کد خبر: 4427
1399/07/05 - 9:38


کمک میلیاردی زنجانی‌ها به پیشگیری از کرونا

۶۰ میلیارد تومان مجموع کمک‌های مردمی این استان طی ۶ ماه گذشته در حوزه پیشگیری از بیماری کرونا و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده ثبت شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: ۶۰ میلیارد تومان مجموع کمک‌های مردمی این استان طی ۶ ماه گذشته در حوزه پیشگیری از بیماری کرونا و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده ثبت شده است.

مسیح‌اله سلطانی با اشاره به فعالیت تشکل‌ها، خیریه‌ها و پویش‌های مردمی افزود: هم اکنون ۳۹۰ تشکل، خیریه و بیش از ۱۰۰ پویش مردمی در کنار یک‌هزارو ۳۰۰ هیات مذهبی ثبت شده در این استان فعالیت می کنند.

وی یادآورشد: در این راستا ۲۵۰ کانون سلامت محلات، ۵۰۰ موسسه فرهنگی و هنری، کانون های قرآنی و مساجد در سطح استان فعال هستند که در مجموع بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ تشکل اجتماع محور ثبت شده استان را تشکیل می دهند.

این مسئول ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت این استان در خیریه ها، تشکل ها و موسسات فرهنگی و قرآنی عضو  هستند بطوریکه یکی از خیریه‌های فعال استان ۱۰۰ هزار عضو دارد که این مهم از ظرفیت بسیار خوب و مشارکت های کم نظیر مردمی در زمان بروز بلایا و حوادث برای کمک ‌به حل مشکلات و کاهش رنج و آلام گروههای هدف حکایت دارد.

وی اظهار داشت: تشکل های اجتماع محور به عنوان نظام پنهان ارتقای سلامت جامعه در کنار دستگاه‌های دولتی برای کنترل، پیشگیری و کاهش بیماری کرونا فعالیت می کنند.

سلطانی افزود: در مجموع فعالیت خیریه ها و پویش های مردمی و تشکل های مردم نهاد به سه مرحله تقسیم بندی شده که مرحله نخست فوران احساسات در کمک به مردم با توجه به احساس نگرانی پس از شیوع ویروس کرونا بود که در این خصوص مشارکت بسیار گسترده ای درقالب ۱۰۰ پویش مردمی در هشت شهرستان که ۲۳ پویش آن در مرکز استان فعالیت می‌کنند، شکل گرفت.

وی اضافه کرد: پویش های مردمی اقدامات مختلفی از قبیل ضدعفونی کردن معابر جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی، تجهیز و راه اندازی نقاهتگاه‌ها، تامین نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها مشارکت فعالانه با هدف تلاش برای کمک به مردم انجام شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان اظهار داشت: در سطح استان سه جلسه ستاد ساماندهی، پنج جلسه شورای توسعه و حمایت ازتشکل ها، پنج جلسه کمیته اقشار و تشکل های مردم نهاد و در مجموع ۱۳ جلسه تصمیم گیری برگزار شد.

این مسئول برگزاری نشست های توجیهی و آموزشی برای پویش های مردمی و فرمانداری ها، بازبینی اقدامات قبلی و تجدیدنظر در فعالیت های آنان، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های پذیرنده خدمت و تلاش بر حذف موازی کاری و صدور مجوز برای افتتاح حساب برای کمک های مردمی را از دیگر اقدامات انجام گرفته عنوان کرد.

سلطانی افزود: هفت محور برای ساماندهی مشارکت های مردم مبتنی بر اصل آموزش، آگاهسازی شهروندان، افزایش تاب آوری محلات، توصیه بهداشت فردی و نظارت بر بهداشت محیط، کمک به تامین نیازمندی های مراکز بهداشتی و درمانی در زمینه تامین امکاتات لازم و نیروی انسانی، حمایت  از اقشار ضعیف در زمینه بهداشت معیشتی، کمک به برنامه غربالگری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و بررسی سایر ظرفیت ها در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برنامه مرحله سوم در نظر گرفته شده، مرحله تثبیت فعالیت پویش های مردمی است، گفت: در این مرحله تلاش شد فعالیت‌ها در چارچوب و مقررات مبتنی بر نیاز دستگاه‌های اجرایی، انتظارات و اولویت ها مشخص شود که در تامین و توزیع سبد غذایی برای خانواده های نیازمند به ویژه در حاشیه شهرها با ورود خیرین و سازمانهای مردمی اقدامات خوبی انجام گرفت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: تهیه و توزیع بسته های آموزشی، مواد ضد عفونی کننده و سایر اقلام ضروری برای اقشار کم درآمد، هدایت کمک‌های نقدی  و غیرنقدی به سمت دانشگاهها علوم پزشکی زنجان و تشدید فعالیت های فرهنگی به عنوان پیش نیاز برای رسیدن به یک جامعه مطلوب و مبارزه با کرونا در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: طی رایزنی انجام گرفته با پویش مردمی ضدعفونی کردن مدارس نیز آغاز شده است و در این خصوص همکاری های بین بخشی تداوم خواهد یافت.

این مسئول همچنین از صدور مجوز برای هشت خیریه بیمارستانی در هشت شهرستان استان خبر داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون این مهم در مرحله استعلام قرار دارد که با تحقق آن کمک های خیرین شتاب بیشتری خواهد یافت.

ایرنا

انتهای پیام


صدای زنجانمسیح اله سلطانیکمک های مردمیامور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4427


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»