کد خبر: 9282
1401/08/22 - 8:39


ادامه پیگیری‌های صدای زنجان از پروژه مسکن ملی M6 در کوی زنگان؛

معامله واحدهای مسکن ملی زنجان در قزوین

نماینده متقاضیان مسکن ملی M6: دلایل تأخیر پروژه M6 چه بوده است؟ 400 واحد از 1296 واحد مسکن M6 به دلالان واگذارشده است! مشخص است که دلال از تأخیر در اجرا سود می‌کند!/ نماینده کارگزاری شرکت مهندسین مشاور آباد اندیش: وضعیت آب‌وهوا، گرانی قیمت مصالح ساختمانی، تورم، ناکافی بودن اکیپ‌های فنی، کرونا و عدم تأمین به‌موقع منابع مالی از محل آورده برخی متقاضیان و تأخیر در اختصاص تسهیلات بانکی دلیل تأخیر بوده است/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان: بهانه نیاورید! چون متولی مسکن ملی، دولت است، پیگیری مردم به‌جایی نمی‌رسد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ پیشرفت فیزیکی پروژه یک هزار و 296 واحدی M6، از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن با عنوان کوی زنگان در شرق زنجان که از اواخر سال 99 وارد فاز اجراشده است پس از 2 سال، 46 درصد است! متقاضیان مسکن ملی این پروژه که تقریباً دلایل فنی و مالی اعلام‌شده از سوی مدیران فنی را قبول ندارند از مسئولان استانی می‌خواهند به خاطر دفاع از حقوق مردم، موارد اعلامی در قالب «لایحه تاخیرات» را موشکافانه بررسی کنند!

این پروژه از اواخر سال 1399 توسط جهاد نصر به‌عنوان پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و قرار بود در بازه زمانی 2 ساله (اواخر امسال) تکمیل و به متقاضیان تحویل شود اما تا امروز فقط 46 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در شرایطی که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان بر اهمیت پروژه مسکن ملی اذعان کرده و معتقدند این پروژه توسط دولت سیزدهم و تیم حاضر در هیئت دولت پیگیری و در همین راستا نیز اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برای انجام تکلیف، کار خود را آغاز کرده است، تعدادی از متقاضیان پروژه مسکن در غرب و شرق زنجان ازجمله پروژه هزار و 296 واحدی M6 در کوی زنگان نسبت به عملکرد پیمانکار مربوطه و اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گله‌مند هستند.

چرا بعد از 2 سال پروژه مسکن ملی M6 کوی زنگان تکمیل‌نشده است؟

امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان به صدای زنجان می‌گوید: قرار بود در بازه زمانی 2 ساله، 150 میلیون تومان برای ساخت واحدها از سوی متقاضیان در قالب آورده و 150 میلیون تومان نیز از محل وام تأمین شود اما با اتمام زمان اعلامی (پس از 2 سال)، حتی یک واحد نیز به متقاضیان تحویل نشده است!

حسینی بابیان اینکه مسئولان «گرانی» را بهانه کرده و آن را دلیل عدم تحقق وعده‌شان اعلام می‌کنند، می‌افزاید: مسئولان به ما گفتند که چهارمین واریزی را نیز در اسرع وقت داشته باشیم تا روند تکمیل ساخت واحدها و تحویل آن‌ها سرعت گیرد اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه باگذشت 2 سال، پروژه M6 حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری شرکت مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) در رابطه به دلایل این تأخیر به صدای زنجان می‌گوید: قراردادهای اولیه پروژه‌های مسکن ملی 24 ماهه بعلاوه احتساب 3 ماه بابت دریافت پروانه و مجوزها درمجموع 27 ماه تنظیم‌شده بود. البته این ضابطه مشمول پروژه‌های زیر 500 واحدی بود و تحقق اهداف اعلامی برای پروژه‌های بالای یک هزار واحدی عملاً غیرممکن بود که به پیشنهاد متخصصان امر در استانداری زنجان، 6 ماه به این فرصت افزوده شد!

اما متقاضیان مسکن ملی کوی زنگان که این اظهارات را توجیه می‌دانند، با استناد به اظهارات مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در رابطه بازمان تحویل واحدها، معتقدند که گفته‌های مسئولان در حد شعار است که با واقعیت فاصله زیادی دارد!

البته برخی نیز می‌گویند: در حوزه اجرا کم‌کاری کم نیست اما مسئولان علاقه‌مند هستند که عدم واریزی‌های به‌موقع متقاضیان مسکن را دلیل کُند بودن روند اجرا اعلام کنند!

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان اردیبهشت‌ماه 1401 گفته بود: بخشی از این پروژه‌ها خردادماه امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی هم تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، به‌شرطی که متقاضیان آورده خود را در موعد مقرر پرداخت کنند تا پروژه‌ها روند سریع خود را طی کنند.

امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان واحدهای مسکن ملی M6 با یادآوری این اظهارات معاون ادامه می‌دهد: پس از پیگیری‌های مصرانه متقاضیان مسکن ملی (پروژه M6 کوی زنگان) به ما گفته شد که 64 واحد از 1296 واحد این پروژه، آذرماه امسال و 200 واحد دیگر نیز اسفندماه امسال آماده و تحویل متقاضیان می‌شود.

حسینی می‌گوید: مسئولان باید پاسخ دهند که چرا پروژه M6 نزدیک به 9 ماه به خواب رفت و عملاً روند ساخت‌وساز متوقف شد؟ ما هر بار به مسئولان گفتیم که روند ساخت‌وسازها متوقف‌شده کسی جدی نمی‌گرفت و حتی به ما می‌گفتند «کار می‌کنند، شما نمی‌بینید!»، ازاین‌رو فیلم توقف ساخت‌وساز در پروژه مسکن M6 را تهیه‌کرده و در فضای مجازی گذاشتیم، پس‌ازآن بر همه عیان شد که پروژه 9 ماه راکد مانده است!

اما علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری شرکت مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) ضمن رد توقف 9 ماهه پروژه M6 با اشاره به جزئیات لایحه تاخیرات در دو بخش فنی و مالی پروژه عنوان می‌کند: امکان دارد روند ساخت پروژه کُند شده باشد اما نباید بگوییم که پروژه در مقطعی راکد مانده است!

جزئیات لایحه تأخیری مسکن ملی M6 چه بود؟

امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی کوی زنگان (M6) با اشاره به پیگیری‌های متقاضیان در خصوص توقف پروژه عنوان می‌کند: مسئولان گفتند که «لایحه تأخیری» ارائه می‌کنند تا تکلیف مشخص شود، حتی در جلساتی که با مسئولان ارشد استانی داشتیم مقرر شد در جلسه مذکور ما هم حضورداشته باشیم اما دعوتی از ما نشد!

متقاضی مسکن ملی M6 با تأکید بر اینکه «با تهیه نامه مکتوب از مسئولان خواسته‌ایم تا زمان تحویل و قیمت نهایی بعلاوه تاخیرات مجاز و غیرمجاز در لایحه تأخیری به‌صورت کامل و دقیق مشخص شود»، می‌گوید: قرار بود آبان ماه پاسخ دهند اما تا امروز (18 آبان ماه 1401) این امر محقق نشده است! البته مسئولان قضایی زنجان می‌گویند که لایحه تأخیری را دریافت کرده‌اند.

علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان)  با اطمینان به متقاضیان مسکن ملی ازجمله پروژه M6، بابت بررسی مفاد لایحه تأخیری تهیه‌شده از سوی سازنده به لحاظ «حقوقی» تأکید می‌کند: لازم به ذکر است که دلایل فنی تاخیرات پروژه فقط یک‌بار در آن دوره محاسبه و لحاظ می‌شوند. همه سازنده‌ها ازجمله سازنده پروژه M6 هر 6 ماه یک‌بار لایحه تاخیرات ارائه می‌دهد که آخرین لایحه ارائه‌شده مربوط به پروژه M6 که دلایل تأخیر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری با جزئیات عنوان‌شده بود که به آن رسیدگی و منتهی به‌ صورت‌جلسه‌ای شد.

پارسا مهر بابیان اینکه خوشبختانه پروژه M6 قابلیت فازبندی دارد، در مورد عناوین مطرح‌شده در آخرین لایحه تأخیر (تا پایان اردیبهشت‌ماه 1401) می‌گوید: یکی از مشکلات مالی اعلامی، عدم تأمین به‌موقع منابع مالی از محل آورده برخی متقاضیان و اختصاص تسهیلات بانکی با تأخیر یک‌ساله از شروع پروژه است! همچنین بر اساس صورت‌جلسه تدوین‌شده پروژه فازبندی شد که در راستای آن اگر منابع مالی اتفاق بیفتد پروژه در 3 فاز تعریف شود!

امسال فقط 64 واحد مسکن ملی در M6 کوی زنگان تحویل می‌شود!

فاز نخست پروژه مسکن ملی در M6 کوی زنگان مربوط به تکمیل و تحویل 64 واحد تا پایان امسال است که بر اساس اظهارات «نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش» در اولویت برنامه کاری سازنده قرارگرفته است.

تکمیل 232 واحد تا پایان خردادماه سال 1402 و تحویل یک هزار واحد باقیمانده نیز تا پایان مردادماه سال 1402 به‌شرط «تأمین منابع مالی» جزو فازهای 2 و 3 است که سازنده متعهد به اجرای آن طبق آخرین لایحه، شده است.

دلایل «فنی» تأخیر پروژه مسکن ملی M6 چیست؟

امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی M6 با تأکید بر اینکه «اعضای پروژه مسکن ملی M6 به‌هیچ‌عنوان این وعده را قبول ندارند چراکه تا امروز فقط حرف شنیده‌ایم و عمل کم دیده‌ایم»، «توضیح در مورد دلایل تأخیر» را از مطالبات متقاضیان مسکن ملی کوی زنگان M6 اعلام می‌کند!

علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری شرکت مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) در تمامی پروژه‌های عمرانی ازجمله پروژه مسکن ملی «تاخیرات فنی» با دلایل ذیل وجود دارد: «سرما و یخبندان هوا که بتن‌ریزی و سایر کارهای ساختمانی را غیرممکن می‌کند»، «شرایط کرونا و دورکاری و فعالیت کارمندان با ظرفیت محدود و بخشنامه‌های ستاد کرونا به‌خصوص در اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل۱۴۰۰»، «کمبود مصالح در مقاطعی از زمان و مباحث مربوط به دلال‌ها» و اضافه‌کاری‌های ناشی از انجام کارهای مازاد از  دلایل این تأخیر محسوب می‌شوند.

او بابیان اینکه همین حالا که با شما گفت‌وگو می‌کنم (پنجشنبه 19 آبان ماه) با کمبود «یونولیت سقفی» در کشور و استان زنجان مواجهیم، اضافه می‌کند: به علت مشکلات کارخانه مربوطه پتروشیمی و بحث واردات، یونولیت سقفی که تا دو هفته پیش به‌راحتی با 80 تا 100 هزار تومان به ازای هر عدد خریداری می‌شد در حال حاضر به 400 هزار تومان رسیده و در بازار پیدا هم نمی‌شود و دست دلال افتاده است!

پارسا مهر معتقد است: افزایش مدت‌زمان پروژه‌ها و مشخص کردن میزان سهم هر یک از طرفین قرارداد در بروز آن‌ها همواره از مسائل مهم در پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. درست است که می‌توان با به‌کارگیری شیوه‌های اصولی مدیریت پروژه، تأخیر و میزان انحراف خروجی پروژه‌ها از اهداف را به حداقل برسانیم، اما مبحث لایحه تاخیرات زمانی مطرح می‌شود که تاخیرات و انحرافات در پروژه ایجادشده‌اند. تاخيرات پروژه شامل تاخيرات مجاز (خارج از حیطه اختیارات سازنده) و تاخيرات غیرمجاز یا به عبارت بهتر غیرموجه (ناشی از قصور پیمانکار یا سازنده) است.

لایحه تاخیرات سندی است که بر اساس بخشنامه‌ها تهیه و به نماینده متقاضیان (کارفرما) ارائه می‌شود. این سند موانع و مشکلات موجود در طی انجام پروژه را با تکیه‌بر مستندات موجود بیان و با بروز رسانی برنامه زمان‌بندی جدید و زمان  اتمام پروژه را مشخص می‌کند.

نماینده کارگزاری شرکت مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) معتقد است: مستندسازی یکی از مهم‌ترین الزامات در طول پروژه است که بسیاری از پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان از آن غافل هستند و در انتهای پروژه و در زمان رسیدگی به موضوع تاخیرات متوجه آن می‌شوند و برای تهیه آن‌ها اقدام می‌کنند.

پارسا مهر تأکید دارد که، مستندسازی پروژه به شما اطمینان می‌دهد و تمامی داده‌ها و اطلاعات پروژه تهیه و تدوین‌شده‌اند، با داشتن چنین اسنادی حتی کسانی که به‌تازگی به پروژه می‌پیوندند نیز می‌توانند به‌طور کامل در جریان موضوعات و روند آن قرار گیرند.

طبق اظهارات این متخصص فنی، مستندسازی پروژه می‌تواند به تحلیل فرآیند تصمیم‌گیری، نقاط قوت و ضعف فرآیندهای مدیریتی نیز کمک کند. علاوه بر این، با اتکا بر مستندات می‌توانیم موضوع تاخیرات رخ‌داده در پروژه را برای هر یک از طرفین شفاف کنیم. برای تهیه لایحه قابل دفاع و فهم بهتر موضوع باید به دنبال ریشه‌های بروز تاخیرات در پروژه‌ها باشیم.

او به صدای زنجان می‌گوید: برخی از اصلی‌ترین دلایل پدید آمدن تاخیرات در پروژه‌های عمرانی از طرف پیمانکار می‌تواند شامل «عدم برنامه‌ریزی مالی مناسب و متناسب با آهنگ پیشرفت فیزیکی و عدم برآورد صحیح از مقدار و حجم فعالیت‌های اجرایی پروژه»، «عدم برآورد و تأمین مناسب منابع انسانی و تجهیزات موردنیاز پروژه»، «نداشتن برنامه زمان‌بندی متناسب با منابع موردنیاز، اجرایی نبودن برنامه‌ زمان‌بندی مبنا، عدم اجرا و کنترل مداوم آن» و «عدم آگاهی نسبت به زیان‌های ناشی از بروز تاخیرات در پروژه» باشد.

طبق اظهارات این متخصص فنی، عوامل تاخیرات در پروژه‌های عمرانی می‌تواند مربوط به کارفرما و یا مشاور هم باشد. در این بخش عوامل در «تغییر محدوده کاری»، «تأخیر در پرداخت پیش‌پرداخت و صورت‌وضعیت‌ها»، «تأخیر در ارسال نقشه‌ها و دستور کارها و همچنین ایجاد تغییرات فنی گسترده و در زمان انجام پروژه‌ها»، «عدم تأمین به‌موقع مواد و مصالح موردنیاز پیمانکار در صورت تعهد از سوی کارفرما» می‌توانند دلیل بروز تاخیرات باشند.

برخی از خسارت‌ها و زیان‌های هم می‌تواند ناشی از بروز تاخیرات از سوی پیمانکار باشد. با بروز تاخیرات در پروژه علاوه بر صاحب‌کار، پیمانکاران مستقیماً متوجه ضرر و زیان‌هایی از قبیل افزایش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی و بالاسری پروژه می‌شود اما این تنها بخش کوچکی از خسارت‌های وارده به ایشان است، زیرا در صورت ناتوانی در توجیه منطقی تاخیرات پیش‌آمده در پروژه، متحمل جریمه‌های سنگینی پیش‌بینی‌شده در قانون و از طرف کارفرما می‌شود.

برخی از این خسارات در شرایط عمومی پیمان شامل، «محاسبه تعدیلات با شاخص متوسط در دوره تاخیرات غیرموجه وارده»، «از دست رفتن اعتماد کارفرما و خدشه‌دار شدن اعتبار پیمانکار و قرار گرفتن در لیست سیاه» باشد.

علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) با یادآوری تعطیلی کارخانه‌های سیمان ناشی از قطعی برق در سراسر کشور ازجمله استان زنجان در تیر و مردادماه سال گذشته عنوان می‌کند: تبعات تعطیلی‌ها، کمبود و افزایش شدید قیمت سیمان و میلگرد بود. اثرات تورمی به‌خصوص سال گذشته در کل اقتصاد و در بخش مسکن شامل افزایش قیمت مصالح و دستمزدهای اجرا، 100 درصد در کندی روند اجرای به‌موقع پروژه تأثیرگذار بوده است.

«از سوی دیگر شیوع کروناویروس و ابتلای برخی از کارگران و عوامل اجرایی به این ویروس، دستور مدیران ارشد استان برای فعالیت ادارات و کارگاه‌ها با یک‌سوم ظرفیت کارمندان جهت کنترل بیماری از عوامل تأثیرگذار در مختل شدن روند اجرای پروژه به لحاظ فنی و زمانی بوده است.»

پارسا مهر اضافه می‌کند: میزان نیرو در ارگان‌های اجرایی نظیر شهرداری متناسب با نیازهای ما نبود. ضمن قدردانی از مجموعه شهرداری (مناطق یک و 4) و تلاش نیروها برای صدور پروانه و انجام روند اداری در اسرع وقت، باید عرض کنم در صدور مجوزها دچار مشکلاتی بودیم که درروند اجرای پروژه و کندی پیشرفت کار تأثیرگذار بوده است.

او تأکید دارد که، اگر کوتاهی از جانب سازنده بود به میزان تاخیرات (غیرمجاز)، مشمول جریمه می‌شود. اگر تاخیرات مجاز بودند مشمول تعدیل‌شده و فرصت برای ادامه کار داده می‌شود. ما به نمایندگی از اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، امانت‌دار متقاضیان و سازنده‌ها بوده و طبق قانون موارد را بررسی و به‌پیش می‌بریم.

نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) با اشاره به تورم و افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در سال 1400 تصریح می‌کند: این پدیده در بخش «دستمزدهای اجرا و کارگران»، «مصالح» و «زمین» تأثیر گذاشت. دو بخش یادشده نیز متأثر از افزایش هزینه‌های اقلام خوراکی و مصرفی در سطح کشور بود که نه «متقاضی»، نه «سازنده» و نه «نماینده متقاضیان» در آن دخیل نبودند.

چرا واریزی‌های متقاضیان مسکن M6 برداشت نمی‌شود؟

اما امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی کوی زنگان(M6) می‌گوید: مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان مدعی‌اند که عدم واریز به‌موقع 40 میلیون تومان آورده از سوی متقاضیان عامل اصلی تأخیر در تکمیل پروژه بوده است، این در حالی است که واریزی‌های چهارم و پنجم متقاضیان همچنان در حساب‌ها موجود بوده و برداشتی صورت نگرفته و از طرفی روند ساخت‌وسازها نیز متوقف‌شده است! 

او با درخواست از مسئولان قضایی استان مبنی بر «پیگیری میزان واریزی‌های متقاضیان مسکن M6  و انجام استعلام‌های مربوطه» تصریح می‌کند: به‌شخصه بیش از 200 میلیون تومان تا امروز واریز کرده‌ام، چرا باید پیمانکار پول واریزی من را برداشت نکند و سود مبلغ موجود در حسابم به من واریز شود؟ من سود اندک را می‌خواهم چه‌کار؟ مسئولان گفته‌اند که تا پایان امسال 264 واحد را تحویل می‌دهند اما عمراً بتوانند این کار را انجام دهند! من بارها در محل حاضرشده‌ام! اگر طبق وعده‌ای که می‌دهند، بخواهند 4 بلوک را تحویل دهند تاکنون فقط کاشی‌کاری‌های مربوط به 4 واحد انجام‌شده است!

یکی از متقاضیان مسکن ملی M6 که همچنان توضیحات نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) را قبول ندارد، به صدای زنجان می‌گوید: بعد از 2 سال پیشرفت فیزیکی 45 درصدی را قبول کنیم؟ برخی از متقاضیان دیگر 40 میلیون‌های اعلامی را واریز نمی‌کنند! وقتی مسئولان قبلی‌ها را برداشت نکرده‌اند چرا باید 40 میلیون‌های بعدی را واریز کنند؟

متقاضیان می‌گویند: مسئولانی که در پاسخ به معترضان افزایش قیمت مسکن ملی، «گرانی» را بهانه می‌کنند بهتر نیست در این اوضاع‌واحوال اقتصادی، 40 میلیون تومان‌های اخیر (واریزی‌های چهارم و پنجم) که در حساب متقاضیان همچنان باقی است را برداشته و وسایل موردنیاز به‌ویژه در و پنجره را خریداری کنند؟

البته علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: تهیه و خرید مصالح ساختمانی به‌صورت پای‌کار به‌خصوص در برخی اقلام جهت تسریع در پیشرفت فیزیکی و جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از تورم از پیشنهاد‌های اداره کل مسکن و شهرسازی و مشاور هم بوده است و ما هم موافقیم و در برنامه کاری خود لحاظ کرده‌ایم. اما فقط دلیل تأخیر پروژه مربوط به گرانی‌های مصالح ساختمانی نبوده و نیست و برودت و وضعیت آب‌وهوا و مسائل مربوط به کرونا و غیره را نباید نادیده گرفت! ضمن اینکه با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به دستمزدها در تأسیسات برق و مکانیک و نازک‌کاری، معتقدیم که بخشی از مبالغ باید برای صرف در امور مربوطه نگهداری شود.

پیمانکار پروژه M6 کوی زنگان تمامی نیرویش را برای تکمیل واحدهای «کوی نصر» گذاشته است!

برخی از متقاضیان مسکن ملی پروژه M6 کوی زنگان معتقدند: به علت مشغله کاری پیمانکار و تعهد مربوط به برای تحویل پروژه‌های مسکن ملی کوی نصر، جهاد نصر پروژه M6 را رها کرده و تمامی تمرکزش را برای تحویل پروژه کوی نصر گذاشته است. همین امر عاملی برای تحویل ندادن به‌موقع واحدهای M6 شده است؟

علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) در پاسخ به این دست از اظهارات عنوان می‌کند: نگاه «کلان» به پروژه‌ها از وظایف ماست! یکی از مشکلات ما «نبود اکیپ متخصص در حوزه اجرا» است. زنجان به لحاظ حجم و اجرا در پروژه‌های مسکن ملی جزو استان‌های پیشرو است. حجم پروژه ملی تعریف‌شده در غرب و شرق زنجان (حدود 17 هزار واحد) بالاست و حتی فراتر از نیروها و ظرفیت بومی استان ما در حوزه اجرا بود. حتی ظرفیت نیروهای برخی ادارات برای انجام امورات مربوط به پروژه‌های ملی زنجان پائین بود.

پارسا مهر بابیان اینکه مشکل ما «تأمین نیروی متخصص نظیر آرماتوربند، بنا و غیره» بود که به علت نبود نیروی کافی میزان دستمزدها نیز افزایش یافت و بار مالی اضافی به ما تحمیل کرد، اضافه می‌کند: ما برای رفع مشکلات «تأمین مصالح ساختمانی از شرکت‌های دارای گواهی استاندارد و مرکز تحقیقات مسکن» و «استفاده از اکیپ‌های متخصص» خارج از استان زنجان را در دستور کار قرار دادیم. حتی در نظر داشتیم از اکیپ‌های متخصص خارجی مستقر در کشور نیز استفاده کنیم اما ادارات و مقامات ذی‌ربط حضور اکیپ‌های متخصص افغانستانی را رد کرد.

چرا با متقاضیان مسکن ملی قرارداد امضا نمی‌شود؟

یکی از متقاضیان مسکن ملی کوی زنگان M6 هم به صدای زنجان می‌گوید: من و همسرم به امید اینکه 2 سال بعد صاحب‌خانه می‌شویم طلا و ماشین زیر پایمان را فروختیم، آن‌وقت الآن حتی قراردادی در دست نداریم که بتوانیم با پیگیری قضایی حقمان را بخواهیم! اصلاً گیریم حق با پیمانکار و راه و شهرسازی است آیا من به‌عنوان متقاضی مسکن ملی نباید نسخه‌ای از قرارداد منعقدشده در دستم باشد؟

علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) هم در این رابطه می‌گوید: در ابتدا اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به نمایندگی از متقاضیان (نه کارفرما) که در ابتدای ثبت‌نام نیز متقاضیان محترم هم آن را به‌عنوان نماینده پذیرفته‌اند، با شرکت‌ها و سازنده‌های مربوطه برای انجام پروژه‌های مسکن ملی تفاهم‌نامه ساخت منعقد کرده‌اند.

پارسا مهر در ادامه بر لزوم «انعقاد قرارداد بین متقاضیان و سازنده» تأکید و عنوان می‌کند: پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد نیاز به تنظیم قرارداد دوطرفه دارد. دلیل عدم انعقاد قرارداد در پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی کمتر از 70 درصد، تفاوت در مساحت و زیربنای پروژه‌ها و واحدها است که پس از مشخص شدن واحدها باید آورده هر یک از اعضا متناسب با متراژ  و قیمت تمام‌شده آن واحد تعیین و به متقاضیان محترم اعلام شود. در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی خالص پروژه M6، نزدیک 46 درصد است.

تائید نقل‌وانتقال غیرقانونی امتیازهای واحدهای مسکن ملی زنجان در دفاتر رسمی قزوین!

علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) با قبول برخی فرصت‌طلبی‌ها در خصوص انتقال غیرقانونی امتیاز مسکن ملی باوجود هشدارهای مسئولان استانی عنوان می‌کند: در این حوزه اداره کل راه و شهرسازی مدعی است، حتی جلسات مربوطه با مسئولان قضایی استان نیز برای پیشگیری از خریدوفروش‌های غیرقانونی مساکن ملی تشکیل شد. متأسفانه زنجان یکی از شهرهای «دلال پذیر» بوده و «مسائل حاشیه‌ای مربوط به مسکن» آن نیز بسیار بالا است. متقاضی مسکن ملی به‌هیچ‌عنوان حق واگذاری امتیاز به غیر را ندارد چراکه تبعات حقوقی برای خریدار و فروشنده خواهد داشت.

پارسا مهر اضافه می‌کند: با پیگیری‌های صورت گرفته دستگاه قضایی استان به‌تمامی دفاتر اسناد رسمی صراحتاً اعلام کرد که حق نقل‌وانتقال امتیازهای مسکن ملی را ندارند. برخی از فرصت‌طلبان به دنبال تنگ شدن فضا در زنجان برای اقدامات غیرقانونی، امتیازهای مسکن ملی زنجان را در دفاتر رسمی «تاکستان» استان قزوین نقل‌وانتقال می‌کنند که اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان می‌توان علیه این افراد طرح اقامه دعوی کند. البته تا جایی که اطلاع دارم چند نفر از این افراد شناسایی و برخوردهای لازم نیز صورت گرفته است.

مسکن ملی باید به قیمت منطقی به دست مردم برسد!

اما امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی کوی زنگان (M6) که همچنان تأخیر در روند اجرای پروژه تحت هر عنوانی (مجاز یا غیرمجاز، فنی یا مالی) را به ضرر مردم عادی می‌داند بابیان اینکه هر چه پروژه با تأخیر تکمیل شود به سود دلال است، اضافه می‌کند: آن‌طور که شنیده‌ام در حال حاضر امتیاز مسکن ملی با حدود 4 الی 5 واریزی، 500 الی 600 میلیون تومان معامله می‌شود و کسی هم ککش نمی‌گزد! من امیدوارم مسئولان استانی نسبت به روند احداث مسکن‌های ملی چه در بحث فنی، چه اجرا و چه مباحث مالی توجه کنند تا در شرایط اقتصادی کنونی، مردم به قیمت منطقی صاحب مسکن ملی شوند! مسکنی که مسئولان می‌گویند دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر این پروژه را اجرا می‌کند!

چون متولی مسکن ملی، دولت است، پیگیری مردم هم به‌جایی نمی‌رسد!

مظاهر یوسفی ‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان نیز بابیان اینکه دلایل تأخیر پروژه مسکن ملی هر چه که باشد، متولی و مجری که تعهد کرده 2 ساله پروژه را تحویل می‌دهد باید پاسخگو باشد، معتقد است: همان‌طور که مسئولان مربوطه می‌گویند هر پروژه عمرانی دارای تأخیر است، خب وقتی قول اتمام ساخت پس از 2 سال را داده‌اید حتماً تاخیرات را هم لحاظ کرده‌اید! اگر غیرازاین است چرا وقتی این وعده را به مردم می‌دادید حرفی از تاخیرات نزدید؟

یوسفی ‌امیری بابیان اینکه دلایل این ابهامات ایجادشده به آن دلیل است که پروژه مسکن ملی «دولتی» است و اگر بخش خصوصی دلایل تأخیر را بررسی کند شاید دلایل اعلامی موجه هم نباشد، عنوان می‌کند: چون متولی مسکن ملی، دولت است، پیگیری آن نیز توسط مردم سخت است و مردم هم حرفشان به‌جایی نمی‌رسد! کلاً هر اموری که مربوط به دولت است، پیگیری آن دشوار می‌شود! مردم از این شیوه دیگر خسته شده‌اند و بهتر است دولت باصداقت با مردم حرف بزند!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان بابیان اینکه تقریباً تمامی پروژه‌های دولتی به همین شکل است و در زمان مقرر تکمیل و تحویل نشده است، گریزی به وضعیت پتروشیمی زنجان و بلاتکلیفی مردم در قبال سهام سیمان خمسه زده و می‌گوید: شعار دولت تهیه 4 میلیون واحد مسکن در عرض 4 سال بود اما باگذشت 1.5 سال ببینید چقدر مسکن تحویل مردم شده است! دولت می‌گفت که با اینستاگرام و فیلترینگ آن و فضای مجازی اصلاً کاری ندارند اما الآن می‌بینیم چه وضعی است! منظورم این است که دولت در مواجهه با مسائل و موضوعات همین‌گونه عمل کرده و می‌کند! در قبال تحویل مسکن ملی ازجمله پروژه M6 هم گفته 2 ساله تحویل می‌دهد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاده و کرونا و سایر موارد را بهانه می‌کند! اگر متخصص فنی بود همان موقع می‌گفت که با توجه به تجاربی که دارد امکان تحویل مسکن در عرض 2 سال وجود ندارد!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناقدام ملی مسکنپروژه ام6 زنجانراه و شهرسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9282


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»