کد خبر: 3680
1399/04/12 - 16:54


صدای زنجان وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران استان را بررسی می‌کند

عرقی که خشک نشد

گندمکاران زنجانی: قرار بود 48 ساعته پول را واریز کنند، اما خبری نیست!/ دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران: تاخیر پرداخت‌ها، بیش از یک هفته نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- با وجود اینکه هنوز چند روزی از خرید تضمینی و توافقی گندم در زنجان نگذشته است، گندمکاران استان در انتظار دریافت مطالبات خود هستند. آن‌ها با گلایه از مسئولان می‌گویند: قرار بود ظرف ۴۸ ساعت پس از تحویل گندم، بهای آن پرداخت شود اما چنین اتفاقی نیفتاده است!

عدم پرداخت به موقع بهای گندم به گندم کاران یکی از اصلی ترین چالش‌ها برای کشاورزان است. برخی از گندمکاران معتقدند علی‌رغم وعده‌های داده شده، پرداخت بهای گندم با تاخیر انجام می‌شود و کشاورزان از این وضعیت بسیار ناراضی هستند.

انتظار گندمکاران

یکی از گندمکاران در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه قرار بود ظرف ۴۸ ساعت پس از تحویل گندم، بهای آن پرداخت شود، از عدم تحقق وعده‌های مسئولان گلایه کرده و می‌گوید: با قرض گرفتن از آشنایان این محصول را تولید کردم اما این طور که مشخص است باید به دنبال پولمان باشیم، موقع کشت و داشت نگران وضعیت جوی و کیفیت نهاده‌ها هستیم، موقع برداشت هم نگران اینکه آیا پول‌مان به موقع به حساب‌مان واریز می‌شود تا با آن قرض‌هایمان را ادا کنیم یا نه؟

او می‌گوید: هنوز عرق روی پیشانی‌مان سرد نشده است که از نتیجه زحمت‌مان دلسرد شده‌ایم، هیچ چشم‌انداز روشنی وجود ندارد که مشخص شود چه زمان این پرداخت‌ها انجام می‌شود.

وضعیت مطلوب واریز مطالبات گندمکاران استان زنجان

جهاد کشاورزی استان زنجان پیش‌بینی خرید ۳۶۴ هزار تن گندم در سال جاری را کرده است. بنا به گفته معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان، برآورد شده امسال تقریبا ۴۰۰ هزار تن گندم در استان زنجان تولید شود که از این میزان ۳۶۴ هزار تن توسط مباشران خریداری و مابقی برای خودمصرفی و ذخیره آن به عنوان بذر نزد کشاورزان باقی بماند.

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان در این رابطه با بیان اینکه این دستگاه پیشنهاد واریز مطالبات گندمکاران ظرف 48 ساعت را به استانداری و مسئولان ستاد مرکزی ارائه کرد تا بر اساس آن 50 درصد مبلغ گندم به کشاورز واریز شده تا او هزینه مربوط به کمباین و کامیون را بپردازد، می‌گوید: بر اساس بررسی‌های، تا این لحظه وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران زنجان بد نبوده است. به طوری که 100 درصد مبلغ محموله‌هایی که تا 8 تیرماه به سیلوها تحویل داده شده، به حساب گندمکاران واریز شده است.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه تا این لحظه ( پنجشنبه 12 تیرماه سال 99) 6 هزار و 500 تن گندم به صورت تضمینی و 5 هزار و 200 تن به صورت توافقی از گندمکاران خریداری شده است، تاکید می‌کند: 100 درصد فایل‌های ارسالی حامل مطالبات گندمکاران به بانک‌ها، به حساب کشاورزان واریز شده است.

رحمنی در مورد واریز مابقی مطالبات گندمکاران می‌گوید: بحث واریز مبالغ، کشوری است و استان‌ها در این باره دخیل نیستند. کشاورزان اطمینان داشته باشند به محض تامین اعتبار، مطالبات آن‌ها به حسابشان واریز می‌شود. این مهم یکی از دغدغه‌های مسئولان امر بوده که با جدیت پیگیری می‌شود.

واریز 41 میلیارد ریالی مطالبات گندمکاران

چند روز پیش جواد صمدی، مدیر ستادی بانک کشاورزی در استان زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از واریز بیش از ۴۱ میلیارد ریال بهای گندم بابت خرید تضمینی به حساب گندم کاران استان خبر داد و گفت: دهم تیر ماه امسال ۳۷۲ محموله محصول استراتژیک گندم با بیش از سه هزار تن از کشاورزان استان زنجان به صورت تضمینی خریداری شده است که بهای قابل پرداخت به کشاورزان استان زنجان برای این میزان گندم خریداری شده ۷۴ میلیارد ریال است.

مدیر ستادی بانک کشاورزی در استان زنجان اضافه کرد: از این میزان مطالبه کشاورزان استان بیش از ۴۱ میلیارد ریال به آنان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه امسال هر کیلوگرم گندم از کشاورزان با نرخ مصوب دولتی ۲۵ هزار ریال خریداری می‌شود، تاکید کرد: امسال بر اساس توافق  انجام شده و حمایت های دولت، تامین منابع از سوی شرکت بازرگانی دولتی کشور ۱۰۰ درصد بهای گندم خریداری شده از کشاورزان یکجا به حساب آنها واریز

خواهد شد.

تاخیر پرداخت‌ها، بیش از یک هفته نمی‌شود

علی خانمحمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران نیز در این رابطه با اشاره به پیگیری واریز به موقع مطالبات گندمکاران از سوی مسئولان دولتی از جمله وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید: تمامی تلاش ما این است تا مشکلات سال‌های قبلی که برای کشاورزان در این زمینه پیش آمد تکرار نشود، خوشبختانه تا این لحظه نیز وضعیت واریزی‌ها به حساب گندمکاران استان زنجان مطلوب بوده است. آخرین واریزی‌ها نشان از پرداخت 41 میلیارد ریالی به حساب گندمکاران زنجانی دارد.

خانمحمدی با تاکید بر اینکه به گندمکاران اطمینان می‌دهیم که با وقفه حداکثر یک هفته‌ای پول حاصل از فروش گندم به حسابشان واریز می‌شود، تصریح می‌کند: از کشاورزان می‌خواهیم شرایط کشور را درک کنند، در حال حاضر کشور درگیر ویروس کرونا است و تامین پول نیز سخت است، مسئولان نیز تلاش می‌کنند تا به شکل سازماندهی شده محصول گندم را خریداری و در نخستین فرصت نسبت به واریز اقدام کنند.

کیفیت محصول گندم؟

فروردین‌ماه سال جاری و با تصویب هیئت وزیران در جلسه امروز، قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۹ موافقت شد. بر این اساس قیمت تضمینی پاک‌ترین گندم ۲ هزار و ۵۷۵ تومان بوده و قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز شامل گندم‌های دارای افت مفید ۴ و غیرمفید یک می‌شود.

بیماری بادزدگی خوشه، بیماری قارچی است که می­تواند در تمام غلات دانه ریز اتفاق بیفتد. در اثر این بیماری، محصولی نامرغوب با دانه­های ریز و چروکیده و وزن هزار دانه کم بوجود می­آید در نتیجه کاهش ارزش اقتصادی محصول را موجب می­گردد. یکی از خسارات این بیماری از دست رفتن کیفیت و راندمان محصول است. در گندم علائم ممکن است در یک قسمت و یا در کل خوشه ظاهر شود. سفید شدن و رنگ پریدگی خوشه­ها در مزرعه سبز بوضوح قابل تشخیص است. اغلب یک قسمت از خوشـــه (عمدتاً نیمه بالائی) آلوده می­شود که این قسمتها سفید و سایر قسمتهای خوشه سبز هستند.

به گفته مسئولان و صاحبنظران امسال نیز گندم‌های استان در برخی از نقاط از بیماری بادزدگی در امان نبودند و بیم آن می‌رود تا این موضوع در کیفیت محصول تاثیر منفی بگذارد. 

اما علی خانمحمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه خوشبختانه کیفیت در استان خیلی خوب است و حتی اگر الک استانداردتر از الک فعلی باشد باز هم وضعیت تولیدات خوب است، می‌گوید: در رابطه با استاندارد بذور کشت شده نگرانی‌هایی داشتیم اما با وضعیت شرایط جوی و نزولات آسمانی وضعیت تولید بهبود یافت به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم کیفیت تولید گندم استان تا نورین ابهر مطلوب باشد اما از نورین تا زرنه، بادزدگی در محصول گندم را شاهد هستیم البته به دلیل اینکه افت مفید آنچنان تاثیری در کاهش کیفیت محصول ندارد، تصورمان این است به لحاظ کیفیت مشکل آنچنانی در رابطه با تولید گندم استان زنجان وجود نداشته باشد.

خانمحمدی اضافه می‌کند: با پیگیری‌های ابتدایی از طریق استانداری زنجان و بخش نباتات وزارت جهاد کشاورزی خوشبختانه با وجود شیوع کروناویروس و حضور دلالان در بازار نهاده‌های کشاورزی و قیمت بالا و غیرمنطقی سموم و کود شیمیایی و مبارزه بهنگام با آفت سن گندم، به نظر نمی‌رسد کیفیت تولیدات محصول گندم تحت تاثیر قرار گیرد.

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان معتقد است: امسال بحث بادزدگی محصول گندم غیرقابل انکار است اما با توجه به اینکه حجم خرید بالا نیست، هنوز گزارش دقیقی از کیفیت تولید محصول گندم استان نمی‌توان ارائه کرد.

رحمنی اضافه می‌کند: گزارش دقیق مربوط به کیفیت محصول گندم تولید شده طی 2 هفته آتی و همزمان با افزایش حجم تولید، امسال بحث بادزدگی وجود دارد. برای اظهارنظر دقیق زود است زیرا حجم خرید تضمینی کم است 2 هفته بعد که این میزان افزایش یابد، می‌توانیم در مورد کیفیت گندم نظر دهیم.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمطالبات گندمکارانجهاد کشاورزی زنجانبنیاد ملی گندمکاران
sedayezanjannews.ir/nx3680


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»