کد خبر: 3710
1399/04/21 - 10:51


صدای زنجان وضعیت اجاره مسکن پس از اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را بررسی می‌کند

مسکن تکان نمی‌خورد

بر اساس گزارش‌های منتشره از برخی از کلان‌شهرها نظیر تهران تعداد سفارش مالکان برای اجاره واحدهای مسکونی نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشته است که علت آن زمزمه اخذ مالیات از خانه‌های خالی است اما در زنجان شرایط بازار مسکن هیچ تغییری نکرده و همچنان میزان اجاره‌بها افزایش چند برابری را تجربه می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» از تابستان امسال اجرایی می‌شود و آن‌طور که مسئولان وزارت راه گفته‌اند استخراج اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی در حال انجام است و بعد از تکمیل اطلاعات که حدود دو ماه طول می‌کشد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند اجرای مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را آغاز کند.

وزارت راه طی یک ماه گذشته در چندین اطلاعیه اعلام کرده است که مالکانی که در این دو ماه و تا قبل از اجرای این قانون، خانه‌های خود را در معرض فروش یا اجاره قرار دهند مشمول پرداخت این مالیات نمی‌شوند که خود مشوقی برای مالکان خانه‌های خالی است که تاکنون ملک خود را به بازار عرضه نکرده بودند.

اوضاع زارِ مسکن

بر اساس گزارش‌های منتشره از برخی از کلان‌شهرها نظیر تهران، وضعیت بازار رهن و اجاره در تابستان امسال، همزمان با شروع فصل جابه‌جایی مستاجران، تعداد سفارش مالکان برای اجاره واحدهای مسکونی نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشته است که علت آن زمزمه اخذ مالیات از خانه‌های خالی در تابستان امسال بوده و لاغیر! اما در زنجان شرایط بازار مسکن هیچ تغییری نکرده و همچنان میزان اجاره بها 2 برابر افزایش را تجربه می‌کند!

امیر، یکی از مشاوران املاک شهر زنجان که معتقد است طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی فانتزی بوده و تاثیری در تعدیل قیمت مسکن و میزان اجاره بها ندارد، می‌گوید: با این طرح انقلابی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد؟ مسئولان باید به جای این برنامه‌ها، طرحی برای رونق ساخت و ساز مسکن ارائه کنند تا مردم به ویژه مستاجران بیش از این خسته نشوند.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب مسکن قبل از سال 95 در مقایسه با امسال و سال‌های اخیر عنوان می‌کند: کاهش نظارت‌ها و نبود مسکن در سایه مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، موانع ایجاد شده برای انبوه‌سازان در روند ساخت‌و‌سازها از سوی برخی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و عدم برنامه‌ریزی دولت برای ساخت مسکن در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

علی دیگر مشاور املاکی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان که معتقد است اوضاع زارِ مسکن به این زودی‌ها خوب نمی‌شود، می‌گوید: تا وقتی در این بازار تولید مسکن کلید نخورد، وضعیت همین است. با طرح‌های روی کاغذ که نمی‌شود راه به جایی برد!

دولت به مالکیت مردم کاری نداشته باشد، برای کنترل بازار مسکن طرح ارائه دهد

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در رابطه با تاثیر احتمالی اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی بر تمایل مالکان برای اجاره واحدها و در نتیجه افزایش فایل‌های اجاره بنگاهی‌ها که در برخی شهرها و کلان‌شهرها کلید خورده است، می‌گوید: در زنجان چنین خبری نیست، عرضه کم، علت اصلی گرانی مسکن است. مسئولان خواسته‌اند با اخذ مالیات مشکل مسکن را حل کنند اما این مهم محقق شدنی نیست، البته ممکن است این طرح اثر روانی در بازار داشته و سبب کاهش مقطعی قیمت مسکن شود اما در درازمدت تاثیر آنچنانی ندارد.

نوروزی با تاکید بر اینکه مالکیت در اسلام محترم است و قاعده فقهی نیز در این رابطه وجود دارد، عنوان می‌کند: هر مالکی نسبت به مایملک خود حق دارد، دولت نباید زیاد به مالکیت مردم دست درازی کند. اخذ مالیات از خانه‌های خالی و فشار آوردن به صاحبان خانه‌ که جزئی از مردم هستند، روش خوبی برای کنترل بازار مسکن نیست، هر چند این طرح تاثیر آنچنانی بر تعدیل قیمت‌های بازار مسکن ندارد.

وی با بیان اینکه صاحبان خانه‌های خالی هم جزو مردم هستند، می‌گوید: مسئولان به جای اینکه به دارایی و اموال مردم چشم داشته باشند، بهتر است طرح و برنامه مدون برای کنترل بازار مسکن ارائه دهند.

قیمت‌های نجومی مسکن

مجید، یکی از شهروندان زنجانی که به گفته خودش زمین و زمان را بهم زده تا در شرایط کرونایی کشور یک سایه سری را پیدا کند، می‌گوید: قبل از عید واحد 70 متری واقع در یکی از شهرک‌های تقریبا بالای شهر را با پیش 5 میلیون و پرداخت ماهانه 500 هزار تومان اجاره کرده بودم. امسال به سختی واحد اجاره‌ای پیدا می‌شد آن هم فقط رهن، به ناچار با غرض گرفتن از آشنایان مبلغ 55 میلیون تومان جور کردم تا واحد 60 متری در یکی از شهرکهای اقماری زنجان در طبقه پنجم را رهن کنم! خب اگر کسی ناظر بود وضعیت قیمت‌های مسکن در این حد فاجعه نمی‌شد!

گزارش‌های میدانی از بازار مسکن حکایت از افزایش دو برابری اجاره‌بهای خانه‌های مسکونی دارد، احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان که علاقه‌ای به کتمان این آمار ندارد، معتقد است: افزایش 2 برابری قیمت اجاره‌بها، حقیقت تلخ بازار مسکن است، من نمی‌توانم به دروغ بگویم کرایه‌ها فقط 50 درصد افزایش یافته است.

نقش برخی بنگاهی‌ها در ناآرام شدن بازار مسکن؟

نوروزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تاثیر برخی مشاوران املاک در ناآرامی بازار مسکن و همراهی آن‌ها با دلالان برای بالا بردن غیرمنطقی قیمت‌ها می‌گوید: این موضوع را رد نمی‌کنم در هر صنفی خوب و بد هست. من هم می‌پذیرم برخی از تازه‌ به دوران رسیده‌ها که به عنوان مشاور املاک فعالیت می‌کنند با این حرکات ناشایست به جایگاه املاکی‌ها ضربه زده‌‍اند. صنف ما تافته جدا بافته نیست، از این افراد در هر شغلی هست. به شخصه معتقدم قانون باید این افراد متخلف را به نوعی سر جای خود بنشاند.

بنگاهی‌های باوجدان با دلالان همکاری نمی‌کنند

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان ادامه می‌دهد: امکان دارد از یک هزار واحد صنفی بنگاهی 20 مورد با دلالان رابطه داشته و از طریق روابط، سبب از بین رفتن ارامش در بازار مسکن شوند. بنگاهی‌های با وجدان با دلالان همکاری نمی‌کنند.

 وی با یادآوری وضعیت بازار مسکن در شش ماهه نخست سال 96 عنوان می‌کند: بنگاهی‌ها پس از اوضاع نابسامان بازار مسکن به وجود نیامده‌اند، آن‌ها از ابتدا بوده‌اند، اگر قرار بود تاثیرگذار باشند و وضعیت را نابسامان کنند، در همان سال‌ها جو را ناآرام می‌کردند. به نظرم عرضه کم و تقاضای بالا این بازار را دچار چالش کرده است.

نوروزی با اشاره به تاثیر رونق ساخت و ساز در وضعیت بازار مسکن و اشتغال، رونق تولید، به حرکت درآمدن چرخ تولید کارخانجات و غیره می‌گوید: مسئولان باید بپذیرند تا کنون در این باره کاری برای تولید و اقتصاد و ایجاد رضایتمندی عمومی نکرده‌اند.

تاثیر روانی بازار بر افزایش قیمت مسکن

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان که معتقد است، 90 درصد گرانی مسکن ناشی از تورم عمومی است، با تاکید بر اینکه هر زمان مسئولان ارشد استان توانستند قیمت حبوبات و شوینده و اقلام اساسی را ثابت نگه دارند می‌توانند بازار مسکن را هم کنترل کنند، معتقد است: مسئولان نباید دنبال مقصر باشند به جای آن برنامه‌ریزی کنند و قیمت اقلام ضروری را کاهش دهند.

نوروزی ضمن تاکید بر لزوم توجه به پروژه ساخت و ساز شرکت‌های تعاونی مسکن در سطح استان به پروژه مسکونی باران اشاره می‌کند که با گذتش چند سال از اجرا هنوز به پایان نرسیده است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در این رابطه اضافه می‌کند: آپارتمان‌های باران حدود 230 واحدی است که چندین سال است در فاز ساخت و ساز قرار دارد، این پروژه تقریبا رو به پایان است اما به هر دلیلی هنوز تحویل متقاضیان نشده، ضروری است تا مسئولان ارشد استانی که دغدغه مسکن دارند، علت عدم تکمیل پروژه‌های ساختمانی را از تعاونی‌های مسکن پیگیری کنند. به شخصه معتقدم اگر مسئولان این موضوع را در سطح تعاونی‌های مسکن پیگیری کنند 30 درصد از مشکلات بازار برطرف شده و تا حدودی مسائل مستاجران و متقاضیان خرید خانه مرتفع می‌شود.

برای بازار مسکن، مُسکن تجویز نکنید، آن را درمان کنید!

عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی نیز با بیان اینکه متاسفانه بازار مسکن دچار دلال‌بازی شده و تا به امروز مسئولان دلایل مؤثر برای ایجاد چنین فضا را پیدا نکرده‌اند، اقدام مسئولان در مالیات برای خانه‌های خالی را در حد یک مُسکن و آرام‌بخش برای بازار مسکن می‌داند.

وی با بیان اینکه فقط زنجان با گرانی مسکن روبه‌رو نیست و کل کشور درگیر آن است، می‌گوید: در حال حاضر در شهرهای نزدیک به تهران نظیر قزوین و شهرهای شمالی کشور با این مشکل مواجه هستم.

این تحلیل‌گر با اشاره به التهابات بازار مسکن عنوان می‌کند: التهاب بازار که از چند سال اخیر به دنبال افزایش نرخ ارز آغاز شده است سبب کاهش و از بین رفتن ارزش پول ملی گردیده است. مردم با خرید جایگزین پول و به طور مشخص خرید کالاهای سرمایه ای به سمت خرید سکه و مشتقات آن، دلار، خودرو و مسکن و سایر رفتند که همین جو سبب افزایش تدریجی تمامی کالاها اعم از سرمایه ای و مصرفی شد.

از نظر وی دلالان بازار، بهترین ماهیگیران در شرایط ملتهب اقتصادی هستند که در سایه نبود نظارت‌ها با درج قیمت‌های غیرمنطقی در بازارهای مجازی بازار مسکن و سایر کالاهای سرمایه ای را مختل کرده و مردم هم دانسته و یا نادانسته به این مورد دامن زده‌اند.

وی اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را مُسکنی برای شرایط وخیم بازار مسکن می‌داند که شاید در کوتاه‌مدت و به صورت مقطعی بر وضعیت این بازار تاثیرگذار باشد اما در بلندمدت هیچ دردی از آن دوا نخواهد کرد.

بهنود با تاکید بر اینکه مسئولان بهتر است برای بهبود وضعیت بازار مسکن اقدامی عملی و تاثیرگذار کنند، می‌گوید: بازار، موجودی زنده است و از تجمیع تفکرات و رفتارهای جمع، منطق خود را به دست می‌آورد، در این زمینه نیز راه جایگزین برای دور زدن طرح دولت را پیدا می‌کند که نتیجه آن خرد شدن قشر ضعیف و قرار گرفتن آن‌ها در زیر خط فقر ناشی از تورم است در نتیجه دولتی‌ها باید به این مقوله توجه جدی داشته باشند./ روزنامه صدای زنجان/ 940

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانافزایش اجاره مسکنمالیات خانه های خالیدلالان مسکن
sedayezanjannews.ir/nx3710


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»