کد خبر: 4167
1399/06/06 - 16:30


مدیرکل استاندارد در پاسخ به صدای زنجان در رابطه با علت صدور استاندارد ملی ملیله از هنرهای اصیل زنجانی‌ به نام سیستان‌وبلوچستان مطرح کرد

دیر نجنبیدیم

داود کارگرزاده: استان‌هایی که فعالیت بیشتر، یا سواد بالا یا امثالهم دارند، پیشنهاد صدور استاندارد ملی استاندارد را می‌دهند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بنا به اظهارات مسئولان اداره کل استاندارد استان زنجان، استاندارد ملی ملیله در سال 96 با پیگیری سیستان‌وبلوچستان تهیه، تدوین و صادر شد. مدیرکل استاندارد استان که معتقد است مسئولان مربوطه در این رابطه دیر نجنبیده‌اند، تاکید می‌کند: فعالیت بیشتر یا سواد بالا از جمله آیتم‌های مهم در دریافت نشان ملی استاندارد می‌باشد. تحقق این امر مستلزم همکاری و پیگیری مداوم ذی‌نفعان از جمله میراث فرهنگی و هنرمندان و مسئولان مربوطه با اداره کل استاندارد استان است.

داود کارگرزاده، مدیرکل استاندارد استان زنجان امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به صدور 26 پروانه مربوط به صنایع‌دستی از هفته دولت 98 تا هفته دولت امسال اظهار کرد: از این تعداد ۲ مورد مربوط به چاقو و چاروق بود که به صورت پژوهش محور و با همراهی دانشگاهیان، ذی‌نفعان و دستگاه‌های متولی نسبت به تدوین استاندارد ملی اقدام شد. برخی از صنایع دستی نظیر ملیله از حدود سال 96 توسط استان سیستان و بلوچستان تدوین شده و در اختیار قرار گرفته است.

وی در پاسخ به صدای زنجان در رابطه با علت صدور استاندارد ملی ملیله، از هنرهای اصیل زنجانی‌ به نام سیستان‌وبلوچستان که ممکن است از عدم پیگیری مسئولان حکایت داشته باشد، گفت: قرار نیست همه نشان‌های ملی استاندارد را استان زنجان پیگیری کند. مسئولان مربوطه در این باره دیر نجنبیده‌اند. بحث این حرف‌ها نیست، بحث استاندارد ملی است و قطعا استان‌هایی که فعالیت بیش‌تر، سواد بالا یا امثالهم را در بحث تدوین نشان ملی استاندارد انواع صنایع دستی را داشتند، پیشنهادشان توسط سازمان ملی استاندارد مورد بررسی و موافقت قرار گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان اضافه کرد: استاندارد ملی برای ملیله تدوین شده و دیگر لزومی ندارد استاندارد ملی برای ملیله زنجان تهیه و تدوین شود و همه کشور می‌تواند از آن استفاده کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه دریافت نشان ملی استاندارد نیازمند همراهی ذی‌نفعان مربوطه بوده و اداره کل استاندارد استان زنجان در پیگیری موضوع مشکلی ندارد، ابراز کرد: اگر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طالب باشد، استان هم کشش داشته باشد، قطعا همکاری برای به نتیجه رسیدن اهداف وجود خواهد داشت. البته در رابطه با تدوین نشان ملی استاندارد برای محصولات صنایع دستی زنجان اقدامات خوبی صورت گرفته است و اگر مواردی هم باشد آمادگی کامل از سوی اداره کل استاندارد استان وجود دارد.

مدیرکل استاندارد استان با بیان اینکه استاندارد ملی برای چاقو به اتمام رسیده است در رابطه با زمان تدوین استاندارد ملی چاروق به صدای زنجان گفت: به دلیل همزمان شدن این رویداد با شیوع کروناویروس، بررسی‌های مربوطه توسط کمیته‌های ذیربط به تعویق افتاد. این نشان نیز به زودی صادر می‌شود.

واحدهای تولیدکننده اقلام کرونایی زیر ذره‌بین اداره‌کل استاندارد

وی با اشاره به رصد واحدهای تولیدکننده اقلام کرونایی توسط بازرسان اداره کل استاندارد افزود: واحدهای فعال در حوزه واردات و صادرات که محصولات تولیدی‌شان مشمول استاندارد اجباری هستند مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشکلات در رابطه با استاندادسازی نیز احصا می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه، کنترل و نظارت دقیق بر کیفیت تمامی محصولات تولید شده در واحدهای تولیدی استان زنجان، به طور مستمر توسط کارشناسان و بازرسان این اداره‌کل انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا، باید نظارت بیشتر و سختگیرانه‌ای بر رعایت بهداشت چه در امر تولید و چه در میان پرسنل شرکت انجام گیرد.

مدیرکل ‌استاندارد استان ‌زنجان ضمن تاکید بر رعایت هر چه بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی (پروتکل‌های بهداشتی)، رعایت استاندارد‌ها و تولید باکیفیت افزود: واحدهای‌تولیدکننده‌مواد ‌شوینده‌ و ضدعفونی‌کننده مشمول استاندارد اجباری و تشویقی، باید براساس معیارها و شاخص‌های استاندارد، نسبت به تولید و عرضه اقلام خود، اقدام کنند، تا از صدمه زدن به سلامت و بهداشت مردم جامعه جلوگیری شود.

گزارش یک ساله

مدیرکل استاندارد استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل در بازه زمانی هفته دولت ۹۸ تا هفته دولت امسال عنوان کرد: ثبت ۴ هزار و ۶۰ مورد بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، تعلیق و ابطال 172 مورد پروانه فاقد علامت استاندارد، 3 مورد صدر پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها برای محصولات کشاورزی، تعیین ماهیت کالاهای صادراتی ۲۶۳ مورد، صدور ۷۳۸ گواهی ایمنی کیفیت استاتدارد آسانسور، ۲۵۶ مورد بازرسی از تجهیزات شهربازی، 36 مورد بازرسی از جایگاه‌های CNG، 20 مورد بازرسی از پایگاه‌های خدماتی ، صدور پروانه دانش‌بنیان یک مورد برای اولین بار در کشور، آموزش 3 هزار و 407  نفرساعت کارکنان، استانداردهای تدوین و تجدیدنظر شده به دبیری همکاران خودمان 26 مورد، ثبت یک مورد استاندارد بین‌المللی پیشنهاد شده به سازمان که مورد تائید هم قرار گرفته است، 92 مورد ارزیابی از آزمایشگاه‌های همکار، بازرسی از واحدها در قالب اجرای طرح طاها 2 هزار و 101 مورد، 28 مورد اعلام جرم به مراجع قضایی، توقیف کالاها در 4 مورد، اخطار رفع نقع در 39 مورد، 28 مورد کالاهای فاقد مجوز، 4 مورد مربوط به جعل علامت استاندارد بر روی کالاها از جمله اقدامات صورت گرفته در این بازه زمانی بوده است.

مدیرکل استاندارد استان با بیان اینکه وقتی کالایی مشمول استاندارد اجباری است حتما زیر چتر بازرسی اداره کل استاندارد قرار می‌گیرد، تاکید کرد: در طول سال حداقل از هر واحد دارای محصول تولیدی مشمول استاندارد اجباری 4 بار نمونه‌برداری‌های لازم انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به روند کنترل و بازرسی اداره کل استاندارد از محصولات تولیدی گفت: بازرسی از محل کارخانه، محل عرضه محصول، بررسی محصولات مشمول علامت استاندارد اجباری از مبادی گمرکی توسط دو شرکت بازرسی مستقر در محل گمرک صورت می‌گیرد. البته اداره کل استاندارد استان فعالیت دو شرکت مستقر در گمرک را زیرنظر دارد.

عرضه و فروش کالاهای فاقد استاندارد و بی کیفیت؛ ممنوع

مدیرکل استاندارد استان با اشاره به ممانعت‌های صورت گرفته در بحث عرضه و فروش کالاهای فاقد استاندارد و بی کیفیت و همچنین در راستای کنترل بازار و اجرای طرح طاها در استان افزود: در قالب بازرسی‌های انجام گرفته در محصولاتی که با استانداردهای ملی مربوطه مغایرت داشتند، طبق قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، اقدامات قانونی لازم به عمل آمده است.

کارگرزاده با بیان ‌این نکته‌ که مراکز صنفی استان زنجان، به شدت تحت نظارت و کنترل دقیق کارشناسان و بازرسان استاندارد قراردارد، عنوان کرد: به واحدهای صنفی استان، درخصوص عرضه و فروش محصولات استاندارد، تذکرات و اخطارهای لازم ارائه شده است.

ابطال پروانه برخی فراورده‌های تولیدی روغن نباتی جهان به علت عدم تولید

حمیرا آهنی، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان نیز در پاسخ به سؤال صدای زنجان در رابطه با نمونه‌برداری‌های این دستگاه از تولیدات شرکت روغن نباتی جهان گفت: نظارت‌ها در این کارخانه همانند سایر واحدهای تولیدی است، آخرین نمونه برداری صورت گرفته نیز مربوط به تیرماه سال جاری بوده است.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان با تاکید بر اینکه شرکت روغن نباتی جهان به هیچ عنوان تعطیل و غیرفعال نیست اما فعالیت این شرکت نسبت به گذشته کمتر شده است، عنوان کرد: در حال حاضر سه محصول شرکت روغن نباتی جهان دارای علامت استاندارد است و پروانه برخی از فرآورده‌ها که طی 6 ماه الی یک سال تولید نشده‌اند، ابطال شده است.

لبنیات سنتی تحت پوشش استاندارد نیست

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان با اشاره به صدور 481 پروانه اجباری و 64 مورد پروانه تشویقی تا به امروز، در رابطه با گزارشی از اقدامات احتمالی صورت گرفته در رابطه با بازرسی واحدها به منظور بررسی کیفیت تولیدات در مراکز عرضه فرآورده‌های لبنی با هدف جلوگیری از انتشار بیماری بوتولیسم افزود: مشکل به وجود امده بیشتر به محصولات سنتی و دست‌ساز مربوط می‌شود. وظیفه اداره کل استاندارد نظارت بر اقلام دارای علامت بهداشت و دارای علامت استاندارد است و لبنیات سنتی که عامل ابتلای چند شهروند به بوتولیسم شده، تحت پوشش استاندارد نیست.

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندارد استان زنجانداود کارگرزادهاستاندارد ملی ملیله
sedayezanjannews.ir/nx4167


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»