کد خبر: 4773
1399/08/21 - 11:58


در گفت‌وگو با یک کارآفرین؛

اعتماد مردم در اول کار کمتر است

«بابک کمالی دوست» یکی از کارآفرینانی است که تلاش کرده است بر روی پای خود بایستد و برای خود و چند نفری که در شرکت او مشغول به کار هستند کارآفرینی کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- راه‌اندازی كسب و كار یك نكته مهم در بازار كار محسوب می‌شود، بویژه اگر خسارت‌های شغلی در بخش‌های صنعتی و یا وقفه‌های كامل در استخدام نیروهای جدید در ادارات دولتی را مدنظر قرار دهیم از طریق ایجاد كسب و كارهای جدید، می‌توانیم تاثیرات مثبتی در رشد اقتصادی، تغییر تكنولوژی و رقابت ایجاد كنیم و هدف بیشتر شامل افزایش تمایلات برای نوآوری در شركت‌ها است، چرا كه این پدیده باعث رشد شایستگی‌های كاركنان خواهد شد و نكته اصلی قابل بیان در این رابطه، توسعه نوآوری‌ها، توسعه درصد شركت‌های نوآور جدید و افزایش تعداد شركت‌ها به طور كلی است.

«بابک کمالی دوست» یکی از کارآفرینانی است که تلاش کرده است بر روی پای خود بایستد و برای خود و چند نفری که در شرکت او مشغول به کار هستند کارآفرینی کند. او لیسانس مکانیک، فوق‌لیسانس مهندسی پزشکی و دکترای الکترونیک دارد. او اکنون دستگاهی را تحت عنوان دستگاه ضدعفونی کننده سطوح یوتاب ساخته است که در شرایط کرونایی می‌تواند در حوزه پیشگیری کارآمد باشد. با او به گپ و گفت صمیمی در خصوص دستگاه ضدعفونی‌کننده یوتاب پرداختیم که می‌توانید این گفتگو را بخوانید:

مقدم بر هر سخنی در خصوص دستگاه ضدعفونی کننده یوتاب بگویید و اینکه ایده این طرح از کجا به ذهن شما رسیده است؟

دستگاه ضد عفونی‌کننده یوتاب در واقع دستگاهی است که جهت حفظ بهداشت و ضد عفونی کردن سطوح و کالاهای مورد استفاده روزمره طراحی و ساخته شده است. این دستگاه قابلیت ضدعفونی کردن دارد و هر وسیله‌ای که در داخل این دستگاه قرار بگیرد آن را ضدعفونی می‌کند.

اما در خصوص ایده این کار، باید گفت که با شیوع کرونا ما به این فکر افتادیم که کاری در این زمینه انجام بدهیم و در بررسی خود متوجه شدیم که برای مقابله با کرونا می‌توان در بخش‌های مختلفی فعالیت کرد بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به درمان، دارو درمانی و تشخیص بود، اما ما با توجه به شرایط و بودجه‌ای که داشتیم تصمیم بر این گرفتیم که در بخش پیشگیری ورود پیدا کنیم چرا که مشاهده کردیم که در حوزه‌های دیگر بازیگران بزرگتری هستند و شاید ما نتوانیم در این زمینه قدمی برداریم لذا به سمت حوزه پیشگیری گرایش داشتیم که در حوزه پیشگیری کارهای مختلفی را انجام دادیم. یکی دیگر از اقدامات ما در این حوزه تولید کیت‌های تشخیص سریع کرونا بود. اما دومین بخش فعالیت ما ساخت دستگاه‌های ضدعفونی سطوح یوتاب بود که می‌تواند به مردم کشور در زمینه پیشگیری کمک کند. ضمن اینکه با توجه به افزایش آلودگی‌های ویروسی و میکروبی و ضرورت ارتقای سطح بهداشت همگانی در جامعه با توجه به شیوع ویروس کرونا، نیاز به استفاده از این دستگاه در اماکنی که تردد افراد و تماس با سایرین و سطوح زیاد است، مشاهده می‌شود.

آیا این دستگاه نمونه مشابه خارجی دارد؟

باید اذعان داشت که تکنولوژی‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما ما در این زمینه تکنولوژی (یو وی) را انتخاب کردیم و با توجه به اینکه نمونه خارجی برای این دستگاه وجود دارد ولی موضوع تحریم مانع از ورود این کالا به کشور می‌شود. هرچند نمونه داخلی این دستگاه هم وجود دارد، فکر کردیم که اگر این دستگاه‌ها را تولید کنیم می‌توانیم مشکلی را از مردم حل کنم.

آیا این دستگاه قابلیت ضدعفونی کردن تمامی سطوح را دارد؟

بله، این دستگاه تمامی سطوح را می‌تواند ضدعفونی کند و هر وسیله جامدی را با هر نوع الیاف و جنسی که در داخل این دستگاه قرار بدهید با اشعه یو وی ضد عفونی می‌شود منتهی زمانی که برای ضدعفونی کردن اجسام داخل این دستگاه وجود دارد، متفاوت است. برای مثال وقتی یک تلفن همراه را در این دستگاه قرار دهید، در عرض 5 دقیقه ضد عفونی می‌شود و اگر یک ژاکت را در داخل آن قرار دهید 15 دقیقه زمان لازم است تا آن را ضدعفونی کند.

پارک علم و فناوری در جهت پیشبرد اهدافتان در این طرح تا چه میزان به شما کمک کرده است؟

حمایت‌های پارک علم و فناوری بیشتر معنوی بوده است و این حمایت‌ها بیشتر در زمینه تسریع در امور اداری و یک سری کارهای مشاوره‌ای و حقوقی بوده است ولی از نظر تسهیلات و بودجه‌ای به دلیل نوپا بودن پارک چندان کمکی نمی‌توانند انجام بدهند.

آیا این کار به مرحله تجاری‌سازی رسیده است و توانسته‌اید از این دستگاه در بازار موردی را به فروش برسانید؟

بله، تاکنون حدود صد مورد از این دستگاه‌ را سفارش گرفته‌ایم و بر اساس این سفارشات دستگاه‌ها را تولید و تحویل داده‌ایم. ده تا بیست مورد از این دستگاه‌ها را به فروشگاه‌های سطح استان فروخته‌ایم و بخشی دیگر از این سفارشات را به واسطه قراردادی که با هلدینگ‌ها بستیم به فروش رساندیم.

حمایت‌های صورت گرفته توسط ارگان‌ها را در حمایت از یک کارآفرین در استان زنجان چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟ آیا به نظر شما آن طور که باید و شاید از صاحبان ایده در استان حمایت می‌شود؟

 در این زمینه می‌توان اذعان داشت که برای حمایت از کارآفرینان در سطح استان زنجان کارهایی در حال انجام است و پارک‌های علم و فناوری در واقع فضاهایی هستند که در این زمینه بیشتر فعالیت می‌کنند و می‌توانند بخشی از مشکلات پیش روی کارآفرینان را بردارند. ضمن اینکه استان زنجان یکی از استان‌هایی است که پارک‌ها و مراکز علمی و فناوری زیادی دارد. پارک علم و فناوری استان و پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه و مرکز رشد دانشگاه زنجان از جمله این مراکز هستند که در جهت حمایت از پژوهشگران گام برمی‌دارند اما اینکه این پارک‌ها هر کدام تا چه میزان می‌توانند از پژوهشگران و صاحبان ایده حمایت کنند من به شخصه نمی‌توانم در خصوص همه‌ی مراکز ابراز نظر کنم چرا که من با پارک علم و فناوری استان همکاری کردم که آقای مرادخانی مسئول آن هستند و در این رابطه می‌توانم بگویم که این مجموعه در زمینه شتاب‌دهی با ما همکاری بسیار مطلوبی داشتند و ما بسیار از این حمایت‌ها راضی هستیم و در زمینه تامین بودجه هم تا جای که دستشان می‌رسد واقعا کمک کرده‌اند و در واقع با تلاش‌های ایشان ما توانستیم از برخی تسهیلات بهره ببریم ولی گرنت بلاعوضی به ما تخصیص نیافت.

بازخوردهایی که از فروش این محصول داشتید چگونه بود؟ آیا خریداران در این رابطه به شما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان اعتماد داشتند؟

در خصوص بازخورد و اعتماد باید اذعان کرد که ما در مرحله اول که نتوانسته بودیم هنوز مجوز سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات را بگیریم، تا حدوددی با مشکل روبه رو بودیم و در این رابطه سخت می‌گرفتند. ضمن اینکه ما هم تا حدودی به آنها حق می‌دادیم چرا که آدمی که می‌خواهد هزینه کند خواهان یک پشتوانه برای اعتماد خود است. اما حدود دو ماهی طول کشید که ما مجوز اداره تجهیزات و سازمان غذا و دارو را برای این دستگاه ضدعفونی کننده سطوح بگیریم و پس این امر خیلی کار ساده‌تر شده بود و ما به فروشگاه‌ها و یا مراکز دیگر که رجوع می‌کردیم و پروانه بهره‌وری خود را که نشان می‌دادیم دیگر اعتماد برقرار بود اما از این نقطه به بعد بحث‌های مالی پیش می‌آمد که قیمت تمام شده ما چه قدر است؟ و قیمتی که دستگاه را می فروشیم چقدر،  و سفارش‌دهندگان این قیمت‌ها را با نمونه خارجی مقایسه می‌کردند و نهایتا مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که بضاعت مالی بهتری داشتند مشکلی نداشتند و آن را خریداری می‌کردند اما برای خانواده‌ها هزینه تا حدودی بالا بود.

قیمت تمام شده این دستگاه چه میزان است؟

این دستگاه از 6 میلیون تومان تا 8 و نیم تومان نوسان دارد چرا که قیمت ماده و متریالی که می‌خریم به دلیل نوسانات ارزی تا حدودی متغیر است و اگر قیمت متریال‌ها تغییر کند یک میزان قیمت تمام شده این دستگاه متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی می‌توان گفت که قیمت این دستگاه بین 6.5 تا 8.5 میلیون در نوسان است.

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبابک کمالی دوستیوتابدستگاه ضدعفونی کننده
sedayezanjannews.ir/nx4773


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»