کد خبر: 4364
1399/06/30 - 9:24


گزارش صدای زنجان از مشکلات نبود خطوط تلفن ثابت در برخی از مناطق شهری زنجان و گلایه والدین از عدم بهره‌مندی آن‌ها از اینترنت پرسرعت برای دریافت آموزش‌های مجازی؛

راهکارهای میلیونی

19 شهریور ماه امسال بود که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در سفر به زنجان عنوان کرد که هنوز عدالت ارتباطی در استان برقرار نیست و تا زمانی که عدالت ارتباطی در سراسر زنجان برقرار نشود هرگونه افتتاح و رونمایی از پروژه‌های ارتباطی ممنوع است

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی


پایگاه خبری صدای زنجان- 19 شهریور ماه امسال بود که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در سفر به زنجان عنوان کرد که هنوز عدالت ارتباطی در استان برقرار نیست و تا زمانی که عدالت ارتباطی در سراسر زنجان برقرار نشود هرگونه افتتاح و رونمایی از پروژه‌های ارتباطی ممنوع است.

وزیر ارتباطات در حالی افتتاح و رونمایی از هر پروژه ارتباطی را ممنوع اعلام کرده است که نه تنها در 294 روستای استان بلکه برخی از مناطق داخل شهر نیز از امکانات مخابراتی و تلفن ثابت برخوردار نیستند و با توجه به ارائه آموزش های مدارس به صورت مجازی و در بستر اینترنت، خانواده‌ها برای دستیبابی به مسیر ارتباطی مطلوب به دنبال استفاده از اینترنت خانگی و ADSL  هستند که لازمه این امر داشتن خط تلفن ثابت است در حالی که برخی از ساکنان این مناطق با مراجعه به شرکت مخابرات برای گرفتن خط تلفن ثابت با مشکل مواجه شدند و موفق به دریافت آن نشدند.

در پیگیری این موضوع از سوی روزنامه صدای زنجان کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان مشکل اصلی را عدم همکاری شهرداری در صدور مجوز برای کنده‌کاری در برخی از نقاط شهر دانسته و در بیان ارائه راهکار خود برای حل مشکل خانواده‌هایی که دسترسی به تلفن ثابت و ADSL ندارند، استفاده از اینترنت موبایل، مودم وایمکس و یا فیبر نوری عنوان کرد.

در بعضی از مناطق شهری و برخی از روستاها امکان ارائه تلفن ثابت وجود ندارد

محمد تمجیدی، در پاسخ به مشکل اینترنت خانگی که برخی از خانواده‌ها با آن مواجهند، ضمن تأیید این موضوع که در بعضی از مناطق شهری و برخی از روستاها امکان ارائه تلفن ثابت وجود ندارد، بیان کرد: در این مناطق تنها راهکار، استفاده از دیگر روش‌های ارتباطی برای دستیابی به اینترنت است هر چند باید گفت تعداد کمی از خانواده‌ها با این مشکل مواجهند.

به گفته این مسئول، به منظور ایجاد زیرساخت تلفن ثابت، موضوع توسعه مطرح است که در برخی از روستا‌ها امر توسعه اصلاً امکان‌پذیر نیست چرا که بعضی از این روستاها 6 خانوار فصلی داشته و به طور مداوم در روستا سکونت ندارند به همین دلیل نه فقط ما بلکه هیچ دولتی برای 6 خانوار نمی‌تواند هزینه دو میلیاردی صرف کند.

وی با اشاره به این‌که تمام تلاش خود را برای ارائه اینترنت و موبایل در روستاهای بالای 20 خانوار انجام دادیم، تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی عدم توسعه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد خطوط تلفن ثابت و اینترنت خانگی در برخی از مناطق شهر زنجان که مخابرات نیز از این موضوع گله‌مند است، این است که شهرداری اجازه نمی‌دهد در این مناطق همانند دو کوچه بلوار آزادی، محدوده سعدی وسط، چهارراه و خیابان امام، خیابان اول دوم 11 و 12 شهرک کارمندان و غیره کنده‌کاری انجام شود.

تمجیدی با تأکید بر این‌که ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای در فازهای 3،4،5 و 6 گلشهر کاظمیه برای دست‌یابی به خطوط تلفن خانگی در دست احداث بوده و در فازهای یک و دو این امکانات ایجاد شده است، یادآور شد: ساکنان این مناطق فعلاً می‌توانند از مخابرات اینترنت دریافت کنند چون فاصله این شهرک‌ها با مرکز مخابرات مستقر در آن محدوده زیاد است به همین دلیل از آنجایی که ADSL  و یا در مجموع تکنولوژی‌های مبتنی بر سیم، وابسته به فاصله هستند و زمانی که بیشتر از 2 کیلومتر باشد کیفیت آن از یک حدی پایین‌تر می‌آید که به درد نمی‌خورد.

وی به پایش مشترکین ناپایدار ADSL در مناطق شهر زنجان که فاصله بیشتر از 2 کیلومتر از مرکز مخابرات دارند، اشاره داشته و یادآور شد: در حال حاضر یک هزار و 431 مورد از مشترکان در استان مورد بررسی قرار گرفتند که فاصله تعداد قابل توجهی از آن‌ها با مرکز مخابرات بیش از 3 کیلومتر بوده و نمی‌توانند از ADSL برای اتصال به اینترنت استفاده کنند.

هزینه یک میلیون تومانی برای خرید مودم فیبر نوری

این کارشناس با اشاره به این‌که در بسیاری از مناطق شهری که مشکل اتصال به ADSL دارند می‌توانند تلفن خانگی و اینترنت را روی فیبر نوری دریافت کنند، بیان کرد: از آنجایی که فیبر نوری تکنولوژی جدیدی است برای استفاده از آن باید یک میلیون تومان هزینه تهیه مودم پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که در تمامی مناطق شهر زنجان امکان دستیابی به فیبر نوری وجود ندارد، گفت: تقریباً در تمامی مناطقی که امکان توسعه وجود نداشت با استفاده از فیبر نوری امکان توسعه فراهم شده است.

به گفته تمجیدی تجمع کابلی در برخی از مناطق شهر امکان برگردانی و توسعه را سلب کرده است از طرفی عدم همکاری شهرداری در حوزه کنده‌کاری نیز مزید بر علت شده است هر چند به شهرداری هم این حق را می‌دهیم چون مدت زمان خاصی را به شرکت‌های خدمات‌رسان برای انجام کنده‌کاری می‌دهد ولی هماهنگی‌های انجام شده از سوی این شرکت‌ها وابسته به عواملی چون بودجه، پیمانکار، شرایط مزایده و مناقصه بوده و همین عوامل همزمانی انجام کار توسط شرکت‌های خدمات‌رسان را سلب می‌کند و این امکان به شهرداری داده نمی‌شود تا در فصل کاری آسفالت کنده‌کاری‌ها را انجام دهد.

وی بر این باور است که هر چند در بسیاری از مواقع مردم از شهرداری شاکی می‌شوند ولی در عمل مشکل اصلی از سوی شرکت‌های خدمات‌رسان است که می‌خواهند از بستر خیابان و پیاده‌رو برای کشیدن کانال‌های ارتباطی خود استفاده کنند.

ایجاد کانال تأسیسات شهری به دلیل هزینه بالا تاکنون اجرایی نشده است

این کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به موضوع ایجاد کانال تأسیسات شهری اشاره داشته و خاطرنشان کرد: این موضوع سال‌ها قبل مطرح شد ولی متأسفانه به دلیل هزینه بالای آن تاکنون اجرایی نشده است ولی در صورت ایجاد این کانال به طور یقین به لحاظ توسعه امکانات شهری خیلی پیشرفته‌تر از وضعیت فعلی می‌شویم چون در حال حاضر برخی از مناطق شهر زنجان گازرسانی نشده چون به دلیل موضوع عدم امکان کنده‌کاری این امر عملیاتی نشده است.

وی به عدم هماهنگی چهار شرکت خدمات‌رسان در انجام حفاری‌ها اشاره داشته و گفت: در صورتی که این شرکت‌ها به صورت هماهنگ شده در یک زمان مشخص از حفاری خیابان استفاده کرده و تاسیسات خود را با نظم در کنار هم قرار دهند هم هزینه‌های آسفالت، نگهداری، اجاره شهرداری را بسیار کاهش می‌دهد هم معابر در سال چندین بار کنده‌کاری نمی‌شود که نارضایتی مردم را هم در پی داشته باشد.

تمجیدی در واکنش به سوالی مبنی بر این‌که خانواده‌هایی که دست‌رسی به ADSL و تلفن ثابت ندارند صرفاً باید از اینترنت سیم‌کارت‌ها برای دریافت آموزش‌های آنلاین بهره‌ ببرند، عنوان کرد: لزوماً خیر چون در برخی از مناطق شهر زنجان همانند اعتمادیه  همراه اول بهتر از ایرانسل جواب می‌دهد و یا در مناطقی مانند شهرک کارمندان، آزادگان و یا کوی رضوان و فجر و غیره ایرانسل سرویس بهتری ارائه می‌دهد از همین رو متقاضیان ADSL که فعلاً نمی‌توانند خط تلفن ثابت دریافت کنند در ابتدا باید صبر کنند تا توسعه مد نظر انجام شود که این امر هم زمانبر بوده و حداقل سه ماه طول می‌کشد.

به گفته این مسئول با فرض این‌که همه امکانات فراهم باشد از لحظه‌ای که مخابرات اراده به ایجاد زیرساخت توسعه‌ای تلفن ثابت کند حداقل دو ماه زمان می‌برد تا عملیات توزیع خط تلفن به مشترکان محقق شود، مخابرات نیز تمام تلاش خود را برای توسعه سریع‌تر در برخی از مناطقی که با انباشت رانژه مواجهند انجام می‌دهد.

وی ضمن ارائه پیشنهادات برای خانواده‌هایی که دست‌رسی به ADSL و تلفن ثابت ندارند تا از آموزش‌های آنلاین استفاده کنند، افزود: فعلاً راه‌حل‌های جایگزین برای افرادی که دست‌رسی به ADSL و تلفن ثابت ندارند استفاده از اینترنت موبایل و انتخاب مودم وایمکس است، فیبر نوری نیز راهکار جایگزین دیگری برای استفاده افراد در برخی از مناطق است ولی هزینه بالایی را به همراه دارد.

294 روستای زنجان از حداقل امکانات مخابراتی برخوردار نیستند

چندی پیش در سفر وزیر ارتباطات به زنجان بر عدم رعایت عدالت ارتباطی در بخش‌های مختلف استان اشاره شد. تمجیدی در پاسخ به مصوبات سفر مذکور در راستای برقراری عدالت ارتباطی در تمامی نقاط استان این‌گونه عنوان کرد: 294 روستایی که دچار مشکل بوده و از حداقل امکانات مخابراتی برخوردار نیستند عمدتاً در مناطق ماهنشان و خدابنده قرار دارند، در شهرستان خدابنده به دلیل وجود شرایط جغرافیایی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خیلی سخت نیست ولی در منطقه ماهنشان واقعاً مشکل است چون به فراهم‌کننده‌های خدمات مخابراتی این حق را می‌دهیم که نتوانند به سادگی با هزینه معقول و مناسب خدمات‌رسانی کنند.

به گفته این مسئول از آنجایی که بسیاری از تجهیزات مخابراتی وارداتی است هزینه بالایی برای ایجاد این تجهیزات در روستاها مورد نیاز است، اگر در سال‌های گذشته با یک میلیارد تومان می‌توانستیم یک سایت ارتباطی را راه‌اندازی کرد در حال حاضر این رقم به 4 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه میزان اعتبار برای ایجاد عدالت ارتباطی در استان مورد نیاز است، خاطرنشان کرد: فعلاً برآورد قیمتی برای انجام توسعه ارتباطی و ایجاد عدالت در این بخش انجام نشده است چون این برآورد مستلزم نقشه‌برداری دقیق مسیر است که در برخی موارد به دلیل کوهستانی بودن مسیر این امکان فراهم نشده و هزینه‌بر است.

 نمی‌توان مخابرات را در روستاهای زیر 20 خانوار مجبور به توسعه ارتباطات کرد

این کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به این‌که بخشی از هرینه‌های ایجاد توسعه ارتباطی از طریق USO تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در این بخش نمی‌توان مخابرات را مجبور کرد چون آنچه در پروانه مخابرات ذکر شده مناطق شهری و روستایی بالای 20 خانوار مشخص است هر چند مخابرات امکان فراهم کردن تک ارتباط را برای این روستاها دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: این‌که یک روستایی با 14 خانوار انتظار تلفن ثابت داشته باشند معقول نیست چون علاوه بر هزینه‌های قابل توجه مورد نیاز، هزینه‌ای که قرار است برای یک روستا با جمعیت کمتر انجام شود ممکن است برای روستایی با خانوار بالای 20 نفر صرف شده و مشکل ارتباطی آن‌ها برطرف شود، در حال حاضر روستایی با 90 خانوار داریم که امکانات ارتباطی آن‌ها صرفاً به دلیل ریزش کوه و غیره با مشکل مواجه شده است.

هزینه 500 میلیارد تومانی برای ایجاد ارتباطات داخل استان طبق مصوبه سفر وزیر ارتباطات به زنجان

به گفته تمجیدی از بین روستاهایی که در حال حاضر از امکانات ارتباطی برخوردار نیستند با توجه به مصوبه‌ای که در سفر وزیر ارتباطات به زنجان داشتیم در دستور کار قرار گرفتند به طوری که تاکنون حدود 500 میلیارد تومان برای ارتباطات داخل استان هزینه شده است و پس از این هم در حدود حداقل 350 میلیارد تومان هزینه برای حل مشکل روستاهای فاقد ارتباط مورد نیاز است.

وی با تأکید بر این‌که بیان عدالت ارتباطی لزوماً به معنی این نیست که ما بی‌عدالتی کردیم، برخی از مناطق مختصات و مشخصه انحصار جغرافیای‌شان سبب مغفول ماندن آن‌ها در این حوزه شده است، این موضوع صرفاً برای بیشتر شدن سرعت کار است وگرنه در مناطقی که به لحاظ جغرافیایی مشکلی نداشته امکانات ارتباطی سریع‌تر فراهم شده است و مناطق زمان‌بر را جزو اولویت‌های آخر قید کردند چون اکثراً روستاهای با تعداد خانوارهای کم هستند هر چند یکی دو مورد از این‌ها روستاهایی با جمعیت بالا هستند که به خاطر قطع شدن راه ارتباطی قبلی،6  این‌ها هم در دستور کار قرار گرفتند.

کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بر این باور است که عمده تلاش‌های انجام شده به منظور برقراری عدالت ارتباطی بین روستاها و هم از نتیجه این عدالت ارتباطی برای شبکه آموزشی کشور اعم از دانشگاه‌ها و مدارس استفاده کنیم.

با وجود گذشت حدود 7 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و مطرح شدن آموزش‌های مجازی هنوز هم دانش‌آموزان با مشکل ارتباطی در این زمینه مواجه بوده و نمی‌توانند از آموزش‌های مجازی به نحو مطلوب بهره‌مند شوند. برخی بر این باورند بعد از گذشت 7 ماه انتظار می‌رفت بسترها و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از آموزش‌های مجازی حداقل در مناطق شهری ایجاد شده و در این بخش دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

تمجیدی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از مناطق شهر زنجان که با مشکل ارتباطی مواجهند در مدت یاد شده هیچ اقدامی انجام نشده در حالی که 7 ماه و قرارگیری در فصل کاری، فرصت کافی برای انجام عملیات عمرانی در این بخش بود، متذکر شد: این موضوع بیشتر به شهرداری مرتبط است ولی حدس بنده این است که مسائل بودجه‌ای در این امر دخیل بوده و بسیاری از برنامه‌ها امسال برنامه‌ریزی می‌شود و در انتهای سال مالی بودجه‌های عمرانی و جاری که در 28 اسفند ماه و 31 تیرماه تمام می‌شود.

این مسئول معتقد است از آنجایی که تیرماه سال قبل برنامه سالانه مربوط به توسعه سال آتی را بخش‌های دولتی و برخی از بخش‌های خصوصی و نیمه دولتی دارند و براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید هزینه کنند ولی به یکباره یک موضوع پیش‌بینی نشده‌ای مطرح می‌شود که بار مالی چندین برابری را به سیستم تحمیل می‌کند.

به گفته کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان پیش‌بینی لازم برای این موضوع که تا دو سال آینده از آموزش‌های مجازی در کنار آموزش‌های حضوری باید در استان استفاده کنیم، انجام شده بود ولی به یکباره موضوع شیوع ویروس کرونا فشار مضاعفی بر مجموعه وارد کرد تا سریع‌تر کار انجام شود.

وی با اشاره به این‌که بنا بود هوشمندسازی مدارس استان را تا دو سال آینده عملیاتی کنیم ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا تصمیم بر این شد که به سبب در خطر بودن جان افراد از سیستم آموزش مجازی استفاده کنیم که همین موضوع به سبب تأمین تجهیزات مورد نیاز فشار مضاعفی را بر مجموعه وارد کرد چون کاری که در دو تا سه سال انجام می‌شد را در کمتر از 6 ماه انجام دادیم. هر چند وزارت ارتباطات در این امر ناظر بوده ولی هماهنگی برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌ها و بسیاری از مسائل دیگر بر عهده این وزارتخانه بود ولی با توجه به حرکت جهادی که بین مجموعه‌های مختلف انجام شد سود مالی مدنظر نبود از همین رو باید از مخابرات تشکر کرد چون در این موضوع بیشتر به سود معنوی آن توجه داشتند.

هزینه میلیونی برای بهره‌مندی از آموزش مجازی مطلوب

در ارزیابی پیشنهادهای ارائه شده از سوی کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خانواده‌هایی که از خط تلفن ثابت بهره‌مند نیستند برای دریافت آموزش‌های مجازی برای برخورداری از اینترنت با کیفیت باید هزینه میلیونی صرف کنند چرا که قیمت‌های درج شده در یکی از سایت‌های معتبر، حداقل قیمت برای انواع مودم‌های وایمکس در حدود 400 تا 4 میلیون و 500 هزار تومان بود. از طرفی برای بهره‌مندی از فیبر نوری در صورت وجود زیرساخت‌های آن در منطقه مد نظر حداقل یک میلیون تومان باید هزینه اتصال به آن را پرداخت کنند که این امکان در وضعیت فعلی از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است و باید منتظر توسعه خط تلفن ثابت در منطقه خود باشند که آن هم به گفته تمجیدی در صورت امکان چندین ماه زمان نیاز دارد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآذری جهرمیعدالت ارتباطیآموزش مجازی
sedayezanjannews.ir/nx4364


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»