کد خبر: 3644
1399/04/08 - 15:57


معاون وزیر راه در جلسه بررسی طرح اقدام ملی مسکن استان زنجان مطرح کرد

شناسایی زمین‌های دولتی برای تولید مسکن

بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی در زنجان تشکیل می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت تلاش دارد مسکن‌های مهر باقی‌مانده را تکمیل و به متقاضیان تحویل دهد.

علی نبیان ظهر امروز در جلسه بررسی طرح اقدام ملی مسکن استان زنجان، اظهار کرد: تلاش دولت بر این است که تا آبان‌ماه بتوانیم در همه استان‌ها اختتام مسکن مهر را اعلام کنیم. البته در استان زنجان پرونده مسکن‌های مهر بسته شده و ۲۰ روز قبل نیز در استان قم واحدها تکمیل شد.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به اینکه دولت تلاش دارد مسکن‌های مهر باقی‌مانده را تکمیل و به متقاضیان تحویل دهد، ابراز کرد: فقط مساکن مهری که مشکل حقوقی داشته و در محاکم قضایی پرونده دارند و امکان تکمیل آن‌ها نیست، از دستور کار خارج می‌شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به آغاز ساخت واحدهای مسکونی از سال گذشته تاکنون در سطح کشور اشاره کرد و افزود: احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، ۱۰۰ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود زمین در برخی شهرها نیز تصریح کرد: با تأکید رئیس‌جمهور مقرر شده نسبت به شناسایی زمین‌های دولتی در محدوده شهرها که امکان تولید مسکن در آن‌ها وجود دارد، اقدام شود و زمین‌ها در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه در استان زنجان احداث ۴۰۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن آغاز شده است، تأمید کرد: تعاونی‌ها و انبوه‌سازانی که توانمندی اقدام مناسب در این حوزه دارند، شناسایی شود.

نبیان ادامه داد: برای تسریع در پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، راهکارهایی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان تخفیف‌های ۵۰ درصدی برای صدور پروانه و خدمات مهندسی اشاره کرد.

استاندار زنجان نیز در ادامه این جلسه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نقشه راه استان، طرح اقدام ملی تولید مسکن دانست و گفت: تولید مسکن علاوه ‌بر خانه‌دار شدن مردم، مزایای فراوان و تسهیلات بالایی را وارد استان می‌کند و به لحاظ گردش سرمایه‌های مردم از خرد تا کلان حائز اهمیت است.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه ۴۰۰۰ واحد مسکونی در دست احداث تعاونی‌ها، سال‌های طولانی بلاتکلیف مانده است، بیان کرد: پیگیری‌هایی برای رفع مشکل ۱۲۰۰ واحد انجام شده است. مشکل دیگر در زنجان به موضوع دلال‌بازی مربوط می‌شود و با خریدهای کاذب زمین‌های بی‌صاحب، سبب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

وی به مصوبه دولت مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید زمین‌های مازاد خود را برای تولید مسکن در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند اشاره کرد و افزود: در این خصوص مهلت زمانی به دستگاه‌ها داده شده تا در این بازه اقدامات لازم را انجام دهند و برای اجرای مصوبه دولت مشکلی نداریم و اعضای امنیتی و دستگاه‌های خدماتی را برای رصد اجرای این مصوبه مأمور می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با تأکید بر ساماندهی بنگاه‌های املاک، تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه مسکن به بنگاه‌های متخلف مربوط می‌شود و باید ساماندهی و قانون‌مند شده و بنگاه‌هایی که سیر قانونی را طی کردند، حفظ و بقیه تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای از دلالان تعاونی‌های خودساخته تشکیل دادند و معاملات کاذب دارند، ادامه داد: اعضای امنیتی و دستگاه‌های خدماتی در کمیته مربوطه این افراد را رصد و متخلفان را به مراجع قانونی معرفی می‌کنند.

حقیقی با اشاره به برنامه اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز اظهار کرد: همه خانه‌های خالی باید احصا شود و برای این کار در حال تهیه بانک اطلاعاتی هستیم و تلاش بر این است همه کسانی که حق‌شان است، صاحب مسکن شوند.

در ادامه، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز اظهار کرد: طرح اقدام ملی تولید مسکن برای احداث مسکن با امکانات دولتی به شکل تقاضامحور در دستور کار قرار گرفت و در مرحله نخست ثبت‌نام این طرح در استان زنجان برای ۱۰ هزار و ۲۲۰ واحد، نام افراد ثبت شد که ۹۰۰۰ واحد مربوط به شهر زنجان، ۳۰۰ واحد شهر ابهر و ۹۲۰ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

مسعود بیات‌منش با اشاره به اینکه در مرحله دوم نیز ۱۶ هزار و ۷۸۵ نفر در سامانه ثبت‌نام و ۲۰ هزار نفر نیز از طریق پیامک تقاضای خود را اعلام کردند، ادامه داد: این افراد تا ۶ تیرماه به مدت دو هفته فرصت داشتند تا در سامانه نام‌نویسی کنند و ۱۸۸۴ نفر از افرادی که پیامکی درخواست دریافت مسکن داشتند، اطلاعات خود را بارگذاری کردند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مراحل پایانی پایش متقاضیان در حال انجام است و در مجموع ۱۳ هزار و ۵۵۰ واحد در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن احداث خواهد شد. برنامه‌ریزی به‌منظور ساخت مسکن برای دهک‌های پایین نیز در دستور کار قرار دارد و در این راستا ۱۵۰۰ نفر از افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی شناسایی شدند./ 940

انتهای پیام


صدای زنجاناقدام ملی مسکن زنجانمدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکنعلی نبیان
sedayezanjannews.ir/nx3644


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»