کد خبر: 3793
1399/04/31 - 9:24


صدای زنجان موضوع کیفیت و نحوه برگزاری ششمین جشنواره مطبوعات استان را پیگیری می‌کند؛

چالش برگزاری حضوری جشنواره مطبوعات

جشنواره مطبوعات استان هر ساله با هدف رقابت بین مطبوعات و ارتقای مطبوعات استان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره هر سال فرصتی بود تا خبرنگاران استان گرد هم آیند و به تبادل نظر و دیدگاه خود بپردازند. امسال اما این برنامه با شیوع کرونا با چالش‌هایی برای برگزاری رو به رو است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دنیای امروز تشنه اطلاعات صحیح و سریع است، بنابراین رقابت شدیدی بین رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری و دیجیتال برای جذب مخاطب ایجاد شده است. تعدد رسانه‌ها باعث شده است تا دسترسی سریع به اخبار و منابع اطلاعاتی برای سلایق گوناگون امکان‌پذیر باشد؛ بنابراین فضای رقابتی شدیدی بر رسانه‌ها حاکم می‌شود. در این میان، مطبوعات که به لحاظ ساختاری، نسبت به سایر رسانه‌ها از هزینه اداره بیشتری برخوردارند و دارای انعطاف‌پذیری بسیار کمتری هستند و آسیب‌پذیرتر نیز هستند. عواملی همچون زمان‌بر بودن انتشار مطبوعات و همچنین هزینه‌های تجهیزات چاپ، نشر و توزیع، بر مشکلات این حوزه افزوده است.

جشنواره مطبوعات استان هر ساله با هدف رقابت بین مطبوعات و ارتقای مطبوعات استان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره هر سال فرصتی بود تا خبرنگاران استان گرد هم آیند و به تبادل نظر و دیدگاه خود بپردازند. امسال اما این برنامه با شیوع کرونا با چالش‌هایی برای برگزاری رو به رو است.

ارسال 294 اثر در دو بخش اصلی و موضوعی

یوسف ناصر، رئیس خانه مطبوعات استان زنجان گفت: 263 اثر از سوی اصحاب رسانه استان زنجان به ششمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان ارسال شده است.

وی ادامه داد: 294 اثر در دو بخش اصلی و موضوعی تا پایان مهلت ثبت‌نام در ششمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان که 27 تیرماه سال جاری بود، بارگزاری شد.

رئیس خانه مطبوعات استان زنجان با بیان اینکه این جشنواره به دو بخش اصلی و موضوعی تقسیم شده و خبرنگاران می‌توانستند آثار خود را در این دو بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، گفت: بخش اصلی شامل مقاله، یادداشت و سرمقاله، عکس، خبر، گزارش، مصاحبه، تیتر، طراحی و صفحه‌آرایی، طنز مکتوب و طرح و کاریکاتور است و از سوی دیگر بخش موضوعی جشنواره شامل موضوعات جهش تولید، حقوق شهروندی، حجاب و عفاف، مسائل جوانان، ایثار و شهادت با موضوعیت شهید قاسم سلیمانی و مدافعان سلامت، چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی، آب و محیط زیست و در نهایت خانواده و سبک زندگی است.

بالاترین تعداد آثار بارگزاری شده در بخش گزارش

این مسئول با بیان اینکه در بخش اصلی این جشنواره 263 اثر بارگزاری شده است، افزود:  بالاترین تعداد آثار بارگزاری شده در بخش گزارش با 64 اثر و پایین‌ترین تعداد در بخش طرح و کاریکاتور بود که هیچ اثری بارگزاری نشده است.

رئیس خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه آثار رسیده در این بخش‌ها به صورت جداگانه در بخش خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و مطبوعات و نشریات داوری خواهد شد، تصریح کرد: داوری آثار طبق فراخوان انجام خواهد شد و در صورتی که آثار در برخی از بخش‌ها به حد نصاب نرسد، به صورت تجمیعی داوری می‌شود. همچنین طبق فراخوان و با توجه به تعداد آثار رسیده به این جشنواره، در همه بخش‌ها، سه برگزیده انتخاب می‌شود.

داوری اولیه آثار شروع شده است

 ناصر از آغاز تطیبق آثار ارسالی و تفکیک آن برای ارسال به تهران خبر داد و گفت: داوری نیز از سوی داوران مطرح کشوری که از سوی تهران مشخص می‌شود، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طبق سال‌های گذشته تا روز خبرنگار نتایج ششمین جشنواره نیز اعلام می‌شود اگر چه به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری مراسم حضوری وجود ندارد.

 این مسئول افزود: زنجان جزو معدود استان‌هایی است که هر ساله این جشنواره را برگزار می‌کند و مشکلات موجود بر سر راه رسانه‌ها مانع برگزاری آن نشده است.

بیشترین آثار ارسالی از سوی خبرگزاری‌هاست

 در این خصوص محمود علیمحمدی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه آثار قابل توجهی به ششمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان به این جشنواره ارسال شده است، گفت: بر اساس اعلام مدیر خانه مطبوعات در جلسه اطلاع‌رسانی استان، بیشترین آثار ارسالی از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دریافت شده است و خبرگزاری‌ها در این  جشنواره بیشترین مشارکت را داشته‌اند.

در خصوص نحوه برگزاری ششمین جشنواره مطبوعات هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است

وی ادامه داد: با توجه به اتمام زمان ارسال آثار، داوری اولیه صورت خواهد گرفت و آثار برای داوران ارسال خواهد شد تا نتایج پس از داوری اعلام شود؛ منتهی در خصوص برگزاری اختتامیه این جشنواره اگر در هفته خبرنگار با مشکلی روبه رو نباشیم و امکان گردهمایی برای خبرنگاران وجود داشته باشد، مراسم روز خبرنگار و اختتامیه جشنواره مطبوعات به صورت حضوری برگزار خواهد شد و در غیر این صورت این مراسم به صورت مجازی برگزار می‌شود که برنامه‌های این روز در روزهای آتی به صورت قطعی اعلام خواهد شد.

امکان برگزاری تورهای بازدید از کارخانه‌های استان توسط خبرنگاران در شرایط کنونی وجود دارد

علیمحمدی با اشاره به اینکه کارشناسان این حوزه در اداره ارشاد، برای روز خبرنگار در حال برنامه‌ریزی هستند، افزود: امیدواریم در هفته‌های آتی بتوانیم برنامه‌هایی که برای روز خبرنگار در نظر داریم را اطلاع‌رسانی کنیم و بر اساس مصوبه‌ای که در شورای اطلاع‌رسانی داریم بایستی اداره صنعت، معدن و تجارت هم تورهایی برای بازدید از کارخانه‌ها توسط خبرنگاران در نظر بگیرد که در شرایط فعلی برگزاری این تورها هم زیر سوال هستند و بایستی برگزاری این تورها نیز برای خبرنگاران مورد بررسی قرار بگیرد.

اختتامیه و برنامه‌های پیش روی وزارت ارشاد به صورت مجازی

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جشنواره باشگاه کتابخوانی که یک مرداد برگزار خواهد شد، کاملا به صورت مجازی است و وزارت ارشاد در پی این است که اگر شرایط به همین شکل پیش رود؛ اختتامیه و برنامه‌های پیش رو را به صورت مجازی و از طریق درگاه‌های اینترنتی که در اختیار ارشاد است برگزار کند که امیدواریم این بستر مجازی کمکی باشد که برنامه‌های وزارت ارشاد برگزار شود و این طور نشود که در سکوت برنامه‌ای و خبری پیش برویم.

هنوز به نتیجه قطعی در زمینه نحوه برگزاری جشنواره مطبوعات نرسیده‌ایم

در ادامه حسین نجاری، مدیر خانه مطبوعات استان با اشاره به اینکه هنوز به نتیجه قطعی در زمینه نحوه برگزاری جشنواره مطبوعات نرسیده‌ایم، گفت: به نظر می‌رسد برگزاری این مراسم به صورت حضوری مستلزم بهبود وضعیت کرونا در استان است. ضمن اینکه همه ما دوست داریم این برنامه به صورت حضوری و مطابق سال‌های گذشته برگزار شود؛ ولی شرایط موجود موجب می‌شود تا خانه مطبوعات استان تابع دستورات ستاد مقابله با کرونا باشد. البته مطمئنا نفس خود جشنواره برگزار خواهد شد و برگزیدگان این جشنواره در روز خبرنگار به صورت حضوری و یا مجازی بر حسب شرایط اعلام خواهند شد.

وی ادامه داد: خانه مطبوعات در طی روزهای آینده جلسه‌ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد خواهد داشت و در این جلسه در خصوص نحوه اجرا و برنامه‌هایی که در این روز برگزار خواهد شد به شور خواهد نشست در این جلسه به نتیجه نهایی در زمینه نحوه برگزاری این جشنواره خواهیم رسید.

جشنواره مطبوعات رویدادی مهم برای اصحاب رسانه

این مسئول افزود: برای روز خبرنگار باید مشورتی با مسئولین و خبرنگاران داشته باشیم و با توجه به شرایط موجود نسبت به بهتر برگزار کردن این جشنواره اقدام نماییم چرا که این رویداد؛ رویداد مهمی در عرصه رسانه است و در واقع سالی یک بار خبرنگاران دور هم جمع می شوند و با هم تبادل نظر دارند و از همین رو برای ما اهمیت بالایی دارد .

نجاری خاطر نشان کرد: تمام تلاش خود را در زمینه اینکه کیفیت این جشنواره حفظ شود و این جشنواره با توجه به شرایط موجود افت نکند، خواهیم کرد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره مطبوعات زنجانخانه مطبوعات زنجانارشائ زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3793


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»