کد خبر: 4485
1399/07/09 - 18:32


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خبر داد:

قرار نیست همه واکسن آنفلوانزا بزنند

آغاز مرحله نخست توزیع واکسن آنفلوانزا در زنجان/ اختصاص ۲۰ میلیون واکسن آنفلوانزا به کشور

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان سهمیه کشور از واکسن آنفلوانزا ۲۰ میلیون دوز است و قرار نیست برای همه افراد جامعه واکسن آنفلوانزا تزریق شود، بلکه اولویت با گروه‌های خطر، بیماران خاص، کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال است.

جواد تاج‌کی عصر امروز در نشست خود با اصحاب رسانه استان با موضوع واکسن آنفلوانزا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به این‌که قرار بر این شده واکسن آنفلوانزا ۱۰ برابر بیشتر وارد و توزیع شود، اظهار کرد: طبق وعده وزارت بهداشت سهمیه کشور ۲۰ میلیون دوز واکسن آنفلوانزاست که در صورت تحقق مشکلی در این حوزه نداریم.

وی با بیان این‌که برخی بر این باورند که اگر به یکباره این حجم واکسن توزیع شود ازدحام ایجاد شده و در صورت غفلت از خطر ابتلا به کرونا با این ازدحام ایجاد شده شیوع افزایش می‌یاید.

به گفته این مسئول قرار است واکسن آنفلوانزا به صورت مرحله‌ای در بین جامعه هدف توزیع شود. از همین رو طبق تقسیم‌بندی وزارت بهداشت در مرحله نخست اولویت با گروه‌های پرخطر از قبیل کارکنان مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت، بیماران خاص و زنان باردار است.

وی با تاکید بر این‌که این واکسن‌ها به صورت سهمیه‌ای به استان‌ها تخصیص داده شده که سهمیه استان زنجان را سه روز پیش تحویل گرفتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مرحله نخست واکسیناسیون گروه‌های هدف در حال انجام است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که با اتمام مرحله نخست، واکسیناسیون افراد دارای بیماری زمینه‌ای و ریسک بالا، کودکان زیر ۵ سال انجام می‌شود، تصریح کرد: فعلا تاریخ توزیع اعلام نشده است.

وی معتقد است در تعریف بیماران خاص به افرادی که بیماری سبب اختلال در سیستم ایمنی بدن شده از جمله بیماران دیالیزی، بیمارانی که تالاسمی و کم خونی دارند بیمار خاص نامیده می‌شوند که این افراد در اولویت نخست برای انجام واکسیناسیون هستند.

تاج‌کی با بیان این‌که واکسیناسیون گروه‌های هدف از طریق مراکز بهداشتی با ارائه کارت ملی انجام می‌شود، گفت: در مرحله بعد، واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع شده و افراد کم‌خطر می‌توانند به دستور پزشک از اقدام به دریافت و تزریق این واکسن‌ها کنند.

تاکنون ضرورتی بر تولید واکسن آنفولانزا در داخل کشور وجود نداشت

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تولید واکسن آنفلوانزا در داخل کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: امکان تولید این واکسن در داخل کشور وجود دارد ولی تاکنون ضرورتی برای تولید داخلی آن در سال‌های گذشته وجود نداشته است و مسئولان نخواستند انرژی و وقت حوزه پزشکی کشور صرف تهیه واکسن مذکور شود.

به گفته این مسئول تولید واکسن آنفلوانزا در داخل کشور از آن‌جایی که مصرف روتینی نداشته و به لحاظ اقتصادی شاید به صرفه نباشد این اقدام در داخل کشور انجام نشده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته بیش از 2 میلیون دوز مصرف واکسن آنفلوانزا نداشتیم ولی در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان مصرف رشد قابل توجهی دارد.

تاج‌کی معتقد است شاید از این پس سیاست‌ها در این حوزه تغییر یافته و از آن‌جایی که به نظر می‌رسد سال آینده درگیر ویروس آنفلوانزا و کرونا باشیم نیاز به این واکسن‌ها افزایشی باشد از همین رو نیاز به سرمایه‌گذاری برای تولید واکسن مذکور در داخل کشور احساس شود.

وی با اشاره به این‌که هر چند تولید این دارو نیاز به تکنولوژی بالایی دارد ولی از آنجایی که بسیاری از داروها با تکنولوژی بالا در داخل تولید شده است این امکان وجود دارد که سیاستگذاران با توجه به وضعیت اقتصادی تولید واکسن آنفلوانزا در داخل کشور را در دستور کار داشته باشند.

توزیع واکسن آنفولانزا در بین خبرنگاران را بررسی می‌کنیم

این مسئول در پاسخ به سوالی در مورد امکان قرار دادن خبرنگاران در ردیف گروه‌های پرخطر برای دریافت واکسن آنفلوانزا بیان کرد: با انجام بررسی‌های لازم سعی می‌کنیم خبرنگاران را در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا قرار دهیم ولی آنچه فعلا پیش‌بینی شده توزیع واکسن براساس دستورالعمل وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز برخی ابهامات در نحوه توزیع به دلیل تقاضای بالا در حال انجام است.

تاج‌کی در پاسخ به این سوال که برخی بر این باورند در صورت تزریق واکسن آنفلوانزا به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، متذکر شد: این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارد چرا که ‌واکسن آنفلوانزا برای مقابله با ویروس آنفلوانزا ساخته شده و ایمنی بدن را در برابر این ویروس آنفلوانزای فصلی افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که تاکید ما بر تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه‌های پرخطر از این جهت است که در صورتی که فرد مبتلا به این ویروس شود سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده و تواناییش برای دفع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده و ابتلایش به کرونا افزایش می‌یابد.

قرار نیست برای همه افراد جامعه واکسن آنفولانزا توزیع شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در واکنش به این سوال که امکان تحت پوشش قرار دادن تمامی افراد جامعه برای تزریق واکسن آنفلوانزا وجود دارد یا خیر، بیان کرد: خیر، قرار نیست برای تمامی ۸۰ میلیون نفر جمعیت واکسن تجویز شود نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری این کار را انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به این‌که طبق هدف‌گذاری انجام شده برای گروه‌های هدف ۲۰ میلیون واکسن آنفلوانزا در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال افرادی که باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند کودکان زیر ۵ سال و افرادی بالای ۶۵ سال است به طور یقین جمعیت قابل توجهی در بین دو گروه سنی مذکور قرار دارند که جزو گروههای خطر نیستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که در مورد بیماران خاص، سن افراد در نظر گرفته نشده و حتما واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند، یادآور شد: با سهمیه اختصاص داده شده به استان در صورت تخصیص تمامی گروه‌های هدف واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند.

وی در رابطه با داروی کرونا نیز با بیان این‌که طبق آخرین داده‌های دریافتی از ابتدای شیوع ویروس کرونا انواع دارو مصرف می‌شد که به تدریج بر تعداد آن‌ها افزوده شد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده برخی از این داروها در صورت مصرف به موقع بازخورد و کارایی بالایی دارند.

کمبودی در داروهای فعلی برای بیماری کرونا در استان نداریم

به گفته این مسئول به میزان کافی داروی کرونا در استان موجود است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز برخی سوء‌استفاده‌ها وقتی این داروها در اختیار بیمارستان قرار داده می‌شود رعایت برخی پروتکل‌ها و نیز دریافت امضای پزشک و رئیس بیمارستان ضروری است.

تاج‌کی با تاکید بر این‌که متاسفانه داروهای فعلی بیماری کرونا تحت پوشش بیمه نیستند و هزینه‌های آن از بیمار نیز دریافت نمی‌شود و تنها ۱۰ درصد را به عنوان فرانشیز پرداخت می‌کنند، افزود: ۹۰ درصد هزینه داروهای فعلی کرونا در قالب یارانه‌ای از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه پرداخت شود.

 وی در توضیح وضعیت اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده‌ها در استان نیز با اشاره به این‌که خوشبختانه با توجه به افزایش واحدهای تولیدکننده اقلام حفاظتی مشکلی در تهیه این اقلام نداریم و در حال حرکت به سمت تایید کیفیت محصولات تولیدی هستیم.

لغو مجوز واحدهای تولید اقلام بهداشتی بی‌کیفیت

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این‌که در حال حاضر ۱۴ کارخانه تولید ماسک در استان فعال هستند، بیان کرد: طبق صحبت‌های انجام شده در جلسه استانداری قرار بر این شده تا واحدهایی مشکل‌دار در حوزه کیفیت مجوز تولیدشان لغو شود.

وی در پایان به قیمت ثابت تعیین شده برای ماسک در استان اشاره داشته و خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت ماسک در داروخانه‌ها ۱۳۰۰ تومان و نوع دیگر هزار تومان است که از طریق هلال احمر توزیع می‌شود این درحالی است که در ماه‌های نخست سال ماسک‌ها با سه نوع قیمت از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ به فروش می‌رفت.

این مسئول در پایان با اشاره به این‌که در حوزه تامین مواد ضدعفونی‌کننده مشکلی در استان نداریم، افزود: فقط در تهیه دستکش دچار کمبود هستیم که استفاده از آن خیلی الزامی نیست و توزیع آن به صورت سهمیه‌ای در بین استان‌هاست و تقاضا در بخش هم قابل توجه نیست.

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجواد تاج‌کیعلوم پزشکی زنجانواکسن انفلوانزا
sedayezanjannews.ir/nx4485


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»