کد خبر: 4387
1399/07/01 - 12:22


دبیرِ «خانه اندیشه زنجان» تاکید کرد:

دغدغه زیست‌محیطی مردم را جدی بگیرید

سیدمحمد علویون: نگران انتقال پسماندها از زنجان به «مرصع» و یا «سردهات جعفری» هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دبیرِ «خانه اندیشه زنجان» می‌گوید: برای حل مشکل پسماندهای روی شنیده می‌شود که مسئولان، مدیریت پروژه را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کرده‌اند. با توجه به توانایی‌های این قرارگاه ضروری است قبل از واگذاری مسائل مهمی مطرح و حل‌وفصل و پیشنهادات متخصصان و دغدغه‌مندان محیط زیست لحاظ گردد.

دبیرِ «خانه اندیشه زنجان»، مجموعه‌ای که متشکل از صاحبان اندیشه فعال در حوزه توسعه شهری است، با اشاره به واگذاری مالکیت پسماندهای شهرک تخصصی روی زنجان به دولت و تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی مقامات استانی و با توجه به استقرار نامناسب شهرک روی که همواره باعث ایجاد آلودگی شدید ناشی از افزایش مقدار فلزات سنگین در مناطق هم‌جوار، از جمله قسمت‌های جنوبی شهر زنجان شده است، می‌گوید: تصمیم اخیر متولیان امر مبنی بر جابجایی این پسماندها از محل فعلی دپو شده به محل دیگر از جمله «مرصع» و یا «سردهات جعفری» نگرانی حامیان محیط زیست را دوچندان کرده است.

اخیرا در این زمینه نامه‌ای جهت استحضار استاندار محترم تنظیم شد. دبیرِ «خانه اندیشه زنجان» معتقد است: پسماندهای دپو شده در شهرک روی زنجان با درایت شخص استاندار و دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه دستگاه محترم قضایی بعد از مدتها انتظار در اختیار دولت قرارگرفت و سرمایه قابل توجهی نصیب شهروندان زنجانی شد که سالیان سال از اسیب‌های این پسماندها در امان‌ نبوده‌اند. برای حل مشکل پسماندها شنیده می‌شود که مسئولان، مدیریت پسماندهای روی زنجان را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کردند. با توجه به توانائیهای این قرارگاه ضروری است قبل از واگذاری مسائل مهمی مطرح و حل و فصل و پیشنهادات متخصصان و دغدغه‌مندان محیط زیست لحاظ گردد.

علویون با بیان اینکه اخیرا موضوع انتقال پسماندها به محل دیگری در ارگان‌های ذیربط مطرح و اصرار بر حمل این پسماندها وجود دارد، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه دپوی این پسماندها به روشی غیر اصولی و در محل نا مناسب صورت گرفته و آسیب‌های فراوانی به آب، خاک، هوا و محیط زیست انسانی وارد کرده است موضوع انتقال آن‌ها و دپو در محل جدید از دیدگاه محیط زیستی می‌تواند مخاطرات دیگری را به همراه داشته باشد.

دبیرِ «خانه اندیشه زنجان» با اشاره به حساسیت موضوع اضافه می‌کند: بر این اساس کارگروه منابع طبیعی، محیط زیست و توسعه فضای سبز شهری خانه اندیشه زنجان جهت کاهش آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی از تصمیم‌های اتخاذ شده پیشنهادهای زیر را ارائه کرده است:

«* پسماند ٨میلیون تنی موجود در شهرک روی در محل فعلی طبق استاندارد های روز دنیا تثبیت و از انتقال آن جدا خودداری گردد وبه هیچ عنوان پسماند جدیدی به ان اضافه نگردد. این فرایند شامل روکش کاری بسیار ضخیم و مستحکم جهت جلوگیری از برخواستن ریزگردهای حاوی فلزات سنگین به دلیل وزش باد و نفوذ ناپذیری دپوی مذکور در مقابل بارش باران و برف که منجر به انتقال فلزات سنگین به آب‌های زیرزمینی و کنترل ایجاد روان آب های آلوده به فلزات سنگین با احداث یک سیستم کارآمد برای کنترل روان آب‌ها.

* الزاما برای پسماندهای جدید ایجاد شده مطالعات مکانیابی و ارزیابی مناسب توسط تیم های کارآمد صورت گرفته و در خصوص نحوه انتقال این پسماندها طبق استاندارد های روز و براساس قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه‌های مربوط و کنوانسیون‌های موجود در دنیا از جمله «کنوانسیون بازل» عمل شود تا ریسک انتشار آلودگی در مسیر انتقال به حداقل برسد.

 *
ایجاد یک لندفیلد با زیر ساخت‌های لازم از لحاظ فنی مهندسی و محیط زیستی جهت دپو و نگه داشت صحیح پسماند ها طبق استانداردهای روز دنیا برای نگه داشت پسماندهای ویژه صنعتی الزامی است

علویون ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه موضوع پسماندهای شهرک روی زنجان ابعاد مختلفی دارد و محیط زیست یکی از ابعاد مهم ان است، باید در نظر داشت که صرفا انتقال پسماند از محلی به محل دیگر بدون عادی سازی و استخراج فلزات سنگین موجود در پسماند ها عملا هیچ تاثیر مثبتی از دیدگاه محیط زیستی نداشته و ندارد، لذا احداث یک واحد استحصال فلزات سنگین، همراه با عادی‌سازی این پسماندها می‌تواند از ملزومات این مهم باشد که نیاز به مطالعات ویژه دارد چراکه تولید روزانه حدود 5 هزار تن پسماند نیاز به ایجاد یک اکوسیستم کامل جهت ساماندهی و بی خطر سازی این پسماندها دارد.

دبیرِ «خانه اندیشه زنجان» تصریح می‌کند: همزمان با بکارگیری سیاست‌های کاهش تولید پسماند می‌توان با رویکرد ایجاد صنایع دیگر مصرف کننده این فلز با ارزش در زنجان به عنوان یک راهکار جهت کاهش پسماندهای تولیدی و پرهیز از خام فروشی اقدام کرد. به نظر می‌رسد مجموعه اقدامات فوق در کنار هم می‌تواند نتایج بهتری نسبت به شرایط ایجاد شده فعلی داشته باشد.

لیلا محمدی

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانتقال پسماندهای رویسید محمد علوینمحیط زیست زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4387


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»