کد خبر: 7893
1400/06/06 - 9:42


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد:

زیتون طارم مهم‌تر از شالیزارهای طارم است

جواد تاراسی: امسال از سد «آیدوغموش» آذربایجان شرقی برای طارم آب خریدیم اما تضمینی نیست که سال بعد این مدیریت اتفاق بیفتد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی «باغات زیتون» و «دام مولد» را دو زیرساخت مهم در بخش تولیدات گیاهی و دامی اعلام کرد و گفت: باغات زیتون چندساله بوده و در مقایسه با محصولات زراعی نظیر برنج که یکساله‌اند، برای جهاد کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که یکی از دو زیرساخت‌های اصلی این بخش محسوب شده، در نتیجه کشاورزان طارمی توجه داشته باشند که در صورت انحراف مسیر آب از باغات زیتون به شالیزارها وضعیت دستیابی به منابع آب در سال‌های آتی با چالش جدی مواجه می‌شود.

جواد تاراسی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اراضی اختصاص یافته به برنج در برخی نقاط استان از جمله زنجان و طارم اظهار کرد: در اراضی که به کشت برنج اختصاص یافته به جز برنج محصول دیگری قابلیت کشت ندارد و اگر کشاورزان مدیریت مصرف آب را در نظر گرفته و مسیر آب را منحرف نکنند، مشکل چندانی وجود ندارد.

تاراسی ضمن هشدار به کشاورزان طارمی اضافه کرد: اگر مسیر آب به قصد آبیاری شالیزارها منحرف شود به طوری که باغ‌های زیتون پایین دست از نعمت آب بی‌بهره شوند، باغات زیتون که از زیرساخت‌های کشاورزی محسوب می‌شود دچار مشکل شده و تامین آب در این منطقه را با چالش مواجه می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه در بخش گیاهی، باغات مهم‌تر از زراعت هستند، ادامه داد: برنج محصول زراعی و زیتون محصول باغی محسوب می‌شود، از سویی دیگر در بخش کشاورزی، حوزه دامی و باغی و حفظ زیرساخت‌ها (دام مولد و باغات زیتون) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در نتیجه برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل و به خطر نیفتادن این بخش از کشاورزان به ویژه طارمی‌ها می‌خواهیم تا جهاد کشاورزی استان را در حفظ زیرساخت‌ها همراهی کنند.

اصلاح 21 هزار هکتار از باغات زیتون طارم

به گفته تاراسی، در حال حاضر طارم ۲۱ هزار هکتار از باغات زیتون در شهرستان ایجاد و اصلاح شده است که تلاش شد با بهره‌گیری از آب رهاسازی شده سد آیدوغموش در قزل‌اوزن و آبیاری این باغ‌ها با آب این سد، این سرمایه را در استان پا برجا نگه داریم.

تاراسی با بیان اینکه اگر امسال عملیات رهاسازی آب از سد آیدوغموش استان اذربایجان شرقی (میانه) برای اراضی طارم انجام نمی‌شد قطعا زیرساخت‌ها (باغات زیتون) با مشکل مواجه می‌شدند، عنوان کرد: باغات زیتون چندساله بوده و در مقایسه با محصولات زراعی نظیر برنج که یکساله‌اند، برای جهاد کشاورزی مهم است چرا که یکی از دو زیرساخت‌های اصلی این بخش است در نتیجه کشاورزان طارمی توجه داشته باشند که در صورت انحراف مسیر آب از باغات زیتون به شالیزارها وضعیت دستیابی به منابع آب در سال‌های آتی با چالش مواجه می‌شود و با توجه به شرایط منابع آبی کشور، هیچ تضمینی نیست که سال آتی آبی از این سد برای باغات طارم تخصیص یابد یا نه!

به گزارش صدای زنجان، ۲۵ خردادماه سال جای به دنبال نگرانی مسئولان از خشک‌شدن تدریجی رودخانه «قزل‌اوزن» و خسارت به زیرساخت‌های کشاورزی طارم به‌ویژه باغات زیتون، آب سد «آیدوغموش» استان آذربایجان شرقی در رگ‌های نیمه‌خشک رودخانه قزل‌اوزن در طارم برای چهارمین سال (۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۱۴۰۰) جاری شد. طبق آمار شرکت آب منطقه‌ای زنجان، هزینه رهاسازی بر اساس تعرفه‌های اعلامی، فقط برای سال‌های ۹۶ تا ۹۸ بیش از ۳ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزیتون طارمبرنج طارمجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7893


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»