کد خبر: 3658
1399/04/10 - 15:5


مشاور اقتصادی ایرانی اتحادیه اروپا:

خط تولید کشور عمدا بسته شد

خروج سرمایه کشور با همکاری بانک‌های خصوصی انجام می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: ریشه سرطان در اقتصاد ما بسته شدن خط تولید است که بصورت عمدی صورت گرفت. با تایید آمار می‌توان اثبات کرد که دو سال پس از پایان جنگ این برنامه آغاز شده تا شکاف خط‌ تولیدی و واردات عمیق و خودکفایی تولید در کشور اتفاق نیافتد که این دقیقا هدف واسطه‌های بازار بود که از زمان سلطنت ناصرالدین شاه وجود داشته و متاسفانه هیچگاه تشویق و حمایت از تولید ملی نشده است.

مهرداد عمادی در مورد شرایط ارزی کشور اظهار داشت: شرایط ایران بی‌مانند نیست و در بیشتر کشورها نیز بحران ارزی این‌گونه داشته‌ایم و بدون استثنا بحران ارزی ریشه در ساختار اقتصاد دارد. وقتی اقتصاد به اندازه کافی کالا تولید نمی‌کند و نیاز به واردات افزایش می‌یابد بنابراین اولین گام برای کاهش تاثیرات منفی آن، قطع واگذاری ارز به کالاهای نیمه ضروری و غیرضروری توسط بانک مرکزی است.

به گزارش ایلنا وی گفت: ما نمی‌توانیم چاره تمام کارها را در بانک مرکزی جستجو کنیم بلکه باید ریشه‌ای به آن پرداخت. بنده همیشه از سیستم اقتصاد آزاد حمایت کرده‌ام اما در این لحظه سیستم توزیع کالا بر مبنای جیره بندی کالاهای اساسی و بنیادی باید صورت بگیرد تا در کوتاه‌مدت فشارهای تورمی در سیستم اقتصاد کاهش یابد.

وی ادامه داد: همزمان با جیره بندی کالاهای اساسی، دولت به صورت جدی در پی بازسازی سیستم مالیاتی باشد تا دریافتی مالیاتی افزایش یابد. سیستم مالیاتی ما یکی از فاسدترین سیستم‌ها برای گریز از مالیات است و به مراتب از کشورهایی مثل مصر، پاکستان، نیکاراگوئه و برزیل شرایط بدتری دارد.

بانک‌های خصوصی در سه بانک ادغام شوند

این اقتصاددان تصریح کرد: بنابراین در کنار گام بانک مرکزی در قطع ارز برای واردات کالاهای غیرضروری که برای کوتاه مدت است، بقیه باید توسط دولت و البته با هماهنگی بانک مرکزی صورت بگیرد. در کنار این فشار بزرگی که بر روی منابع ارزی داریم هنوز گریز سرمایه در ایران بسیار جدی است هرچند به اندازه ۸ ماه پیش که در برخی از هفته‌ها یک میلیارد دلار خروجی ارز غیر قانونی داشتیم، نیست. اما این خروج خاکستری که با‌ همکاری بانک‌های خصوصی انجام می‌شود! هنوز وجود دارد و زمانی دولت می‌تواند از این کار جلوگیری کند که به بانک مرکزی اجازه دهد تا این بانک‌ها در سه بانک خصوصی ادغام کند و در تمام این بانک‌های کوچک و بزرگ که ۹۹ درصد آنها هزینه‌زا و فسادآور بودند، بسته شود.

حباب بورس با همکاری دولت و بانک مرکزی ایجاد شد

عمادی در توضیح نوسانات اخیز بازارهای ایران گفت: این نوسانات حاصل چند حباب است که البته در سایر کشورها هم تجربه شده است مثلا در آرژانتین حباب ارزی و سیستم بانکی در کنار هم موجب ورشکستگی دولت شدند. اکنون در اقتصاد ما سه حباب مشاهده می‌کنیم که از یک منبع تغذیه می‌کنند اما در جاهای مختلف اقتصاد حضور دارند. در بخش مسکن، خرید خانه با هدف دریافت اجاره صورت نمی‌گیرد بلکه سپر پوششی در مقابل بی‌ارزش شدن ریال و گریز از نقدینگی است. حباب دیگر که به کشور صدمه زده حباب مربوط به بازار بورس است که به طور غیر طبیعی افزایش داشته است. چطور ارزش سهام شرکت‌های که زیان‌ده هستند افزایش می‌یابد؟ این شرایط عملا با تایید، همکاری و متاسفانه مدیریت مشترک بانک مرکزی و دولت برای تامین نقدینگی صورت گرفته است. البته این یک فاجعه برای اقتصاد ایران است که دو نهاد حاکمیتی این‌گونه عمل می‌کنند.

وی افزود: حباب سوم مربوط به کالاهای وارداتی است، این کالاها به جای اینکه بین مصرف‌کنندگان توزیع شوند، انبار شده و به طور فصلی و مقطعی روی آنها بورس ایجاد می‌شود و اینگونه قیمت‌ها جهش و حتی برخی زمان‌ها قیمت‌ها تا ۳۰۰ یا ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین کاستن از نقدینگی به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد و در بهترین حالت دادن دو قرص آسپرین برای یک بیماری سرطانی است.

ریشه سرطان اقتصادی در بستن خط تولید است

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا با اشاره به اهمیت و نقش تولید در اقتصاد کشور گفت: ریشه سرطان در اقتصاد ما بسته شدن خط تولید است که بصورت عمده صورت گرفت. با تایید آمار می‌توان اثبات کرد که دو سال پس از پایان جنگ این برنامه آغاز شده تا شکاف خط‌ تولیدی و واردات عمیق و خودکفایی تولید در کشور اتفاق نیافتد که این دقیقا هدف واسطه‌های بازار بود که از زمان سلطنت ناصرالدین شاه وجود داشته و متاسفانه هیچ‌گاه تشویق و حمایت از تولید ملی نشده است. باید توجه داشت وقتی تولید افزایش یابد عرضه کالا در بازار، فشارهای تورمی و تقاضا را کاهش می‌دهد و مردم گریزی از نقدینگی ندارند. وقتی مردم مشاهده می‌کنند که قیمت‌ها بالا نمی‌رود به صورت طبیعی بسمت ارز، طلا یا مسکن نمی روند و آرامش برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین حمایت از تولید باعث افزایش اشتغال و درآمدهای دریافتی مالیاتی دولت می‌شود. متاسفانه شدت اعتیاد هروئینی به انتشار پول بسیار بوده که هرکاری می‌شود تا نقدینگی را افزایش دهد در این صورت دولت باعث دو آسیب می‌شود؛ نخست ارزش نقدینگی و سپرده‌های  مردم را  کاهش می‌دهد و این یک مالیات غیرقانونی و غیرمستقیم است و دوم پول ملی کشور را بی‌ارزش می‌کند.

عمادی خاطرنشان کرد: شاه‌ریشه مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور انحصارهایی است که نه برای تولید بلکه حول انحصارهای واسطه‌ای شکل گرفته‌اند حتی تولید خودرو هم وابسته به قطعات وارداتی شده است.البته ریشه و سرپا نگه دارنده انحصارهای واسطه‌ای، درآمدهای غیرقانونی و رانت‌های عجیب و غریبی هستند که از طریق دسترسی به ارز و واردات کسب می‌شود و تا این انحصار را نشکنیم و اقتصاد را رقابتی نکنیم، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

این کارشناس اقتصاد در مورد ارائه طرح انتشار اوراق گواهی سپرده یورویی گفت: این وعده آقای همتی در کشورهای دیگر به صورت انتشار اوراق دلاری بود و تقریباً همه کشورهای نجات یافته از استعمار از آن استفاده کرده‌اند بنابراین برای کشوری که ۳ هزار سال پیشینه دولت دارد به اینجا کشیده شود، زیبنده نیست. در هیچ کدام از کشورها این گواهی‌های دلاری یا یورویی کاربردی نداشتند؛ دوباره در مثال بیمار سرطانی این کار مانند تعهد برای عوض‌کردن ملافه هفتگی آن است بنابراین این پوششی برای سرطان اقتصاد ایران است و ریشه آن انتشار بدون کنترل و فاجعه‌بار نقدینگی است که باعث آن نیز ورشکستگی بانک‌های خصوصی هستند که در دست نهادها بودند و با سوء استفاده از سپرده‌های مردم و سرمایه گذاری‌های نامناسب ضرر کردند، و با این ضرر 55 درصد سپرده‌های مردم رفت و بانک مرکزی برای جبران این خسارات، پول منتشر کرد.

وی افزود: با این کار سه نوع ضرر متوجه مردم شد؛ نخست سپرده‌های مردم از دست رفته، دوم تورم هفته‌به‌هفته بالاتر می‌رود و سوم قدرت خرید کاهش می‌یابد که در هیچ موردی این ترکیب خطرناک را نداشتیم.

وی ادامه داد: این موضوع زیر پایه‌ای ندارد. ما باید ذخیره یورویی داشته باشیم تا به مردم نشان دهیم که هر وقت بخواهند قادر به تامین هستیم و چون آن را نداریم می‌تواند در حد یک حرف باشد. مانند صحبت یکی از تولیدمسئولان که گفته بود ریال به یکی از قوی‌ترین ارزهای منطقه تبدیل خواهد شد در واقع این حرفها برای بازگرداندن امید به مردم است./ 940

انتهای پیام


صدای زنجانمهرداد عمادیتولیدمشاور اقتصادی اتحادیه اروپا
sedayezanjannews.ir/nx3658


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»