کد خبر: 4755
1399/08/20 - 10:44


در گفتگو با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان؛

پژوهش‌گر با سیاست کاری ندارد

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان با توجه به شیوع کرونا امسال برنامه‌های هفته پژوهش به‌صورت مجازی و یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعداد محدود شرکت‌کننده از تاریخ ۱۵ الی ۲۰ آذرماه برگزار خواهد شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- روزها و روزها در آزمایشگاه کوچک دانشگاه و یا محیط کار خود در حال انجام آزمایش است و از هر فرصتی برای تورق مقاله‌های علمی جدید استفاده می‌کند. گاهی از دویدن به دنبال مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی که مورد نیازش است خسته می‌شود. گاهی به دنبال تامین هزینه پژوهش‌هایش دست به هر آب و آتشی می‌زند. گاهی نتیجه می‌گیرد و گاهی علیرغم تمام تلاش‌هایش به نتیجه نمی‌رسد و احساس شکست می‌کند و دلسرد می‌شود. گاهی دست روی پاهایش می‌گذارد و دوباره از نو شروع می‌کند. گاهی قید همه چیز را می‌زند و به این فکر می‌کند که شاید هیچ‌وقت به نتیجه نرسد. اینجا همان نقطه‌ای است که باید کسی دست‌هایش را بگیرد و به او بگوید که پس از هر شکستی قطع به یقین پیروزی در انتظار است...

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان با توجه به شیوع کرونا امسال برنامه‌های هفته پژوهش به‌صورت مجازی و یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعداد محدود شرکت‌کننده از تاریخ ۱۵ الی ۲۰ آذرماه برگزار خواهد شد.

هفته پژوهش به صورت مجازی برگزار می‌شود

جمال داوودی با بیان اینکه برنامه‌های هفته پژوهش از ۱۵ الی ۲۰ آذرماه همزمان با سراسر کشور در استان زنجان برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: برنامه‌های هفته پژوهش امسال با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت کمیته جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری بر عهده دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه است، می‌افزاید: ستاد جشنواره دارای سه کمیته است که مسئولیت کمیته جشنواره دانش‌آموزی با اداره‌کل آموزش و پرورش استان و مسئولیت نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار با پارک علم و فناوری استان است.

این مسئول با بیان اینکه شهرداری زنجان مسئولیت برنامه‌های تبلیغاتی و دانشگاه آزاد اسلامی استان مسئولیت کمیته جشنواره دانشجویی را بر عهده دارند، تصریح می‌کند: به دستگاه‌های استان برای نمایشگاه مجازی پیشنهاد شد تا از محصول فناورانه خود فیلمبرداری کرده و در قالب فیلم محصول خود را معرفی کنند تا در سایت ستاد هفته پژوهش برای عموم به اشتراک گذاشته شود.

گران شدن مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی به واسطه نوسانات ارزی

داوودی سپس به مشکلات حوزه پژوهش پرداخت و در پاسخ به سوال اینکه «آیا نوسانات ارزی بر روی فعالیت پژوهشگران تاثیر گذاشته است؟» می‌گوید: افزایش نرخ ارز واقعا در این زمینه تاثیرگذار است و به دلیل اینکه کارهای پژوهشی، مواد اولیه (مواد اولیه اکثرا از خارج وارد می‌شود اگرچه برخی از این مواد اولیه در داخل هم وجود دارد و از داخل نیز خریداری می‌کنیم، ولی آنهایی که از خارج وارد می‌شود اکنون گران شده است) و تجهیزات هایتک می‌خواهد و همه این موارد هزینه‌بر هستند و آن مبلغ اعتباری پژوهشی اساتید که اصطلاحا گرنت نامیده می‌شود، کفاف این هزینه را نمی‌دهد چرا که این مبلغ چندان تغییر پیدا نکرده است ضمن اینکه بودجه هم تغییر نکرده است و افزایش گرنتها پاسخگوی این افزایش قیمت‌ها نیست لذا نتیجه‌اش این شده است که تا حدودی پژوهش‌های تجربی که با تجهیزات و مواد آزمایشگاهی سر و کار دارند به مشکل برمی‌خورند.

به گفته او خواهی نخواهی شرایط کرونا در امر پژوهش تاثیرگذار بوده است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) که حدود 3 هزار و 500 دانشجو هستند به دلیل اینکه حضور این افراد در دانشگاه کمتر شده است و در آزمایشگاه‌ها باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، دیگر مثل گذشته دانشجویان با آن شور و علاقه‌ای که کار می‌کردند، حضور ندارند و نمی‌توانند به صورت جمعی در آزمایشگاه‌ها حضور داشته باشند و همین امر موجب شده است که تا حدودی امر پژوهش با مشکلاتی روبه رو شود.

در دانشگاه‌های معتبر کپی‌برداری از روی پایان‌نامه‌ها کمتر رخ می‌دهد

داوودی اظهار می‌کند: کپی کردن از روی پایان‌نامه‌ها نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت و این موضوعی از موضوعاتی است که از گذشته بوده و همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه زمانی که تعداد دانشجویان در دانشگاه‌ها زیاد شود عملا تعداد این گونه تخلفات هم زیاد می‌شود چرا که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کل کشور زیاد شده است و از همین رو آمار تخلفات نیز به مراتب بالاتر رفته است. هر چند قوانینی هست که با متخلفین برخورد می‌کند و نرم‌افزارهایی است که بالاخره مشابهت‌یابی می‌کند و تخلف‌ها را گزارش می‌دهد. همچنین از خود دانشجو تعهدنامه‌ای گرفته می‌شود که که اگر احیانا در آینده ثابت شود که پایان‌نامه از جایی کپی شده است می‌توان مدرک را پس گرفت و یک میزان سختگیری‌هایی در این زمینه وجود دارد. شرکت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که به راحتی برای نوشتن و آماده‌سازی پایان‌نامه اطلاعیه می‌دهند و به نظر من باید مراجعی در سطح کشور وجود داشته باشد که در این زمینه ورود پیدا کند و با متخلفین برخورد قانونی داشته باشند چرا که دانشگاه به شخصه نمی‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند.

دانشگاه‌های معتبر دولتی کمتر دچار مشکل کپی‌برداری از پایان‌نامه هستند

وی در این رابطه ادامه می‌دهد: یک نکته اساسی این است که دانشگاه‌های معتبر دولتی در این زمینه شاید کمتر دچار چنین تخلفاتی باشند. ضمن اینکه تاکنون تنها یک پایان‌نامه به دست من رسیده است که آن پایان‌نامه را شرکتی برای شخصی نوشته بود و آن را هم پیگیر هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان با بیان اینکه اگر بنا باشد آماری در این زمینه دربیاوریم به این شکل است که در حدود هزار نفر فارغ‌التحصیل تحصیلات تکمیلی دانشگاه زنجان تنها یک مورد دچار تخلف شده است اما دانشگاه‌هایی که به مراتب از اعتبار کمتری برخوردار هستند این امور با شدت بیشتری دیده می‌شود چرا که به دلیل اینکه دانشگاه با شهریه دانشجویان می‌چرخد دانشگاه چندان نمی‌تواند به این مساله ورود پیدا کند و جلوی این تخلفات را بگیرد اما دانشگاه‌های دولتی به لحاظ اینکه وابسته به شهریه دانشجویان نیستند با جدیت بیشتری می‌تواند با متخلفین این حوزه برخورد کند.

تفکر کاربردی کردن پایان‌نامه تمام رشته‌ها، تفکر کاملا غیر علمی است

به گفته این مسئول بحث حرکت به سمت کاربردی کردن پایان‌نامه دانشجویان موضوع بسیار مهمی است اما باید توجه داشت که کاربردی کردن پایان نامه‌ها نیز تا میزانی به رشته تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. چطور انتظار می‌رود در رشته‌ای مثل ریاضیات ما به سمت کاربردی کردن پایان‌نامه حرکت کنیم؟ در واقع تفکر کاربردی کردن پایان‌نامه تمام رشته‌ها تفکر کاملا غیر علمی است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما بایستی رشته‌هایی که امکان کاربردی کردن پایان‌نامه آنها وجود دارد، آنها را کابردی کنیم و وقتی می‌توان از رشته‌ای در پیشبرد اهدافی استفاه کرد این باید انجام شود اما وقتی رشته‌های نظری قابلیت این امر را ندارند که به سمت کاربردی کردن حرکت کنند، معنایی ندارد که بخواهیم آن را به سمت کاربردی کردن پیش ببریم.

وی در این رابطه می‌افزاید: در همین راستا و در جهت کاربردی کردن پژوهش‌ها با توجه به اینکه اکنون دستگاه  ریل تایم پی سی آر (Realtime PCR)که دانشگاه‌های علوم پزشکی از آن برای تست کرونا استفاده می‌کند به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، کم است که در این حوزه سه شرکت دانش‌بنیان دانشگاه زنجان ورود کرده‌اند و نتایجی هم گرفته‌اند و ما نیز پیگیر هستیم که حمایت‌هایی هم از معاونت علمی و فناوری دریافت کنیم که دکتر ستاری هم در این زمینه قول‌هایی داده‌اند و سریع می‌خواهیم به نتیجه برسانیم.

ارتباط دانشگاه و جامعه یک بحث دو طرفه است

به گفته این مسئول موضوع بحث ارتباط دانشگاه و صنعت (در ابعاد بزرگتر جامعه) یک بحث دو طرفه است و دانشگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند آن را انجام بدهد و جامعه نیز باید در این زمینه پیشقدم باشد. خوشبختانه اکنون وضعیت به گونه‌ای است که جامعه به سمت ارتباط با دانشگاه‌ها گام‌هایی را برداشته است و هم شرکت‌های صنعتی و ارگان‌های دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که برای رسیدن به نتیجه‌ای در مورد موضوعی حتما بایستی کارهای علمی پشتوانه آن باشد و اکنون ارتباطات بهتر است و دانشگاه زنجان حدود 460 طرح پژوهشی با ارگان‌ها داشته است که بخشی از این طرح‌ها انجام شده است و برخی در حال انجام است.

داوودی در این رابطه ادامه می‌دهد: صنعت هم تاحدودی به سمت دانشگاه‌ها روی آورده است چرا که تحریم‌ها موجب شده است که اجازه ورود برخی از قطعات به داخل کشور داده نشود و این موضوع باعث شده است که صنعتگران ما نیز برای ساخت قطعات به سمت دانشگاه‌ها گرایش پیدا کنند.

از اساتید دانشگاه زنجان کسی به خارج از کشور مهاجرت نکرده است

به گفته داوودی خوشبختانه از اساتید دانشگاه زنجان کسی به خارج از کشور مهاجرت نکرده است. اگر چه چند نفری برای انجام پژوهش در خارج از کشور، مرخصی گرفته‌اند. اگر نگاهی به مجموع هیئت علمی‌هایی که در استان زنجان به خارج از کشور رفته‌اند، بیندازیم، خواهیم دید که یا افراد بازنشسته شده و از دانشگاه رفته‌اند و یا یک دو سالی را بدون حقوق مرخصی گرفته‌اند و برای کارهای پژوهشی خود به کشورهای دیگر عازم شده‌اند. ضمن اینکه شاید یک یا دو مورد در طول تاریخ 40 ساله دانشگاه زنجان داشته‌ایم که از هیئت علمی بودن در این دانشگاه استعفا داده‌اند و برای ادامه کارهای تحقیقاتی خود به خارج از کشور رفته‌اند.

پژوهشگر به دنبال این است که پژوهش خود را انجام بدهد و با مسائل سیاسی چندان کاری ندارد

وی با اشاره به اینکه پژوهشگر به دنبال این است که پژوهش خود را انجام بدهد و با مسائل سیاسی چندان کاری ندارد، می‌افزاید: در برخی موارد در داخل کشور اصلا شرایط مهیا نیست و پژوهشگر می‌خواهد کاری را به انجام برساند اما دستگاه و تجهیزاتش نیست و یا تجهیزات به قدری گران است که دانشگاه هم نمی‌تواند آن را تهیه کند و از همین جهت است که پژوهشگر برای انجام کار پژوهشی خود به دانشگاهی می‌رود که آن تجهیزات را در اختیار او قرار بدهند.

منبع: روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهفته پژوهشجمال داودیدانشگاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4755


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»