کد خبر: 9080
1401/05/03 - 10:53


صدای زنجان از روند خرید تضمینی گندم در استان زنجان گزارش می‌دهد؛

چشم‌انتظارِ پولِ گندم

گندمکاران: نمی‌توانیم منتظر دولت بمانیم!/ مدیرکل غله استان: بدهی 816 میلیارد تومانی دولت به گندمکاران زنجانی! دولت پول کمتر از 10 درصد گندم‌های خریداری‌شده را پرداخت کرده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از 28 آذرماه تا 29 تیرماه سال جاری 75 هزار تن گندم به ارزش ریالی 862 میلیارد تومان خریداری‌شده که فقط 46 میلیارد تومان آن (زیر 10 درصد) به‌حساب گندمکاران واریزشده است! گندمکاران زنجانی می‌گویند: وقتی دولت با این عظمت نمی‌تواند منبع اعتباری خرید تضمینی گندم که هرساله پروسه آن تکرار می‌شود و انتظار می‌رود دولتی‌ها خبره شده باشند، را تأمین کند نباید انتظار داشته باشد گندم‌کار نیز محصولش را به دلال و سلف‌خر نفروشد و تا تأمین اعتبار دولت انتظار بکشد!

طبق اعلام بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی و دوروم به ترتیب 10 هزار و 500 تومان و 10 هزار و 920 تومان تعیین و مبلغ یک هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم به دولت به ازای هر کیلوگرم، به مبلغ مذکور اضافه‌شده است.

خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان زنجانی از 28 خردادماه سال جاری آغاز و با توجه به روند برداشت گندم با به‌کارگیری مراکز خرید متعدد، تا تحویل آخرین محموله گندم از کشاورزان ادامه دارد.

مسئولان اداره کل غله می‌‌گویند که هماهنگی لازم جهت پرداخت به‌موقع بهای گندم خریداری‌شده انجام‌شده است و کشاورزان باید مدارک خود را بدون مغایرت و با تحویل کپی کارت ملی، شماره‌حساب بانک کشاورزی و ثبت در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی، جهت تحویل گندم به مراکز ملکی و خصوصی ارائه کنند.

نمی‌توانیم منتظر دولت بمانیم!

اما تعدادی از گندمکاران زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گویند، باوجود تحویل گندم به دولت هنوز پولشان را دریافت نکرده‌اند وقتی دولتی با این عظمت نمی‌تواند منبع اعتباری خرید تضمینی گندم که هرساله پروسه آن تکرار می‌شود و انتظار می‌رود دولتی‌ها خبره شده باشند، را تأمین کند نباید انتظار داشته باشد گندم‌کار نیز محصولش را نفروشد و تا تأمین اعتبار دولت انتظار بکشد!

امیر یکی از گندمکاران زنجانی عنوان می‌کند که سال بعد محصولش را به سلف‌خر می‌فروشد چون دیگر نمی‌تواند، منتظر دولت بماند! به‌هرحال در این شرایط اقتصادی هر خانواده‌ای مشکل خاص خودش را دارد، به‌ویژه کشاورز که باید اجاره کمباین، خرمن‌کوب، دستمزد کارگر و سایر هزینه‌های کاشت تا برداشت را از مبلغ حاصل از فروش گندم‌هایش تأمین کند.

در شرایطی که فرصت اتمام برداشت گندم استان زنجان به پایان نرسیده و این روند کماکان ادامه دارد، زمزمه عدم تحویل گندم در سال بعد از سوی تعدادی از گندمکاران استان به گوش می‌رسد هرچند برخی از مسئولان دوست ندارند آن را جدی بگیرند.

دولت اجباری به فروش گندم کشاورزان به مراکز دولتی ندارد!

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان امیدوار هستید که گندمکاران از این طرح دولت استقبال کرده و محصولشان را به مراکز دولتی تحویل دهند به صدای زنجان می‌گوید: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال قبل رشد 100 درصدی داشته و به 10 هزار و 500 تومان رسیده است. علاوه بر آن نیز به ازای هر کیلو، یک هزار تومان بابت تحویل به مراکز ملکی و سیلوها در نظر گرفته‌شده است.

«زمانی» در خصوص پرداخت وجه گندم به کشاورزان افزود: پس از تحویل گندم به مراکز خرید و ثبت‌اسناد مربوطه فایل پرداخت وجه، به بانک کشاورزی ارسال و بعد از طی مراحل اداری به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

ازنظر زمانی، خرید تضمینی یعنی خرید مازاد بر نیاز کشاورزان، دولت اجباری به فروش محصول به مراکز دولتی ندارد، کشت گندم به هدف امرارمعاش از سوی گندم‌کار انجام می‌شود، امسال قیمت بالاتر نسبت به سال‌های قبل بود، منظور این است که قیمت خرید تضمینی اعلامی، واقعی‌تر بود.

به‌جای تحکم، پول گندم‌کار را به‌موقع پرداخت کنید!

یکی از گندمکاران خدابنده‌ای نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: اگر دولت اجباری به فروش گندم کشاورزان به مراکز دولتی ندارد چرا اجازه فروش محصول به دلال‌هایی که در اسرع وقت پول کشاورز را به حسابش واریز می‌کنند، نمی‌دهد؟ ما هم دوست نداریم گندم که محصول استراتژیک هست و کشور و مردم شریف ایران به آن نیاز دارند به دست دلال‌ها بیفتد اما بهتر است برخی دولتی‌ها به‌جای اجبار و تحکم، پول گندم‌کار را قبل از اینکه عرق پیشانی‌اش خشک شود به حسابش واریز کند.

البته ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان در این خصوص تصریح می‌کند: قیمت جهانی گندم حدود 9777 تومان است یعنی کمتر از 10 هزار تومان! درحالی‌که نرخ خرید تضمینی در داخل کشور 10500 تومان بعلاوه مبلغ تشویقی است. حساب کنید هر گندم‌کار به‌طور متوسط 10 تا 100 تن گندم تحویل می‌دهد که با در نظر گرفتن مبلغ تشویقی، این رقم مبلغ بالایی می‌شود.

ورود دلالان به گندم‌زارها

در شرایطی که دولتی‌ها امیدوار به مؤثر بودن تمهیدات برای استقبال کشاورزان از طرح‌ دولت و تحویل گندم به مراکز دولتی هستند، گزارش‌ها حاکی از حضور دلالان در مزارع گندم استان زنجان به‌ویژه خدابنده هستند، موضوعی که علی‌قلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران خردادماه سال جاری به آن اشاره‌کرده (به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور) و تبدیل‌شدن دلالان به رقیب دولت در خرید گندم تأکید کرده بود.

مدیرکل غله استان زنجان در خصوص ترجیح دادن دلال‌ها به دولت از سوی برخی گندمکاران به علت مشکلات اقتصادی به صدای زنجان می‌گوید: برخی از گندمکاران به علت مشکلات اقتصادی ناشی از اجاره خرمن‌کوب، کمباین و سایر مسائل خانوادگی (نظیر در پیش بودن جشن عروسی فرزندان و نیاز به پول) در نزدیک‌ترین زمان ممکن بدون اینکه پروسه خرید تضمینی گندم (بازگشایی حساب و تحویل مدارک و غیره) را طی کنند، مستقیماً تولید خود را به سلف‌خر، دلال یا واسطه‌ها می‌فروشند.

زمانی قیمت دلالان برای خرید گندم را پایین‌تر از نرخ تضمینی گندم عنوان کرده و معتقد است: چون دلال‌ها و واسطه‌ها، به‌روز و به ساعت، مبلغ گندم خریداری‌شده را به حساب کشاورز واریز می‌کنند، تمایل برای فروش گندم به آن‌ها وجود دارد.

مدیرکل غله استان زنجان بابیان اینکه کارگروه خرید گندم قبل از شروع خرید تضمینی، هرگونه خروج این محصول از استان ممنوع اعلام کرد، ابراز می‌کند: بر این اساس، ورود گندم به استان بلامانع است اما خروج آن ممنوع است. متولیان مربوطه اعم از ارگان‌های نظامی و انتظامی نظارت ویژه داشته و دارند البته آماری در این خصوص به ما ارائه نکرده‌اند اما نزدیک یک تا 3 هزار تن گندم در اوایل خرید هنگام خروج از استان کشف و به سیلوهای دولتی و ملکی هدایت کرده‌اند.

هرچند آمار دقیقی از تعداد کشفیات گندم قاچاق در استان ارائه نشده است اما اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که ایرج‌ خانی پور، جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان از کشف 27 تن گندم قاچاق و خارج از شبکه توزیع (محورهای مواصلاتی ابهر) به ارزش تقریبی 2 میلیارد ریال خبر داد که حاکی از ورود دلالان به عرصه خریدوفروش گندم است و ضروری است تا ارگان‌های نظارتی به موضوع ورود کرده و مهم‌تر از همه دولت در پرداخت بدهی خود به گندمکاران بیش‌ازپیش عجله داشته باشد!

بدهی 816 میلیارد تومانی دولت به گندمکاران زنجانی!

در ابتدای فصل برداشت قرار بر این بود که، دولت بهای گندم کشاورزان را در خرید تضمینی حداکثر تا یک هفته پرداخت کند اما، باگذشت زمان فاصله پرداختی‌ها افزایش داشته است.

به گفته مدیرکل غله استان زنجان، بیش از 460 میلیارد ریال از بهای خرید تضمینی گندم کشاورزان زنجان که از اواخر خردادماه تا تاریخ 10 تیر امسال گندم خود را تحویل سیلو‌های ملکی و خصوصی داده بودند، پرداخت‌شده است.

علی‌قلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران هم در این خصوص بابیان اینکه در بودجه سال جاری نیز پرداخت به‌موقع مطالبات با منابع آن تأکید شده است، گفت که، در قانون بودجه سال 1401 منابع اعتباری موردنیاز خرید تضمینی گندم به‌طور عمده بانک و فروش آرد توسط شرکت بازرگانی دولتی هستند که به نظر می‌رسد تأمین مالی از این دو منبع اعتباری با اختلال مواجه شده است.

البته ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان معتقد است، بعد از مسائل سوختی نظیر نفت و گاز، بزرگ‌ترین اعتبار در سطح ملی موضوع خرید گندم و محصولات کشاورزی است.

به گفته او، آخرین رکورد خرید تضمینی گندم مربوط به اواخر دهه 80 است که نزدیک به 385 هزار تن گندم خریداری شد. بخش اعظمی از تولیدات گندم کشور مربوط به استان‌های گرمسیری است که اکثر مطالبات نیز با توجه به اینکه خریدشان زودتر از سایر استان‌ها ازجمله زنجان آغاز می‌شود، پرداخت هم شده است.

مدیرکل غله استان زنجان با اذعان به کُند بودن روند پرداخت بابت خرید تضمینی گندم از سوی دولت ناشی از مشکلات در تأمین اعتبارات این را هم می‌گوید که درگذشته روند پرداختی‌ها تا یک ماه به‌طور می‌انجامید اما مسئولان در تلاش‌اند تا به‌منظور جلوگیری از خروج گندم از شبکه توزیع و حمایت از گندمکاران، روند پرداختی‌ها را تسریع کنند. این مشکل کشوری است و ستاد هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان تأمین‌کننده اعتبار باید در اسرع وقت این مهم را در دستور کار قرار دهد.

وی بابیان اینکه اداره کل غله استان زنجان و مجموعه جهاد کشاورزی استان و حتی وزارتخانه متبوع هیچ دخل و تصرفی در پرداخت مبالغ خرید تضمینی گندم ندارند، عنوان می‌کند: کشور به لحاظ نقدینگی مشکل دارد و ما نیز امیدوار هستیم در سطح ملی مسئولان در اسرع وقت اعتبار موردنیاز بابت خرید گندم را به حساب گندمکاران استان زنجان واریز کنند.

به گفته این مسئول، از خردادماه تا 29 تیرماه سال جاری، 75 هزار تن گندم به ارزش ریالی 862 میلیارد تومان خریداری‌شده است که 46 میلیارد تومان (زیر 10 درصد) از این مبلغ به حساب گندمکارانی که تا 10 تیرماه محصولشان را تحویل مراکز دولتی داده بودند، واریزشده است. 816 میلیارد تومان نیز دولت به گندمکاران استان زنجان بدهکار است که در اسرع وقت پرداخت خواهد شد!

گفتنی است که 13 ماه جاری، سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد: تمام ظرفیت‌های بودجه برای حمایت از خرید تضمینی گندم فعال‌شده و علاوه بر تخصیص 30 هزار میلیارد تومان، مبلغ 15 هزار میلیارد تومان دیگر اختصاص یافت.

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان بابیان اینکه طبق اظهارات مسئولان مطالبات استان‌های سردسیر که آخرین خرید گندم‌هایشان اواسط خردادماه است، به‌روز شده است، عنوان می‌کند: بنا به گفته مسئولان ملی، هفته جاری تمامی مطالبات گندمکاران استان‌های سردسیر ازجمله استان زنجان به‌تدریج به‌روز خواهد شد.

به گفته زمانی به‌تناسب گندم‌های خریداری‌شده، سهم زنجان از 15 هزار میلیارد تومان اختصاص‌یافته 46 میلیارد تومان است. هرچند این مبلغ برای صفر شدن بدهی دولت به گندمکاران استان زنجان کافی نیست اما امیدوار هستیم در هفته‌های آتی مبلغ بیشتری به استان زنجان اختصاص یابد.

در شرایطی که جهان با مشکل تأمین گندم مواجه است نباید اجازه داد تا گندم به علت مشکلات اقتصادی گندمکاران، از مسیر خرید دولتی و تأمین ذخایر استراتژیک خارج‌شده و مشکلات بعدی گریبان گیر استان و کشور شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمطالبات گندمکارانملی الله زمانیغله زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9080


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»