کد خبر: 4698
1399/08/07 - 15:50


مدیرعامل زنجانی مجمع ملی خبرگان کشاورزی:

توسعه باغات زیتون طارم کارشناسی‌ باشد

علی خانمحمدی: از پتانسیل‌های کشاورزی طارم باید در حوزه اشتغال و جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ بهره برد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال پیگیری مسئولان استانی برای از سرگیری طرح متوقف شده «توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم»، امید باغداران برای آبادانی مناطق دو چندان شده است، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی معتقد است اگر این طرح کارشناسی‌شده و بر اساس آمارهای متقن به مرحله اجرایی برسد قطعا زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با مشارکت خانوارهای روستایی است.

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به پتانسیل‌های شهرستان طارم در بخش کشاورزی به ویژه باغبانی اظهار کرد: شرایط اقلیمی طارم این شهرستان را به قطب تولید انواع محصولات کشاورزی تبدیل کرده که در صورت برنامه‌ریزی مدون می‌تواند در حوزه رونق صادرات به استان‌های کشور و حتی خارج از کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی زیتون را یکی از محصولات اصلی خطه طارم اعلام کرد و با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای از سرگیری طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم که طی چند سال گذشته به منظور حفاظت از منابع آبی و به دنبال مشکلات کم‌آبی در کل کشور و از جمله این شهرستان متوقف شد، ابراز کرد: به نظرم مسئولان باید تمامی برنامه‌های خود را بر اساس آمارهای استخراج شده متقن تدوین کنند.

خانمحمدی با بیان اینکه هر طرحی که قرار است به مرحله اجرا برسد نیازمند ایجاد زیرساخت‌های کارشناسی‌شده است، اجرای طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم را در صورتی که بر اساس دیدگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری باشد را مطلوب دانست و اضافه کرد: معتقدیم طرح کارشناسی‌شده می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق مناطق، مانع بزرگی در قبال مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ شود. به نظرم طرح‌های پتانسیل‌دار خوبی در بخش کشاورزی در شهرستان طارم قابلیت اجرایی دارد به شرطی که آمارهای استخراجی و بررسی‌های اولیه به نحو احسن صورت گیرد.

گفتنی است جواد تاراسی رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان در پنجاه و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان که به ‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در اراضی شیب‌دار عنوان کرد: همه مطالباتی را که به پیمانکار پروژه داشتیم به‌صورت کامل پرداخت‌شده و پروژه‌های طرح تجهیز 1500 هکتار از اراضی شیب‌دار به سیستم آبیاری تخت فشار نهایی و قابل‌افتتاح است که انتظار داریم این پروژه‌ها در دهه فجر به بهره‌برداری کامل برسند تا شرکت‌ها در اخذ تسهیلات بانکی نیز دچار مشکل نشوند.

استاندار زنجان هم در این رابطه تاکید کرد: موضوع حل مشکل اختصاص آب به اراضی شیب‌دار و باغات زیتون طارم با جدیت در حال پیگیری است و نیاز به تأمین برق این اراضی را حل کرده‌ایم و منتظر اختصاص آب از سوی وزارت نیرو هستیم تا به طور کارشناسی این معضل حل شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها اخطار توقف طرح توسعه باغات زيتون در اراضي شيبدار از ابتدای دهه 90 صادر شده بود. آبان ماه سال 96 وزیر جهاد کشاورزی وقت با صدور بخشنامه‌ای به تمامی مدیران منابع طبیعی در استان‌ها مصوبه ستاد ملی طرح توسعه باغ ها در اراضی شیبدار را مغایر با قانون عنوان کرده و خواستار توقف این طرح شد. در آن زمان بسیاری از منتقدان معتقد بودند طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغ می‌تواند اندک ذخایر آبی کشور را هم قربانی توسعه باغ‌ها کرده و در سال‌های آتی به شهرک‌های ویلایی و مسکونی تبدیل کند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتوسعه باغات زیتونزیتون طارمعلی خانمحمدی
sedayezanjannews.ir/nx4698


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»