کد خبر: 4347
1399/06/29 - 10:19


صدای زنجان از تعطیلی واحدهای عرضه پوشاک بعد از شیوع کرونا در سطح شهر گزارش می‌دهد:

کسادی

به دلیل تعداد زیاد چک‌های برگشتی اصناف، تهران هم دیگر چک قبول نمی‌کند و فقط به صورت نقدی می‌فروشد و به همین دلیل آنها نمی‌توانند اجناس جدید متناسب با فصل خریداری کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فروش ویژه به‌ دلیل تغییر شغل. حراج بی‌سابقه. فروش زیر قیمت خرید. حراج واقعی به خاطر جمع‌آوری و....

این عبارت‌ها، آن هم با شرایط و حال و هوای این روزها، دیگر برای کسی نا‌آشنا نیست. نه اینکه قبلاَ نبوده است، اما در چند ماه گذشته تعداد اطلاعیه‌هایی از این دست، که در ورودی مغازه‌ها و مراکز خرید به ویژه در بخش فروش پوشاک دیده می‌شود، زیاد  شده است.

مغازه‌داری که تماشاگر پشت ویترین را، در عرض چند دقیقه با فروش لباس ۱۲۰ هزار تومانی به قیمت ۸۰ هزار تومان، به خریدار تبدیل می‌کند، می‌گوید: دیگر جانم به لب رسیده و نمی‌دانم چگونه می‌خواهم این ضرر و زیان را جبران کنم، باید زودتر جمع کنم و قبل از موعد اجاره ماه بعد، مغازه را تحویل دهم چون دیگر آهی در بساط نمانده که بخواهم کسادی کار را به امید آن سپری کنم.

فروشنده کلافه‌ای که در مغازه چشم انتظار مشتری است، می‌گوید: انگار دیگر هیچکس حس و حال خرید ندارد اندک افرادی هم که به قصد خرید می‌آیند با دیدن قیمت‌ها فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، گویا فعلاً تقدیر بر این است که هر روز با دست خالی به خانه بروم و دیگر هیچ انگیزه‌ای برای کار ندارم.

مشکلاتی از این دست، تنها بخشی از رهاورد منفی کرونا است که البته همچنان ادامه دارد و هر روز بیش از گذشته خود را نشان می دهد.

رئیس اتحادیه لباس فروشان زنجان به کسادی اوضاع صنف لباس فروشان اشاره کرده و می‌گوید: در بازدیدها و بازرسی‌ها به وضوح دیده می‌شود که کسب‌وکار تعداد زیادی از آنها تعطیل شده است.

ابوالفضل نیاکان به صراحت از تعطیلی صنف لباس‌فروشان در نقاط مختلف شهر و مراکز خرید، می‌گوید و می‌افزاید: خیلی دردناک است که بگویم ۵۰ درصد مغازه‌ها در مرکز خرید اشراق تعطیل است و در مرکز خرید مجتمع نور هم بیشتر مغازه‌های طبقه سوم، خالی شده‌اند.

 وی با بیان اینکه طبقه بالای دو مرکز خرید ایران زمین و شهر راز هم تعریف زیادی ندارد، می‌گوید:۱۰ تا ۱۲ مغازه هم در این مراکز خرید، خالی شده‌اند.

رئیس اتحادیه لباس فروشان زنجان، تعطیلی ۲ عرضه‌کننده لباس عروس در پاساژ تهران به خاطر نبود مراسم عروسی و تبدیل چند مغازه لباس‌فروشی به انباری در پاساژ امیرکبیر را هم به لیست تعطیلی‌های اعلامی خود اضافه می‌کند .

این وام هیچ دردی را درمان نمی‌کند

نیاکان با تاکید بر اینکه باید دست صنف آسیب‌دیده از کرونا به ویژه صنف لباس‌فروشان را بگیریم، به وام ۶ میلیونی کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: این وام هیچ دردی از کسی که ۲۵۰ میلیون تومان چک برگشتی دارد، دوا نمی‌کند چون حتی یک چهارم کرایه ماهانه مغازه‌اش هم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حتی مواردی داریم که مبلغ چک برگشتی لباس‌فروشان تا ۴۰۰ میلیون هم می‌رسد، می‌افزاید: این افراد در حال حاضر برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه شده‌اند چون به خاطر اوضاع بد مالی قادر به خرید نقدی اجناس جدید نیستند.

رئیس اتحادیه لباس‌فروشان با تاکید بر اینکه در این صنف، اجناس موجود در مغازه، زمان ۲ تا ۳ ماهه برای فروخته شدن دارند و پس از آن، جنس بنجل محسوب می‌شوند، می‌گوید: به دلیل تعداد زیاد چک‌های برگشتی اصناف، تهران هم دیگر چک قبول نمی‌کند و فقط به صورت نقدی می‌فروشد و به همین دلیل آنها نمی‌توانند اجناس جدید متناسب با فصل خریداری کنند.

نیاکان با بیان اینکه وام ۶ میلیونی به درد کسی که اجاره‌بهای مغازه‌اش ۲۵ میلیون است نمی‌خورد می‌گوید: ای کاش کف این وام را به گونه‌ای مدیریت می‌کردند که با توجه به محل استقرار اصناف و میزان خسارت‌های ناشی از کرونا، حداقل بخشی از مشکلات آنها را حل می‌کرد.

او البته این را هم می‌گوید که بسیاری از اصناف به خاطر کم بودن مبلغ وام، حتی درخواستی برای گرفتن آن نداده‌اند و دلیلشان هم این است که می‌گویند گدای ۶ میلیون تومان نیستیم.

رئیس اتحادیه لباس‌فروشان به صراحت از نحوه ثبت‌نام وام کرونا از طریق سایت هم انتقاد می‌کند و می‌افزاید: برای دادن این وام به اصناف، به ۲ دلیل باید از طریق هماهنگی اتحادیه و بانک اقدام می‌کردند چون اولا بسیاری از مردم راهکارهای مربوط به ثبت‌نام از طریق سایت را نمی‌دانند و ثانیاً به خاطر مشکلات موجود در ثبتنام اینترنتی، در مراحل مختلف با مشکل مواجه شده و از ادامه تلاش، منصرف شده‌اند.

 به عقیده او اتحادیه و بانک به راحتی می‌توانستند از عهده این کار برآیند و در سریع‌ترین زمان ممکن، تسهیلات را به متقاضیان بدهند.

نمی‌توان به تعداد دقیق تعطیلی صنوف اشاره کرد

 نیاکان با بیان اینکه نمی‌توان به رقم و درصد دقیق تعطیلی صنوف اشاره کرد، می‌گوید: دلیل آن هم این است که گاهی با تعطیلی یک مغازه از یک صنف مانند لباس‌فروشان، کسبه دیگری از یک صنف دیگر، در آن مغازه کسب و کار جدید راه‌اندازی می‌کند.

 وی تاکید می‌کند: چون بعضی از این مغازه‌ها بسته نمی‌مانند، آمارهای مربوط به درصد تعطیلی به طور دقیق مشخص نشده و  اینگونه می‌شود که مشکلات صنف قبلی در سایه می‌ماند.

 او به یک نمونه از این موارد  در سعدی وسط زنجان اشاره می‌کند و می‌افزاید‌: یک فروشگاه بزرگ لباس‌فروشی که ماهانه ۲۵ میلیون کرایه مغازه‌ می‌داد، به خاطر مشکلات اقتصادی اخیر، ناچار به جمع‌آوری شد و بلافاصله یک عرضه‌کننده لوازم ورزشی در آن مستقر شد. اما با گذشت چند روز، این فروشنده جدید هم اظهار پشیمانی کرده و می‌گوید: درآمدی ندارم و از پرداخت اجاره‌بها هم ناتوان هستم.

 نیاکان با اظهار تاسف از وضعیت پیش‌آمده می‌گوید: هر جا که برای بازرسی می‌رویم مغازه‌داران از شدت کسادی کسب و کار کلافه شده‌اند و بازی با گوشی تنها مشغله آنها در مغازه است.

او البته این را هم می‌گوید که آنها مغازه را به این امید باز می‌کنند که شاید حتی فقط یک مشتری از راه برسد و چیزی بخرد اگرچه هر روز اوضاع بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود.

 رئیس اتحادیه لباس فروشان زنجان، بیشترین  گلایه‌های اصناف در خصوص وام کرونا  را مربوط به شیوه ثبت‌نام وکم بودن حداقل مبلغ وام(۶ میلیون تومان) می‌داند و می‌گوید: اصناف، سازمان صمت و اتحادیه باید وارد عمل شوند و مسیر گرفتن وام را برای کسبه هموار کنند تا شاید بخش کوچکی از مشکلاتشان حل شود.

امور مالیاتی آمار دقیق‌تری از تعطیلی اصناف دارد

 مقدم، مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت استان زنجان هم در خصوص مدت زمان قانونی عدم فعالیت اصناف در شرایط خاص و یا به هر دلیل، می‌گوید: بر اساس تبصره ۵ ماده ۱۲ قانون نظام صنفی، هر واحد صنفی تا ۶ ماه می‌تواند غیرفعال باشد.

وی با بیان اینکه اگر غیرفعال بودن یک واحد صنفی بیش از ۶ ماه باشد، بر اساس همان تبصره، اخطاری از طریق اتحادیه به واحد صنفی ابلاغ می‌شود، می‌افزاید: اگرپس از ابلاغ اخطار، مراجعه نکنند، بعد از ۱۵ روز می‌توانیم از طریق اتحادیه نسبت به ابطال کسب پروانه اقدام کنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه اگر زمان، مکان، شخص و رسته هر صنف تغییر کند، باید پروانه جدید کسب شود، می‌گوید: گستره واحدهای صنفی در زنجان و لزوم بازرسی و رصد دائمی در خصوص احراز هویت تعداد واحدهای تعطیل شده و یا پروانه باطل شده، مستلزم کار و نیروی زیاد است.

مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت استان با اشاره به اینکه اغلب اصنافی که غیرفعال می‌شوند برای ابطال پروانه کسب به سازمان صمت مراجعه نمی‌کنند، می‌افزاید: ولی به خاطر بحث مالیات، حتما به امور مالیاتی مراجعه می‌کنند تا به آنها اطلاع دهند که چند ماه است غیرفعال شده یا پروانه کسبشان را ابطال کرده‌اند و به همین دلیل، آنها آمار دقیق‌تری دارند.

 مقدم البته این را هم اضافه می‌کند که کاسبان تنها زمانی به سازمان صمت مراجعه می‌کنند که می‌خواهند از تامین اجتماعی بیمه بیکاری بگیرند.

او دلیل آن را هم اینگونه تشریح می‌کند و می‌افزاید: تامین اجتماعی موقع استعلام، پروانه کسبی را که به نام آنهاست، اعلام می‌کند و مجبور می‌شوند برای باطل کردن آن به سازمان صمت مراجعه کنند.

مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت اما تاکید می‌کند: افراد تا زمانی که شناسایی نشده و اتحادیه هم اخطار نداده است، به این راحتی برای ابطال پروانه به صمت مراجعه نمی‌کنند.

برای وام‌های زیر ۱۶ میلیون نباید ضمانت بگیرند

مقدم با بیان  اینکه در خصوص تایید متقاضیان وام کرونا در سامانه کارا  مشکلی نداریم، می‌گوید: اگر متقاضیان وام از ما پروانه کسب داشته باشند سریع تایید می‌زنیم ولی در مراجعه به بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

او دلیل مشکل را هم در ضمانت‌نامه‌های بانکی عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای وام‌های زیر ۱۶ میلیون نباید ضمانت بگیرند و فقط به یک سفته بسنده کنند ولی متاسفانه در عمل این اتفاق نمی‌افتد و شاکی‌های زیادی هم در این حوزه داریم.

 مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت با تاکید بر اینکه ما مرجع تاییدکننده پروانه‌های کسب هستیم و البته این کار را هم می‌کنیم، می‌گوید: اما مشکلات موجود در بانک‌های عامل، باید با پیگیری‌های رسانه‌ها از طریق استانداری حل شود.

مقدم با بیان اینکه ما به سهم خودمان از شورای عالی هماهنگی امور بانک‌ها هم پیگیری کردیم، می‌افزاید: طبق اعلام این شورا بر اساس بخشنامه نباید ضمانت بگیرند ولی در عمل می‌بینیم که تبعیت نمی‌کنند.

 این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از پیگیری‌ها  در خصوص وام کرونا به صورت متمرکز از تهران است، می‌گوید: بسیاری از اطلاعاتی که باید از مرکز بارگذاری می‌شد هنوز وارد سامانه کارا نشده است.

مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت البته این را هم می‌گوید که شاید اگر قبل از اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام وام، امور مربوط به احراز هویت رسته‌ها و زیررسته‌ها در بانک اطلاعاتی را تکمیل می‌کردند، بسیاری از مشکلات حال حاضر پیش نمی‌آمد.

مقدم تاکید می‌کند اما به خاطر شرایط ویژه ناشی از کرونا اطلاع‌رسانی زود هنگام هم اجتناب‌ناپذیر بود.

سامانه بهتر از اتحادیه است

 این مسئول ضمن مخالفت با  نظر نیاکان مبنی بر اعطای وام کرونا با هماهنگی اتحادیه و بانک‌ها، به خاطر وجود بیش از ۶۰ هزار اتحادیه در سطح کشور، می‌گوید: سامانه ایرانیان اصناف یک سامانه جامع است، و از سوی دیگر، وقتی برگه پروانه‌کسب به تنهایی کارساز نیست و اعتبار آن منوط به اعتبار در سامانه ایرانیان اصناف است، اقدام از طریق سامانه، بهترین راهکار است.

مقدم با بیان اینکه تفکیک رسته‌ها و زیررسته‌های بیش از۲ میلیون واحد صنفی، زمان‌بر است، می‌افزاید: چون بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار رسته داریم که در زیررسته‌های متفاوت، تعریف شده‌اند و همین صنف لباس‌فروشان، حداقل بیش از۵۰ زیررسته دارد که احراز آنها زمان‌بر است.

قطعاً وضعیت لباس‌فروشان بدتر از سایر اصناف است

 مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت، هم وضعیت بد لباس‌فروشان را که به اذعان خود این صنف بسیار خراب است، تایید می‌کند چون به اعتقاد وی‌، در شرایط بد اقتصادی، مردم برای خرید مایحتاج خود اولویت‌بندی می‌کنند.

مقدم البته این را هم می‌گوید که خرید لباس، نسبت به مواد غذایی، در اولویت‌های بعدی مردم است و به‌ آن میزان که تهیه مواد غذایی برایشان اهمیت دارد، ضرورتی برای تهیه لباس، آن هم در شرایطی که اغلب رفت‌ و آمد‌ها، مهمانی‌ها و عروسی‌ها تعطیل شده است، نمی‌بینند.

 وی با تاکید بر اینکه قطعاً وضعیت لباس‌فروشان نسبت به سایر صنف‌ها بدتر است، می‌افزاید: چون آنها در طول سال،  در ماه‌های بهمن و اسفند به خاطر شب عید، بیشترین فروش را دارند، که در سال گذشته به خاطر محدودیت و تعطیلات ناشی از کرونا، نتوانستند فروش داشته باشند   و به همین دلیل بیشترین آسیب‌پذیر کرونا،  لباس‌فروشان هستند.

هر که کارگرش بیش وامش بیشتر

 مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت، در خصوص متفاوت بودن مبلغ وام اعطایی هم با اشاره به اینکه، تصمیم‌گیری‌ها و بودجه‌بندی‌ها هم کشوری بوده و دست استان و استانداری نیست، می‌گوید: قطعاً بدون حساب و کتاب نبوده حتماً اتفاق‌هایی افتاده که به یکی ۱۶میلیون و به دیگری ۸۰ میلیون تعلق می‌گیرد.

مقدم با بیان اینکه مبلغ وام کرونا از ۶ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان است، می‌افزاید: وام‌های بالای ۱۲ میلیون تومان به کارگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که کارگر بیمه شده داشته باشند بنابراین مبلغ وام تولیدی‌هایی که ۱۰ کارگر بیمه شده داشته باشند، با کسی که کارگر ندارد، متفاوت است.

وی تعداد پرونده‌های ثبت‌نامی تایید شده  وام کرونا در سامانه کارا در بخش تولید، توزیع و فروش پوشاک، که به بانک‌های عامل هم مراجعه کرده‌اند را ۶۳۴  مورد (آمار مربوط به زمان مصاحبه است) اعلام می‌کند.

مسئول صدور جواز و پروانه سازمان صمت استان، با تاکید بر اینکه آمار پرونده‌های ابطالی پروانه کسب که در سامانه ثبت می‌شود، خیلی پایین است می‌گوید: دلیلش هم این است که بازرسی میدانی نداریم و البته خیلی هم به اصناف مراجعه ندارند ولی اتاق اصناف چون بازرسی‌هایی دارند که روزانه رصد می‌کنند، آمار بهتری دارند.

لازم به ذکر است که به گفته دینی، مسئول روابط‌عمومی امور مالیاتی، آمار مربوط به تعداد صنوف تعطیل شده از آغاز کرونا تا حال حاضر، مشخص نیست، چون کرونا در پایان سال 9۸ شروع شده و اظهار‌نامه مربوط به مدت زمان آغاز کرونا تا‌کنون، در سال ۱۴۰۰  ارائه می‌شود و پس از آن میزان پروانه‌های کسب باطل شده و تعطیلی اصناف مشخص می‌شود.

نمایشگاه و بازار شب عید که بر باد رفت حوزه پوشاک ضرر کرد

در حالی که لباس فروشان و رئیس اتحادیه این صنف مدعی هستند که بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند، رئیس اتاق اصناف اما، با رد این ادعا می‌گوید: لباس‌فروشان نبوده‌اند که بیشترین آسیب را دیده‌اند بلکه در میان اصناف، صنوفی هستند که به مراتب آسیب‌پذیرتر از پوشاک بوده‌اند.

موسوی با بیان اینکه در حوزه پوشاک۲  اتحادیه تولید و توزیع پوشاک، داریم می‌گوید: با شیوع کرونا هر۲ اتحادیه متحمل ضرر و زیان شده‌اند چون نمایشگاه بهاره شب عید را که به تنهایی با بازار شب عید برابری می‌کند، از دست دادند.

 وی با تاکید بر اینکه تولیدکننده لباس با در نظر گرفتن نمایشگاه شب عید، اقدام به تولید لباس می‌کند، می‌افزاید: اما وقتی که نمایشگاه و بازار شب عید بر باد رفت، تولید‌کننده ضرر می‌کند چون از مدت‌ها قبل و به امید فروش در نمایشگاه، با دادن چک، نسبت به خرید پارچه و لوازم جانبی برای تولید لباس، اقدام کرده است.

کرونا گسست شغلی ایجاد کرد

 وی با تاکید بر پیوستگی زنجیر‌وار شغل‌ها و وصل بودن پایداری و دوام آنها به یکدیگر، می‌گوید: این وابستگی شغل‌ها، در شرایطی مانند محدودیت‌های کرونایی، بیشتر مشخص می‌شود که یک نمونه از گسست شغلی هم در همین صنف لباس‌فروشان اتفاق افتاد.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه با آمدن کرونا دیگر مانند قبل تقاضایی برای عرضه در حوزه پوشاک وجود ندارد، می‌افزاید: در شرایطی که تالارها تعطیل‌اند و مجالس عروسی (به‌ویژه در ماه‌های شعبان و رمضان)، ضیافت‌های موسم حج، افطاری و مراسم‌هایی مانند آن و حتی بیشتر مهمانی‌ها و رفت و آمدهای فامیلی وجود ندارد، کاملا طبیعی است که اغلب مردم، نیازی برای خرید لباس نو نمی‌بیند.

 موسوی با تاکید بر اینکه وجود مجالس و مهمانی‌ها ضرورت عرضه و تقاضا در بخش پوشاک را ایجاد می‌کند، می‌گوید: چون همه به اندازه کافی لباس‌های معمولی برای روزمره و محافظت از سرما و گرما دارند و حتی اگر تا ۱۰ سال آینده هم لباس نخرند، مشکلی برایشان پیش نمی‌آید اما وقتی مجالس و مراسم‌ها تعطیل است یعنی بازار هم تعطیل است و  روح بازار می‌میرد.

وام کرونا با سود بالا و مبلغ کم، آش دهن‌سوزی نیست

به گفته رئیس اتاق اصناف، وعده‌های حمایتی دولت از صنوف آسیب‌دیده هم به خاطر مبلغ کم، کارساز نیست که بتواند ضرر و زیان آنها را جبران کند، چون وام‌های حداقل ۷ میلیونی با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲ ساله، به قول  برخی از اصناف، آش دهن‌سوزی نیست چون نه سودش پایین است و نه مبلغش بالا.

موسوی می‌افزاید: وام‌های حداکثر ۱۶ میلیونی هم که به ازای هر کارگر به کارفرما داده می‌شود، شاید حتی بخشی از حقوق و بیمه آن کارگر را، که کارفرما در طول این چند ماه برای حفظ آن کارگر می‌پردازد هم جبران نمی‌کند.

رئیس اتاق اصناف البته این را هم می‌گوید که  اگر مراحل ثبت‌نام و دریافت وام آسان‌تر بود، ارزش دوندگی داشت، در حالیکه متقاضی وام باید مراحلی را طی کند که به دردسرش نمی‌ارزد.

وی ناهماهنگی‌های موجود بین بعضی از ارگان‌ها و بانک‌ها برای پرداخت وام کرونا را دست و پاگیر می‌داند و می‌گوید: در حالی که اعلام شده بود چک‌های برگشتی در پرداخت این وام‌ها لحاظ نمی‌شود اما در عمل، اداره کار ضوابطی را مشخص می‌کند و بانک هم برای خودش ضوابط دیگر را و این عدم هماهنگی، متقاضیان را سردرگم و خسته می‌کند.

با همه این تفاسیر و وجود کرونایی که ظاهرا به این زودی قصد رفتن ندارد، آنچه اما، در این میان حائز اهمیت است، وضعیت نابسامان صنوف است که با بسته شدن هر مغازه و کارگاه، مستقیم و غیرمستقیم، سفره‌های زیادی خالی از نان می‌شوند که به یقین تبعات منفی بسیاری را در پی دارد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانلباس فروشاناتحادیه لباس‌فروشانوضعیت بازار در کرونا
sedayezanjannews.ir/nx4347


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»