کد خبر: 4372
1399/06/31 - 10:32


صدای زنجان وضعیت دسترسی روستاهای استان زنجان به اینترنت و شبکه شاد را بررسی می‎کند؛

اینترنت دورافتاده

«مجتبی» دانش‌آموز یکی از روستاهای ماهنشان با بیان اینکه این منطقه آنتن‌دهی تلفن‌های همراه بسیار بد است، چه برسد به اینترنت، می‌گوید: به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت تلفن همراه در این روستا استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان مناطق روستایی بسیار سخت و در برخی موارد غیرممکن شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شیوع کرونا و تعطیلی مدارس سبب حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی و سامانه شاد شد. سامانه‌ای که با توجه به فراهم نبود زیرساخت‌های آن در کشور به ویژه در مناطق محروم موجب بسیاری از مشکلات در این حوزه شد. به طوری که وزیر آموزش و پرورش محسن حاجی میرزایی در 29 خرداد ماه با آگاهی نسبت به شرایط موجود اظهار می‌کند: از آنجایی‌که برخی از نقاط کشور تحت پوشش اینترنت نیست، برای دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد بر بستر اینترنت باید تدبیری اندیشیده می‌شد که در نهایت با مشارکت وزارت ارتباطات تا پایان شهریور ماه همه مدارس کشور به اینترنت متصل خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: طی رایزنی صورت گرفته با وزارت ارتباطات، مقرر شد تا پایان شهریور ماه سال جاری همه مدارس کشور تحت پوشش اینترنت قرار گیرند.

اگر چه اکنون با بازگشایی مدارس در مهرماه بخشی از دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حضور پیدا می‌کنند اما به نظر می‌رسد با رسیدن فصول سردتر سال و احتمال اینکه کرونا در این ماه‌ها شدت یابد باز هم مساله تعطیلی مدارس امری بدیهی باشد.

از طرفی به دلیل اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس، برخی از والدین از حضور دانش‌آموزان خود در مدارس جلوگیری می‌کنند، موضوعی که می‌تواند در مناطقی که دسترسی به اینترنت و شبکه شاد با مشکل مواجه است، منجر به  مشکلات عدیده‌ای در زمینه آموزش و یا ترک تحصیلی شود.

در این خصوص «مجتبی» دانش‌آموز یکی از روستاهای ماهنشان با بیان اینکه این منطقه آنتن‌دهی تلفن‌های همراه بسیار بد است، چه برسد به اینترنت، می‌گوید: به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت تلفن همراه در این روستا استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان مناطق روستایی بسیار سخت و در برخی موارد غیرممکن شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر دروس را در کلاس درس و با همراهی معلم خود ادامه می‌دهد  و از این بابت بسیار خوشحال است اما سال پیش بخشی از دروس خود را از طریق آموزش‌های تلویزیون دنبال می‌کرده است و بخشی را نیز خواهر بزرگترش به او آموزش داده است.

۳۵۰ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند

با سفر وزیر ارتباطات به زنجان، آذری جهرمی نیز با بیان اینکه رویدادهای قابل قبولی در حوزه توسعه ارتباطات در استان زنجان افتاده است، خاطرنشان‌ می‌کند که عدالت در این توسعه در سطح استان برقرار نشده و این قابل قبول نیست.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از یک هزار و ۵۰۰ مدرسه در استان زنجان، ۳۵۰ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند و تمرکز مناطقی که دسترسی به شبکه ندارند بیشتر در شهرستان های خدابنده و ماهنشان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ۲۰۷ روستا در استان زنجان که اغلب در مناطق خدابنده و ماهنشان هستند به اینترنت دسترسی ندارند، می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در سه مرحله از ابتدای آبان تا اسفند امسال زمینه دسترسی این روستاها به اینترنت فراهم شود.

2100 دانش‌آموز زنجانی به آموزش مجازی دسترسی ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، ابراهیم رفیعی نیز با بیان اینکه بیماری کرونا ، آموزش را به فضای مجازی سوق داده است، می‌گوید: بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز زنجانی به  آموزش مجازی دسترسی ندارند.

۳۶۲ مدرسه روستایی در زنجان فاقد اینترنت است

 در این زمینه نیز رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، صالح نجفی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۶۲ مدرسه روستایی با تعداد ۱۱ هزار دانش آموز فاقد اینترنت است که طبق گفته وزیر تا دهه فجر امسال با تامین زیرساخت‌های لازم تحت پوشش این نوع فناوری قرار می‌گیرند، می‌گوید: از مجموع مدارس فاقد اینترنت ۳۱۰ مدرسه در مناطق روستایی دور افتاده استان واقع هستند و برای ۵۲ مدرسه روستایی نیز جهت پوشش این فناوری اقداماتی انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: طی سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان موضوع یاد شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با احصاء مشکلات و ایجاد آنتن‌ها پوشش کامل مدارس این روستاها به اینترنت برقرار و موجب تحولاتی در این حوزه شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: شمار دانش‌آموزان واقع در روستاهای دور افتاده اندک بوده، هر چند راهکارهای مختلفی برای آموزش‌های درسی آنان از طریق ارسال بسته‌های آموزشی و آموزش مجازی به واسطه تلویزیون انجام می‌گیرد اما پوششی اینترنتی امری مهم و ضروری به نظر می رسد.

وی اظهار می‌کند: برنامه ششم توسعه پوشش اینترنت صرفا برای مدارس واقع در روستاهای بالای ۲۰ خانوار بوده که شیوع ویروس کرونا تقویت زیرساخت‌های اینترنتی در این مناطق را بیش از گذشته ضروری کرده و این امر بیش از گذشته مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

نجفی افزود: از مجموع حدود ۲۰۰ هزار دانش آموز این استان ۱۱ هزار دانش‌آموز فاقد اینترنت هستند که امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم مشکلات و موانع بوجود آمده در این حوزه نیز به زودی برطرف شود.

بیشترین مدارس روستایی فاقد اینترنت در ماهنشان، ایجرود، انگوران، زنجانرود و بخش مرکزی زنجان

وی بیشترین مدارس روستایی فاقد اینترنت را در شهرستانهای ماهنشان، ایجرود، انگوران، زنجانرود و بخش مرکزی زنجان عنوان کرد و گفت: علاوه بر آموزشهای مجازی و با توجه به شمار کم دانش‌آموزان، در شرایط کرونایی حاکم، دروس بصورت حضوری نیز توسط معلمان ارائه می‌شود.

هزینه اتصال هر مدرسه به اینترنت در حدود۳۰ میلیون ریال است

رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان می‌کند: هزینه اتصال هر مدرسه به اینترنت منهای باند و ترافیک اینترنت که دولت هزینه‌های آن را می‌پردازد، ۳۰ میلیون ریال است که هدف دولت با پوشش کامل این فناوری بهره مندی گروه‌های هدف و کاهش مشکلات این بخش است.

وی خاطرنشان می‌کند: پروژه اتصال مدارس به شبکه ملی از دی ماه سال ۹۸ شروع شده و تاکنون بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ مدرسه در استان از اینترنت رایگان بهره‌مند شده‌اند.

طی مدت یک ماه ۱۴۶ مدرسه روستایی استان زنجان به شبکه اطلاعات ملی متصل خواهند شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات زنجان، حامد سرائی نیز با اشاره به اینکه طی مدت یک ماه ۱۴۶ مدرسه روستایی استان زنجان به شبکه اطلاعات ملی متصل خواهند شد، می‌گوید: به گفته وزارت ارتباطات و اطلاعات، هزینه ترافیک استفاده از برنامه شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان در نظر گرفته شده است و این دسترسی رایگان به ازای شماره‌هایی است که در سامانه شاد در نظر گرفته شده است.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر تمام مدارس شهری استان زنجان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و تعداد ۶۷۴ مدرسه روستایی هم به این شبکه متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات زنجان، می‌گوید: دسترسی این تعداد مدرسه روستایی پرسرعت دو مگا بیت در ثانیه در نظر گرفته است.

سرائی با بیان اینکه توسعه عدالت ارتباطی در سطح مدارس شهری و روستایی  مورد تاکید است، ابراز می‌کند: تا الان ۶۲ درصد مدارس روستایی استان زنجان از دسترسی پر سرعت به شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد مشترکان پهنای باند اینترنت روستایی بیش از دو هزار و ۳۵۹ مشترک است، می‌افزاید: ایجاد زیرساخت برای دولت الکترونیک برعهده وزارت ارتباطات و اطلاعات است که در این زمینه اقدامات خوبی در استان اجرا خواهد شد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناینترنت روستاهاصالح نجفیحامد سرائی
sedayezanjannews.ir/nx4372


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»