کد خبر: 4754
1399/08/20 - 10:28


رئیس اتحادیه نانوایان زنجان از استفاده آرد قاچاق در برخی از نانوایی‌های شطح شهر خبر داد؛

اقرار به قاچاق آرد؟

معاون اداره کل غله استان: حالا می‌توانم ادعا کنم که آرد سهمیه‌ای از یک واحد نانوایی وارد واحدهای دیگر می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بررسی‌های میدانی از سطح شهر به ویژه بافت مرکزی حاکی از تعطیلی واحدهای نانوایی است که قبلا تا آغاز شب پخت داشتند اما چند روزی است که تا ظهر پخت دارند و تعطیل می‌کنند.

این اتفاق در حالی است که به علت اختلاف ۸۰ هزار تومانی بین قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد، شیرینی‌پزی‌ها و واحدهای رشته‌بری‌ ترجیح می‌دهند با قیمت کمتر از بازار آزاد و از محل نانوایی‌ها آرد موردنیاز خود را تهیه کنند. از این رو برخی از واحدهای نانوایی به‌جای اختصاص سهمیه روزانه خود به پخت نان، نسبت به تعطیلی خودسرانه ساعتی و روزانه اقدام و سهمیه خود را از شبکه مصرف خارج می‌کردند و احتمال می‌رفت تعطیلی زودتر این واحدها به خاطر موضوع آرد قاچاق باشد..

سهمیه سرانه آرد نانوایی‌ها کم نشده است

اما کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در پاسخ به این شائبه می‌گوید: سهمیه هیچ یک از واحدهای نانوایی شهر زنجان کاهش نیافته است و اگر در این زمینه مشکلی باشد نسبت به تامین سهمیه اقدام می‌کنیم. خوشبختانه مشکلی بابت پخت نان شهروندان وجود ندارد.

الماسی که معتقد است عدم توانایی‌ خرید آرد قاچاق از استان‌های هم‌جوار توسط تعدادی از نانوایی‌های زنجان عامل تعطیلی واحدها بعد از اتمام پخت آرد سهمیه‌ای روزانه‌شان است، تاکید می‌کند: این واحدها در کنار پخت نان برای شهروندان از محل آرد سهمیه‌ای، نسبت به خرید آرد آزاد (قاچاق) اقدام و پس از پخت و بسته‌بندی نان به واحدهای عرضه‌کننده می‌فروختند.

تازه اقرار می‌کنید؟

از سویی دیگر ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان که در مهرماه سال جاری اعلام کرد نگران خروج آرد سهمیه‌ای از شبکه تولید است در واکنش به این اظهارات می‌گوید: تازه اقرار می‌کنند که آرد قاچاق بوده است، این یعنی چرخه معیوب بوده است! حالا من می‌توانم ادعا کنم که همین الان، آرد سهمیه‌ای در زنجان از یک نانوایی وارد نانوایی دیگر یا واحدهای قنادی و رشته‌بری می‌شود!

رحمنی با تاکید بر اینکه حتی یک کیلو از سهمیه آرد نانوایی‌ها کاهش نیافته است، عنوان می‌کند: سهمیه آرد یارانه‌ای نوع یک و دو مهرماه نانوایی‌های استان به ترتیب 6 هزار و 400 تن و 3 هزار و 800 تن بوده و این میزان بدون هیچ تغییری در آبان‌ماه بین واحدها توزیع شده است.

سهمیه آرد نه تنها کاهش نیافته بلکه در صدد افزایش آن هستیم

این مسئول با تاکید بر اینکه هیچ کاهشی در میزان سهمیه آرد به نانوایی‌ها نداشتیم و نخواهیم داشت به پیگیری‌های این مجموعه برای افزایش سهمیه نانوایی‌های زنجان از طریق سازمان مرکزی اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه از مهرماه سال جاری قیمت گندم در بازار آزاد به مرز 4 هزار تومان رسید، اضافه می‌کند: به دنبال این افزایش، قیمت آرد در بازار غیررسمی (آزاد) به 170 هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت آرد یارانه‌ای نوع یک و دو به ترتیب 32 هزار و 42 هزار تومان است.

اختلاف فاحش قیمت آرد یارانه‌ای با آرد؛ انگیزه‌ای برای قاچاق

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان اختلاف فاحش قیمت آرد یارانه‌ای با آرد را انگیزه‌ای برای خروج آرد سهمیه‌ای از شبکه تولید و هدایت ان به واحدهای قنادی، کیک‌پزی، رشته‌بری و غیره دانسته و معتقد است: برخی از واحدهای نانوایی که نسبت به ساعت کاری اعلام شده از سوی اتحادیه مربوطه بی‌توجهی کرده و تعطیلی خودسرانه (ساعتی یا روزانه) دارند در تلاشند با ایجاد جو روانی، تظاهر به کاهش سهمیه آرد کنند در حالی که درست نیست. بازرسان اداره کل غله در کنار بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان روزانه 30 الی 40 واحد نانوایی را به منظور جلوگیری از تعطیلی خودسرانه رصد می‌کنند. ما واحدی داریم که دو هفته تعطیل است و اتفاقا سهمیه آرد خود را هم گرفته است! 

به گفته رحمنی، آرد مورد استفاده در واحدهای نان بربری ۱۸درصد یا آرد ستاره است که بسیار نزدیک به آرد «نول» است که در شیرینی‌پزی‌ها جهت پخت شیرینی استفاده می‌شود. آرد مورد استفاده در رشته‌بری‌ها نیز ممکن است از محل نانوایی‌های پخت لواش باشد. او می‌گوید: برای جلوگیری از این نشتی‌ها گشت‌های مشترک تشکیل شده و تمامی واحدهای نانوایی به ویژه بربری و لواش به دقت رصد و کنترل می‌شود.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با اتحادیه نانوایان در زمینه پخت نان تصریح می‌کند: طی این بررسی‌ها مقرر شد ساعت کاری نانوایی‌ها بر اساس چارچوب تعیین شده اتحادیه نانوایان بوده و به ازای هر کیسه آرد حداقل یک ساعت پخت نان انجام گیرد.

شگرد نانوایی‌های متخلف

این مسئول با اشاره به شگرد برخی از نانوایی‌ها جهت خروج آرد سهمیه‌ای از شبکه تولید عنوان می‌کند: نانوایی‌ را می‌بینیم که در ظاهر فعال است و کرکره مغازه را بالا داده و کار می‌کند اما در واقع فقط نقش بازی می‌کند. تعدادی ترجیح می‌دهند به جای اینکه گاز مصرف کنند و انرژی صرف کنند تا به ازای هر کیسه آرد 60 هزار تومان ارزش افزوده دریافت کنند، هر کیسه آرد را در بازار آزاد به قیمت 130 تا 140 هزار تومان بفروشند!

رحمنی تهیه کارتکس موجودی آرد در واحدهای خبازی با هدف جلوگیری از خروج غیرقانونی آرد از شبکه و پایش مداوم فعالیت‌ها را از اقدامات اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اعلام می‌کند که به تازگی در زنجان آغاز شده است.

علاوه بر این، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به مجازبودن خرید آرد از کارخانه‌های آرد خارج از استان که احتمال تخلف صنفی را بالا می‌برد از پیشنهاد «ممنوعیت خرید آرد از خارج از استان» توسط این اداره کل به سازمان مرکزی خبر داده و می‌گوید: امیدواریم این طرح که در رصد دقیق و آسان شبکه تولید کمک شایانی به دستگاه‌های ذیربط می‌کند، از ماه آتی (آذرماه) اجرایی شود.

قطع سهمیه آرد 36 واحد نانوایی

بنا به اظهارات مسئولان ذیربط سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سهمیه آرد 36 واحد نانوایی استان به دلایل مختلف کم فروشی، گرانفروشی، تعطیلی خودسرانه قطع شده است که یکی از این واحدها ماه‌ها بود بدون اطلاع اداره کل غله، سازمان صمت و اتحادیه ذیربط نسبت به تعطیلی اقدام کرده بود!

اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این رابطه عنوان می‌کند: از خردادماه سال جاری تاکنون سهمیه 36 واحد نانوایی قطع و پرونده نزدیک به 140 واحد نانوایی به علت گرانفروشی، کم‌فروشی و تقلب تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

خط‌ونشان سازمان صمت به نانوایی‌های متخلف

معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بر لزوم رعایت ساعت پخت از سوی نانوایی‌ها و تشدید نظارت بر واحدهای نانوایی از هفته آتی تاکید می‌کند.

مسلمی با اشاره به تشکیل جلسات با مسئولان اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در طول یک ماه قبل به منظور ساماندهی و ارزیابی سهمیه و پروانه کسب واحدهای نانوایی اضافه می‌کند: طبق مصوباتی که از طریق کارگروه استانی در اختیارمان قرار گرفته است، اقدامات مربوط به تهیه کارتکس برای تمامی واحدهای نانوایی انجام گرفت. در حال حاضر تمامی واحدها دارای این کارتکس بوده و میزان مصرف و تحویل آرد به واحدها با امضای اشخاص (راننده تحویل‌دهنده آرد و نانوایی که پخت را انجام داده است) باید منعکس شود تا بازرسان با انطباق میزان آرد تحویلی و مصرفی موارد را بررسی کنند.

به گفته معاون سازمان صمت استان، طبق مصوبه کارگروه آرد و نان استان، اگر واحدهای نانوایی در حوزه فعالیت خود تخلف کنند، بار دوم میزان سهمیه آرد به مدت یک ماه قطع می‌شود. سپس با اخذ گواهی رسمی کتبی از دفترخانه مبنی بر عدم اصرار بر تخلف از واحد صنفی، اجازه فعالیت داده می‌شود. اگر چنانچه واحد در طول یک سال تخلف کند، بازرسان سازمان صنعت و معدن نسبت به قطع دائم سهمیه اقدام می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم تشدید طرح نظارت از واحدهای صنفی به ویژه واحدهای عرضه‌کننده اقلام اساسی خانوارها و افزایش توان بازرسی با بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌ها، تشکل‌های مردمی و گروه‌های بسیجی داوطلب تصریح می‌کند: این طرح در شهرستان‌های ابهر و خرمدره اجرایی شده و پایان هفته جاری نیز در زنجان عملیاتی می‌شود تا در کنار رصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص کرونا، وضعیت قیمت اقلام اساسی در بازار مورد پایش قرار گیرد.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتحادیه نانوایان زنجانقاچاق آردکمبود آرد
sedayezanjannews.ir/nx4754


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»