات واحدهای تولیدی هدف تاثیرگذار باشد.

او ورود دستگاه قضایی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی را فرصت مناسبی دانست و افزود: با توجه به اینکه رفع مشکلات حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی نیازمند ورود دادگستری بود، آماری از تعداد واحدهایی که با پیگیری دستگاه قضایی مشکلاتشان حل شد ندارم! لیست واحدهای مشکل‌دار و تعطیل را ارسال کردیم که به فراخور، مشکلات نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کلانتری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا واحد تولیدی در استان زنجان بوده که به دستور قضایی تعطیل شده باشد اما پس از مدتی با پیگیری‌های این مجموعه وارد چرخه تولید شود» به صدای زنجان گفت: به خاطر ندارم چنین موردی بوده باشد! مشکلات واحدها مربوط به مسائل بانکی بوده که با ورود دستگاه قضایی حل شده است و اینکه دستگاه قضایی حکمی بر تعطیلی واحد داده باشد، نبوده است! در مواردی هم شاهد آن بودیم که با مدیریت دستگاه قضایی، واحدی تعطیل نشده است. چند سال پیش کارگران واحد تولیدی در زنجان قصد توقیف تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه‌ بابت مطالباتشان داشتند که با ورود دستگاه قضایی چنین اتفاقی نیفتاد.

واحد «سرجین‌بافت» امسال یا نهایتا سال بعد راه‌اندازی می‌شود

معاون صنایع رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد زمان افتتاح واحد «سرجین‌بافت» اظهار کرد: این پروژه بزرگ بوده و در آن تمامی فرآیندهای ریسندگی نخ، بافت پارچه، رنگرزی، تکمیل و نهایتا دوخت پوشاک انجام خواهد گرفت. در حال حاضر کلیه ماشین‌آلات در کارخانه مستقر است و بحث مشکلات مالی و تحریم‌ها به هیچ عنوان مطرح نیست.

کلانتری با اشاره به تکمیل نصب ماشین‌آلات دوزندگی تصریح کرد: فرآیند نصب ماشین‌آلات بافندگی در مرحله پایانی قرار دارد. پس از این مهم، نصب ماشین‌آلات ریسندگی و نهایتا رنگرزی و تکمیل در دستور کار است تا انشالله شاهد راه‌اندازی واحد شویم. اگر امسال راه‌اندازی صورت نگیرد سال بعد افتتاح «سرجین‌بافت» حتمی است. مشکلاتشان در رابطه با ورود ماشین‌آلات بود که با یکی از بانک‌ها داشتند که با پیگیری دستگاه‌های دولتی و قضایی این مسئله نیز حل می‌شود.

کلانتری میزان اشتغالزایی این واحد را 1500 نفر اعلام کرد و افزود: حجم تولید در واحد مربوطه، بالای 5 هزار تن در سال خواهد بود.

20 درصد جوازهای تاسیس به مرحله اخذ پروانه بهره‌برداری می‌رسند

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به میزان جوازهای تاسیسی که به مرحله بهره‌برداری می‌رسد اشاره کرد و گفت: معمولا 20 درصد جوازهای تاسیس به مرحله پروانه بهره‌برداری می‌رسند.

کلانتری تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده را 154 مورد اعلام کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری ایجاد شده 5 هزار و 32 میلیارد تومان بوده که با این مجوزهای سرمایه‌گذاری، زمینه اشتغال برای 3 هزار و 232 نفر فراهم شده است.

این مسئول جوازهای تاسیس سال 99 را یک هزار و 499 فقره اعلام کرد که میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده 32 هزار و 17 میلیارد تومان  با اشتغالزایی برآوردی 50 هزار و 262 نفر بوده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در میزان صدور پروانه های بهره برداری در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن افزایش بی سابقه ای را در استان شاهد بودیم، گفت: دلیل افزایش حجم سرمایه گذاری های محقق شده، اجرا و تکمیل طرح های بزرگ صنعتی و تولیدی دراستان بود که پنج مورد آن ها در دهه فجر ۹۹ با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری افتتاح شد.

کلانتری اظهار کرد: سرمایه گذاری های انجام شده در استان سال ۹۸ حدود هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۹ به بیش از پنج برابر افزایش یافت.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به قابلیت های مختلف استان زنجان در زمینه های تولیدی و صنعتی اشاره کرد و گفت: زنجان در صنایع برق و الکترونیک، نساجی، صنایع معدنی و مواد شوینده در رتبه های خوب کشوری قرار دارد.

واحد فرآوری توتون در سلطانیه افتتاح می‌شود

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در بخش دیگری از این نشست از افتتاح واحد فرآوری توتون و تنباکو شرکت «جی تی آی» پارس در سلطانیه توسط سرمایه‌گذار خارجی با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس خبر داد و افزود: زمان افتتاح پنجشنبه جاری 10 تیرماه است.

کلانتری کل سرمایه‌گذاری را 38 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید کارخانه 25 هزار تن در سال است که 14 میلیون دلار در سال، به کاهش واردات مواد اولیه منجر خواهد شد.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اشتغالزایی فعلی کارخانه را 100 نفر اعلام کرد و با اشاره به سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومانی گفت: شرکت «جی تی آی» پارس یکی از واحدهای خارجی است که میزان سرمایه‌گذاری آن نیز سنگین است. در سال 95 نیز یکی از سرمایه‌گذاران خارجی 701 میلیارد تومان در بخش دخانیات در زنجان سرمایه‌گذاری کرده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپتروشیمی زنجانصنعت و معدن زنجانراشا کاسپین
sedayezanjannews.ir/nx7746


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»